Illustratie van:

Fordson Major - Sirocco rolbeugel probleem

Hoi Hoi,

Ik ben in het bezit gekomen van een Sirocco rolbeugel
Hij is eigenlijk voor een Deutz D40L ( type weet ik niet zeker) Maar ik ben hem pas aan het maken voor de mijne.
Ik heb nieuwe gaten geboort in de voetplaat en deze 2 passen nu op mijn achteras. ALs ik nu de rechtopstaande kokers erin plaats dan heb ik tussen de kokers van de voetplaat en de andere rechtopstaande zeker 1 cm speling.
Ik kan dus de beugel naar voren en achter bewegen.
Naar links en rechts niet daar zit ie mooi strak.

Is dit normaal bij deze beugels en zo ja of nee wat kan ik eraan doen om dit te verhelpen.

Ik denk dat ik de 2 onderdelen aan elkaar las.
Voetplaat wordt toch een groot deel kleiner dus gewicht valt mee

Het is deze beugel:

korporaalservice.nl/images/278/…

gr Fordson Major 53

Deel dit topic

Reacties

AW217
Aan de kleine koker strip van 1 cm dik vast lassen
Robert87
Of 0,8 dan op de koker twee m 10 moeren lassen kun je hem mooi vast draaien en ook eventueel zo weer een keer eraf halen zonder dat alles knetter vast zit
Fordson Major 53
Ik ben bang dat er water in de voetplaatkokers blijft staan en dat het gaat roesten in de kokers.
Dat is nu ook al het geval. Ook de kokers zelf zijn geroest binnenin.
Weet iemand hoe ik de roest uit de kokers krijg of hoe te behandelen.
Ik wil ze zo goed als roestvrij maken van binnen en dan de kopse kanten dichtlassen zodat er geen water meer in kan.
fiatfan
Het is de bedoeling dat je hem vastdraaid met 2 bouten. Er moet een plaatje van 8 mm tussen met M16of M14 draad erop. er zitten 2 gaten in de onderste kokers. hierin steek je de bouten, en het plaatje trekt zich tegen de buitenkant vast. (ik heb er ook een waar ik gewoon een M16 moer wat platter heb geslepen)
Ik hoop dat je het verhaal kunt volgen...
Fordson Major 53
Uhm niet echt 😞 maar dan komt er wel water in te staan? Of met andere woorden er kan wel water in de voetplaatkokers blijven staan??

gr
fiatfan
Ja dat klopt, meestal zit er onderin wel een gaatje. (zit meestal vuil voor) anders even een boren. het roest eruit halen is idd. lastig.
Fordson Major 53
Ik denk dat ik hem onder helemaal aan elkaar las. Dan kan er geen water in blijven staan en het gewicht valt wel mee heb ik geprobeert.

iemand een idee hoe ik de roest uit de kokers verwijder.

Je hebt wel van die spuitbussen met een lange slang voor tegen roest. Voor in de auto in de kokerbalken. Die spuit ik er wel in.

gr
nhmonteur
@ fordson majer 53,

ik heb wel eens van iemand gehoord dat hij roest ergens binnen in zoals in tank of iets dergelijks weghaalde met knikker of stenen.
Je kan de kapot geslagen knikkers of scherpe stenen in de koker doen en dan goed schudden, zodat de ergste roets verwijderd word.
Daarna inderdaad verven/spuiten met verf die verder roetsen tegen gaat.
succes ermee.
KHD Deutz-Fahr
Roest verwijderen aan de binnenkant van een koker balk is vrij eenvoudig. Haal de beugel uit elkaar, zodat je alleen losse koker balken hebt, las ze aan één zijde dicht, en dan vol gieten met zoutzuur, 1 dag zo laten staan en de roest is weg. Langer dan één dag dan begint zoutzuur aan het metaal te vreten. Of je kunt de balken in een langwerpige bak leggen, maar dan heb je wel veel zoutzuur nodig. Zoutzuur is te koop bij de bouwmarkt, in flessen van een liter. Daarna reinigen, ontvetten, en Tectyl ML er in spuiten. Pas op dat de nozzle van bijgeleverde slang niet dicht gaat zitten. valvoline.nl/tectyl/corrossiewerende_producten/…
KHD Deutz-Fahr
Het beste wat je kunt doen is die oude rolbeugel weg gooien en er zelf één lassen. Deze rolbeugel is aangetast door roest, en voldoet daar door misschien niet meer aan alle veiligheid eisen. Ook is het tegenwoordig verplicht om een tweepuntsgordel te monteren, op open trekkers.
KHD Deutz-Fahr
Sirocco was sowieso een lomp bedrijf als het gaat om roest bescherming. Voetplaatkokers van de rolbeugels waar water in bleef staan.

Plaatwerk van de veiligheid frames waar water in bleef staan etc etc.

En ze spoten maar één laag verf op de beugels en frames.
case1455fendt924
Kom jij uit mariahout ? ik uit beek en donk
Wimsumar
Beste Fordson Major 53: Als de 'verticale delen' van de rolbeugel ernstig aangetast zijn door roest is het misschien niet onverstandig er nieuwe voor te maken. De kokers lijken me al wat aan de dunne kant voor een Major.
Bovendien kan de beugel dan ook wat hoger worden gemaakt. ( Dit lijkt ook niet over te houden.)
De verticale kokers kun je het best vastlassen in de voetplaatkokers. Met een "schroefbevestiging" is er kans op rammelen.
RobinBos
Bekend probleem, dat water erin zorgt er ook voor dat de boel vast rot. de onze wou niet meer los, met de bouten er helemaal uit konden we de complete trekker optillen aan de beugel, en nog kwam hij niet los uit de voetplaten.
Ik zou je niet adviseren om een nieuwe te lassen trouwens. Dat ding mag dan wel door roest aangetast zijn, en niet meer goedgekeurd zijn, maar met een eigen baksel weet je helemaal niet waar je aan toe bent.
Wimsumar
Beste Robin Bos: Ach, die Ford Majoor waar de beugel op moet is al 55 jaar niet omgevallen, dat zal ie nog wel een paar jaar volhouden met of zonder "sterke" beugel. 😉
KHD Deutz-Fahr
@RobinBos
Beste Robin, aantal jaar geleden heeft weekblad Boerderij een reportage gemaakt van de cabine testen van 10 trekkers van 25 jaar oud, 6 van de 10 trekker cabines voldeden niet meer aan de veiligheid eisen omdat de cabines aangetast waren door roest.

Een eigen gemaakte veiligheid beugel met dikker staal en extra versteviging 'hoekjes', gebaseerd op het ontwerp van de oude Sirocco beugel lijkt mij velen malen veiliger dan de oude verrotte originele beugel.
fordmajor
Ik heb nog wel een compleete Sirocco beugel liggen komt ook van een major af
RobinBos
@KHD Deutz-Fahr

Met alle respect richting de topic poster hoor, maar je gaat iemand die niet weet hoe hij zijn beugel moet bevestigen toch niet aanraden om zelf wat kokertjes te slijpen, en er desnoods wat verstevigings hoekjes in lassen? Ieder zijn eigen vak hoor, maar ik geloof niet dat als de doorsnee boer zelf een beugel moet maken, dat het dan beter word als het origineel met dan wat roest ofzo.

Dat van die cabinetest van je is leuk, maar degene die daar niet doorheen kwamen, voldoen gewoon niet meer aan de gestelde eisen. dat is niet omdat de kwaliteit van het product achteruit gegaan is, maar omdat de eisen aangescherpt zijn.
fiatfan
Een originele sirocco beugel is niet zomaar doorgeroest hoor. Is wel dikwandig koker. wij hebben ook vaker gehad zoals RobinBos zegt dat de hele trekker eraan hangt als je met de heftruck de beugel wil verwijderen. Dus gewoon opnieuw te gebruiken
KHD Deutz-Fahr
@RobinBos

Quote:
Dat van die cabinetest van je is leuk, maar degene die daar niet doorheen kwamen, voldoen gewoon niet meer aan de gestelde eisen. dat is niet omdat de kwaliteit van het product achteruit gegaan is, maar omdat de eisen aangescherpt zijn.

KHD: Beste Robin, ik meen me nog te herinneren, dat in die test een foto stond van een oude Fiat cabine. De A stijlen naast het dashboard waren zodanig door de roest aangetast dat de cabine als een kaarten huis in mekaar viel. Het ging er bij deze test niet om, dat de eisen zijn aangescherpt, maar dat de cabine stijlen door de jaren heen aangetast waren.
Fordson Major 53
Ik heb nu de kokers in Rustyco liggen ( dit spul moet roest wegvreten ) en heb de voetplaat passend gemaakt.
Ga hierna de voetplaatkoker en de verticale kokers in elkaar lassen en behandel dan de gehele binnenkant met tetyl.
Of het werkt weet ik niet maar het zit zeker weer 20 jaar.
Ik las de kopse kanten van de kokers nu dicht dus er kan geen water meer in.
Aangezien roest zuurstof nodig heeft om zich uit te breiden denk ik dat het nier verder roest omdat er geen zuurstof meer bij kan.
De roest viel mee binnenin. Beugel is zeker niet doorgeroest. Met een staalborstel haal ik het grootste eraf nu. De rest kan ik stralen. Ik laat zo wie zo heel de beugel stralen als ik definitef begin met de restauratie van de major dit jaar

gr en bedankt voor de reacties

Fordson Major
KHD Deutz-Fahr
Succes!
KHD Deutz-Fahr
@RobinBos

Quote:
Met alle respect richting de topic poster hoor, maar je gaat iemand die niet weet hoe hij zijn beugel moet bevestigen toch niet aanraden om zelf wat kokertjes te slijpen, en er desnoods wat verstevigings hoekjes in lassen? Ieder zijn eigen vak hoor, maar ik geloof niet dat als de doorsnee boer zelf een beugel moet maken, dat het dan beter word als het origineel met dan wat roest ofzo.

Persoonlijk zou ik het wel aan durven om een eigen beugel te maken. Naar ontwerp van een originele Sirocco rolbeugel, dat wel. Als je flink dikkere kokers gebruikt, en je nette goede lasnaden kunt maken, en je houdt aan het ontwerp van de originele beugel, lijkt mij dat een zelf gemaakte rolbeugel toch veiliger is dan een originele die bijna 25 jaar aan het roesten is geweest.
KHD Deutz-Fahr
Maar goed, al het advies is natuurlijk op eigen risico.
RobinBos
Ik zou er niet aan beginnen. Ik weet uit ervaring dat het zwakke punt (en dat is dus ook het punt waar ze tegenwoordig op afgekeurd worden) niet in de beugel zelf, of de roest eromheen zit. het zwakke punt is de bevestiging aan de trekker zelf, daar komen de grootste krachten op, en dat is het onderdeel aan die beugel wat het lichtst geconstrueerd is.
KHD Deutz-Fahr
Beste Robin, wat bedoel je precies met "tegenwoordig op afgekeurd worden", trekkers worden toch helemaal niet gekeurd. Of bedoel je een COM-VCA keuring?
KHD Deutz-Fahr
Dat het zwakste punt de bevestiging aan de trekker is, dat ben volledig met je eens.
RobinBos
Sorry, op af zouden worden gekeurd. want een verplichte keuring is er niet inderdaad.
JD_POWER
Ik heb precies de zelfde rol beugel op mijn ford 5000 en het zijn zeer mooie en bijna zeldzame rolbeugel dus hou hem als je blief origineel! @ faitfan heeft het juiste antwoordt al gegeven!! er moet een stripje tussen van 8mm met daar in een bout van M14 er zitten als het goed is twee gaten aan de voorkant van de voet kokker zonder schroef draad! daarom moet je er een strip tussen maken met twee gaten met schroef draad er in!!!
en last heb alsje blief niet dicht want daar krijg je spijt van! onderin de voet zit een gat waar het water en vuilt door wordt af gevoerd dezen kunt u iets groter boren voor betere afvoer als u foto's nodig heeft dan hoor ik het wel heb namelijk alles nog uit elkaar liggen om te spuiten.
JD_POWER
En over dat keuren,

ik denk, weet haast wel zeker dat over 2a5 jaar wel verplicht is!!
dus dan is een goed gekeurde rol beugel wel handig!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
14