Illustratie van:

Fendt 610 - Geratel/getik, nu start hij niet meer?

Hallo,

pas reed ik met mijn fendt 610 naar het werk en opeens ratelde/tikte hij, ik liet het gas wat terug en het werd minder, daarna trap ik het gas weer in en het begon weer te ratelen. ik een zijweg inreden, afgremd en toen was hij opeens stil gevallen?? ik stond zowat midden op de weg, dus wilde hem weer starten, maar hij gooit de motor niet meer rond. ik hoor de startmotor wel tegen de starterskrans aanslaan maar hij gooit hem niet rond. heb de kleppen en verstuivers al gecontroleerd, maar daar is niks aan te zien. startmotor en accu is ook goed.

wat zou het probleem kunnen zijn, iemand al eens vaker meegemaakt?

Gr.

Deel dit topic

Reacties

basia
Olie nog op peil ?
Fendt_favorit
Klinkt als een vastloper....
RobDeutz104
Ik zou maar eens kijken naar je distributietandwielen
basia
@RobDeutz104

Ja maar danzit de motor niet vast
Valtra-Fordpower
(vanaf 4minuten) Klonk dat ongeveer zo? Dan heb je een vastloper waarschijnlijk.
ni-cks
@basia, olie is nog op peil, koelvloeistof ook, was ik vergeten te vermelden.

@robdeutz104, distriebutietandwielen zal ik controleren, maar moet er niet veel te maken mee hebben.

@Valtra-Fordpower, het getik ongeveer wel, maar ik denk zelf dat hij toch niet vast zit op een of andere manier? dan zou er toch ook wat aan de kleppen of verstuivers moeten zijn?
Valtra-Fordpower
Een zuiger die is gaan vreten kan ook vastzitten. Was de motor al lekker warm, of zelfs heet toen het gebeurde?
RobDeutz104
Als er wat stuk is aan je distributietandwielen, kan je motor wel vastzitten
ni-cks
Jah gewoon warm, op temperatuur!
gewoon even warm laten draaien, eerste km rustig gereden en daarna gewoon volgas(30/35km/h) had er net 12km opzitten ofzo!

jah, dat kan ook zijn dat er eentje is gaan invreten jah
Valtra-Fordpower
Haal de kop maaar los denk ik dan, en de distributie deksel.
Wimsumar
Beste Ni-cks: Ik denk dat de krukas in tweeën ligt.
RobDeutz104
Dat zou ook nog zomaar kunnen
basia
Je zegt dat je de kleppen ook gecontroleerd hebt ; wil de motor dan nu weer rond-draaien ? bv met sleutel op krukas ?
driessie
Ik denk aan een drijfstanglager of een krukaslager
huub case
Klapte hij echt in een keer stil of verloor hij gewoon snel toeren zegmar? want als hij in een keer stil klapt is het eerder een drijfstang of krukas etc die is afgebroken en ergens tusse is kome zitte. anders vastgelope denk
ni-cks
@valtra-ford, okee zal ik na gaan kijken.

@wimsumar, okee. zou kunnen. maar hoop van niet

@basia, nee nog niet geprobeerd met sleutel op vliegwiel, maar rondstarten in ieder geval niet.

@driessie, drijfstanglager of krukaslager zat ik ook zelf al aan te denken, ofjah zei mijn neef. maar dacht zal het eerst hier is vragen, misschien is het vaker voorgekomen bij iemand?

@huubcase, nee dat niet. draaide de zijweg in, remde af en wou terug schakelen en hem aan de kant zetten. maar was al stilgevallen. en starte deed hij toen niet meer. maar met het geratel was hij niet ineens stilgevallen nee.
Wimsumar
Beste Ni-cks: Ik herinner me ook een ratelend geluid en heb de trekker toen terstond stilgezet (niet vastgelopen dus). Bij demontage bleek de krukas gescheurd.
huub case
Je zou toch het blok uit elkaar moeten halen om het zeker te weten denk ik.
ni-cks
Okee, dus het zou de krukas kunnen zijn.

jah blok wil ik eigenlijk toch uit elkaar halen, hij kan misschien dadelijk na iets kleins toch weer lopen, maar dan is er dadelijk weer iets mis in het blok
de yanmarman
Kijk eerst ofdat je de motor met de hand kan ronddraaien voordat je alles los haald
roelie91
Dit doet me denken aan zelf rijdende aardappelrooier. Die begon ook heel erg te ratelen en tikken. Was een stukje pakking in een koel kanaaltje terecht gekomen waardoor 2 zuigers niet meer gekoeld werden. Alleen deze starten nog wel na een tijdje. Nog naar huis kunnen rijden. En de volgende dag deed hij helemaal niks meer. Suc6 met het zoeken van het probleem!
de yanmarman
Zit er ook nog genoeg olie/water op ?
basia
@ni-cks

Eerst het carter er onderweg ; en alles goed bekijken ; startmotor eraf en met bandenlepel in starterkrans proberen motor te draaien ; als 2 drijfstanglagerschaaltjes over elkaar lopen zit een motor ook muurvast ; met een gebroken krukas wil die meestal nog wel rond .
ni-cks
Jah, probeer hem morge gewoon eens met de hand rond te draaien. olie en water zit er nog genoeg op

@basia, ik zal het morge eens gaan controleren zoals jij het zegt.
boggie
Waarschijnlijk gewoon een vreter, meestal de vijfde cilinder want die wordt het warmst.
basia
@boggie

Blijft de motor dan vastzitten ; vaak kun je hem dan later wel weer draaien ?
ramrod
Denk goed na voor alles los te halen. Sommige dingen kun je niet meer beproeven/ testen als de motor los ligt.
En hoe kun je de klepspeling controleren terwijl de motor niet meer rond wil?
tractorliefhebber
@ramrod Dat vroeg ik me dus ook al af. Hoe heb jij de kleppen kunnen controleren zonder de kop(pen) eraf te halen?
FENDTfarmer
Kleppendeksel erafhalen en je kunt zo de klepspeling bekijken cq bijstellen
ni-cks
Inderdaad, heb het zo gedaan fendtfarmer.
heb niet de speling gecontorleerd, maar gekeken of ze niet te los stonden en gekeken of er geen klep weg was.
jd4050
Ligt er niets tussen de starterkrans? Bijvoorbeeld een Stuk gereedschap
ramrod
@ FENDTfarmer

Heb je ooit wel eens kleppen gesteld?

Kleppen stellen zonder de motor rond te draaien is onmogelijk. En de motor zit schijnbaar vast...
tractorliefhebber
@ni-cks Je hebt gekeken of ze niet te los stonden maar je hebt ook niet de speling gecontroleerd? Hoe heb je dan gecontroleerd of ze te los stonden?? Niet om je af te kraken of zo maar als ik jou was zou ik er een monteur bij halen want je hebt kennelijk geen flauw idee waar je mee bezig bent.
ni-cks
Ben ook geen tractormonteur, maar een motorfietsmonteur. op gekeken of de tuimelaars niet los stonden, en of er geen klepsteel miste...

ga er dadelijk verder mee aan de gang samen met 'n automonteur
basia
Ik ben ook geen trekkermonteur ; en als distributie-tandwielen kapot lopen weet ik niet hoe het gaat ; maar de 42 jaar dat ik als automonteur werk heb ik heel wat oudere types Transit wer op pad geholpen waar de distributie riem van gebroken was .
Meestal een handvol nieuwe stoterstangen en soms tuimelaars (braken af ) nieuwe riem ; pomp .nokkenas weer op tijd en starten en lopen !
DE kleppenstaan "rechtop" dus die gingen niet krom .

Maar waarom die Fendt (MWM ) motor vastzit ? Ik ben benieuwd wat ze vinden ; ik denk nog steeds iets met de lagers .
appie1967
Een gebroken zuigerveer is een veel voorkomend probleem ,die vreet zich een weg naar boven en dan komen de stukken op de zuiger te liggen
dat kan het geratel geweest zijn
zo gauw je van het gas afgaat slaat hij vast omdat bij een hoog toerental hij er wel dooreen slaat
bij vreeterij aan krukas of zuiger zou hij heet geworden zijn
probeer de motor de verkeerde kant op te draaien wil hij dit wel dan zal dit hij probleem wel eens kunnen zijn
ni-cks
Heb net de startmotor eraf gehaald en proberen aan de starterskrans te draaien, deze zit gewoon vast.

dadelijk halen we de olie van het blok af en de benzine uit de tank en tank eraf. morge beginnen we met het demonteren van de koppen. ik zal daarna laten weten of we wat gevonden hebben in de cilinders
Valtra-Fordpower
Benzine aftappen uit een diesel? Moeilijke klus zal dat worre 😛
Mengeledriver
Idd, maar goed dat er een automonteur bij komt 😃
basia
@Valtra-Fordpower

Daarom is ie ook kapotgelopen !!!
Valtra-Fordpower
Ja, die tappen vaker benzine af 😃
Mengeledriver
Ik denk ook zoals vaker gezegd een vreter oid. En dan die verhalen over het kleppen stellen... En de gebroken krukas... Dat gebeurd bij een MWM vrijwel nooit. Zeker niet bij nagenoeg onbelast op de weg rijden.
Eff de carterpan eronder weg halen en daarna misschien de koppen. Laat de in-en uitlaat spruitstukken maar aan de koppen vastzitten en pak alle koppen tegelijk eraf. Vergeet de stoterstangen niet eerst eruit te halen!
ni-cks
Bedoel diesel haha, zat even in de motorfietswereld te denke. daar is nog geen diesel, daarom benzine getypt

@mengeledriver, okee. dat is wel handig jah, de in
RobinBos
Dus warmlopen doen ze wel bij nagenoeg onbelast op de weg rijden? 😛
Favorit614
Zeker fendt loopt overal warm voor 😃 , red je niet met JD 😄
RobinBos
Klinkt een beetje vreemd hé 😉
krukas breken doen ze niet bij nagenoeg onbelast lopen, maar warm lopen dan weer wel. Ik ken die trekkers niet op mn duimpje, maar logisch klinkt het niet eigenlijk.
monteurtje
Zit er toevallig ook koelvloeistof of water in de motor olie??
ik heb het namelijk welles bij de hand gehad dat er een cilinderbus in de lengte en in de breedte was gescheurd waardaar de zuigerveren in de scheur bleven steken en dus de motor ook niet meet rond wilde.
ni-cks
Kvstof zat niet bij de motorolie.

nou toen straks begonnen met demontage, tank etc eraf gehaald. olie afgelaten en carterpan eronderuit. deze zat vol ijzervijlsel en stukken ijzer.

van cabine naar voren gekeken de 5e cilinder. de lager van de drijfstang ligt eruit. blok wordt in de komende dagen gedemonteerd en dan gaan we kijken wat we er mee gaan doen. laten reviseren, of 2dehands blokje erin.
RobinBos
Is dat gebruikelijk bij fendt, om bij de cabine te beginnen met tellen? ik ben gewend om bij de radiateur te beginnen.
tractorliefhebber
Ik weet dat Deutz ook vanaf het vliegwiel telt maar van mwm dacht ik het niet.
basia
Ja ; Robin en tractorliefhebber ;
mwm telt ook vanaf het vliegwiel !

Ik tel ook liever vanaf de voorkant maar enkele motorfabriekanten moeten weer "anders " ook fransen tellen vaak vanaf vliegwiel kant !

Ik had direct al een gevoel van een lager; maar meestal zet je een motor stop als ie gaat rammelen ; laat je hem doorlopen kan een lager (drijfstang ) vastlopen !

Sucses met reparatie ( echt sleutelklusje ) !
tractorliefhebber
@basia Mooi weet ik dat ook weer. Ik was alleen van Deutz zeker.
Favorit614
Maakt geen moer uit van welke kant je telt , als het maar duidelijk is over welke cilinder je praat.
basia
@Favorit614

Helemaal mee eens ; alleen die motorfabriekanten gaan weer of van vore of van achteren tellen ( helaas soms verwarrend )
tractorliefhebber
@Favorit614 Maakt wel degelijk uit van welke kant je telt met afstellen van de brandstofpomp.
basia
@tractorliefhebber

Ja 'juist heel belangrijk ; bij mwm staan cil nummers in blok gegoten (L kant vlak boven carterpan "naad "
monteurtje
Er wordt bijna altijd vanaf de distributie zijde geteld, bij de oudere fendt types (mwm motoren) zit de distributie aan de voorzijde maar bij de nieuwere types (met deutz motoren) zit de distributie aan de cabine zijde dus dat is weleens opletten.
Valtra-Fordpower
Maakt dat verders nog uit? ER zitten toch 6gelijke zuigers, bussen, drijfstangen en lagers e.d.? 😛
monteurtje
@Valtra-Fordpower

degene die niet echt verstand hebben van motoren geven er niks om van welke kant er geteld word, maar iemand die er wel veel aan sleuteld die wil wel graag weten hoe het zit.
DESLAGERURRE
Is wel makkelijk te weten wat de onstekings volgorde is om de kleppen te stellen vincent 😉
basia
@DESLAGERURRE

Bij mijn Fendt 106 staat zelfsde "zundfolge" in het blok gegoten + de cil nummers ; wat wil je nog meer !
DESLAGERURRE
Nou wij hebben 1x een fendt gehad .. en nooit meer .. schijt ding 😉
Valtra-Fordpower
Dat is ook het enige lijkt me, Slagter 😛

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 610 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
63
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
4