Kan iemand me vertellen waar ik de oliepeil-plug kan vinden van een Ford-5000 Select O Speed ??
Wat voor olie moet erop??
m.v.g. Bernard
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford Select-o-speed ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Oliesoort: Gebruik een H.T.U. (hydrauliek & transmisie Universeelolie. Is vaak 15 W 30.
Ik dacht ook dat er een boutje aan de zijkant van de transmissie zit, is meest gebruikelijk bij oudere Fords zonder peilstok.
Op de Tractordatasite staat dat Ford voor de S.O.S.-versnellingsbak M2C41-olie voorschrijft.
tractordata.com/farm-tractors/000/…
Dit is een speciaalolie voor (semi)automatische versnellingsbakken.
Bijvoorbeeld de volgende ( zie specificaties):
smeermiddelen.nl/Upload/….pdf
Nee ; een SOS bak is eigenlijk een automaatbak zoals ook bij auto.s gebruikt werd ; dus met planetaire tandwielstelsels en rembanden en platenpakketen ( hoeveel weet ik niet precies ) dus wel speciale olie gebruiken !!!
info: ford.team-smelt.nl/selectospeed.htm/
En:
66.49.166.42/VFTR/trans.htm/
Hier nog een link met een fotoreportage hoe een S.O.S.-bak er van binnen uitziet:
dieburger-schlepper-schrauber.de/index-ford.htm/
Het schijnt dat de S.O.S.-bak erg zwaar loopt ( veel vermogensverlies) en dat er daarom toch een "speciaal-olie" voor wordt geadviseerd. Waarschijnlijk iets dunvloeibaarder dan "gewone HTU-olie".
( Maar met gewone HTU zal de bak ook wel draaien.)
Je kunt het proberen ; maar ik raadt het je af ; ik weet uit de autowereld dat ford automaten de voorgeschrevenolie nodig hebben ; en waarom ? Als je onjuiste olie gebruikt en die smeert te goed ; kunnen koppellinge blijven "slippen " of is de olie te "schraal" zal ie heel "bruusk" schakelen !
a system of four (vier) serial planetary gearsets, three servo-operated brake bands (3 klembanden), and three multiple-disc, hydraulically-operated clutch packs(3 lamellenkoppelingen).
AANVULLING:
Wat de oliekeuze betreft, inderdaad, het is beter aan het voorschrift te houden.
Sorry ; Wim ; 4 tanwielstelsels dus !
En een automaat loopt opzich-zelf niet zwaar ;maar ik denk dat het vermogensverlies komt door de olie pompen voor de bediening van koppellingen .
Ja ; maar dat heb je met een "normale " bak ook ; en daar zit meestal ook nog dikkere olie in ; en bovendien zal er ook nog wel een koppelomvormer voor zitten en die hebben ook iets verlies ; ( of bij jou Turbomatic niet ? )
Overigens, om niet al te veel tandwielen gelijktijdig te laten draaien zijn de wegversnellingen in een Fendt-bak een aparte aandrijflijn.
Hoeveel % die slip is weet ik ook niet meer ; maar bij moderne auto-automaten ; heeft die altijd een (lock-up ) die de vloeistof-koppeling overbrugt ; en waardoor je toch nog een "overdrive" effect krijgt