Illustratie van:

Fendt 313 Vario - Canbus uitlezen met microcontroller

Goedenavond,

Ik ben bezig om de rijsnelheid uit te lezen voor een 313 vario S4. Deze snelheid wil ik uitlezen met een microcontroller om daar vervolgens wat mee te doen. Dit kan natuurlijk met de 7 pin aansluiting in het dak, maar deze geeft geen signaal meer onder de 1km/h, en dat heb ik wel nodig. Eigenlijk wil ik het signaal hebben wat op het dashboard staat.

Nu wil ik dit gaan proberen door de canbus K-line uit te lezen.

Hiervoor ben ik opzoek naar een schema waar op staat wat de pinout van de K- bus is zodat ik de can_low en can_high kan uitlezen. Ik heb me rot gezocht op internet maar dat kan ik niet vinden.

Heeft iemand hier op het forum meer informatie over?
De trekker wordt gebruikt voor het oogsten van vollegrondsgroente met een afstandbediening, waarbij de trekker te langzaam kan en daarom willen we een minimale snelheid kunnen instellen.

Als iemand mij kan helpen, hartelijk dank!

Deel dit topic

Reacties

Kubota
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens Google is de K-line een single-wire bus, dus 1 lijn voor de data heen en weer, en een GND. Een normaal CAN-bus systeem heeft inderdaad CAN-high en CAN-low, en zou je met een multimeter kunnen proberen te vinden, bij uitgeschakeld contact zou de weerstand tussen high en low 60Ω moeten zijn. Wat gebruik je om de canbus uit te lezen? Kvaser of peak o.i.d.?
StefanZ
@Kubota Ik gebruik een arduino met een canbus j1939 schield, ik ga eens kijken of ik wat kan meten aan de poort, waar ik ook aan zat te denken is of het lukt de isobus uit te lezen en hieruit een snelheid te halen,
JJ
@StefanZ zo werken veel machines ook met de Isobus aansluiting van de trekker.
+1
StefanZ
Het is gelukt, door de ISO-bus uit te lezen en de juiste PGN eruit te filteren. Zo is het dus mogelijk om een lagere snelheid uit te lezen dan de 7 pin stekker in het dak.
Ook kan op deze manier het motortoerental, brandstofverbruik etc. uit de trekker gehaald worden zonder allemaal gekke poespas uit te halen.
Benodigde materialen is een arduino met de juiste canbus shield en een stukje code. Minder dan 50,- bij elkaar.
Wel is een PROFI versie nodig, anders is de ISO stekker niet aanwezig...

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@StefanZ ik snap er geen fluit van wat je waar mee opgezocht hebt. En waarom je het zou willen kunnen vinden.
Maar vindt het prachtig dat het jou gelukt is.
roscho
@StefanZ Misschien moet je ons eens uitleggen welke mogelijkheden je nou hebt en hoe dat voor de boer van nut kan zijn, anders krijgt het 't verhaal van Jochen Meyer:
+3
StefanZ
@roscho Hiermee kan ik systeempje bouwen om op afstand data uit de trekker te halen, dit kan handig zijn om een oogstploeg in de gaten te houden, locatie ophalen met een gps sensor om te zien waar ze in een perceel rijden en snelheid uitlezen hoe hard ze rijden, (>100m tot 1000m per uur). Door deze informatie op een simpele website te laten zien of een berichtje op je telefoon.

Ook zou je het brandstofverbruik en het motortoerental kunnen loggen samen met de gps locatie om zo een kaart te maken van het perceel. Dit kan je dan gebruiken om een specifieke bewerking uit te voeren, z'n systeem kan je natuurlijk ook kopen, maar zelf bouwen is ook leuk 😄.

Ook zou het met dezelfde hardware mogelijk moeten zijn (moet ik nog testen) om de besturing van de trekker over te nemen, lees hydrauliekventielen bedienen, harder / zachter rijden, sturen als de trekker gps voorbereid is, Go en End indrukken. Dit kan je dan met bijvoorbeeld een afstandsbediening doen. Op dit moment worden er veelal gewoon een zootje draden doorverbonden om dit voor elkaar te krijgen, dit werkt 1 of 2 stekkers en kan dus snel op iedere trekker gezet worden zonder in de bedrading te moeten rommelen.
roscho
@StefanZ Dat kan mooi worden, als er niet eerst een stuk of 12 proefkonijnen in de sloot terecht komen. En helemaal mooi dat het met zo'n relatief goedkoop systeem kan. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen.
KlijneMarco
@StefanZ Hoi Stefan, ik lees het bericht van je over het kunnen maken van een afstandsbediening via canbus, een kennis van mij rijdt met een Fendt 313S4 en ik heb het met hem weleens over een soort van afstandsbediening gehad, als dit met canbus zou kunnen zou dat ideaal zijn. Heb je dit al werkend gekregen ?
+1
DB780
He StefanZ, kan je enkele links sturen welke componenten en software je gebruikt hebt.
Iso bus is een standaard voor landbouwmachines?
Het heeft ook mijn interrese.
+1
StefanZ
@DB780 agopengps.discourse.group/t/… Dit is een goede introductie, de benodigde componenten etc staan hier ook vermeld.
isobus.net/isobus/pGNAndSPN/ hier kan je pgn nummers opzoeken en met deze kunnen pgn nummers van HEC omgezet worden naar DEC. csselectronics.com/screen/page/…
DB780
@StefanZ Bedankt voor de link
bartdereu
Mocht er iemand interesse hebben in dit, ik heb een print met arduino ontwikkeld om rechtstreeks aan te sluiten op om het even welke bus van een Fendt trekker.
varken
@bartdereu
Heb ik interesse in, stuur maar een pb...
Ook voor andere merken?
Of isobus
bartdereu
@varken PB gestuurd
THOMMY-TURBO
@bartdereu ik ben wel geïnteresseerd.
bartdereu
@THOMMY-TURBO PB gestuurd
+1
varken
@bartdereu
Mogelijk is het wel interessant om samen een app groep op te starten met dit?
@varken als deze groep aangemaakt word zou ik hier ook wel in willen!👍🏼
@bartdereu ik heb hier ook wel intresse in!
+4
albert-albers
Wij hebben al verschillende hobby projecten gemaakt, waarbij we gegevens van de K-bus halen. Wij gebruiken EPEC controllers, waarmee we zelf ISOBUS programma's maken. We hebben zelf een bandendrukwisselsysteem gemaakt en hebben verschillende (oudere) machines omgebouwd hebben naar ISOBUS werktuigen. Via de K-bus kunnen we de stuurautomaat en aftakas in- uitschakelen, lampen aan en uitzetten, etc. Bij mijn Fendt 712 uit 2002 lezen we de V-bus uit. Hier staan o.a. de berichten op van de hydrauliek ventielen. Met deze signalen kunnen we de knoppen van de rijhendel en het kruishendeltje gebruiken om de ISOBUS werktuigen te bedienen. Voor de veiligheid moeten de liters op 0 staan. Zo heb je een soort AUX knoppen op een ouwe 712. Er is heel veel mogelijk, het is alleen soms een beetje puzzelen in de berichten.
bartdereu
@albert-albers Ik ben nog even op zoek hoe ik de data van de loadcells in de hefarmen kan opvragen . Wil eens kijken hoe correct die data is en misschien gebruiken om te gaan wegen.

Soms geen idee welke adressen dit zou kunnen zitten ? Op de isobus vind ik niks dat hier op wijst, ook niet in de online gegevens.
albert-albers
@bartdereu Die verwacht ik ook niet op de isobus. Worden gebruikt voor de trekkracht regeling van de hef. Geen idee of ze uberhaupt op een bus komen of rechtstreeks naar de EHR box gaan. Daarmee wegen zal ook niet meevallen, denk ik, omdat een deel van het gewicht via de topstang loopt.
bartdereu
@albert-albers Ja dat dacht ik ook . Het zal zeer lastig zijn om te doen vrees ik.
GerbertXL
@albert-albers machtig project 👌 .
Ik zou eens kijken naar externe bedieningsorganen zoals isobus joysticks en toestenborden. Voor een isobus joystick betaal je richting de 1000 euro, als je dat voor veel minder kunt ligt er een grote markt open, joysticks 3d printen enz.
Als je commercieel aan de gang zou gaan, moet je dan licenties gaan betalen ?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 313 Vario ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
3.641