Ford 2000 - Speling voorwiel bij 30km/u sinds dit weekend

Bij het rijden met hoogste snelheid begint het rechtervoorwiel erg te slingeren. Als ik gas terug neem wordt het minder of stopt het. Wat kan hiervan de oorzaak zijn, en hoe kan ik het oplossen?
PeterD219

Reacties

+1
Fendt926Driver
Lagers hebben speling op de naaf.
Kijk of je de middendop los kent draaien. Daar zit een kroonmoer met splitveer achter.
Splitveer eruit en iets aandraaien.
Niet te strak want dan lopen de lagers kapot.
Krik het wiel op als je de kroonmoer los hebt en draai het wiel.
Die moet mooi blijven draaien
+1
dirkford
Zal waarschijnlijk uit het stuurhuis komen of de steekstang die van de vooras naar achter loopt met een bolgewricht onder het stuurhuis
+1
Albert Peters
@dirkford daar ben ik het mee eens vaak is het overal een beetje speling met dit resultaat De meeste kans denk ik zijn de stuurkogels
+1
arnoba
Zoals reeds aangehaald eerst de stuurkogels en de wielnaven eens nalopen. Wielnaven kan je normaalgezien wat aandraaien, stuurkogels moet je eigenlijk vervangen maar als je wat handig bent met slijpen en lassen kan je hier wel wat van maken. Fusees kan je ook wel wat speling op hebben maar daar heb je niet zo snel last van, dit merk je vooral wanneer er niet al te veel gewicht op de vooras rust.
+1
Landini 6500
En 3 of 4 mm toe spoor helpt ook tegen slingeren
+1
jammermaarhelaas
@Landini 6500

1 tot 1,5 cm gemeten aan de velgrand is volgens mij heel goed te doen bij zo'n 2000. Heb het hier ook bij mijn 2600.
+1
arnoba
@jammermaarhelaas beetje toespoor mag ie idd wel hebben maar meer als een cm vind ik best veel, als er voor de rest niet te veel speling op zit is 3-4 mm wel genoeg, een mm of 6 vind ik al best veel. @Landini 6500 Wel altijd een beetje geven, als je ze kaarsrecht (zonder toespoor of 'afspoor') regelt voel je het minste beetje speling. De bedoeling van toespoor geven is dat wanneer je rijdt en alle speling 'tegen' komt je wielen +- recht staan (slechts heel klein beetje toespoor over houden) Een nieuwe trekker heeft vaak zelfs geen toespoor meer af fabriek, omdat deze in principe 'spelingvrij' is
+2
jammermaarhelaas
Wanneer je bij het opstellen van de naaflagers de moer niet verder krijgt, en er zit nog steeds teveel speling, dan zijn 1 of beide lagers versleten. Zijn eenvoudig te vervangen, dan ook even kijken of er een nieuwe kering op de as moet, die heeft vaak tegen die tijd ook al teveel meegemaakt.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 en hebben de trefwoorden voorwiel en speling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!