Mijn 612 verbruikt de laatste maanden nog al koelvloeistof.
- Hij rookt niet wit
- geen erge carterdruk
- olie lijkt mij normaal van kleur
Zelf ben ik bang dat ik wat bussen lek heb? hij lekte onder de cabine wel iets kvs maar dit lijken me geen liters , kan ook geen lekkage vinden bij de kachelradiateur of 1 van die slangen.
Hoe kan ik testen of ik bussen lek heb? of evt de koppakking iets lek? maar nogmaals aan de trekker zelf merk ik niks.
Bekend probleem te zijn bij mwm B motoren??
bvd, Jeroen
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 612 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Je kunt het koelsysteem op druk zetten , om te kijken of de druk langzaam maar zeker weg zakt of dat er ergens kvs uit komt
Ennuh hij lekte ook wat onder bij de cabine weg heb een boutje aankunnen draaien maar dit lijkt me niet het probleem dattie zo veel verliest..
Bovendien, als je de radiator iedere keer tot het randje bijvult, zal bij de eerste keer warm worden van de motor via de radiatordop, door de overdruk, koelvloeistof ontsnappen. Als je daarna weer onder de dop kijkt (na afkoeling) lijkt het erger dan het is.
hofstra-tijnje.nl/webshop/detail/…
Door een warme motor kan je koelvlst. verdampen na het lekken, dus kan je ook niet direct die lekkende hoeveelheden vinden.
succes ermee!
kga er morgen mee bezig, en idd dat kleine lekkage onder de cabine kan natuurlijk erger druppen als ik rij en meteen verdampen...
koppakking, denk k zelf niet...hij rookt ook totaal niet wit..
Zijn o ringen makkelijk te vervangen?
ga et morgen allemaal proberen met koelvloeistof en aansteker bij de peilstok, hopelijk vind ik wat
Extra controle is mogelijk door het koelsysteem een nachtje onder druk (0,8 bar met b.v. speciale afpers gereedschap.) te zetten zonder olie in het carter (aftapplug er wel in).
Komt er dan geen koelvl.st. uit het carter dan ligt er waarschijnlijk wel ergens anders een plas.
De methode met aansteker is niet echt goed zichtbaar, dus ga daar niet blind op.
Ik heb wel vaker een b motor uit elkaar gehad
wij hebben net (1 week geleden de motor van de 512C gereviseerd)
nou bleef de 512 lekken, zelfs na de revisie. en bleek er nog een kraantje, voor de koeling in de cabine, van de aanjager enzo. te lekken, de trekker verloor best wel snel koelvloeistof. misschien is dat een probleem?
bij een 600 serie valt het vervangen van de o ringen verschikkelijk mee (lijkt me) bij een 500 serie kan je er veel minder makkelijk bij
Lekker zelf knutselen kan natuurlijk ook, maar neem in ogenschouw dat zittingen van cil.bussen verzakt kunnen zijn en als gevolg hiervan je koppakking het sneller zal lek raken en lekkage van de o-ringen eerder terug zal keren door beweging v.d. bussen.
Voorts is het raadzaam ook lagers en zuigerveren te controleren en evt. te vervangen.
En de bus hoogtes zijn me bekendt
Gelukkig weet je wel beter.
hij lekt onder de cabine bij een soort balg/cilinder? kan alleen het lek nog niet vinden
ik denk dat je de cabinevloer er ook beter even uit kan halen.