Illustratie van:

Massey Ferguson 155 - algemeen

Eey
ik wou een MF 155 gaan bekijken en nu vroeg ik me af waar je bij die trekkers op moet letten?

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste M.F.Jaap: Ik heb ervaring met een M.F.-158 ( is zelfde als 155 alleen 15 cm langer met een "spacer-tussenstuk tussen koppeling en versnellingsbak). Deze trekker was zeer sterk in trekken. Verder was het een schoolvoorbeeld van alles wat kapot kan gaan, dat ging ook kapot. 😞
Als je verzamelaar bent, koop gerust. Wil je de trekker in het werk gebruiken: neem A.U.B. wat anders!
MaartenMandemaker
En wat ging er dan kapot Wim? Dit zijn 1 van de betrouwbaarste trekkers ooit gebouwd.
Wimsumar
Beste Maarten: Van koplampglas tot achterlichtkapjes en alles wat er tussen in zit ging kapot. Ik vertel er gelijk bij, de trekker kreeg "behoorlijk van katoen"! 😃
Trekken deed ie wel als de beste. de hefinrichting ronduit waardeloos en gebruiksonvriendelijk. Onder de nul graden nog nauwelijks te starten.
Eigenlijk op ruim 3.000 uur al 'schoon op' met ijzerdeeltjes in de motorolie en de zoveelste hefrevisie.
warmerbros
@Wimsumar
is een 158 veel anders dan een 155 ik dacht het niet,ik deel je mening niet ik ben erg blij met die 155 hij heeft een sterke hef en een zeer goed werkende diepte regelaar goede hef/gewicht overbrenging en mijn 155 start weer en wind altijd tik en lopen en niet te vergeten zeer zuinig,het enigste nadeel vind ik de wegsnelheid is zeer laag ik denk dat ie 25 gaat op de weg en de stuurvertraging is anders dan een 135 je moet meer sturen in de bocht verder een topper
Wimsumar
Beste Warmerbros: Volgens de Konedata-site zit er toch nog wel enig verschil (meer dan ik dacht) tussen een 155 en M.F 158.
We hadden destijds ook een /_ 10 p.k.sterkere Renault 651 maar deze had het motorisch ogenschijnlijk moeilijker dan de 158. Ook voor trekwerk (ploeg, vastetand) ging de 158 om de Renault heen terwijl de banden gelijk waren.
De altijd inwendig lekkende hefinrichting het moeten omschakelen naar de hydro-ventielen ging tegenstaan en was 35 jaar geleden al ver uit de tijd.

konedata.net/Traktorit/MF165.htm/
walker1
@MF-Jaap: De MF 100 serie, en met name de 135, is een van de meest geproduceerde trekkers ter wereld en wordt in 3e wereld landen nog steeds geproduceerd. Wel met wat aanpassingen en en moderner jasje, maar de basis is nog steeds hetzelfde.
Het is gewoon een eenvoudige degelijke trekker en natuurlijk kan er best een keer wat kapot gaan, maar het is echt niet zo'n probleemtrekker als Wimsumar beweert.
Ik heb een 135 die nog van mijn opa is geweest, is van '68, 10.000 uur al voorbij en doet het nog steeds.
Bovendien, als er al wat kapot gaat, onderdelen geen probleem, er zijn er zoveel gebouwd, dus gebruikte onderdelen zijn altijd wel te vinden en de meeste onderdelen zijn ook nog nieuw verkrijgbaar.

@Wimsumar: als ze echt zo slecht zijn, waarom is het dan toch de meest geproduceerde trekker te wereld en waarom zijn ze nog steeds erg populair voor de export?
Wimsumar
Beste Walker1: "M.F." levert tractoren wereldwijd en kan hiermee betrekkelijk gemakkelijk een ruime omzet halen.(lees: 1 van de meest geproduceerde trekkers zijn). Daarbij komt dat in heel veel landen lang niet die mogelijkheden van een trekker worden gevraagd zoals in west-europa het geval is. Hierdoor ging M.F. veel te lang door met voor west-Europese maatstaven verouderde techniek.
Door goedkope arbeid kan elders op de wereld een M.F. ook goedkoop gerepareerd en/of onderhouden worden.
Maar neem nu eens wat simpels: de klepspeling controleren. Bij een M.F. een complete ramp vanwege het zeer omslachtig moeten demonteren van de motorkap en dieseltank. Dat was bij vele andere merken die gelijktijdig met de 100-serie in Nederland leverbaar waren al stukken beter!
Jouw stokpaardje, de M.F.-135, dat is geen wonder dat die er nog is, immers, die "trekkers" presteerden domweg niets.
warmerbros
Nou ik heb de 100 serie graag er mankeert nooit wat aan en als er wat aan mankeert is het allemaal zelf te doen je kan overal makkelijk bij wat je al zei hij is voor de pk's berensterk en zal niet snel opgeven
+1
Wimsumar
Beste Warmerbros:

Quote:
nou ik heb de 100 serie graag

Nou, ik heb liever de 100 serie van mijn huismerk! 😃

( Dáár mankeert ook nooit wat aan en als er wat aan mankeert is dat ook allemaal zelf te doen en je kan er stukken beter bij dan die 100 serie van jou) 😉
+1
walker1
Nou, de 135 heeft het hier anders nooit makkelijk gehad, toen er vroeger nog geen 2e en zwaardere trekker hier was, werd alles met de 135 gedaan. Bv mesttank van 5000 L.

Maarja, ook van een kwaliteitsproduct als de 100 serie wordt er wel eens een maandagmorgen-modelletje gebouwd en die is blijkbaar bij Wimsumar terecht gekomen.
MaartenMandemaker
@Wimsumar

135's presteerden niets? Hoeveel zijn er wel niet afgebeuld voor een PZ cyclomaaier? Hebben hier een 148 en een 165. De 148 staat al 20 jaar voor de blokkenwagen, het enige wat eraan kapot is gegaan is een startmotor en een gebroken V snaar. Ik vind het supertrekkers, zeer wendbaar en schakelen superfijn. Vind maar eens zo'n betrouwbare trekker weer!
MaartenMandemaker
.
Wimsumar
Beste Maarten: Dat is nu juist het punt! Een 100-serie M.F. laat zich niet afbeulen. Immers, 540 toeren aan de aftakas is bij 1600 motortoeren, waarbij de motor 'slechts' pakweg 35 van de 45 p.k. levert. Met een 1,35 m maaier heb ik wel meegemaakt dat er in hoogstens versnelling 3-laag gereden kon worden in een zwaar grasgewas. 😞
En wat betekent het nu om 20 jaar voor een blokkenwagentje te staan à 100 uur per jaar? Je mag blij zijn dat een M.F.-148 een hydro-inschakelbare aftakas heeft anders houdt je er een versleten knie aan over vanwege het vele "koppelingswerk".
Een vergelijkbare Ford 3000 verzet(te) al véél zwaarder werk en trekkers als bijvoorbeeld een International 423 en met name een Volvo 430 (!!!) deden hetzelfde als een M.F. +/_ 165 ( de 65 p.k.even buiten beschouwing gelaten.)
P.S.: Nee, het enige waar een M.F.-135 ongeremdgoed in was, dat waren de remmen......... 😉
walker1
Jaja Wimsumar, en waar zijn die goede inters en volvo's van jou gebleven? Al lang opgedoekt terwijl de MF 100 serie nog steeds gebouwd wordt.

Maarja, je kan hier op tractorfan wel voor elk merk/type vragen of het een goede is, er is altijd wel iemand te vinden die er slechte ervaringen mee heeft en dan de boel afkraakt hier.
Wimsumar
Beste Walker1: Een aantal I.H.'s en B.M.-ers mag ook z'n pensioen voor een voerdoseerwagentje slijten, ook een aantal staat als troetelkind op oldtimer-tentoonstellingen maar de meesten zullen inmiddels bij Hoogovens gelogeerd hebben.
Maar laten we wel wezen, ondanks dat de M.F.-100 serie nog gebouwd wordt, je moet wel gek zijn om een trekker met dergelijk gedateerde techniek en spartaanse bediening aan te schaffen.

P.S.: De nieuwste series van mijn huismerk moet je ook niet nemen hoor. 😉
walker1
De huidige versies van de 100 serie zijn natuurlijk niet bedoeld voor west europeze high tech bedrijven, maar voor de 3e wereld, ze worden hier via bedrijven zoals beukeveld ook wel verkocht, maar dan vooral aan hobbyboeren of aan boeren als 3e trekker of zo, beetje klusjes op erf en zo er mee doen.
Wimsumar
Beste Walker1]

Quote:
klusjes op erf en zo

De M.F.-135 is (ook) mijn jeugdsentiment. Gelukkig heb ik te weinig klussen op erf en zo om er 1 aan te schaffen. 😄
MaartenMandemaker
@Wimsumar

Geloof dat je nu wel een beetje doorslaat? Zere knie van een koppeling die je met je dikke teen nog wel in kunt trappen? En hij draait bijna 200 uur per jaar 😉 En elke dag is het weer starten lopen, ook bij min 15. 540 toeren ligt bij 1700 toeren ja dat klopt. Maar wees gelukkig met je Fendt 103/104 😉 Wees er zuinig op want dat word zolangzamerhand een oldtimer, itt een MF 100 serie waarvan er nog zoveel in de praktijk lopen omdat het zulke handige betrouwbare trekkers zijn 😉
Bessie155rijder
@Wimsumar sorry maar ben het totaal niet met u eens over wat u zei over de massey ferguson 155. Ik ben nu zelf 15 jaar en rij er bijna dagelijks op hij werkt perfect hij start altijd zelf bij -5 hij laat je nooit in de steek en hij is goed sterk, hij is meer dan 60 jaar en heeft al 69750 uren op de teller staan! Voor mij is het enige min punt dat hij aan de voorkant te licht is en dat je daardoor wheelies maakt als je te zwaar tilt en dat hij vrij langzaam op de weg is maar dat is het dan ook. En wie weet misschien gaat hij over een jaar of drie met half pensioen en komt er een andere met cabine uit 95 ofzo en dan durf ik te wedden dat die het dan nog minstens 20-30 jaar houdt
Go massey ferguson!
Wimsumar
Beste Bessie155Rijder:

Quote Reactie van @Bessie155rijder:
hij is meer dan 60 jaar en heeft al 69750 uren op de teller

Jij was nog vloeibaar toen de meeste in Nederland verkochtte 155-ers al weer door "Hoogovens-Ymuiden" waren verslonden. 😉
Bessie155rijder
@Wimsumar
De mijnen niet en ben heel trots op mn massey die eerst van mijn opa en toen van mijn vader is geweest ook wordt er volop van genoten van de MF op ons bedrijf
mf 6150
@Bessie155rijder
Je bedoeld 6975,0? 😀
Bessie155rijder
En ja hij heeft een zware koppeling maar je moet maar zo denken beenspieren kweken en niet aanstellen dan komt het helemaal goed
YaMaGa
Wij hebben ook 2 massey fergusons een 135 en 185 onhandige trekkrs o aan te werken om de reden dat je de mazouttank en motorkap af moeten bij ht minste dat er aan gebeuren moet. Wat ik er ook een nadeel aan vindt is dat het engelse trekkers zijn met englse sleutelmaten en schroefdraden... Ze gaan inderdaad niet vaak kapot , starten de laatste jaren als nooit tevoren. Het enige minpunt in mijn ogen is dat in verglijking met de evenoude fendt 108 die er ook is je met die massey fergusons relatief weinig kunt ik denk aan 540-1000 toeren aftakas, hydraulische ventielen bedienen zonder dat je de hefinrichting moet 'uitshakelen' waardoor ie zakt bij de fergusons ... de fendt mag je een week geladen met de hef omhoog laten staan zonder problemen de fergusons "net iets minder". Wil ik maar zeggen er scheelt aan alles wel iets elk wat wils he?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 155 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
92