Fordson Super Major - Oververhitten van de versnellingsbak en de brug

Ik sta op het punt een fordson super major te kopen .
behalve de alternator die stuk is doet alles het.
daar ik geen vervoer heb moet ik de tractor over de weg naar huis rijden over een afstand van 30 km over vrij heuvelachtig terrein
de verkoper kan niet garanderen dat dit allemaal goed gaat aangezien de traktor nooit grote afstanden na elkaar heeft gereden dus hij zegt dat hij een beetje vreest dat de versnellingsbak cq achterbrug overvehit kunnen geraken.
de motor is wel goed , hij heeft soms dagen na elkaar aan een werkende betonmolen gehangen zonder problemen.
de vraag is nu kan ik hier iets aan doen voor ik vertrek en wat als idd hij oververhit geraakt onderweg? gewoon stoppen en wachten?
hoe weet ik of hij overvehit geraakt gewoon met de hand erop voelen?

mvg
gersois

Reacties

+4
wim-same
Ik denk dat er geen enkel probleem is. Hou de olie peilen in de gaten, vooral de motorolie.
Fendt926Driver
Net als wim zegt.
Peil de olie van de achterbrug en als er voldoende nette olie op zit zou ik mij nergens druk om maken en kan de trekker wel 130 km rijden aan 1 stuk.
Je kunt rustig gaan rijden en niet constant vol gas.
Maar heb zelf vroeger 2 majors gehad en die zitten zo degelijk in elkaar dat die 30 km nog bijna kan zonder olie in de achterbrug.
FolkertMF
Op het werk rijden we gemiddeld 300 km op een dag nooit geen probleem
+1
Fendt926Driver
@FolkertMF 300km per dag met een major???
+2
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver lange werkdag dan, die dingen lopen 25-30?
+1
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr het leek mij ook al veel....
FolkertMF
@Fendt926Driver niet met een major maar wat ik bedoel is dan een trekker er voor gemaakt is om te werken dus 30 km moet makkelijk kunnen
+1
bas101
Doe dit werk persoonlijk liever met een Bührer MFD , heeft weliswaar dezelfde Ford Major motor maar een veel betere kwaliteit eigen fabrikaat versnellingsbak / achterbrug , ik heb 120km op een dag gereden in de bergen met aanhanger geladen met brandhout erachter , enigste malheur was dat ik de rechter keerring steekas iets begon te lekken , deze heb ik inmiddels vervangen ,en dat ban bouwjaar 1956, maar je schrijft een afstand van 30 km dan zou ik me mits genoeg olie in de bak toch meer zorgen maken om een zonnesteek dan t warm lopen van een bak .

(klik om te vergroten)

+1
rene roadless
Kijk ook de vesnellingsbakolie na, die is appart van de achterkont
+3
Gavrie Willemsen
Mits genoeg olie gaat er nooit iets mis in een achterbrug van een Major. De zijn gemaakt als een IH 1455, namelijk 4 keer overbemeten 😂😂😂
Daniele.
Ciao a tutti dall'Italia,
controlla l'olio del cambio e del differenziale e vai sul sicuro.
bas101
@Daniele. grazi
gersois
Ok bedankt allemaal dit stelt me wel gerust.ik ken eigenlijk niets van tractoren maar zal me wel een beetje verdiepen in dit type fordson door veel te lezen .manual en wwerkplaatshandboek heb ik al.
belangerijk is dat de verkoper mij verzekert heeft dat de remmen goed werken maar stel nu dat er iets mis loopt met remmen...
wat raden jullie aan om in bergachtig terrein te rijden qua versnelling?
werkt remmen op de motor zoals bij een auto?
verder is alle info welkom

mvg
+1
wim-same
@gersois Ook bij een auto werken remmen niet op de motor. Auto's hebben wel rembekrachtiging door de motor. Vrachtwagens hebben een motorrem samen met een lucht bekrachtigde gewone rem en handrem. Een Ford Major heeft enkel mechanische remmen. Een stelregel is dat je moet afdalen in dezelfde versnelling als met klimmen. Ga in bergachtig gebied nooit constant op je remmen, maar probeer zo veel mogelijk in een passende versnelling op[ je motor af te remmen.
gersois
Ok da s duidelijk en de gashendel zit aan het stuur heb ik begrepen
gersois
Zo , 26 km over stijle klimmen en dalen is goed verlopen.nooit met een trekker gereden maar had het vrij vlug onder de knoet. wat me opviel dat hij zelfs op stijle klimmen in zijn grote 3 zat kracht had. de compressie lijkt wel in orde.roken doet hij bijna niet.Na anderhalf uur aangekomen.
na een grondiger inspectie zijn er toch flink wat dingen die aangepakt zullen moeten worden.
wat wil je voor 750 euro.
Als je de starter met de hendel start gebeurd er niets, het hefboompje komt gewoon niet tegen de nok.Ik vermoed dat misschien het hefboompje omgekeerd gemonteerd is( zie foto) Kan iemand hier uitsluitsel over geven?
Een grotere zorg zijn de olielekken, ik zie olie vooraan de motor ,in het midden en onder het deksel waar de hefinrichtingshendel ingaat.Ook een druppel aan de voetremas.
Heeft iemand voor mij een soort Tuto om het probleem van deze lekken op te lossen?
Verder moet ik uitzoeken of de dynamo nu echt gaar is of het starterrelais, is daar een soort handleiding voor?
Tal van vragen dus.

mvg
gersois
Foto

(klik om te vergroten)

gersois
Niemand?
jammermaarhelaas
@gersois

Misschien kun je beter een nieuw topic starten met de vraag over startrelais en dynamo. Huidig topic heeft een andere naam, en is al wat ouder, dan wordt er niet meer veel naar gekeken.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!