Case 1056 XL - 4 wiel aandrijving bij wegrijden

Heren techneuten,

Ik heb jullie hulp nodig.

Bij het wegrijden met onze 1056xl (1992) `springt` deze altijd uit de vierwielaandrijving.
Dus even duidelijk:
Als uit stilstand wordt weggereden is de vierwielaandrijving actief. Na het vrij komen van de koppeling en zo`n 2 seconden `onderweg` te zijn springt deze er automatisch uit.

Iets bij jullie bekend hoe dit systeem werkt?

Werkt opzich goed, maar omdat er een voorlader voor de trekker zit, (wat automatisch veel draaien en keren betekend) krijgt de vooras telkens tijdens het wegrijden op z`n flikker omdat de vierwiel er dan uitvliegt (zoals hierboven beschreven)

Is er bij jullie iets bekend of het mogelijk is of ik bijv. het elektrische circuit kan omzeilen/ aanpassen zodat ik de vierwielaandrijving kan uitschakelen vanuit stilstand.
Toevallig bekend of dit systeem ook in combinatie werkt met het remmen?

Ik hoor het graag!

Deel dit topic

Reacties

tractorliefhebber
Waarom zet je hem aan dan?
kun20
De vierwielaandrijving is uiteraard uitgeschakeld. Dit systeem werkt automatisch
inter-Eric
De pomp die de 4wd aanstuurt zit na de koppeling dus als je de kopeling intrapt valt de druk in het systeem weg en schakeld de 4wd in
er zit een magneetschakelaar onder de cabine instap aan de linkerkant die heeft stroom nodig op uit te schakelen die ook aangestuurd word door de remmen die dus de stroom onderbreekt
tractorliefhebber
Oh nooit geweten. Weer wat geleerd.
casekoen

jup en rijdt zo een pomp maar eens versleten, dan kom je pas voor mooi werk te staan 😛
Niets beter dan de oude APL 1550 assen met de WD langs door en een levier links in de cabine :d

wil je normaal krijg je onder aan de spoel 12 V en geloof rond de 12 bar druk. De spanning kan je eenvoudig al eens meten met een multimeter natuurlijk is meten naar de stroom nog beter.Want je kan wel spanning hebben, maar al de stroom niet sterk genoeg is om de spoel te bekrachtigen heb je nog een probleem.

Van de week nog een spoel moeten vervangen omdat ze niet sterk genoeg meer was
janhenk
Zon spoel kost 300 euro toch??
DaanHaar
Bij remmen wordt de 4wd geactiveerd. Bij optrekken schakelt deze automatisch weer uit. De electro-hydro ventiel zit links onder de cabine. De hydro pomp zit in de versnellingsbak. Het systeem zit zo in elkaar dat bij oliedruk in het systeem de 4wd is uitgeschakeld en bij geen oliedruk in het systeem de 4wd is ingeschakeld. Je kunt het syteem omzeilen dan moet je het signaal vanaf het rempedaal richting de electro-hydro inschakeling aanpassen. Weet niet precies hoe dit loopt maar het gaat via een relais in het dashboard.
monteurtje
Is het niet gewoon zo dat de voorloop van de voorwielen niet klopt? dus dat je afremt en de boel onder spanning komt te staan waardoor de 4wd blijft hangen en die eruit schiet zodra je een aantal meter gereden heb?
dat lijkt mij een meest logische verklaring.
radium45
De maxxums doen dit ook, wegrijden met vierwiel.
monteurtje
@radium45

nou ik heb nog nooit gehoord dat een trekker dat standaard doet en ten 2e die zijn ook zo lekker met elkaar te vergelijken :-S
radium45
@monteurtje

is gewoon zo, dit doet Case al met veel modellen. Op het moment dat je de koppeling laat opkomen heb je een paar tel 4 wielaandrijving. Vraag maar na aan de Case kenners hier.
monteurtje
@radium45

ik sleutel er zelf ook al 14 jaar aan maar heb er nog nooit 1 gehad die dat deed.
waarom zou een trekker dat moeten doen? is nergens voor nodig om even 2sec in te laten schakelen
hewi
Koppeling in getrapt versnellingsbak drraaid niet pomp die zorgt voor smering en uitschakelen van mfwd staat stil voor wiel aandrijving wordt dmv schotel veer in geschakeld. weg rijden pomp draaaid druk op bouw zuiger drukt tegen de veer druk in de mfwd koppeling vrij
jan zonderland
Komt me bekend voor. Hoewel ik niet veel weet van een 1056 maar dit gebeurde bij mijn NH TS 100 ook. Als je de rempedalen intrapt schakelt de voorwielaandrijving bij. Men noemt dat dan 4 wiel beremming. Dat is eigenlijk maar ten dele waar maar toe maar. Als je dan de rempedalen weer loslaat staat er nog veel spanning op de klauwkoppeling van de 4wd. Als je dan even rijdt valt de spaning even weg en dan ontkoppelt de 4wd weer. Bij de TS 100 bleek dat dit systeem aangestuurd werd door de schakelaars van de remlichten aan de rempedalen. Ik ergerde mij zo aan dat geklap en het gejank tijdens het afremmen dat ik de schakelaars van de remlichten buiten werking heb gesteld en het probleem is over.
kun20
Het systeem van het remmen op de vier wielen is me bekend. Ik heb de `kabel` onder de kabine gevonden die dit aanstuurd. Hieruit blijkt dat als je de rem in trapt de stroom weg valt, met het gevolg dat de vierwiel inschakeld.

Nu gaat het mij niet direct om het remmen, maar om het uit de 4 wiel `springen` tijdens het wegrijden uit stilstand (terwijl hiervoor niet is geremd!) Iemand een duidelijke uitleg hierover hoe dit systeem werkt? Wordt dit ook elektrisch aangestuurd?

alvast bedankt
RINDERFIATAGRI
De vier wiel aandrijving word geregeld door elektr
wij hadden ook dat bij het weg rijden de vierwiel uit viel maar dat lag niet aan elektr bij ons was de aandrijfas kapot bij langsaam rijder bleef de as op zn plek maar steeds harden rijden lag die er weer af mischien bij jullie ook wel
radium45
@hewi

Dank u voor de uitleg, vooral als je een bandencombi met veel voorloop hebt kun je dit heel duidelijk merken. Je ziet de voorbanden meteen aktief meedoen op het moment dat je de koppeling laat komen ook al heb je de fwd niet aanstaan.
hankook
Als je remt dan gaat de vier wiel ook aan omdat 40 km is moet die ook remmen op voorwielen dus daarom krijgje wat je zegt maar dan is de pomp van de versnelings bak slecht maar kan ook ventiel vuil zijn net onder cabine
pomp druk moet trouwens 5 bar wezen maar als je deze wil vervangenis heel werk wat ik ook wel eens doen schalklaar tussen zetten
DaanHaar
Volgens mij schakeld de 4wd uit bij meer als 7 km/h rijsnelheid maar weet het niet zeker.

De het iets klapperd klopt want je hebt altijd iets voorloop, dus spanning op het systeem. Al onze 1056's die wij in het verleden hadden hebben dit zelfde feit.
kun20
@ Hewi.

Hieruit maak ik dus op dat het uitschakelen van de 4wiel tijdens het wegrijden niet elektrisch gebeurt, maar met oliedruk??

Terwijl ik van de anderen het idee krijg dat dit wel elektrisch gebeurt.

Okay, het is mij bekend dat het ingrijpen tijdens het remmen wel elektrisch wordt geregeld.
Alleen nu nog de vraag of dit bij het wegrijden ook elektrisch wordt geregeld. Zoja, dan neem ik aan dat ik net zoals bij het remmen continue stroom moet behouden.

Ik hoor het graag!

P.S. moeten sommigen hier betalen voor de komma`s en punten ofzo?? haha
guy s
Dus als de schakelaar in de kabine uit staat, springt de voorwielaandrijving aan ? en eens de koppeling los is springt hij terug uit?
zie je dit aan het lichtje op de schakelaar?
of is het gewoon spelling op de aandrijflijn waardoor de voorwielen even later pas meedraaid?
jordi 1455
In welke versnelling rij je dan weg kun 20?
hankook
Als je rem wordt die met stroom ingeschalkt
en als rem lost laat dan is stroom weg en moet door middel van olie druk weer terug geschalkt
de lammelen dan en als ouder is de pomp minder
wat je kunt doen pomp vervangen maar ik zet ook wel eens schalklaar tussen als veel moeten draaien en als de weg op gaat weer in schalken
kun20
@ jordi 1455: In elke willekeurige versnelling doet hij het.

@ guy s: nee het is geen speling op de aandrijflijn eerder spanning omdat de 4 wiel is ingeschakeld. Deze springt na het loslaten v/d koppeling +/- 2 sec later eruit

@ hankook: waar plaats je die Schakelaar dan precies??
nhmonteur
@kun20
het probleem wat je beschrijft heb ik laatst bij een kameraad gehoord ook bij z'n case.
hieruit bleek toen dat de pomp defect was voor de smering.
Omdat je na het wegrijden meer toeren gaat maken, maakt de pomp ook meer toeren en daardoor krijg je meer olie opbrengst die er dan dus voor zorgt dat je 4wd weer uitschakeld.
Wanneer de trekker dan weer stationair draait dan gaat hij weer aan omdat de pomp dan te weinig levert.
Ik heb wel gehoord dat de pomp vervangen en beste reparatie is,maar het fijne weet ik er niet van.
succes
hewi
Stil stand staat mfwd altijd in geschakeld, wanneer je de schakelaar op uit staat, je laat de koppeling pedaal op komen gaat de pomp draaien die zorgt voor ONTKOPPELEN van de mfwd koppeling . met schakelaar op dashbord schakel je de solenoid (2/2 magneetventiel)die olie stroom naar mfwd koppeling regeld

wanneeer pomp versleten is zal bij lager toerental de mfwd koppeling dmv veer druk in geschakeld worden
hewi

je voorwiel aandrijving tijdens het werk aan zetten voorkomt het continu in en uitschakelen tijdens het werk
basia
@hewi

Werking duidelijk uitgelegt ; het kan natuurlijk niet maar ander om was misschien ook iets = veerdruk -uitschakelen ; oliedruk -4w dr in .
hewi
@basia

mfwd in geschakeld dmv veer druk
mfwd uit geschakeld dmv olie druk
basia
@hewi

Ja; ik begrijp het ; je hebt het goed uitgelegt !

Alleen ik wou het omdraaien Als de pomp dan versleten was ; had je geen voorw. aandrijving ( Sommige trekkers hebben dacht ik een oliebekrachtigt lamellen pakket dat de 4 w drive inschakeld )?
maar dit is even een beetje teorie ; dus niet in praktijk te brengen ; sorry !
hewi
@basia

ik ken geen tractoren waar bij de voor wiel aandrijving dmv olie druk wordt IN GESCHAKELD

HFWD van john deere uit gezonderd
basia
@hewi

Nou ; weer wat geleerd ; ja die J D s hebben in principe hydromotoren in de naven of zoiets dacht ik ?
Worden die nog geproduceert ( die JD s met HFWD ) ?
hewi
Neen
kun20
@ Hewi.

Als ik het dus goed begrijp is de pomp die de koppeling ontkoppeld versleten?

En is m`n enige optie dus revisie van deze pomp?

Ik kan dus de 4 wiel niet geheel elektrisch overbruggen, omdat dit tijdens het opkomen van de koppeling door de pomp wordt geregeld?

Als de pomp niet versleten is dan zal neem ik aan de 4 wiel eerder worden uitgeschakeld? Ik heb zelf ook het idee dat het erger wordt naarmate de olie warmer en dus dunner wordt. Dit verhaal kan dus wel kloppen dat de pomp niet helemaal meer lekker is.
+1
hewi
@kun20

bij inter 45 56 serie is normaal dat tijdens het weg rijden de voor wiel aandrijving ff in geschakeld is ,echter wanneer tractor stationair draait mag de mfwd niet van zelf in schakelen door te lage druk, doet die dat wel is hoogst waarschijnlijk je pomp defect , de pomp zit links voor in de versnellings bak,,
kun20
Okay bedankt.

De 4 wiel schakeld niet vanzelf in heb ik het idee. Alleen als de koppeling wordt bediend en vervolgens wordt weggereden vanuit stilstand.

Bij stationair draaien bedoel je neem ik aan, dat de trekker rijdt met een stationair toerental (dus geen stilstand)

Ik kan dit `probleem` dus niet elektronisch overbruggen??

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
14