Illustratie van:

Massey Ferguson 133 - Extra hydrauliekpomp aan distributie

Hallo
Ik heb een mf 133 nou heb ik er al externe hydrauliek op maar ik moet de hef en hydrauliek te gelijk gebruiken nou zag ik dat je aan de distributie een pomp op kan bouwen er zit in ieder geval een klepje die je er af kan schroeven nou vroeg ik mij af is dat wat om daar een pomp op te bouwen

Deel dit topic

Reacties

mf6290
Als ik denk dat ik weet over welk klepje je het hebt, dan is dit klepje bedoeld om daar de pomp voor de stuurbekrachtiging op aan te sluiten, dit is trouwens zo bij alle oudere types van MF. bij landini wordt op deze plaats inderdaad de hydraulische pomp gemonteerd, dus eigenlijk zou dit bij MF ook moeten lukken. ik heb mij ooit laten vertellen dat landini hiervoor wel zwaardere distributietandwielen gemonteerd heeft. ik heb destijds wel zulk een landini pomp op mijn MF188 gemonteerd en dat werkte prima maar ik had de druk niet hoger dan 170bar geregeld uit vrees voor schade aan de distributietandwielen.
MFPOWER06
Dus als ik er op zou bouwen dan afstellen op 160 bar
MFPOWER06
Verder niemand ervaring
Pauls
@MFPOWER06 Heb ik vroeger ook gedaan (op de 185) met de stuurpomp kleine cilinders bediend, het reservoirtje groter gemaakt, zodat de pomp altijd olie krijgt, ook bij uitgeschoven cilinder. Nu heb ik op de 175 een pompje gemonteerd voor de carterpolie, daar zitten 4 boutgaten die je normaal kan gebruiken, kost wel effe wat gesleutel om de voortrein te demonteren om alles passend te maken, en de pomp zit nu onder de voortrekhaak, met boven op de trekhaak een olie reservoir van 15 l met ontluchtingspijpje. op deze foto is er een klein beetje van te zien tractorfan.nl/picture/173295/… zowel de stuurpomp die gebruikt wordt voor de stuurbekrachtiging als het reservoir boven op de trekhaak met de olie slangen en filter van de voorste pomp. Als je deze optie kiest kan je ook de druk hoger instellen, op de distributietandwwieljtes (met de stuurpomp) zou ik zeker geen grote druk vragen, ik regelde deze vroeger af op 100 bar om zeker geen schade te hebben. Een stuurpompje monteren is natuurlijk wel sneller omdat daar veel voorzien is. Op de 390 zit daar nu standaard een dubbele pomp, maar ik vermoed wel dat ze daar nu een zwaarder type distributietandwielen in hebben gestoken voor deze krachten op te vangen. Die dubbele pomp is voor zowel stuurbekrachtiging als voor externe hydrauliek op 180 bar en zo'n 40 liter dacht ik.
MFPOWER06
@Pauls hoe wordt de pomp dan aangedreven ?

Met een v snaar van af de krukaspoulie naar de pomp ?
MFPOWER06
Of vervang je de orginainle poulie en wordt poulie en pomp een ?
Pauls
@MFPOWER06 Niet met een V snaar, rechtstreeks een schijfje op de poulie geschroefd met 4 boutjes, daar een kruiskoppeling op met een as verlengd door een gat (dat er bij mij standaard instaat) in de frontblok om daar onder de fronttrekhaak een pompje aan te drijven. Dus alles in rechte lijn naar voor gebouwd. Is ook gebouwd met wat onderdelen die in het schap lagen te wachten om ooit eens ergens voor te gebruiken. Op de V snaar zou ik het niet monteren, zou te veel slip kunnen veroorzaken als je veel kracht vraagt.
Maar als je voor de gewone poulie een andere poulie schroeft zou je ook naar opzij een pomp kunnen opbouwen, maar dan zou ik zeker voor een 17 mm V snaar gaan, 13 mm is wat minnetjes denk ik. Maar heel veel plaats is er uberhaupt niet . succes met het projectje
Pauls
Ik heb 1 foto gevonden waar de kruiskoppeling op te zien is, ik weet niet of je het goed genoeg kan zien, en of ik de foto hier gewoon kan invoegen, nog niet geprobeerd.

(klik om te vergroten)

Hier zie je zowel de stuurhulppomp (met vergroot reservoir) als de kruiskoppeling voor het pompje achter de fronttrekhaak
Pauls
Hopelijk kan je nu beter zien wat ik bedoel.
MFPOWER06
@Pauls
Ja ik kan het zien het is dat aftakasje dat door de vooras gaat en daar achter zit de pomp dan heb je zelf een gat in de vooras gemaakt ?

Ik zie dat je dus ook nog een stuurbekrachtings pomp als ik dat evt ooit nog zou willen kan mijn mf 133 dat dan trekken of kost dat te veel pk
MFPOWER06
En hoe heb je de aftak as aan de poulie gemaakt
Pauls
@MFPOWER06 Het gat zit niet in de vooras, de vooras scharniert hier nog verder naar onder. Het gat dat je ziet, waar de pompas doorgaat stond in de frontblok. ik weet niet zeker of dit identiek in de 133 ook zo is, is een kleiner modelletje he.
Stuurbekrachtiging vraagt niet veel extra kracht van de motor, maar als je begint met externe cilinders hierop aan te sluiten, en een hoogdebiet pomp veel druk wil laten leveren zal het wel wat pk's vragen.
Aftakas aan de poulie is een schijf waar een aftakas stompje (ingekort) opgelast is, afgedraaid tot de juiste diameter, en dan de 4 boutgaten erin geboord. heel wat beunwerk natuurlijk maar al vele jaren plezier aan gehad.
MFPOWER06
En dan nog een vraagje 😅

Wat voor pomp heb je gebruikt
en hvl liter per min levert die pomp

En zou je mij de zelfde pomp adviseren of een andere
Pauls
@MFPOWER06 Ik heb een oud maaidorserpompje gebruikt. Dus dezelfde zal moeilijk gaan, als ik nu een aanpassing zou moeten doen ga ik wss shoppen op hydraulic24.nl. En ook de koppeling gaat wss zo'n rubber elastische overbrenging worden. Als ik moet schatten wat het debiet is, vermoed ik zo'10 a 15 lpm wat voor mijn kleine cilindertjes voldoende is. Dit komt ongeveer overeen met zo'n 6.3 cc tandwielpompje. 6.3 cc is debiet per omwenteling, bij 2000tpm geeft dat 12.5 lpm.
Pauls
Als je zelf berekeningen wil doen, hier een paar hulpjes als richtwaarde voor de nodige pk's.
debiet (lpm) * druk (bar) / 600 = vermogen in KW dus voor mijn pompje is dat ongeveer 15 lpm * 100 bar / 600 = 2.5 KW (= 3.4 pk) als je volle druk en debiet vraagt via bedieningsblok natuurlijk. Reken nog wat verliezen bij en je moet al snel 8 a 10pk hebben om uiteindelijk bij 200 bar te leveren aan 15 lpm. Als je geen bediening doet gaat de olie ook geen druk opbouwen en is het benodigde vermogen bijna niets.
Pauls
Wat mss ook mogelijk is, is dat je een extra pompje inbouwt, in de hefruimte vlakbij de hefpomp. Er zijn ooit modellen geweest die dit als optie af fabriek geleverd kregen. ik weet niet of de 133 ook die mogelijkheid had. Op annatefka.com vind je er mss wat over.
Of een andere optie is op de aftakas een pompje monteren (met toerentalverhoger 1:3 a 1:5) ...
Ik reik maar ideëen aan, wat het allemaal kost durf ik niet zeggen, maar je hebt zelf het beste idee wat voor jou goed van toepassing kan zijn.
Nog wat opgezocht op annatefka.nl/mf_ond_boek/trekkers/… , op blad 50 kan je zien dat de frontbok van de 133 geen extra asholte heeft om zo'n asje door te steken tot vooraan de front trekhaak, dus die optie valt af voor jou.
MFPOWER06
[@Pauls als ik er onder de deksel inbouw moet ik dan alsnog omschakkelen
Pauls
Quote Reactie van @MFPOWER06:
als ik er onder de deksel inbouw moet ik dan alsnog omschakkelen

Normaal is dat dan niet nodig, omdat deze pomp rechtstreeks op de aandrijving zit. Heb je een dubbele koppeling ? dan zal ook de pomp niet draaien als je de koppeling heel diep intrapt. Als je enkel de rij koppeling indrukt, stopt de trekker met rijden maar kan je wel heffen en met de eventuele nieuwe pomp ook cilinders bedienen via de commandoblok (ook nog op te bouwen natuurlijk) Er waren vroeger van die setjes om deze inbouw te doen, maar bij sommige is het echt zeer moeilijk het juist passende te vinden (er zijn een paar verschillende modelletjes), maar als ik het goed heb kwam de pers van deze pomp naar buiten aan de aftakas bediening, en moet je natuurlijk ook nog de retour op een vrije ingang monteren op het hefdeksel. Ik zal nog ff zoeken achter zo'n setje(s).
Pauls
Op deze pagina vind je 3 pompen die zouden kunnen passen, maar dan heb je nog een vork met verschillende tandwieltjes nodig, en die vind ik niet dadelijk om deze pomp mee aan te drijven. histoparts.com/trekker-onderdelen-per-merk/… Ook heb je nog de inwendige en uitwendige slangetjes en buisjes nodig om de boel compleet te maken.
Waar ik nu ook al voor waarschuw, moest je het hefdeksel eraf nemen, moet je eerst het "rolletje " demonteren vooraleer het deksel te heffen. Dit zit aan de rechterzijde achter het plaatje met de oliepeil erin.
De oplossing met de ingebouwde pomp is wel de mooiste maar volgens mij ook de duurste.
Pauls
@MFPOWER06 Nog een vraagje, heeft je trekker multi power ?of onafhakelijke aftakas (dus geen koppeling induwen om de aftakas in te schakelen ? Dan is het soms mogelijk om de enkele pomp te vervangen door een dubbele en heb je heel de interne plaat met tandwieltjes niet nodig want dan zit die er al in, wel nog de pers van de 2de pomp naar buiten brengen. annatefka.nl/mf_ond_boek/trekkers/… op blad 30 tot 39 zie je verschillende mogelijkheden
MFPOWER06
@Pauls ik heb geen multipower en wel dubbele koppeling en wat voor pomp kan ik dan het beste gebruiken voor in de hefdeksel
Pauls
Quote Reactie van @MFPOWER06:
wat voor pomp kan ik dan het beste gebruiken voor in de hefdeksel

Dit kan je pas zien als het hefdeksel eraf is. Je hebt in ieder geval nog wel wat extra passende onderdelen nodig. Zo kan je mss beter via een dealer alles monteren en demonteren, soms mag je zelf sleutelen, en als je vragen hebt komen ze ff mee kijken (en helpen). Zo zit je bij de bron voor onderdelen. Maar bespreek dit zeker op voorhand, en laat al ff berekenen wat je ongeveer zal moeten betalen dan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 133 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN