Heren techneuten,
Ik heb jullie hulp nodig.
Bij het wegrijden met onze 1056xl (1992) `springt` deze altijd uit de vierwielaandrijving.
Dus even duidelijk:
Als uit stilstand wordt weggereden is de vierwielaandrijving actief. Na het vrij komen van de koppeling en zo`n 2 seconden `onderweg` te zijn springt deze er automatisch uit.
Iets bij jullie bekend hoe dit systeem werkt?
Werkt opzich goed, maar omdat er een voorlader voor de trekker zit, (wat automatisch veel draaien en keren betekend) krijgt de vooras telkens tijdens het wegrijden op z`n flikker omdat de vierwiel er dan uitvliegt (zoals hierboven beschreven)
Is er bij jullie iets bekend of het mogelijk is of ik bijv. het elektrische circuit kan omzeilen/ aanpassen zodat ik de vierwielaandrijving kan uitschakelen vanuit stilstand.
Toevallig bekend of dit systeem ook in combinatie werkt met het remmen?
Ik hoor het graag!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
er zit een magneetschakelaar onder de cabine instap aan de linkerkant die heeft stroom nodig op uit te schakelen die ook aangestuurd word door de remmen die dus de stroom onderbreekt
jup en rijdt zo een pomp maar eens versleten, dan kom je pas voor mooi werk te staan
Niets beter dan de oude APL 1550 assen met de WD langs door en een levier links in de cabine :d
wil je normaal krijg je onder aan de spoel 12 V en geloof rond de 12 bar druk. De spanning kan je eenvoudig al eens meten met een multimeter natuurlijk is meten naar de stroom nog beter.Want je kan wel spanning hebben, maar al de stroom niet sterk genoeg is om de spoel te bekrachtigen heb je nog een probleem.
Van de week nog een spoel moeten vervangen omdat ze niet sterk genoeg meer was
dat lijkt mij een meest logische verklaring.
nou ik heb nog nooit gehoord dat een trekker dat standaard doet en ten 2e die zijn ook zo lekker met elkaar te vergelijken :-S
is gewoon zo, dit doet Case al met veel modellen. Op het moment dat je de koppeling laat opkomen heb je een paar tel 4 wielaandrijving. Vraag maar na aan de Case kenners hier.
ik sleutel er zelf ook al 14 jaar aan maar heb er nog nooit 1 gehad die dat deed.
waarom zou een trekker dat moeten doen? is nergens voor nodig om even 2sec in te laten schakelen
Nu gaat het mij niet direct om het remmen, maar om het uit de 4 wiel `springen` tijdens het wegrijden uit stilstand (terwijl hiervoor niet is geremd!) Iemand een duidelijke uitleg hierover hoe dit systeem werkt? Wordt dit ook elektrisch aangestuurd?
alvast bedankt
wij hadden ook dat bij het weg rijden de vierwiel uit viel maar dat lag niet aan elektr bij ons was de aandrijfas kapot bij langsaam rijder bleef de as op zn plek maar steeds harden rijden lag die er weer af mischien bij jullie ook wel
Dank u voor de uitleg, vooral als je een bandencombi met veel voorloop hebt kun je dit heel duidelijk merken. Je ziet de voorbanden meteen aktief meedoen op het moment dat je de koppeling laat komen ook al heb je de fwd niet aanstaan.
pomp druk moet trouwens 5 bar wezen maar als je deze wil vervangenis heel werk wat ik ook wel eens doen schalklaar tussen zetten
De het iets klapperd klopt want je hebt altijd iets voorloop, dus spanning op het systeem. Al onze 1056's die wij in het verleden hadden hebben dit zelfde feit.
Hieruit maak ik dus op dat het uitschakelen van de 4wiel tijdens het wegrijden niet elektrisch gebeurt, maar met oliedruk??
Terwijl ik van de anderen het idee krijg dat dit wel elektrisch gebeurt.
Okay, het is mij bekend dat het ingrijpen tijdens het remmen wel elektrisch wordt geregeld.
Alleen nu nog de vraag of dit bij het wegrijden ook elektrisch wordt geregeld. Zoja, dan neem ik aan dat ik net zoals bij het remmen continue stroom moet behouden.
Ik hoor het graag!
P.S. moeten sommigen hier betalen voor de komma`s en punten ofzo?? haha
zie je dit aan het lichtje op de schakelaar?
of is het gewoon spelling op de aandrijflijn waardoor de voorwielen even later pas meedraaid?
en als rem lost laat dan is stroom weg en moet door middel van olie druk weer terug geschalkt
de lammelen dan en als ouder is de pomp minder
wat je kunt doen pomp vervangen maar ik zet ook wel eens schalklaar tussen als veel moeten draaien en als de weg op gaat weer in schalken
@ guy s: nee het is geen speling op de aandrijflijn eerder spanning omdat de 4 wiel is ingeschakeld. Deze springt na het loslaten v/d koppeling +/- 2 sec later eruit
@ hankook: waar plaats je die Schakelaar dan precies??
het probleem wat je beschrijft heb ik laatst bij een kameraad gehoord ook bij z'n case.
hieruit bleek toen dat de pomp defect was voor de smering.
Omdat je na het wegrijden meer toeren gaat maken, maakt de pomp ook meer toeren en daardoor krijg je meer olie opbrengst die er dan dus voor zorgt dat je 4wd weer uitschakeld.
Wanneer de trekker dan weer stationair draait dan gaat hij weer aan omdat de pomp dan te weinig levert.
Ik heb wel gehoord dat de pomp vervangen en beste reparatie is,maar het fijne weet ik er niet van.
succes
wanneeer pomp versleten is zal bij lager toerental de mfwd koppeling dmv veer druk in geschakeld worden
je voorwiel aandrijving tijdens het werk aan zetten voorkomt het continu in en uitschakelen tijdens het werk
Werking duidelijk uitgelegt ; het kan natuurlijk niet maar ander om was misschien ook iets = veerdruk -uitschakelen ; oliedruk -4w dr in .
mfwd in geschakeld dmv veer druk
mfwd uit geschakeld dmv olie druk
Ja; ik begrijp het ; je hebt het goed uitgelegt !
Alleen ik wou het omdraaien Als de pomp dan versleten was ; had je geen voorw. aandrijving ( Sommige trekkers hebben dacht ik een oliebekrachtigt lamellen pakket dat de 4 w drive inschakeld )?
maar dit is even een beetje teorie ; dus niet in praktijk te brengen ; sorry !
ik ken geen tractoren waar bij de voor wiel aandrijving dmv olie druk wordt IN GESCHAKELD
HFWD van john deere uit gezonderd
Nou ; weer wat geleerd ; ja die J D s hebben in principe hydromotoren in de naven of zoiets dacht ik ?
Worden die nog geproduceert ( die JD s met HFWD ) ?
Als ik het dus goed begrijp is de pomp die de koppeling ontkoppeld versleten?
En is m`n enige optie dus revisie van deze pomp?
Ik kan dus de 4 wiel niet geheel elektrisch overbruggen, omdat dit tijdens het opkomen van de koppeling door de pomp wordt geregeld?
Als de pomp niet versleten is dan zal neem ik aan de 4 wiel eerder worden uitgeschakeld? Ik heb zelf ook het idee dat het erger wordt naarmate de olie warmer en dus dunner wordt. Dit verhaal kan dus wel kloppen dat de pomp niet helemaal meer lekker is.
bij inter 45 56 serie is normaal dat tijdens het weg rijden de voor wiel aandrijving ff in geschakeld is ,echter wanneer tractor stationair draait mag de mfwd niet van zelf in schakelen door te lage druk, doet die dat wel is hoogst waarschijnlijk je pomp defect , de pomp zit links voor in de versnellings bak,,
De 4 wiel schakeld niet vanzelf in heb ik het idee. Alleen als de koppeling wordt bediend en vervolgens wordt weggereden vanuit stilstand.
Bij stationair draaien bedoel je neem ik aan, dat de trekker rijdt met een stationair toerental (dus geen stilstand)
Ik kan dit `probleem` dus niet elektronisch overbruggen??