Waar zouden jullie de gps kast hangen in een John deere 6600? Tussen het dashboard en de versnellingspoken, zodat je de rechterkant afsluit of aan de zijkant aan de steun van de deur of juist een hele andere plek.
mvg jd6620
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de John Deere 6600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
ja
de beste postitie is ongeveer dit.
je moet recht in de bak kijken en je moet hem vanuit je stoel kunnen bedienen (dan bedoel ik zonder naar voren te buigen)
dat je er net overheen kan kijken
want anders komt het niet goed.....
(ben er zelf geen fan van)
om recht te rijden moet je een punt ver vooruit nemen, en als je naar die lichtbalk kijk, zit je naar je stuur te tuuren en slinger je over het land... (mijn mening)
owhé...
Ik vind die steun een beetje onhandig eerlijk gezegt, omdat hij niet zo flexibel is, en dat wegklappen zit er eigenlijk niet in, omdat hij dan tegen het dashboard aan komt.
maar dat ben je hoop ik toch wel met me eens, als je helemaal uit je stoel moet komen om hem te bedienen... das toch klote.
en rechts naast je aan de B stijl is niks, zit je er veel te dicht op + veel gezichthinder..
Voor beide is wat te zeggen. Als het goed is hoef je die terminal maar weinig te gebruiken, en een keer uit je stoel komen is dan ook niet erg. Maar aan de andere kant gebruik je die rechter deur ook niet vaak.
misschien een x om aan die ford te sleutelen om de gereedschaptas uit de rechterkant te vissen
iedere x op GO drukken, en af een toe een instelling of verstelling
Let op je woorden hea! New Holland is het...
ja, je laat de besturing niet aan staan op de kopakker
en wijzelf hebben het niet zo lux dat je een knoppie in je armleuning heb..
Het makkelijkste plek bepalen is in de cabine gaan zitten met de monitor en op een aantal mogelijke plekken houden en bepalen welke je het handigst vind.
Haha, ja ik zie het zo: gps is gps en beide zullen ze goed zijn, trimble had voordeel dat ze achteruit konden sturen maar zo zal SBG ook wel weer zijn voordelen hebben. Maar het is afwachten we hebben het nog niet dus ik kan er nog geen zinnig woord over zeggen!
SBG heeft zich gespecialiseerd in de bollensector met software te maken die precies aansluit op de bedrijfsmanagement systemen van de bollenboeren. Ook heeft SBG zich groot gemaakt in de biologische sector. Bij SBG prijzen ze hun eigen werktuigbesturing. De andere 2 merken verkopen geen tot weinig werktuig besturingsproducten in NL, enkel op een getrokken werktuig na. Dit omdat deze GPS systemen veel preciezer zijn dan dat van SBG en geen werktuigbesturing nodig hebben om de kleine correcties te verevenen. Dit komt omdat SBG gebruik maakt van een elektronisch waterpas. Deze componenten zijn zeer onderhoudsgevoelig en je merkt niet snel wanneer deze defect zijn. Wat tot gevolg heeft dat er niet recht gewerkt wordt. Daarom vind ik SBG een minder mooi systeem, en ik zie SBG niet snel software ontwikkelen dat spuitmachines kan besturen e.d.
Ik ben erg benieuwd wat jullie meningen hierin zijn.
Groeten Sjaak
wie is er eigenlijk dealer van autofarm? op hun eigen website kan ik alleen een adres in usquert vinden, daar is het mee gedaan.
Naar mijn weten zit er weinig verschil in nauwkeurigheid, alle systemen doen wat ze moeten doen.
Ik zie het ook nog niet helemaal gebeuren dat een autofarm systeem, dat alleen de trekker aanstuurt, ongeveer net zo nauwkeurig werk levert als de sbg ploeg besturing.
Ik vergelijk de systemen onderling. Met niet onderhoudsvriendelijk versta ik dat de componenten soms stuk gaan. Met name bij SBG gaat de elektronisch waterpas nog wel eens stuk. Bij een maat van mij hebben ze thuis SBG en die hebben afgelopen voorjaar 5 waterpassen vervangen op 1 trekker, waarvan er op 1 dag zelfs 3 er gemonteerd zijn. Nou weet ik wel dat dit incidenteel is en niet vaak gebeurt, alleen is het wel erg vervelend. Trimble heeft een giroscoop om de schuinheid van de trekker te bepalen. Ook een hardware wat in principe kapot kan gaan en niet bepaald goedkoop zijn. AutoFarm maakt gebruik van 2 ontvagers. Deze ontvangers staan op een vaste afstand van elkaar. Omdat de GPS ontvangers ook hoogte meten is het softwarematig mogelijk de schuinheid van de trekker te bepalen zonder gebruik te maken van gyroscopen/waterpassen e.d. Daarnaast weet het AutoFarm systeem altijd de hoek van de trekker t.o.v. de lijn waardoor als er een afwijking lijkt te komen al eerder gestuurd kan worden. Bij SBG begint de sturing pas wanneer de trekker daadwerkelijk afwijkt van de lijn. Met name bij hogere snelheden zie je dit terug en is daarom preciezer. Trimble lost dit op met een gyroscoop en meet zo de bewegingen van de trekker.
Je laatste zin: 'Ik zie het ook nog niet helemaal gebeuren dat een autofarm systeem, dat alleen de trekker aanstuurt, ongeveer net zo nauwkeurig werk levert als de sbg ploeg besturing' Snap ik niet helemaal wat je bedoelt...
een dubbel ontvanger = dubbele coax. als er iets vaak stuk gaat, dan zijn het (al dan niet molded) coax connectors.
Als jij een trekker in de ploegvoor legt, dan heb je over het stuur weinig te zeggen. dan kun je die trekker door een gps systeem laten sturen, maar dat helpt je ook niet. die ploeg aansturen met gps, is de enige optie.
Voor andere werktuigen geldt ongeveer hetzelfde. je gps systeem kan nog zo nauwkeurig zijn, maar je moet die nauwkeurigheid wel over kunnen brengen op de grond. De gemiddelde trekker staat tegenwoordig op banden van zeker 65cm breedt. als je deze op lage druk zet, komen hier wallen onder. Als je op die manier een trekker aan gaat sturen, dan gaat hij trekken in deze banden. Zo onststaat er zomaar een verschil van een paar cm verschil. Werktuigbesturing werkt hier veel directer. het maakt niet uit of die trekker naar een voora gereden spoor dwijlt, zolang de machine maar de juiste weg aflegt.
Verder doel jij op ploegbesturing. AutoFarm en Trimble hebben allebei ook Ploegbesturing het werkt met een extern kastje die van de GPS computer de ofset van de trekker t.o.v. de lijn door krijgt via de NMEA gegevens overdracht. Het principe is gelijk aan de ploegbesturing van SBG. Verder hebben AutoFarm en Trimble ook werktuigbesturing. Ik vind het alleen wel typisch dat AutoFarm en Trimble dit maar zelden verkopen en dat SBG hier veel meer van maakt.
Dat er onder barre omstandigheden de lijnen soms niet helemaal recht zijn is mogelijk. Dit is moeilijk te ontkennen dat je dan werktuigbesturing nodig hebt. Alleen gebruik je de werktuigbesturing naar mijn mening alleen bij het zaaien/poten/planten en bewerkingen met een precieze herhaling en dit doe je meestal niet onder barre omstandigheden.
Groeten Sjaak
in de wereld van gps moet je iets hebben dat een ander niet heeft. lange tijd kon sbg als enige werktuigbesturing leveren, en daarom is het zo succesvol geworden. de andere systemen waren als het ware wat 13 in dozijn systemen, omdat ze niet duidelijk voordelen voor de klant konden bieden. enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Een systeem verkopen waarmee je werktuig besturing hebt, is eenvoudig, want je had een duidelijk praktisch voordeel op de rest. een systeem verkopen met als argument dat je een dubbele onvanger hebt is lastig, omdat de concurrentie dit probleem anders op lost. je zal dan de klant een heel technisch verhaal moeten vertellen waarom jouw systeem beter is.
Hoe zit dat eigenlijk met de sectie aansturing van autofarm? ik zie een voorbeeld waarbij de sectie 100% overlap heeft voordat deze uitgeschakeld word. kun je dit ook instellen? dit is namelijk lang niet altijd gewenst.
Verder heb jij het over onderscheiden. Trimble en AutoFarm kunnen al jaar en dag bochtenkurves rijden in autosteer. SBG kon tot een aantal jaar geleden enkel recht rijden. Nou is in de polder alles redelijk recht, alleen als je het over onderschijden hebt is dit een grotere onderscheiding dan bv werktuigbesturing naar mijn mening.
Sectiebesturing heeft AutoFarm ook. Op de oudere A5 terminals word er een extern kastje van Rinex gemonteerd. Dit is dezelfde als welke SBG gebruikt: Rinex AS7500 hierbij kan je de percentage instellen wanneer er bij hoeveel overlap een sectie dicht gaat.
In het nieuwe Paradyme systeem is dit geintegreerd. Hierbij kan je op dezelfde manier het overlappingspercentage instellen en sluit de terminal van de gps de secties af.
Ik denk trouwens dat we in nl meer hebben aan werktuigbesturing, dan aan bochten curves. je moet natuurlijk wel wat aanbieden waar we wat mee kunnen.
Daarnaast staan ze ook op vele beurzen, zo stonden ze gisteren ook op de sensorendag in Westerbork. Agrometius was hier ook, SBG niet gezien.
Ik sprak daar de mensen van de compufarm/agrometius en die zeiden dat ze enkel op wat getrokken werktuigen werktuigbesturing hebben opgebouwd. Dit omdat de machines last van drift hadden.
Dat ze in de polder allemaal rechte stukken hebben heb je weinig bochte kurves nodig. Alleen in het zuidwesten, een groter akkerbouwgebied dan de flevo, zijn de percelen soms allemaal niet recht waardoor je toch echt met een bochtenmodule aan de gang moet. Hier heeft SBG in het begin wat klanten laten liggen en die zijn met trimble/autofarm gaan werken. pas later kon SBG ook bochtenmodules rijden.