Goedemorgen allemaal,
Sinds anderhalve week heb ik een Ford 3000 staan. Heb er al aardig wat werk mee verricht om het huis met een grondbak. Hij werkt heerlijk, maar.....
Bij de koop was er al aangegeven dat het klokkenpaneel niet werkt. De accu hadden ze per ongeluk tegen de trekker aan laten komen en daardoor was die half gesmolten...
Verder leek hij goed in orde.
Bij het grondwerk hoor ik na een tijdje een sissend geluid. Ik dacht, wat is dat toch. Bij het zoeken zag ik dat uit de slang ,die vanuit het kleppendeksel komt, stoom / olie kwam. Ik heb hem een tijdje stil gezet en na 2 uurtjes het laatste dingetje opgepakt. Toen begon het al een stuk sneller.
Bij controle van de motor zag ik dat het kleppendeksel 1 bout mist. Ook lekt hij op verschillende plekken wat olie (die overigens heel zwart is).
De acties waar ik nu mee bezig ben:
Klokkenpaneel werkend maken. De stroomverdeler bleek stuk. Die ben ik aan het repareren.
En de toerentellerkabel mist ook. Die heb ik inmiddels binnen.
Kleppendeksel met nieuwe pakking opnieuw bevestigen.
Nu mijn vragen:
Wat is de werkwijze voor het kleppendeksel?
Waardoor wordt hij te warm, wat zou dat kunnen veroorzaken? (De radiator lijkt wel warm te worden.)
Zit er ergens een zekeringkast of iets dergelijks??? (Ik heb niets gevonden.)
En als laatste, welke olie moet er in de motor/kleppendeksel, en hoeveel gaat er in? (Denk dat ik bij de NH dealer langs ga hiervoor)
Alvast bedankt voor jullie zeer gewaardeerde reacties.
Groeten, Erik
Ford 3000 - Kleppendeksel lek, olie aan de kook, motor oververhit, klokkenpaneel defect...
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Reacties
Motorolie: samen met een nieuw filter 6,5 liter, zonder nieuw filter 5,5, maar als je de eerste keer ververst zou ik sowieso een nieuw filter monteren. Ik zou je ook adviseren de olie bij de tractor dealer te halen.
Koeling: Hoe is de v-snaar er aan toe? Staat ie genoeg gespannen (op lange stuk ongeveer 1,5 cm in te drukken). Dan worden waterpomp en dynamo goed aangedreven. Is ie slecht (veel barsten in het trapezium tot aan de rug van de riem) dan zou ik hem vervangen. Spannen kan door de dynamo te verzetten, wijst zich vanzelf.
Zit er genoeg koelwater in de radiateur? Dat moet ruim een centimeter boven de koelkanalen staan, je ziet dan alleen het koelwater, en geen binnenwerk zeg maar.
Zit er een radiateurdop op de radiateur en geen andere dop die toevallig een beetje past? Een radiateurdop doet dienst als overdruk-klep (dat regelt de grote veer) en als beluchtingsklep (kleine ronde klepje in het midden).
Als de motor loopt en je neemt de radiateurdop er af (let op, eerst de druk laten ontsnappen, of meteen voor het starten al afnemen), zie je dan luchtbellen in het koelwater? (hoort niet zo te zijn, kan duiden op een lek in de motor of koppakking). Ook moet het niveau gelijk blijven, zakt het na verloop van tijd, dagen/weken, en zie je geen lekkage ergens op en onder de motor, dan kan er een lek in de motor zitten.
Als de do[p op de radiateur geen radiateurdop is, of je twijfelt er aan, dan gewoon even meenemen naar de lmb waar je ook olie en filter haalt, die kunnen je wel vertellen wat het is.
Is de radiateur voldoende schoon? Hij is goed schoon te krijgen door de frontgrille er uit te nemen en dan met een hogedrukspuit (50 bar en 20 cm afstand is genoeg!) door te spuiten/spoelen.
Dan kun je ook de thermostaat nog nakijken/vervangen, maar ik zou eerst de andere dingen even langslopen en in de gaten houden wat de temperatuur doet tijdens het gebruik van de trekker.
Zit er überhaupt wel antivries in? Als je zeker weet dat het koelsysteem goed functioneert, dan zou ik voor het winter wordt het oude water aftappen en vervangen met nieuw koelwater zodat dat niet bevriest (en je motor niet kapot vriest). Als je wilt weten of het huidige koelwater nog enigsinds geschikt is qua vriespunt, dan kun je er eventueel wat van aftappen in een flesje, dop dicht draaien en in de vriezer leggen. Bevriest het of wordt het kloterig, dan is het ongeschikt. Opzij van de motor en onderaan de radiateur zitten tapkraantjes.
Het gebruiken van koelwater in plaats van gewoon kraanwater is sowieso beter, dit geeft niet zoveel roest in het motorblok, geen kalk wat zich afzet bij hard water en het koelt beter (betere warmteopname-capaciteit).
Kleppendeksel: gewoon de boutjes aandraaien, niet te vast trekken want dan trek je de deksel wat krom, en werkt zich de nieuwe pakking er weer tussenuit.
Zekeringen (standaard, misschien is het bij jou 3000 anders): Als je op de zitting zit en kijkt vooruit, dan zit er rechts van de tractor, onder de tank, een kapje met een kleine boutkop, Die boutkop kun je iets lossen, en dan het kapje er af schuiven door het "sleutelgat". Hier dit de zekeringenkast onder.
Hij blijft qua olie nog steeds mooi op peil. Geen verandering met dag 1 dat ik hem heb gekregen.
De electronica moet ik nog wel nalopen want dat lampje blijft inderdaad constant aan staan. Dus de accu zou niet bijladen...