Hallo,
Ik heb een probleempje met een elektrisch bediende ventielenblok. De aansturing werkt goed, en ook met een licht hydromotortje werken de functies prima.
Als ik echter de slangen voor in en uitklappen van de bemester, de verdeelmolen en de hef aansluit gebeurd er vrijwel niets. Hef wil soms 1cm omhoog zelfde met opklappen.
Trekker is goed, heb er 2 verschillende voor gehad.
Ik heb het idee dat hij de druk niet goed naar de cilinders stuurt maar gewoon retour naar de trekker als hij wat zwaars moet doen zoals een bemester optillen.
Rare is alleen wel dat ook de verdeelmolen niet wil draaien en die dat wel deed rechtstreeks op de trekker.
Foto's van het blok staan hier.
Zoals het nu zit heeft het ook bij de vorige eigenaar gezeten, enigste is dat waar nu een slang zit aan de ene kant van het blok daar eerst een elektrische klep zat.
Zou het daarmee te maken hebben?
Alvast bedankt!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
mijnalbum.nl/Album=SPXBYGQN/
En of hij het rechstreeks teruggooit, als je niks bediend wel lijkt me, maar dat moet hij niet doen als je wel wat bediend...
En een licht hydromotortje werkt wel maar dit allemaal niet.
Welke plaatjes bedoel je? Want op de schuiven staat weinig... Olle dingen zijn het.
Euh 12V moet het zijn idd, en dacht dat dat er ook wel op stond meen ik me te herrinneren . Maakt dat nog uit dan als een licht hydromotortje wel werkt?
Ja mooie fun, vieze oliebende
Had zonet op de vierde functie die lichte hydromotor aangesloten, en die werkte wel gewoon terwijl andere functies ook aangesloten waren.
Zal eens kijken slager.
@Casejxu, ik vroeg me af waar die op aangesloten moest worden, was zo'n enorme zooi toen ik dit kreeg dat het ook niet te achterhalen was waarneer die bedient werd. Alles eraf gesloopt en op en vredo kast aangesloten.
heb dit ook al geregeld gehad. dan kun jo nog aardig aan het zoeken komen. eerste wat ik nu dus altijd doe als ik zoiets heb is die dingen vervangen of verwisselen. ik zie dat het niet de nieuwste meer zijn dus zou maar zo kunnen..
Zat idd een schema diederik.
@RJ, aha dat zou het wel eens kunnen zijn dan.
@Maik, klopt, dan zijn die pennetjes vaak plat, maar nu werkt er helemaal niks behalve die ene hydromotor dus dan kan dat het niet zijn lijkt me...
Meet de druk maar eens in de aanvoer:
Geen of weinig druk: olie kan retour
Hoge druk: misschien slaat de eerder genoemde snelkoppeling dicht
als dat zo is, is het dan niet makkelijker om met een cilinder verder te gaan??
die kun je namelijk helemaal in of uit laten gaan en dan door de overdruk.
zon motor is moeilijk belasten zo lijkt me.
De laatste foto geeft het schema weer.
En je kunt zien dat aan elk ventiel 2 snelkoppelingen gekoppeld zijn. Dus zijn ze alle als dubbelwerkend gebruikt, en niet als rondpomp functie.
en een diode brug heb je ook bij een hoofdklep..
Dit keer de goede. Meer lijntjes staan er niet.
Het zijn inderdaad dw ventielen.
En drukmeter heb ik niet, wat ik kan voelen staat er druk op de persslang en geen druk of weinig druk op de retour, met de hand gevoeld aan de slang dus...
@Fahrm, die komt goed aan want zoals ik al zei werkt die hydro motor wel gewoon bij de functies . En is idd geen belasting.
Merk is trouwens Abex Denison.
Zo zat het vroeger:
mijnalbum.nl/Album=XC6P4LMU/
mag niet uitmaken ... anders had die hydromoter al geen afdichtings gehad
Bij veenhuis mag je verwachten dat ze iets degelijks bouwen. Als alle ventielen er zo uit zien betekend het dat in rust altijd een ventiel bediend moet zijn, dus elektrisch bekrachtigd. en dat is niet echt handig oftewel een beetje dom, want als er dan elektrisch iets hapert, zal de pomp alles door de overdruk heen moeten gooien
Waarom kan het niet diederik? Waar zie jij dat aan? Zoals jullie merken is hydrauliek/elektriciteit niet m'n sterkste kant
Tegelijk met andere functie, kan het eens proberen, want??
dus waar de slang opgekomen is ipv die klep..
waar gaat die slang trouwens heen??
Die slang? Die zit gewoon in een lus zegmaar, daar moet nog een kortere tussen, zit ipv die klep
En of veenhuis dit bedacht heeft, dit ding is wel van een prutsbaas geweest dus wie weet heeft hij dit er zelf op gezet...
Maar oke, kan iemand mij dan uitleggen hoe het precies werkt met die klep ertussen?
@Fahrm, maar das niet goed... en dat hoort ook niet zo.
jawel, daar heeft die nu een slang tussen zodat het rondpompt...
probeer eens ipv die rondpompslang een hydromotor van bv de verdeler, kun je ook direct zien wat er gebeurd.
die klep slaat dicht als je een functie van het blok gebruikt, zodat alle olie naar een functie gaat.
-
bij ons zit de hydromotor van de verdeelmolen erop, en dat werkt ook...
@Rj, bedankt, klinkt wel logisch Maar als die klep dichtgaat wordt er druk opgebouwd, als je de ventielen bedient zou daar toch de olie heen moeten gaan de de vrije retour dicht moeten zijn? Dat is standaard niet zo?
Je hebt altijd mensen die moeten zien voor ze geloven
Ik laat het wel even weten hier, iederee bedankt voor het meedenken
Op wie doel je ramrod?
Kun je zeggen, maar zoals gezegd heb ik hem eerst geprobeerd in de werkplaats en met dat hydromotortje maakte het geen verschil of ik die klep er ook bijin schakelde tegelijk met de functie of niet. Dus dan gooi je hem er tussenuit, kan het ook niet kapot.
Juust fahrm.
@fendtjuh
Als je degelijk werk wil moet je relais gebruiken ipv diodes. Diodes is wat gevoeliger.
Quote Slager: kan namelijk best zijn dat er een ander type stuurschuif tussen zit
Korter bij elkaar kan ik het niet zetten, maar het verschil is wezenlijk.
Verder is zo'n dunctie stuurschuif te klein om als rondpompventiel te gebruiken. Die zijn te herkennen aan grotere maatvoering
-
Het maakt dus niet uit of hij dacht dat ze het zelfde waren of niet, het juiste ventiel was gedemonteerd, weg.
die zit er nu niet op... hij dacht dat die niet nodig was, dat schema was geloof ik van de klep die op het uiteinde zit
Waar de pers van de trekker het huidige blok in gaat met een t stuk naar de a poort van dat nieuwe ventiel( 2/2 klep), en dan de b poort met een t stuk aansluiten op de slang die retour naar de trekker gaat.
En dan met behulp van diodes of relais zorgen dat bij het bedienen van elke gewenste functie deze 2/2 klep ook bekrachtigd wordt, en voila
Misschien is het zo te volgen?
Zoals het nu zit heeft het ook bij de vorige eigenaar gezeten, enigste is dat waar nu een slang zit aan de ene kant van het blok daar eerst een elektrische klep zat
Doe eens ff lief jongens, tis toch duidelijk waar het om ging?
@Ramrod, die klep zit er nu dus weer tussen
shit, reageer ik toch weer, al voor de 2e keer
Ik wou dat Diederik altijd zo zwijgzaam was
Je voorbeelden klopten misschien wel, maar niet in deze situatie
Ik kan niet helpen dat je in de verkeerde hoek dacht! Dat is nu wel bewezen. Na 3 pagina's besluit je pas te stoppen na mijn tegenargument
Ik krijg het idee dat je alleen maar discussieren wil als je je gelijk kunt halen, en daar gaat het hier niet om.
De oplossing is belangrijk, persoonlijke eer vind ik een taboe
Werkt dacht ik alleen als de verdeler aanstaat oid en je dan de hef bedient van de tank.
Heffen zelf gaat wel vrij traag dus een smoorventiel werkt ook niet.
Iemand nog een oplossing hiervoor? Want zit er zelf aan te denken deze apart op en hydro ventiel te zetten zodat je hem kan doseren.
Dat naar beneden klappen vind de hef + loopwielen van de bemester niet fijn.
zoeen er tussen. Heffen wordt dan niet gesmoord, zakken wel.
hydraulicworld.nl/products/41/…
't zal mij een worst zijn .. wou guido alleen maar helpen door hem te zeggen/uit te leggen wat ik zelf ook heb mee gemaakt ... .
Zit trouwens wel mooi in zo'n kast, ik heb die van mij onder de tank zitten boven een ijzeren plaat, dus nu nog een jerrycan op maat slijpen en eroverheen bouwen
maar jij dan ?
ie weet toch ook niet waj voor de melk kriegt? :lol:
ik trekke de broodkast is em open, want ik heb honger as een peerd.
goa zelf sloapen joh krulle
Nog een vraagje, de hef en de klep zijn ew, alleen willen niet meer zakken, behalve als ik het hele blok drukloos zet.
De redenering van Me was dat als de verdeler bijv aanstaat de druk daarheen gaat, en als je dan de hef bedient die zou moeten zakken omdat er dan geen druk staat en de olie wegloopt...
Gebeurd oko wel deels maar bemester zakt niet ver genoeg en klep wil helemaal niet.
Oplossingkje voor?
Smoorventiel zit er btw nog niet tussen dus daar ligt het niet aan. Staat op een of andere manier toch teveel druk op de retourslang.
En heb die ene klep verbonden dmv diodes.
Maargoed, een relais lijkt me hier dan toch ook niet van toepassing?
Wil vrijdag mestrijden en heb eigenlijk weinig zin die klep en hef op een apart hydrauliekventiel te zetten van de trekker.
Ik heb er verder de ballen verstand van, maar ben je ook wel eens op zoek geweest naar een volgordeventiel? Of zijn die schrikbarend duur ofzo?
maar is dat niet makkelijker dan ? zijn maar 2 fuctie's ja ..
Als je mechanische afsluiters hebt komt dat nogal nauw. Dan moet hij eerst op de grond staan voordat de klep open gaat
Maar mooiste blijft gewoon alles op 1 kast. Heb maar 2 dw op de trekker.
Weggesmolten??
ja dat klopt .. dan heb je eeen vertraging nodig ..
Ja dat kan allemaal ook, maar ik wil ook nog een cilinder op de pomp voor de kraan en misshcien ooit zo'n ding om de aanzuigslang naar de tank te trekken dus dan kom ik ventielen tekort, dus als het ff kan moet dit blok gewoon gaan werken.
Jij hebt geen idee waar het aan kan liggen dat die hef en klep niet drukloos wil met het blok?
hebben jullie zulke gaten in het land dan ? normaal wel ..
ik denk de JD 6400
Maar misschien word de hoofdklep ook bekrachtigd bij de functies 'hef neer'en klep dicht'? dat is minder ideaal.
Eventueel is het te proberen om de retour van de 2/2 klep en die van het ventielenblok gescheiden naar de trekker te laten lopen. Bijvoorbeeld die van de 2/2 klep op de drukloze, en de andere gewoon op de - poort van het gebruikte trekkerventiel.
Idd jd 6400.
Zit een 100L pomp op. Maar valt wel af te smoren de olie.
Hef neer en klep dicht is hetzelfde als hef omhoog en klep open.
Apart op de drukloze retour, dan krijg je wel een slangenzooi omdat er dan weer een T stuk in de drukloze retour vanaf de verdeelmolen moet.
Ik reageer ook ff
Die klep en hef zitten elk apart op een ventiel van je ventielenblok lijkt me?
Zoals Diederik zei, je drukt de hendel toch niet 'drukloos' he? (je verdeler draait dan wel?)
Of zit het net verkeerd om aangesloten?? Dus dat klep open gaat, als de hef ook omhoog gaat...
Handel druk ik inderdaad niet drukloos. Verdeler moet gewoon blijven draaien ja.
Klep open en hef ook omhoog? Nee, als ik de hydro handel de andere kant op druk gaan er wel dingen tegelijk en wat niet klopt, maar de goeie kant op werkt alles gewoon goed bevalve de druk van de klep en van de hef weg laten.
Oké, ik had net nog een reactie bij je foto gezet...
Tsja, ik moet nog ff nadenken...
Ik ga zo nog eens aan het prutsen.
Maar dan zou de klep toch wel open moeten willen?
Het hef probleem klinkt dan wel logisch trouwens...
Nee, die zitten voor de hendel, waar je je hendel tegen aan drukt.
Dan kun je niet ongewenst de ventielen drukloos zetten
Ik wil alleen dat m'n hef zakt en de klep dichtgaan, ook als er nog druk op het ventielenblok staat.
Ja oké, maar dat was mijn eerste gedachte hoor Ik vind het alleen zeer merkwaardig...
Nou weer aant prutsen geweest, nu opnieuw de slang voor de hef in de andere aansluiting van het ventiel gedaan en het werkt! Handeltje de andere kant opdrukken, zit niks op aan gesloten maar dan zakt de klep. Was er al veel eerder mee bezig geweest maar toen zat er toch wat anders fout denk ik.
Alleen zit ik nog met m'n hef, het zijn 4dw ventielen alleen van 1dw is een pennetje van een spoel afgebroken (was compleet verrot toen ik de boel loshaalde) Dus die is niet meer dw en dus werkt dit ook niet.
Wat denk je daar van? Het is nl net de aansluiting waar de slang van de hef of van de klep in zou moeten want bij de klep werkte dat zo dus moet de hef ook in de 'bovenste' aansluiting maar die is kapot.
Complete klep omdraaien zegmaar? Zodat degene die het wel doet 'boven' zit waar hij moet zitten?
Aangezien een nieuwe rond de 80 euro kost en het toch maar voor ew blijft..?
Je gebruikt van het ventiel namelijk drie functies± heffen, stilstaan en zakken.
Wat kost een nieuwe spoel dan? Dit probleem was er +- een maand geleden toch ook al
Ik had niet gelezen dat de klep niet open wou, ik meen alleen niet dicht. Maar dat kan ik mis hebben (?)
Oh oké, ik begreep je gedachtegang even niet toen vandaar Het probleem WAS dacht ik dat de hef niet zakken wou en de klep niet open...
Maar goed, dit is duidelijk nu!
huh? Nja goed, mijn excuses @ramrod dan zat ik dus fout!
-4x dw, bij 1x dubbelwerkende is een pennetje afgebroken zodat die nog maar ew is nu.
Klep gaat open op druk, hef gaat ook omhoog met druk, klep gaat dicht als je hem drukloos zet of het handeltje de andere kant op doet en zelfde met de hef.
Alleen omdat er zo'n pennetje afgebroken is gebeurd er niks als je het handeltje de andere kant op doet, de klep blijft dan dichtzitten zodat de hef of de klep niet zakt (dichtgaat).
Dus dat is of een nieuwe spoel of omdraaien lijkt me, maar dat kon niet zei Wim.
Zo duidelijker?
Tot nu toe in ieder geval bedankt voor het meedenken
Ikke? Maar dan gooi je er toch 80 E tegen aan?
@Slager, en waarom kan dat niet?
Ja maar dan moet die plunjer die in je ventielblok zit, wel op drie standen kunnen staan... DW/EW maakt daarvoor niet uit... Want je wilt op die ene leiding OF 180 bar hebben OF drukloos OF dicht....
Dit blok kan niet werken zoals het hoort.
Ik mis een electrische retourklep ("drukontlastingsventiel") van het type "normaly open" Zodra je een functie uitvoert met de electrische ventielen bovenop het onderblok moet deze electrische retourklep sluiten want de olie moet naar een bv een enkelwerkende ,dubbelwerkende cilinder of hydromotor toe. Het bovenblok moet wel passen bij de gevraagde functie.
Het aansturen van van de electische retourklep doe je met bv een wissel relais dat je aansluit op de stuurstroom.
Voor de 8 functies heb je ook 8 wissel relais nodig. reden: bij alle aan te sturen van hydr. functies moet retourventiel spanning krijgen om te kunnen sluiten.
Het aansluitschema is eigenlijk best simpel.
(85=stuurstroom joystick/schakelaar 86= aarde 30=accu spanning 87=retourventiel 87a niet nodig ->alleen indien je controle lamp wilt gebruiken. Dit lampje gaat dan uit als het retourventiel sluit, bij geen functie brand lampje gewoon)
m vr gr
www.smemo.nl