Wat vinden jullie van de fendt 309 vario

Ik reed vandaag met de fendt 309 vario van het werk over de weg met een kieper er achter maar vond hem maar slecht rijden zowel met volle kieper als leeg want ik moest door een tunnel en toen viel het mij op dat de trekker zich tegen hielt al ging je naar beneden en als je naar boven moest zakte hij nog verder af. ik hoorde van een colega dat 90 pk eigenlijk te wijnig is voor vario. wat is jullie mening over het rijden met deze trekker? ( verder reed hij top alleen de tunnel was een drama)

Deel dit topic

Reacties

claasenfendtfan
Wij hebben hier thuis ook een 309 vario. een pracht van een trekker, niks mis mee en rijdt perfect, nooit problemen met het rijgedrag. alleen het gaspedaal is was stug, kan beter op handgas rijden.
tom xla
@claasenfendtfan en wat doet hij bij jullie als je een tunnel door moet? of nog nooit geprobeert?
Claas-JD
Welkom in traploze tranmissie wereld.
Wimsumar
Beste TomXLA: Ik vind 'm vooral uitgesproken lelijk maar dat terzijde.
Wat was de lading bij "volle" kieper? ( 15 ton zand of kippeveren?)
Wat was de rijsnelheid,tunnel in en tunnel uit?
tom xla
Wimsumar ja dat is jou mening van dat lelijk maar goed dat inderdaad terzijde en wat betreft de lading het was een een klein kiepertje de kieper kan maar iets van 10 ton hebben of zo en er zat grond in dus dat valt opzich nog mee grind of zand is een ander verhaal . ik ging met ongeveer 42km de tunnel in naar benede hielt hij zich tegen tot ongeveer 35 km en naar boven ging ongeveer met 27 km met een lege kieper scheelde het niet zo veel dan ging ik met de zelfde snelheid de tunnel in en zakte af tot 37 km naar benede en ongeveer 30 km om hoog
claasenfendtfan
Reed je op cruiscontrol of niet? als je dat wel deed is het waarschijnlijk dat hij die snelheid aanhoud als je de tunnel inrijd. en als je eruit rijd, moet hij natuurlijk wel de lading mee omhoog trekken, dus kost meer kracht.
hier in het hoge noorden hebben we geen tunnels, dus ook nog nooit geprobeerd 😃
tom xla
Nee cruiscontrol heb ik nog niet uitgeprobeert met dat ding ik rijd meestal met de 415 dat was de eerste keer dat ik in deze trekker reed
lindehydrocart30
@Wimsumar

Quote:
( 15 ton zand of kippeveren?)

15 ton zand, of 15 ton kippenveren, dat doet elkaar niet zo veel 😛 😛 haha 😃
RobinBos
Zolang je hem niet zelf hoeft te betalen mag je niet klagen denk ik 😉
RobinBos
@lindehydrocart30

moet jij eens opletten wat dat met je cw waarde doet 😉 😛
interpowerrr
Als je met 1500 rpm naar beneden gaat, en bult op pas gas geeft ben je idd te laat.
voor je bult op gaat moet de motor vol gas lopen met grenslastregeling op 10-15% dan zal die niet zoveel terug zakken in snelheid.
MartinClaas
Je vind hem maar slecht rijden zeg je eerst? De reden dat je dit vind is dat de trekker zich in een tunnel heel iets anders gedraagt? Want vervolgens zeg je dat je hem TOP vind rijden...

Zit je de helft van je ritjes in de tunnel dan of hoe moet ik het zien? Lijkt me nogal overdreven om het rijgedrag van de trekker af te keuren door het pakken van 1 tunneltje... :S

Als 90 pk te weinig zou zijn voor een Vario zou Fendt dit niet op de markt brengen 😄
Jahn
@claasenfendtfan

idd de stand van het pedaal is wat beroerd, je krijgt last van je voet na een tijdje rijden.
verder vind ik de fendt wel goed rijden. vooral op de michelin cargo bib samen met geveerde vooras.
Favorit614
Het motor mangement houd de motor tegen dat ie niet boven de max snelheid/toeren uit komt , dat lijkt op in houden , vergeleken met een (oude) brandstofpomp
stevenfendtje
Geweldige trekker, niet stil te krijgen! en ook tunnels leveren bij ons geen problemen op! hij zakt in tunnels weinig tot niets in snelheid
DaanHaar
Weg met al die vario's. Ja, ok bespaard brandstof maar verder gewoon klote. Je bent het gevoel van trekkracht, dus wanneer je een beetje gas moet bijgeven of wanneer het ideale schakelmoment is totaal kwijt. Nou is de Case Magnum (oude serie) dan ook wel weer het andere uiterste maar daartussen zitten voldoende echte trekkers en daarbij hoort zeker ook de powershift bak van Fendt (de oude 800 serie bijvoorbeeld).
fendt trekkertje
@DaanHaar

ik ben het met je eens.
doe mij maar weer een schakel trekker met een paar traps powershift.

dat vind ik nog steeds het mooiste rijden 😄
fendt trekkertje
Nouja ze mogen van mij nog wel vario's gaan maken maar iets minder ik denk dat zon beetje wel een groot deel vario is van de trekkers die worden gemaakt.
guy s
Als je wat meer gewoon bent van met een vario te rijden en weet wanneer je juist op het gas moet kan dat veel schillen in het oprijden van een helling.als je een paar keer probeert zal het normaal wel beter gaan.
DESLAGERURRE
Wat voor kipper had je er achter dan ?
walker1
Je rijd normaal met een 415? Met dezelfde kipper? Ja dan kan je wel verschil merken met een 309. scheelt toch een pekaatje of 60.
rene-fendtfan
Michien keer laten calibreren ... ken ook nog weleens wat schelen... en mischien tref je net een maandag ochtend ding...
Mengeledriver
Of een 312 kopen 😃
Sjongejonge, wat een topic.
En het heeft niks met een vario of schakelbak te maken: ik hoorde van een colega dat 90 pk eigenlijk te wijnig is voor vario.

Waarom zou 90 pk te wEInig zijn dan?
Je bedoelt dat je liever een trekker van 120 pk wilt? Of wil je direct 200, dan gaat ie wel lekker snel de bult op 😃
jehan
Een advies dan maar tunnels mijden dan is het probleem opgelost
Mengeledriver
Idd, geld ook voor bruggen en viaducten 😃
jehan
Problemen zijn zoooo makkelijk op te lossen he
interpowerrr
@DaanHaar

als je zelf niet met een vario overweg kunt wil niet zeggen dat het niks is.

ik ben loonwerker en zit zo'n 12-1500 uur/jr op een trekker, en ben heel blij met de vario!

sinds de overstap naar de vario zit ik fitter achter het stuur omdat je niet hoeft te koppelen, met 70 uur per week kun je dat verschil goed merken!

en de "feeling" van het op het juiste moment gas geven heb je of heb je niet!
Boswachter
Rijdt super een vario van Fendt vooral met TMS. Maar het minste is elke keer weer dat je na een dagje vario rijden weer op een schakeltrekker moet rijden de volgende dag 😃

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
1