Zorg dat je de opraapwagen voorblijft

Na het maaien en schudden moet er gerugd worden. Met de Claas Axos 310 van ongeveer 75 pk moest er met de Vicon Andex 843 dubbele hark behoorlijk snel gereden worden om de John Deere 6530 met de Schuitemaker Rapide 580 voor te blijven. De winst was er voor de hark zodra de combinatie naar de kuil ging.
 Zorg dat je de opraapwagen voorblijft (trekkerweb.nl)

Na het maaien en schudden moet er gerugd worden. Met de Claas Axos 310 van ongeveer 75 pk moest er met de Vicon Andex 843 dubbele hark behoorlijk snel gereden worden om de John Deere 6530 met de Schuitemaker Rapide 580 voor te blijven. De winst was er voor de hark zodra de combinatie naar de kuil ging.

Nieuwsgrazer

Reacties

+2
mdoornekamp
Dan zal die 6530 wel gechipt zijn. 125 pk houdt normaal niet over.
+1
CaseCS130
@mdoornekamp Tis een Schuitemaker he, die laden licht. Het gewas wat erop stond was dat ook zo te zien, hopelijk was dat voorgeweid of 2e snede gras.
+7
GROENEDEERE
@CaseCS130
Een schuit die licht laai?
Die moet of nog worden uitgevonden of hij heeft er amper mes in.
+1
Fordje4600
@GROENEDEERE inderdaad, hier een schuit gehad kon wat er ook gebeurde niet harder als 8 km/h met een ford 8870. Hierna een veenhuis en daar konden we vaak wel harder als 12 km/h
+3
walker1
@CaseCS130 ach het is weer een overdreven spannend gemaakt trekkerweb verhaaltje
+13
fendt308-driver
@mdoornekamp als je met een dubbele hark 1 kar amper voorblijft is er toch iets mis met je hark... of het probleem zit tussen het stuur en rugleuning 🙈
+4
GROENEDEERE
@fendt308-driver
Ik denk eerder een aandachtstrekker van trekkerweb.
Beetje aandachtsgeil zijn ze zeg maar
+4
930triplemaaier
@fendt308-driver idd als je tegelijk begint op een perceel in een normaal gewas dan zal de eerste vracht de trekker met ladewagen bumperkleven maar daarna niet meer. Een voordeel voor de hark is dat dan de wiersen op de kopakkers direct opgeraapt worden en niet meer plat gereden worden. Ook kan de trekker met hark dan sneller keren omdat deze minder secuur hoeft te zijn met heffen en zakken van de hark.
+2
valmet 605
1 opraapwagen voor blijven. Echt beste @trekkerweb . Goed verhaal. Is dit clickbait aanpak alles voor het bekijk? Dit presteerde ik nog met een sprintmaster met same minitauro ervoor. 20 jaar terug. Met een ford 60serie en een Kemper opraapwagen achter me.
huub
Er is welgeteld één foto waar ze beide opstaan en daar heeft de Claas een flinke voorsprong. fail.
+1
Bakker S
Bij deze mag die laadcombi (john en schuit) bij ons volgende week wel een demo geven. Ik denk dat ik zelf sneller kan met de pottinger jumbo...
mdoornekamp
@Bakker S Met de Fiat ervoor of Valtra
Bakker S
@mdoornekamp Met de fiat ervoor heeft die combi echt het nakijken. Het is helaas zo dat de schuit zwaar laad terwijl het verder wel een hele mooie wagen is. Ik wil bij deze de schuit fans niet in de grond trappen! Ieder zijn eigen... Ben er toch niet mis mee dat het even grote wagens zijn toch....
+4
930triplemaaier
@Bakker S een strautmann trekt ook zwaar in najaarsgras. Spreek uit ervaring.
Wil je een eerlijke vergelijking maken dan neem je verschillende ladewagens met allemaal zoveel mogelijk dezelfde inhoud met allemaal precies dezelfde trekker ervoor. Deze laat je dan allemaal tegelijkertijd met dezelfde snelheid op een groot egaal perceel gras oprapen wat op gps geharkt is. Dan ben ik benieuwd wat de uitkomsten zijn kwa vermogensbehoefte
+2
Koenis
@930triplemaaier inderdaad, ik was afgelopen week met mijn schuitemaker 55 met 4 cilinder 150 pk dervoor met 40 messen derin aan het loonwerk oprapen. Daar reden ze ook met 6 cilinder 200 pk met grote strautmann wagens, hij ree maar een fractie sneller als mij, dus zo zwaar laadt mijne niet. terwijl er hier grote praat rond gaat dat strautmann veel beter en lichter laadt
+3
930triplemaaier
@Koenis precies. Ik heb met een rapide 8400 achter een jd 6920 van ongeveer 200 pk gereden in najaarsgras en achter diezelfde jd heeft ook een demo 3 assige strautmann ladewagen gehangen toen ook in najaarsgras. Het was in bijde gevallen peuteren naar de laatste pks. In beide gevallen had ik de bak half tot driekwart vol en rond de 15 ton geladen en reed ik op het eind 8 tot 10km/h. Uit eigen ervaring herken ik me dan ook totaal niet in dat een rapide zwaar trekt ten opzichte van de concurrentie. Hier worden dingen geroepen op basis van verschillende omstandigheden wat neerkomt op appels met peren vergelijken
CaseCS130
@930triplemaaier Wat ik hier in de buurt zie is dat juist wel zo. Maar dan heb ik het vooral over de rapide 100 tot 155. Die kruipen over het land met 200 pk ervoor zodra het gewas ook maar een beetje taaier wordt. Wij kunnen dan veel vlotter met veel minder pk. Ook andere boeren en loonwerkers met een ander merk kunnen duidelijk vlotter rijden. In mijn ogen is dat ook niet zo vreemd als je de grootte van het invoerkanaal en de vorm van de rotor vergelijkt.
Bij de nieuwere is dat wel veel beter, die heb ik ook al een aantal keren zien laden, maar daar ligt de rijsnelheid idd duidelijk hoger. Jou 8400 heeft ook al de invoer van de nieuwere? Of nog dezelfde als van de 2085? Die laatste was ook al groter en beter dan van de 155 volgens mij.
930triplemaaier
@CaseCS130 klopt de invoer van de 1000 serie is groter als die van de 100 serie. maar de rotor van een rapide draait ook sneller als die van de concurrentie dus dat zou het verschil in invoerkanaal weer goed moeten maken. de 1000 serie kun je vergelijken met de pottinger jumbo en de 100 serie is vergelijkbaar met de pottinger torro.
De donkerrode ladewagens hebben bij mijn weten allemaal de nieuwe invoer. Deze worden vanaf 2012 gemaakt. De lichtrode lagenwagens van bouwjaar 2011 volgensmij ook al maar dat weet ik niet zeker
mdoornekamp
@930triplemaaier De eersten met nieuwe rotor (2012/1023) sleten hard en werden later opgelast. Deze rotors waren ook niet zo sterk. Collega na 5 seizoen met Sr 580 de rotor vervangen.
CaseCS130
@930triplemaaier Hmm, het kan wel sneller draaien, maar snelheid kost ook energie/vermogen. Ik denk dat je dat niet moet onderschatten.
mdoornekamp
@CaseCS130 De schuit rotors draaien ook al niet zo hard meer. In het begin draaiden ze ook nog veel sneller. Maar toen waren ze helemaal niet te trekken. Het blijft toch wel een beetje een raadsel waarom het zo zwaar gaat. De Taarup wagen hebben hetzelfde principe, maar draaien veel lichter. Probleem bij de Taarup is dat je er geen vermogen op kan/mag zetten.
+1
MaartenMandemaker
@mdoornekamp De rotor van een Taarup is wel groter en heeft beter gevormde kammen. Die snijden het gras in plaats van knippen zoals een schuit. Wij reden met de Taarup eigenlijk altijd 12 km per uur, met een mf 3080 en later 6160 ervoor. Met wiersen van 7 meter breedte.
CaseCS130
@MaartenMandemaker Wat jij zegt klopt denk ik. Het zit meer in de ruimte, grootte en vorm van het invoerkanaal dan in het feit dat die andersom draait dan de meeste andere merken.
+1
MaartenMandemaker
@CaseCS130 Ja ik vond een Taarup wel ligt trekken, kun je met dik 100 pk wel leuk mee doorrijden. Denk dat de tegengesteld draaiende rotor niet veel uitmaakt. Gras word door de pickup omhoog gegooid en dan pakt rotor het over. Schuitemaker heeft een kleine rotor om genoeg bodemvrijheid te houden volgens mij. En rechte messen en meememers. Zijn mooie degelijke wagens, maar die invoer ben ik geen fan van
mdoornekamp
@MaartenMandemaker Nieuwe Schuiten hebben wel ronde meenemers, maar dat helpt ook weinig. De concurrentie staat ook niet stil, dus de achterstand blijft.
+1
cb6520
@mdoornekamp is maar net hoe je het bekijkt,ik heb tot nu toe weinig kuilen gezien die 100÷ goed gesneden zijn dat heb je met schuitemaker wel. Hier was loonwerker met nieuwe krone zx560 maar snijden is waardeloos en dat zie je met voeren.
mdoornekamp
@cb6520 messen moeten wel scherp zijn. Dat geldt voor alle opraapwagen. Bij Schuitemaker druk je de balk er ook uit als de messen flink bot zijn.
Siete
@mdoornekamp Dat valt nog genoeg mee. Het is niet de juiste manier maar je kan daar zo akelig veel druk op zetten dat ze zelfs met botte messen nog knap snijden. Dan moeten andere merken al eerder af haken...
+1
Noorderling
@Siete
Snijden of in blokjes tussen de messen door persen?
Met een schuitemaker kun je met teveel vermogen er ook een chaos van maken.
Met het mengen en voor het voerhek zie je dat allemaal wel terug, geen enkele machine krijgt dat weer uitelkaar getrokken met selectie tot gevolg. Wat betreft snijden kan geen machine tegen een hakselaar op. Meer dan 3/4 snijden op de opgegeven theoretische snijlengte is al veel met een opraapwagen. En of dat dan 3 of 5cm is maakt ook niet uit.
+2
Siete
@Noorderling
Dat komt idd meer neer op persen op een gegeven moment. Dat ben ik met je eens. Maar op het punt dat een Schuit daarmee begint zijn de messen van elk ander merk ook al aan een slijp beurtje toe.
Heb ook geen banden met t merk Schuitemaker maar vind t altijd wel geinig dat t elke keer dezelfde argumenten zijn die boven komen. Niet altijd terecht naar mijn ervaring. Het hangt ook wel ns van de kleur pet af heb ik het idee. Iemand met een groen petje kan nooit een blauwen goedkeuren en anders om ook niet.
Schuitemaker heeft net als andere merken ook mindere punten. Absoluut. Maar de sterke punten, daar hoor je nooit iemand over.. 😉
mdoornekamp
@Siete 100 tot 140 is normaal toch met schuitemaker? Als je er meer druk op zet, breken de messen eruit als er een hard voorwerp door komt.
Siete
@mdoornekamp
Klopt. Was vooral met de oudere types een groter Risico. Sinds de messenbalk uit 3 delen bestond hadden we er eigenlijk nooit last meer van. Anders was je met een schuddertand idd al gezien.. Helemaal als de balk ook zn beste tijd gehad had en er zijdelingse ruimte op kwam..
930triplemaaier
@mdoornekamp de druk is afhankelijk van hoeveel mensen je erin heb zetten bij alle mensen is 140 150 bar gebruikelijk heb je er de helft in zetten dan is 80 bar de voorgeschreven druk
+1
Gerron
Quote Reactie van @930triplemaaier:
de druk is afhankelijk van hoeveel mensen je erin heb zetten bij alle mensen is 140 150 bar gebruikelijk heb je er de helft in zetten dan is 80 bar de voorgeschreven druk

Mensen? Zoiets?
930triplemaaier
@Gerron klote autocorrect op mn telefoon........
+1
Fendt926Driver
@930triplemaaier @MRVNDT hier boven in de reaktie staan de officiele drukken op de messenbalk. Denk ook voor de enkele stikstofbol op de kleine mesbalk cylinders zoals jij hebt.
De 150 bar die ik erop zet als die vol is is voor de grotere mesbalkcylinders met de dubbele stikstofbol
930triplemaaier
@Fendt926Driver zijn de drukken bij de 1000 serie invoer niet weer anders?
+1
Fendt926Driver
@930triplemaaier dat ook. Er is nogal eens wat veranderd met cylinders en stikstofbollen.
Maar mrvnd had mij gevraagd voor de druk op zijn rapide 125/ df8.nog iets.
En dat kon wel eens bij mijn sr140sw in de buurt komen.
Maar mijn mesbalk is 3 keer aangepast door een monteur van schuitemaker om hem erin te houden met de 615 er toen voor vol met messen. Zodoende laadt ik nu altijd met 150 bar op een vol set messen
+2
CaseCS130
@cb6520 Had die alle messen erin dan? Want de meeste loonwerkers doen het liever met de helft of nog minder, dat spaart gasolie en manuren aan slijpen die ze niet kunnen factureren.
radium45
@MaartenMandemaker @CaseCS130
Dit werd vroeger altijd wel genoemd door de verkopers. Dat het tegen de rijrichting in laden van de rotor het kenmerkende Taarup kwaliteitje leverde wat betreft laden en snijden.
+1
930triplemaaier
@radium45 bijkomend voordeel is dat je dan niet onder de wagen hoeft te kruipen om de messen te wisselen
+2
radium45
@930triplemaaier Zit je wel lekker droog.
930triplemaaier
@radium45 daarvoor hebben ze een werkplaats toch uitgevonden en überhaupt als het regent Waarom zou je dan met de ladewagen aan het werk moeten
MaartenMandemaker
@radium45 Oké hoe kijk je er zelf tegenaan dan? Een Taarup snijd idd prima, als je de messen maar goed scherp hebt. Die zijn wel vrij snel bot
+1
radium45
@MaartenMandemaker In die tijd was er geen wagen die tegen een Taarup op kon wat betreft snijden en laden. Messen waren een punt ja, hier slepen wij die elke dag. Maja, een hakselaar slijp je ook elke dag...
MaartenMandemaker
@radium45 Ja hier slepen we ze ook elke 20/25 bunder. Dan waren ze ook echt bot. Bij de Bergmann slijpen ik ze elke 30/35 bunder, maar dan zijn ze nog behoorlijk scherp en die is het een kwestie van even a aanslijpen
CaseCS130
@radium45 Toch denk ik dat het niet echt met de richting te maken heeft. Ik zie het verschil in snijkwaliteit tenminste niet met een Taarup en onze Pottinger. Ik denk ook niet dat @MaartenMandemaker negatief verschil met hun Bergmann ziet. Of je moet alle messen in een Taarup doen maar dat heb ik in de praktijk ook nog nooit gezien.
radium45
@CaseCS130 Ik schreef ook ''in die tijd''. Rotorwagens waren er al amper, laat staan 1 die je op 4-6 cm kon laten snijden zonder al teveel op de capaciteit in de moeten leveren.
+1
MaartenMandemaker
@CaseCS130 Nee de Bergmann snijd beter, maar daar staan de messen ook op 34 mm ipv 40. H e t scheelt bij een Taarup al dat de messen op 1 lijn staan. Een stageboer had een super Vitesse, maar die had de messen op 2 balken. Dat zie je wel weer in het product
CaseCS130
Quote Reactie van @radium45:
Dit werd vroeger altijd wel genoemd door de verkopers. Dat het tegen de rijrichting in laden van de rotor het kenmerkende Taarup kwaliteitje leverde wat betreft laden en snijden.

Ik reageerde eigenlijk op deze post. Voor de rest ben ik het volkomen met je eens.
+1
mdoornekamp
@Bakker S denk dat jouw Jumbo groter is.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden rapide , opraapwagen , john deere , schuitemaker , john , schuitemaker rapide , schudden , claas , deere , maaien , Vicon , kuil , pk en was geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!