Illustratie van:

Fendt 612 - Fendt 612 verbruikt veel koelvloeistof

Mijn 612 verbruikt de laatste maanden nog al koelvloeistof.

- Hij rookt niet wit
- geen erge carterdruk
- olie lijkt mij normaal van kleur

Zelf ben ik bang dat ik wat bussen lek heb? hij lekte onder de cabine wel iets kvs maar dit lijken me geen liters , kan ook geen lekkage vinden bij de kachelradiateur of 1 van die slangen.

Hoe kan ik testen of ik bussen lek heb? of evt de koppakking iets lek? maar nogmaals aan de trekker zelf merk ik niks.

Bekend probleem te zijn bij mwm B motoren??

bvd, Jeroen

Deel dit topic

Reacties

Favorit614
Bussen en de o ringen en kopakkig kan een mogelijkheden zijn.
Je kunt het koelsysteem op druk zetten , om te kijken of de druk langzaam maar zeker weg zakt of dat er ergens kvs uit komt
Fendt-LSA
Je kunt volgens mij ook de olie laten testen of er wat in zit
Job
Hadden wij ook met de 312 je moet gewoon water in het koelsysteem doen anders wordt het iets te duur... en dan druk laten opbouwen kijken waar het weg komt
Hano-Deutz
Of misschien lekt de radiator zelf gewoon, die is misschien ergens beschadigd dan verlies je ook veel koelvloeistof.
Jeroen1988
Okee hoe moet ik hem op druk zetten dan ik ga er morgen mee bezig! 😛

Ennuh hij lekte ook wat onder bij de cabine weg heb een boutje aankunnen draaien maar dit lijkt me niet het probleem dattie zo veel verliest..
Jeroen1988
Radiator is droog. voor de rest het motorblok ook droog, wel is de achterste kop iets vettig ?
Wimsumar
Beste Jeroen1988: Dat "kleine lekje" komt tijdens gebruik van de trekker wel onder druk en zal heftiger lekken.
Bovendien, als je de radiator iedere keer tot het randje bijvult, zal bij de eerste keer warm worden van de motor via de radiatordop, door de overdruk, koelvloeistof ontsnappen. Als je daarna weer onder de dop kijkt (na afkoeling) lijkt het erger dan het is.
Favorit614
Jeroen morgen ff Paul bellen hij heeft een tester
TomH
Nu hebben B motoren van MWM wel het kwaaltje om bij de ringen te gaan lekken. Nu weet ik niet of die 6 cylinder er ook last van heeft. De 4 cylinder anders wel.
Remi_91
Kleine lekkages kunnen misschien erger zijn dat ze lijken.

Door een warme motor kan je koelvlst. verdampen na het lekken, dus kan je ook niet direct die lekkende hoeveelheden vinden.
jelle930
Dat is niet zo mooi jeroen. Als je wilt weten of de koppakking lek is moet je in het kvs bakje kijken wanneer die loopt. Als het water stil licht dan is die nog dicht als die bubbelt dan is de koppakking lek. Als je wilt weten of er water in de motorolie zit moet je het pijlstok er uithalen en met de aansteker in de brandsteken als het begint te knetteren zit er water in als er niks gebeurt dan is de olie nog schoon. koppakking komt niet zo vaak voor met mwm vaak zijn het de o ringen.
FabianFendt
Hoe ziet de koelvloeistof eruit? is het een smurrie dan is je koppaking lek hadde wij ook
jd user
Probeer eerst maar eens een nieuwe radiateurdop.Vaak lekt hij daar en gaat het via dat retourslangetje naar onderen.

succes ermee!
Jeroen1988
Bedankt voor alle tips en reacties mensen!

kga er morgen mee bezig, en idd dat kleine lekkage onder de cabine kan natuurlijk erger druppen als ik rij en meteen verdampen...

koppakking, denk k zelf niet...hij rookt ook totaal niet wit..

Zijn o ringen makkelijk te vervangen?

ga et morgen allemaal proberen met koelvloeistof en aansteker bij de peilstok, hopelijk vind ik wat
keeko
Als het probleem veroorzaakt word door lekkende bussen is dit meestal wel zichtbaar onder olievuldop en kleppendeksels door afzetting van grijze of geelige smurrie.

Extra controle is mogelijk door het koelsysteem een nachtje onder druk (0,8 bar met b.v. speciale afpers gereedschap.) te zetten zonder olie in het carter (aftapplug er wel in).
Komt er dan geen koelvl.st. uit het carter dan ligt er waarschijnlijk wel ergens anders een plas.

De methode met aansteker is niet echt goed zichtbaar, dus ga daar niet blind op.
keeko
Als de bussen wel lek blijken zoek dan het liefst ervaren dealer. De ingreep is nl. niet eenvoudig.
Favorit614
O ringen vervangen lukt hier in de schuur ook wel .
Ik heb wel vaker een b motor uit elkaar gehad
Dr Fendt
Jeroen. wij hebben onze 512C losgehaald. (MWM 226B motor, de B motor dus) natte bussen. de Rubber O ringen van de natte bussen slijten na verloop van tijd waardoor er koelvloeistof in de carterpan lekt. ik denk eigenlijk niet dat dat het probleem is.. je motorolie is niet grijsachtig??

wij hebben net (1 week geleden de motor van de 512C gereviseerd)
nou bleef de 512 lekken, zelfs na de revisie. en bleek er nog een kraantje, voor de koeling in de cabine, van de aanjager enzo. te lekken, de trekker verloor best wel snel koelvloeistof. misschien is dat een probleem?

bij een 600 serie valt het vervangen van de o ringen verschikkelijk mee (lijkt me) bij een 500 serie kan je er veel minder makkelijk bij
keeko
@Dr Fendt en @Favorit614
Lekker zelf knutselen kan natuurlijk ook, maar neem in ogenschouw dat zittingen van cil.bussen verzakt kunnen zijn en als gevolg hiervan je koppakking het sneller zal lek raken en lekkage van de o-ringen eerder terug zal keren door beweging v.d. bussen.
Voorts is het raadzaam ook lagers en zuigerveren te controleren en evt. te vervangen.
radium45
Een 612 heeft droge bussen, dus dat kan het onmogelijk zijn.
jelle930
Radium45 jeroen heeft een van de laaste 600 die hebben en b motor zo als hij al zegt die hebben natte bussen.
jelle930
Radium45 jeroen heeft een gen 4 600 die hebben en b motor zo als hij al zegt. die hebben natte bussen.
Favorit614
@keeko voor mij is het niet de eerste keer dat ik een b motor uit elkaar sleutel.

En de bus hoogtes zijn me bekendt 😄
keeko
Met je opmerking 'o-ringen vervangen kan hier in de schuur ook wel', kwam het op mij over dat het allemaal wel in een handomdraai gefixt is.
Gelukkig weet je wel beter.
TomH
Dat is idd nog wel even werk. Je moet dan eigenlijk dan ook altijd de lagerschalen en zuigerveren vervangen. De bussen van B motoren zijn glas hard daar valt meestal niet zo veel aan te zien. Is wel een klus die een geoefende sleutellaar zelf kan doen als het de eerste keer is dat je zo iets moet doen kun je het beter uit handen geven.
Jack 624
Je moet eens kijken bij de plug of er onder in het karter geen koelvloeistof staat
Jeroen1988
Het zit hem niet in de motor, heb ook gekeken bij de plug, geen water erbij, koelvloeistof is ook gewoon netjes , geen smurrie

hij lekt onder de cabine bij een soort balg/cilinder? kan alleen het lek nog niet vinden
jelle930
Dat is mooi dat het niet aan het motor licht. Het zal wel een klein dingtje zijn.
fendtman4
Is het niet de kachelslang die van links naar rechts over de achterbrug loopt, deze zit in de buurt van de boester van aftakas.
ik denk dat je de cabinevloer er ook beter even uit kan halen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 612 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
37