Voordeel sleeptrekker & tractie wagen
Wat was maisseizoen 2010 goedkoper. Sleeptrekker of tractiemaiswagen
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
En wel hierom,
als een gewone wagen vast zit en je begint te slepen dan sleuren zijn wielen een geul bij een tractiewagen komt de aandrijving dan vana achter + de wagen trekt zichzelf als het ware terug naar boven want de wielen draaien .
Ook de tijdswinst is groter door dat je niet steeds hoeft uit te stappen voor de ketting.
Je kan korter draaien met een tractiewagen dan met een sleeptrekker want die moet de bocht ruimer nemen als de volger.
Ook kan een tractiewagen makkelijk de kuil op rijden en een rijkuil vind ik toch mooier als een nederlandse duwkuil.
(rijkuil beter vastgereden de wagen denderd er immers telkens over.
En vind men een tractiehakselwagen te duur wel neem dan een afzetchassis kan je er ook een mestton of mestbak opzetten en geloof me daar is tractie zeker een genot.
Een tractiewagen is hier in de buurt onmisbaar. Dit komt vooral omdat hier altijd in laagjes op de put gelost wordt. Hierbij kom je op veel plaatsen al snel niet meer boven zonder tractie.
Normaal is het de bedoeling dat wanneer je niet op het land kan rijden zonder tractie, je beter thuis blijft. Maarjah de mais staat er en hij moet af.
De meeste loonwerkers maken zoals reeds vermeld door anderen hun tractiewagens multifunctioneler door het chassis in het voorjaar te gebruiken met een aalton op.
Dit lijkt me voor jullie in nederland ook geen niet slecht, zo kan je een iets natere plek ook meenemen met de bouwlandinjecteur.
Een tractieas is natuurlijk meer onderhevig aan slijtage als een gewone as, maar voorzien van de juiste soort en hoeveelheid olie is er hier geen onderhoud aan. Sommigen zeggen dat een tractieas zwaar trekt langs de baan. Dit komt door de olie die nog koud heeft en daardoor iets dikker is. Tegenwoordig wordt toch meer gebruik gemaakt van syntetische olie, deze heeft hier geen last van.
"Dit lijkt me voor jullie in nederland ook geen niet slecht, zo kan je een iets natere plek ook meenemen met de bouwlandinjecteur."
In het voorjaar door de natte plek bemesten? Dat is schade toebrengen voor het gehele jaar.. als je hem daarom nodig hebt kun je beter gelijk stoppen met boeren.
"Dit komt door de olie die nog koud heeft en daardoor iets dikker is. Tegenwoordig wordt toch meer gebruik gemaakt van syntetische olie, deze heeft hier geen last van." Synthetische olie heeft hier net zo goed last van, alleen iets minder.
Ik bedoel dat je met tractie aan over een plek kunt rijden die wel eens iets natter durft zijn. Zo voorkom je dat de tractor begint te graven en het land beschadigt.
Over het zwaar trekken van een tractieas in het algemeen vindt ik dat hier zwaar wordt over overdreven, je merkt het bijna niet met goede olie.
Bij Joskin koste een traktieas onder de kar zo'n 240000 belgische frank heb ik eens gehoord, omgerekend dus een goei 6000 euro opleggen...
Sleeptrekker komt elk jaar weer
Ik zou zelf voor een sleeptrekker gaan, kan minder gouw stuk gaan en die trekker meestal toch wel over.
Het gaat 10jaar goed en daarna 1x mis, kun je niet zon tractiewagen voor laten lopen.
Altijd makkelijk.. :lol:
ooit een vasstaande silagewagen / wagen gezien?
Als de wielen half onder zitten heb je veel kans dat je wielen blijven stilstaan in het vooruit trekken en je dus sleuven trekt !