Illustratie van:

Deutz F2L612 - Tussenbak maakt veel lawaai

Hallo,

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest om bij mijn F2L612 het bestaande koppelingshuis te vervangen door een met een vertraagbak er in. Het bestaande huis was beschadigd, en heb van deze gelegenheid gebruik gemaakt om deze te vervangen door een met een vertragingsbak er in.

Alle lagers heb ik hierbij vervangen inclusief een nieuw loopasje voor de naaldlagers.

Na dat ik vandaag alles in elkaar had gezet en afgevuld heb met olie ging ik alles maar eens proberen.

Nu komt er alleen een geluid uit de vertragingsbak wat ik niet had verwacht het kreunt en piept als de bak loos draait en als de trekker rijd. Het stop als de koppeling wordt ingetrapt zowel tijdens het rijden als stilstaand, wat mij verbaast omdat de bak tijdens het rijden wel gewoon draait.

Ik vermoed dat het geluid ontstaan als de vermogen wordt gevraagd, dus kracht op de tandwielen en lagers komt.

Is iemand bekent met dit probleem? Of maken deze bakken altijd geluid?

Groeten,
Len

Deel dit topic

Reacties

+2
farmkoos
Hoi Len,
Die bakken geven normaal geen bijgeluiden.
Heb jij een 612/6 en heb een hoog/laag bak van een 612/5 gemonteerd dan zal de snelheid wel wat lager zijn, zowel laag als hoog geeft een vertraging.
Draaide hij wel soepel voor het inbouwen?
LG0enga
@farmkoos heb inderdaad een 612/5 in een 612/6 gemonteerd. Had zelf ook al het idee dat de snelheid puur lager lag nu.
In de documentatie had ik gezien dat de snelheid gelijk was aan beide type 612, naar dat is in de praktijk wel anders.

De bak draaide bij de montage soepel. Ook als ik de bak handel in het midden zet en dan vrij kan draaien loopt het soepel.
+1
farmkoos
@LG0enga
Het snelheidverschil zit in de overbrenging van het kroon en pignontandwiel.
8tanden pignon 612/5 en 7tanden pignon 612/6. Heb je het lager van de ingaande as ook vernieuwd?
LG0enga
@farmkoos dat heb ik nooit geweten dat daar verschil in zit. Ik heb toevallig een plukbak liggen, ga eens kijken wat daar voor tanden in zitten. Dacht dat die van een D25.1 afkwam.
+1
Oldtimer-fan
Lijkt me eerder dat je het ergens bij de koppeling moet zoeken.
Wanneer het geluid weg is zodra je de koppeling in trapt, al rijdend, blijft de de bak gewoon draaien. Je verbreekt alleen de verbinding tussen motor en bak.
Ik denk dat je het probleem in het koppingshuis moet zoeken. Misschien blijft je druklager slippen tegen de vorken/armpjes van de drukgroep van de koppeling waardoor het piepende geluid ontstaat. Zodra je de koppeling in trapt komt er misschien genoeg druk op het lager om het geluid te doen verdwijnen.
LG0enga
@Oldtimer-fan dat dacht ik eerst ook, maar als de bak loos draad in de hoge stand zonder ingeschakelde versnelling hoor je de bak gieren. Als je dit vervolgens ook doet in de lage stand is het geluid veel minder.

Het enige wat dan veranderd is de snelheid van de as die de versnellingsbak in gaat. Ik ben bang dat van die as een lager beschadigd is.

Want als ik het goed begrijp veranderd de snelheid van het asje van de naaldlagers niet.
Oldtimer-fan
@LG0enga
Kan ook zijn dat de tandwielen van de hoge gearing niet goed staan tenopzichte van elkaar. Ik weet niet hoe deze opgespannen zitten? Of je hier ook met chims de juiste speling moet creëren? Ik heb zo'n bak nog nooit uit elkaar gehad, dus met zekerheid durf ik 't niet te zeggen.
Welgerap52
Staat er geen spanning op een lager?
na het monteren van versnelling baken sla ik vaak een x axaal op de assen. Dan gaat een bak vaak lichter draaien (dat betekend dat lagers nog een heel klein beetje opschuiven)
LG0enga
Inmiddels ben ik achter het echte probleem gekomen. Dat is het verschil in de koppeling. De F2L612/5 heeft een ander type drukgroep dan de F2L612/6. Ik Kan er alleen niet achter komen wat nou het zeurende geluid veroorzaakt met de koppeling van een /6 en waarom dat in de /5 niet zou gebeuren.
LG0enga

(klik om te vergroten)

De /5 heeft een druklager wat tegen de drukgroep wordt geduwd

(klik om te vergroten)

De /6 heeft zowel de drukgroep als het koppelingspedaal een eigenschijf de tegen elkaar gedrukt worden.
Norifumi
Len, heb je dit uiteindelijk nog opgelost? Heb je een /5 koppeling gestoken en toen van de problemen af? Ik zoek nl ook zo'n bak voor dezelfde ombouw. Groet, Norbert
LG0enga
@Norifumi heeft bij mij nog een wat moeite gekost om het voor elkaar te krijgen. De herrie kwam bij mij door de tandwielen. Deze hebben bij de vorige eigenaar geen olie gezien denk ik. De aandrijfas in die bak was ook helemaal in gedraaid.

Daarnaast heb je ook nog te maken met het kegel tandwiel in de achterbrug van een /6. Een /5 heeft een ander kegelwiel om de snelheid van hoge versnelling in de tussenbak te compenseren. De tussenbak van een /5 vertraagd zowel de hoge als de lage versnelling. Hierdoor liep de Deutz in 5 hoog veel te langzaam.

Ik had eigenlijk niet veel zin om deze nog te gaan vervangen, en de tandwielen van mijn tussenbak waren slecht, dus heb ik iets anders verzonnen. Ik zag dat een F2L612/54 ook een tussenbak had, maar dat deze anders werkte. Hier vertraagd alleen de lage versnelling, de hoog is hier een directe verbinding met de motor. Ik vond z'n bak goedkoop net over de Duitse grens, en heb vervolgens deze tandwielen in de tussenbak van de /5 waar de tandwielen slecht van waren.

Nu heb ik eigenlijk de tandwielen van een /54 in een /5 bak gedaan. Dan blijft de originele aandrijflijn behouden, en heb je een lage versnelling er bij. Maar wel een heel gesleutel 😁
farmkoos
@LG0enga ik heb dit jaren geleden ook zo gedaan + 32 inch wielen loopt lekker door met minder toeren + cilinderkoppen en verstuivers van nieuw type 812 motor = minder geluid.
Norifumi
Knap staaltje sleutelwerk. Onze Deutz komt nooit op straat en moet traag om heggen te snoeien. Z'n 5 wordt nooit gebruikt. Ik denk dat een /5 wel kan werken. Bedankt voor je antwoord.
LG0enga
@Norifumi veel succes! Wat wel een interessant is, is dat de aftakas ook in snelheid wordt gereduceerd. Je moet dan weer meer gas geven om de aftakassnelheid te krijgen, waardoor de snelheid ook weer toe neemt, en weer in de buurt komt van de eerste versnelling hoog.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz F2L612 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN