Hoi Hoi,
Ik ben in het bezit gekomen van een Sirocco rolbeugel
Hij is eigenlijk voor een Deutz D40L ( type weet ik niet zeker) Maar ik ben hem pas aan het maken voor de mijne.
Ik heb nieuwe gaten geboort in de voetplaat en deze 2 passen nu op mijn achteras. ALs ik nu de rechtopstaande kokers erin plaats dan heb ik tussen de kokers van de voetplaat en de andere rechtopstaande zeker 1 cm speling.
Ik kan dus de beugel naar voren en achter bewegen.
Naar links en rechts niet daar zit ie mooi strak.
Is dit normaal bij deze beugels en zo ja of nee wat kan ik eraan doen om dit te verhelpen.
Ik denk dat ik de 2 onderdelen aan elkaar las.
Voetplaat wordt toch een groot deel kleiner dus gewicht valt mee
Het is deze beugel:
korporaalservice.nl/images/278/…
gr Fordson Major 53
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dat is nu ook al het geval. Ook de kokers zelf zijn geroest binnenin.
Weet iemand hoe ik de roest uit de kokers krijg of hoe te behandelen.
Ik wil ze zo goed als roestvrij maken van binnen en dan de kopse kanten dichtlassen zodat er geen water meer in kan.
Ik hoop dat je het verhaal kunt volgen...
gr
iemand een idee hoe ik de roest uit de kokers verwijder.
Je hebt wel van die spuitbussen met een lange slang voor tegen roest. Voor in de auto in de kokerbalken. Die spuit ik er wel in.
gr
ik heb wel eens van iemand gehoord dat hij roest ergens binnen in zoals in tank of iets dergelijks weghaalde met knikker of stenen.
Je kan de kapot geslagen knikkers of scherpe stenen in de koker doen en dan goed schudden, zodat de ergste roets verwijderd word.
Daarna inderdaad verven/spuiten met verf die verder roetsen tegen gaat.
succes ermee.
Plaatwerk van de veiligheid frames waar water in bleef staan etc etc.
En ze spoten maar één laag verf op de beugels en frames.
Bovendien kan de beugel dan ook wat hoger worden gemaakt. ( Dit lijkt ook niet over te houden.)
De verticale kokers kun je het best vastlassen in de voetplaatkokers. Met een "schroefbevestiging" is er kans op rammelen.
Ik zou je niet adviseren om een nieuwe te lassen trouwens. Dat ding mag dan wel door roest aangetast zijn, en niet meer goedgekeurd zijn, maar met een eigen baksel weet je helemaal niet waar je aan toe bent.
Beste Robin, aantal jaar geleden heeft weekblad Boerderij een reportage gemaakt van de cabine testen van 10 trekkers van 25 jaar oud, 6 van de 10 trekker cabines voldeden niet meer aan de veiligheid eisen omdat de cabines aangetast waren door roest.
Een eigen gemaakte veiligheid beugel met dikker staal en extra versteviging 'hoekjes', gebaseerd op het ontwerp van de oude Sirocco beugel lijkt mij velen malen veiliger dan de oude verrotte originele beugel.
Met alle respect richting de topic poster hoor, maar je gaat iemand die niet weet hoe hij zijn beugel moet bevestigen toch niet aanraden om zelf wat kokertjes te slijpen, en er desnoods wat verstevigings hoekjes in lassen? Ieder zijn eigen vak hoor, maar ik geloof niet dat als de doorsnee boer zelf een beugel moet maken, dat het dan beter word als het origineel met dan wat roest ofzo.
Dat van die cabinetest van je is leuk, maar degene die daar niet doorheen kwamen, voldoen gewoon niet meer aan de gestelde eisen. dat is niet omdat de kwaliteit van het product achteruit gegaan is, maar omdat de eisen aangescherpt zijn.
KHD: Beste Robin, ik meen me nog te herinneren, dat in die test een foto stond van een oude Fiat cabine. De A stijlen naast het dashboard waren zodanig door de roest aangetast dat de cabine als een kaarten huis in mekaar viel. Het ging er bij deze test niet om, dat de eisen zijn aangescherpt, maar dat de cabine stijlen door de jaren heen aangetast waren.
Ga hierna de voetplaatkoker en de verticale kokers in elkaar lassen en behandel dan de gehele binnenkant met tetyl.
Of het werkt weet ik niet maar het zit zeker weer 20 jaar.
Ik las de kopse kanten van de kokers nu dicht dus er kan geen water meer in.
Aangezien roest zuurstof nodig heeft om zich uit te breiden denk ik dat het nier verder roest omdat er geen zuurstof meer bij kan.
De roest viel mee binnenin. Beugel is zeker niet doorgeroest. Met een staalborstel haal ik het grootste eraf nu. De rest kan ik stralen. Ik laat zo wie zo heel de beugel stralen als ik definitef begin met de restauratie van de major dit jaar
gr en bedankt voor de reacties
Fordson Major
Persoonlijk zou ik het wel aan durven om een eigen beugel te maken. Naar ontwerp van een originele Sirocco rolbeugel, dat wel. Als je flink dikkere kokers gebruikt, en je nette goede lasnaden kunt maken, en je houdt aan het ontwerp van de originele beugel, lijkt mij dat een zelf gemaakte rolbeugel toch veiliger is dan een originele die bijna 25 jaar aan het roesten is geweest.
en last heb alsje blief niet dicht want daar krijg je spijt van! onderin de voet zit een gat waar het water en vuilt door wordt af gevoerd dezen kunt u iets groter boren voor betere afvoer als u foto's nodig heeft dan hoor ik het wel heb namelijk alles nog uit elkaar liggen om te spuiten.
ik denk, weet haast wel zeker dat over 2a5 jaar wel verplicht is!!
dus dan is een goed gekeurde rol beugel wel handig!