Beste tractorfanners
mijn fendt 308 ls van bouwjaar 1982 zonder turbo heeft een tikkent geluit in het blok hij loopt verders harstike mooi het is starten en lopen wat zou dit kunnen wezen ik denk zelf aan kleppenstellen.
alvast bedankt en graag sireuze reactie.
Lees ook
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 308 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Wij hebben ook kleppen gesteld en toen was het over.
ja, gistere nog eentje gehad die da had
Verstuivers. Kan idd, detonatie noemen ze dat.
Maar, geluk bij een ongeluk: pingelen/detonatie is detecteerbaar! Door de drukpiek gaat de motor een trilling produceren. Het klinkt als een metallisch geklop. Dit is een hoorbaar geklop.
Daar waar pingelen/detonatie optreedt na de generatie van een vonk en dus vlak op of net na het BDP, treedt pre-ignition op voor het bereiken van het BDP. Dit heeft tot gevolg dat de zuiger een mengsel tracht samen te persen waarin een reeds veel hogere druk heerst dan bij een normale compressie. Als de pre-ignition vrij vroeg in de ontbranding heeft plaats gehad zal dus gedurende een groot deel van de compressieslag er een zeer hoge druk heersen in de betreffende cylinderkamer. De tegenwerkende kracht van het samengeperste gas is dus veel groter dan normaal en deze blijft dan nog eens gedurende een behoorlijk lange tijd aanwezig (relatief gezien toch, we spreken hier over ms). Het is duidelijk dat dit een zeer zware overbelasting van de krukas, drijfstang,... kan teweegbrengen. Zware mechanische schade dus
Nu heb je een moderne (benzine ) automotor te pakken !
Maar een "pissende " verstuiver kan inderdaad een "klopperd " bijgeluid geven ; maar dan loopt hij ook beroerd ( op 3 cil )
klopt
Gaat over een benzinemotor maar het kan ook bij een diesel:
Ja ; kan ; Maar is met ons gehoor niet waar te nemen ; bij een benzine motorwel je hoortdaar in feite de botsende ontstekingsfronten ( een van de ongewenste zelfontbranding en de andere van de gewenste bougie ) Bij een moderne benzine motor past het motormanagement-systeem oa de ontsteking aan doordat een pingelsensor dit doorgeeft
( simpel gezegd )
Waar gaat dit over? Hebben de klepel horen vallen maar weten nog niet waar de klok hoort te tikken. Botsende onstekingsfronten JONGUUUUUUUH Wasda??
Bougies bij een Fendt 308LS? Ja Jonguuuuh. Pingelsensor Man man man komop zeg
Lees A.U.B. alle reacties in deze topic even door!
Ja; juist Beste Wim ; ik heb soms ook het idee dat alleen de laatste readties worden gelezen ; maar Mengeledriver begon over detonatie (pingelen ) dus daar haakte ik even op in ( ja met 43 jaar automonteur ervaring ; weet ik echt wel wat dat is )
Nu is een diesel een zelfontbrander ; dus pingelen kan in principe niet ; of de verstuiver moet zo slecht "verstuiven" dat je een ontbranding krijgt ; die wel een klappend geluid kan geven !
Maar op de topic terug te komen ; stel eerst maar de kleppen ; mocht de motor dan nog tikken ; ja van veraf moeilijk te zeggen ; een drijfstanlager maakt meer een kloppend geluid bij gasgeven en gasloslaten bij verhoogd toerental ; dus eerst even kleppen stellen ! Sucses !
En da's precies wat ik bedoel. Ik kon het alleen niet zo snel via google vinden.