Elek. ventielenblok kan druk niet kwijt??

Hallo,

Ik heb een probleempje met een elektrisch bediende ventielenblok. De aansturing werkt goed, en ook met een licht hydromotortje werken de functies prima.

Als ik echter de slangen voor in en uitklappen van de bemester, de verdeelmolen en de hef aansluit gebeurd er vrijwel niets. Hef wil soms 1cm omhoog zelfde met opklappen.

Trekker is goed, heb er 2 verschillende voor gehad.

Ik heb het idee dat hij de druk niet goed naar de cilinders stuurt maar gewoon retour naar de trekker als hij wat zwaars moet doen zoals een bemester optillen.

Rare is alleen wel dat ook de verdeelmolen niet wil draaien en die dat wel deed rechtstreeks op de trekker.

Foto's van het blok staan hier.

Zoals het nu zit heeft het ook bij de vorige eigenaar gezeten, enigste is dat waar nu een slang zit aan de ene kant van het blok daar eerst een elektrische klep zat.
Zou het daarmee te maken hebben?

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

casejxu
Heb je trekker met ls?? of niet,, zo niet smoort deze dan bij het inschakelen van de hydroliek? gooit hij zijn olie niet rechtstreeks terug naar de trekker??
fendtjuh
Geen LS. Smoort ook niet bij inschakelen, je voelt wel aan de slang dat er druk op staat.

En of hij het rechstreeks teruggooit, als je niks bediend wel lijkt me, maar dat moet hij niet doen als je wel wat bediend...

En een licht hydromotortje werkt wel maar dit allemaal niet.
DESLAGERURRE
-
Valtra-Fordpower
Wat is de spanning over het spoeltje, en wat zou het moeten zijn? 12VDC?
DESLAGERURRE
-
fendtjuh
Ben al flink aant prutsen geweest met alles een kant op en weer andere kant op...

Welke plaatjes bedoel je? Want op de schuiven staat weinig... Olle dingen zijn het.

Euh 12V moet het zijn idd, en dacht dat dat er ook wel op stond meen ik me te herrinneren 😛. Maakt dat nog uit dan als een licht hydromotortje wel werkt?

Ja mooie fun, vieze oliebende 😛

Had zonet op de vierde functie die lichte hydromotor aangesloten, en die werkte wel gewoon terwijl andere functies ook aangesloten waren.
anoniem
verwijderd
DESLAGERURRE
-
casejxu
Waarom die elektrische klep verwijdert dan??
DESLAGERURRE
-
fendtjuh
@RJ, dat klopt. Tja het zou kunnen, zit ff te denken, zou het kunnen dat als die klep ertussen zit alle druk naar de functie gaat en nu maar een klein beetje en de rest gewoon retour?

Zal eens kijken slager.

@Casejxu, ik vroeg me af waar die op aangesloten moest worden, was zo'n enorme zooi toen ik dit kreeg dat het ook niet te achterhalen was waarneer die bedient werd. Alles eraf gesloopt en op en vredo kast aangesloten.
anoniem
verwijderd
Valtra-Fordpower
Misschien dat de plunjer nog te kort tegendruk had ofzo, waardoor de hydro motor wel werkte ofzo 😛
DESLAGERURRE
-
anoniem
verwijderd
DESLAGERURRE
-
maik
Van die hydroliek koppelingen kunne de mannetjes of die vrouwtjes ook versleten zijn.
heb dit ook al geregeld gehad. dan kun jo nog aardig aan het zoeken komen. eerste wat ik nu dus altijd doe als ik zoiets heb is die dingen vervangen of verwisselen. ik zie dat het niet de nieuwste meer zijn dus zou maar zo kunnen..
fendtjuh
mijnalbum.nl/Foto-X4CVKWKO.jpg/

Zat idd een schema diederik.

@RJ, aha dat zou het wel eens kunnen zijn dan.

@Maik, klopt, dan zijn die pennetjes vaak plat, maar nu werkt er helemaal niks behalve die ene hydromotor dus dan kan dat het niet zijn lijkt me...
boer
Heb je je hydrauliek slang de retour in je vrije retour zitten? of gaait die gewon via het ventiel heb bij een vanlengrich ook wel is een poos lopen zoeken naar storing deed het neit altijd maa afentoe maar andere koppeling op gezet en in de vrije retour en klaar probleem verholpen
ramrod
Slager, ik denk niet dat je gelijk hebt, want het systeem is in functionele staat van de vorige machine afgehaald, alleen is er een klep afgehaald. En dat is wat rj bedoelt. En niet de een of andere schuif in de rij.

Meet de druk maar eens in de aanvoer:
Geen of weinig druk: olie kan retour
Hoge druk: misschien slaat de eerder genoemde snelkoppeling dicht
ramrod
Dat schema heb je weinig aan, fendtjuh, want de lijntjes in het middelste blokje ontbreekt, en daar draait het om
maik
Ja oke dan zou die van de retourslang kapot moeten zijn. zit er toevalling geen terugslagklep op de retourslang. die kunne ook wel eens blijven hangen..
DESLAGERURRE
-
DESLAGERURRE
-
fahrm
Ik zou eens gaan meten of bij de ventielblok stekkers het signaal wel aankomt.
als dat zo is, is het dan niet makkelijker om met een cilinder verder te gaan??
die kun je namelijk helemaal in of uit laten gaan en dan door de overdruk.
zon motor is moeilijk belasten zo lijkt me.
ramrod
2 x fout slager,

De laatste foto geeft het schema weer.

En je kunt zien dat aan elk ventiel 2 snelkoppelingen gekoppeld zijn. Dus zijn ze alle als dubbelwerkend gebruikt, en niet als rondpomp functie.

en een diode brug heb je ook bij een hoofdklep..
boer
Ramcod als dw kan je ook rondpomp gebruiken dus die beweering gaat neit op
DESLAGERURRE
-
fendtjuh


Dit keer de goede. Meer lijntjes staan er niet.

Het zijn inderdaad dw ventielen.

En drukmeter heb ik niet, wat ik kan voelen staat er druk op de persslang en geen druk of weinig druk op de retour, met de hand gevoeld aan de slang dus...

@Fahrm, die komt goed aan want zoals ik al zei werkt die hydro motor wel gewoon bij de functies 😉. En is idd geen belasting.
DESLAGERURRE
-
fendtjuh
Jep. Op de laatste staat het iets anders meende ik, maar die is er later bij op gezet en kwam op hetzelfde neer.

Merk is trouwens Abex Denison.

Zo zat het vroeger:
mijnalbum.nl/Album=XC6P4LMU/
DESLAGERURRE
-
boer
Fendtjuh heb je een vrije retour op je trekker? zo ja prik de retour in de vrije retour kan heel veel invloed hebben bij een electr ventielenblok
fendtjuh
Jep hebben we, moet er ff een andere koppeling op maar zal dat eens proberen!
DESLAGERURRE
@boer

mag niet uitmaken ... anders had die hydromoter al geen afdichtings gehad 😉
boer
This ook trouwens beter om hem over vrije retour te laten lopen minder weerstand en minder olie opwarming
boer
De slager urre probeer maar bij die voerkar had er last van op de hydromotor en neit op de cilinders
DESLAGERURRE
-
ramrod
Als een functie als rondpomp wordt gebruikt zal niemand het verzinnen om mannetjes of vrouwtjes op de A en B van dat ventiel te schroeven. Zelfs veenhuis niet.

Bij veenhuis mag je verwachten dat ze iets degelijks bouwen. Als alle ventielen er zo uit zien betekend het dat in rust altijd een ventiel bediend moet zijn, dus elektrisch bekrachtigd. en dat is niet echt handig oftewel een beetje dom, want als er dan elektrisch iets hapert, zal de pomp alles door de overdruk heen moeten gooien
fendtjuh
Drukloze retour zit nu een slang van de verdeler ook in.

Waarom kan het niet diederik? Waar zie jij dat aan? Zoals jullie merken is hydrauliek/elektriciteit niet m'n sterkste kant 😃

Tegelijk met andere functie, kan het eens proberen, want??
fahrm
Als je nu die aansluitingen eens afstopt??
dus waar de slang opgekomen is ipv die klep..
waar gaat die slang trouwens heen??
fendtjuh
Ja dat kan maar dan krijg je neem ik aan een hele hoge druk op de perssalng...

Die slang? Die zit gewoon in een lus zegmaar, daar moet nog een kortere tussen, zit ipv die klep 😉

En of veenhuis dit bedacht heeft, dit ding is wel van een prutsbaas geweest dus wie weet heeft hij dit er zelf op gezet...
ramrod
Als elk ventiel die gesloten middenstand heeft zal alles prima werken, alleen kan de trekker de olie niet kwijt op het moment dat je niets bedient
anoniem
verwijderd
fahrm
Ja dus?? je trekker heeft ook een overstort toch??
fendtjuh
@Rj, klopt helemaal! Aha oke, dan kan al m'n mooie tape er weer vanaf 😃. Zat dat ding er dus niet voor niets op...

Maar oke, kan iemand mij dan uitleggen hoe het precies werkt met die klep ertussen?

@Fahrm, maar das niet goed... en dat hoort ook niet zo.
fahrm
Als jij een schema van die klep hebt vast wel..
ramrod
Trekker kan prima overstorten, alleen overleeft zijn pomp dat niet..
DESLAGERURRE
-
international-633
@ramrod

jawel, daar heeft die nu een slang tussen zodat het rondpompt...

probeer eens ipv die rondpompslang een hydromotor van bv de verdeler, kun je ook direct zien wat er gebeurd.
international-633
@fendtjuh

die klep slaat dicht als je een functie van het blok gebruikt, zodat alle olie naar een functie gaat.
ramrod
In de schuif? wat? Deze schuiven staan in de midden helemaal dicht.
Valtra-Fordpower
Meet eens voor de gein wat de spanning over de spoeltjes is, en of er bij het bedienen van 1 spoel, over er nog meerdere spoelen spannend zijn, 6VDC ofzo.... Doet ie het handmatig wel goed? Om de spoel vast te zetten zit een moer, vaak kun je daar op drukken voor handmatig, soms moet de moer er ff af.
anoniem
verwijderd
ramrod
Als er nu een slang over een ventiel zit, moet je gewoon tijdens het bedienen van een functie de beide stekkers van dat doorgelustte ventiel afhalen. Dan moet ie wel druk op kunnen bouwen, en dus werken.
DESLAGERURRE
-
fahrm
Dus dat elek. ventieltje gaat 180 bar tegenhouden denk je??
DESLAGERURRE

-
international-633
@DESLAGERURRE

bij ons zit de hydromotor van de verdeelmolen erop, en dat werkt ook...
ramrod
Tuurlijk, maar er ontbreekt toch iets zegt fendtjuh! Dat kan heel goed het rondpompventiel zijn, waar rj het over heeft
fendtjuh
Schema 'klep' die er eerst nog tussen zat op de plaats van de slang:



@Rj, bedankt, klinkt wel logisch 😛 Maar als die klep dichtgaat wordt er druk opgebouwd, als je de ventielen bedient zou daar toch de olie heen moeten gaan de de vrije retour dicht moeten zijn? Dat is standaard niet zo?
DESLAGERURRE
-
DESLAGERURRE
-
anoniem
verwijderd
ramrod
@ Slager
Je hebt altijd mensen die moeten zien voor ze geloven
fendtjuh
Aha das mooi om te weten 😄 Wordt ff beunen dus maar heb dan iig de oplossing neem ik aan...

Ik laat het wel even weten hier, iederee bedankt voor het meedenken 😄

Op wie doel je ramrod?
DESLAGERURRE
-
DESLAGERURRE
-
fendtjuh
Denk datie bedoeld dat ik die klep er gewoon tussen had moeten laten zitten?

Kun je zeggen, maar zoals gezegd heb ik hem eerst geprobeerd in de werkplaats en met dat hydromotortje maakte het geen verschil of ik die klep er ook bijin schakelde tegelijk met de functie of niet. Dus dan gooi je hem er tussenuit, kan het ook niet kapot.
DESLAGERURRE
-
fahrm
Idd maar toen kon je die hydr motor niet belasten en die cilinders op je machine hebben wel belasting..
fendtjuh
Die klep bedoel ik het rondpompventiel mee...

Juust fahrm.
ramrod
Ik bedoelde Slager overigens wel. Niet verkeerd bedoeld hoor. rj had de oplossing vrij snel voor handen. Dat is wel te zien aan het blok zoals die op de foto staat in combinatie met de tekst.

@fendtjuh
Als je degelijk werk wil moet je relais gebruiken ipv diodes. Diodes is wat gevoeliger.
fendtjuh
En hoe zet ik die erop? Ipv die witte/grijze blokjes op de spoelen?
DESLAGERURRE
-
ramrod
Quote fendtjuh: enigste is dat waar nu een slang zit aan de ene kant van het blok daar eerst een elektrische klep zat.

Quote Slager: kan namelijk best zijn dat er een ander type stuurschuif tussen zit

Korter bij elkaar kan ik het niet zetten, maar het verschil is wezenlijk.
Verder is zo'n dunctie stuurschuif te klein om als rondpompventiel te gebruiken. Die zijn te herkennen aan grotere maatvoering
DESLAGERURRE
-
DESLAGERURRE

-
ramrod
Dat ventiel zat er niet meer tussen. was achterwege gebleven.
Het maakt dus niet uit of hij dacht dat ze het zelfde waren of niet, het juiste ventiel was gedemonteerd, weg.
DESLAGERURRE
-
ramrod
Welkom in de wereld van hydrauliek zei je toch?
DESLAGERURRE
-
international-633
@DESLAGERURRE

die zit er nu niet op... hij dacht dat die niet nodig was, dat schema was geloof ik van de klep die op het uiteinde zit
ramrod
Wat fendtjuh moet doen is een ventiel gelijk aan de volgende nemen: mypartspartner.nl/shop/action/…
Waar de pers van de trekker het huidige blok in gaat met een t stuk naar de a poort van dat nieuwe ventiel( 2/2 klep), en dan de b poort met een t stuk aansluiten op de slang die retour naar de trekker gaat.
En dan met behulp van diodes of relais zorgen dat bij het bedienen van elke gewenste functie deze 2/2 klep ook bekrachtigd wordt, en voila

Misschien is het zo te volgen?
DESLAGERURRE
Wat heeft dit te maken met het probleem waar guido mee zit ? het probleem is dat er een "verkeerde" klep tussen zit ! nergens ander mee !
ramrod
Sorry, ik stop, na de volgende quote:

Zoals het nu zit heeft het ook bij de vorige eigenaar gezeten, enigste is dat waar nu een slang zit aan de ene kant van het blok daar eerst een elektrische klep zat
ramrod
Alleen wil ik nog wel weten waarom je alles hebt verwijdert, Slager
fendtjuh
Hatsikidee, it does work 😃 😄!

Doe eens ff lief jongens, tis toch duidelijk waar het om ging?

@Ramrod, die klep zit er nu dus weer tussen 😉
anoniem
verwijderd
ramrod
Super!

shit, reageer ik toch weer, al voor de 2e keer 😉
Favorit614
Ok weer klaar.
Ik wou dat Diederik altijd zo zwijgzaam was 😃
deutzmannettje
Volgens mij als ik de foto zo bekijk mis je het rondpomp ventiel dat is een ventiel die je bij elke functie apart mee bedient zodat het rondpompen stopt en zo druk opbouwt in het regelblok. was er ook een ventiel bij met met aan een kant een spoel met in de rust stand een open H profiel
fendtjuh
Is al opgelost deutzmannetje, zie reactie hierboven. Was inderdaad het rondpompventiel, precies wat je zegt.
deutzmannettje
Sorry niet alle pagina's gelezen
DESLAGERURRE
Iedereen praat hier voor zich .....lijkt wel een stel kippen in een klein hok 😉 wat heb ik dan nog te melden 😉
DESLAGERURRE
En als ik voorbeelden noem zegt men dat het niet klopt .. ... wie ben ik dan om er nog langer tegen in te gaan ! 'k weet wel nu weer met wie ik moet discuseren 😉
Valtra-Fordpower
Denk om de bloeddruk 😃
fendtjuh
Tsja.... Niet te verdrietig worden he slager 😃
DESLAGERURRE
Die is wel goed hoor vincent 😃
ramrod
@ Slager
Je voorbeelden klopten misschien wel, maar niet in deze situatie

Ik kan niet helpen dat je in de verkeerde hoek dacht! Dat is nu wel bewezen. Na 3 pagina's besluit je pas te stoppen na mijn tegenargument

Ik krijg het idee dat je alleen maar discussieren wil als je je gelijk kunt halen, en daar gaat het hier niet om.
De oplossing is belangrijk, persoonlijke eer vind ik een taboe
fendtjuh
.
me
Zo guido effe aant speuren geweest 😃 ? ..
fendtjuh
Breek me de bek niet los 😛
fendtjuh
Vraagje, alles zit nu op het blok maar de hef is ew dus die klapt met een rotgang naar beneden als je hem wil laten zakken.

Werkt dacht ik alleen als de verdeler aanstaat oid en je dan de hef bedient van de tank.

Heffen zelf gaat wel vrij traag dus een smoorventiel werkt ook niet.

Iemand nog een oplossing hiervoor? Want zit er zelf aan te denken deze apart op en hydro ventiel te zetten zodat je hem kan doseren.

Dat naar beneden klappen vind de hef + loopwielen van de bemester niet fijn.
dx11
hydraulicworld.nl/Cms/CmsData/…

zoeen er tussen. Heffen wordt dan niet gesmoord, zakken wel.

hydraulicworld.nl/products/41/…
fendtjuh
Ah bedankt! Das niet zo gek!
DESLAGERURRE
@ramrod
't zal mij een worst zijn .. wou guido alleen maar helpen door hem te zeggen/uit te leggen wat ik zelf ook heb mee gemaakt ... 😉 .
fendtjuh
Brr wordt al gek als ik die kast zie 😃

Zit trouwens wel mooi in zo'n kast, ik heb die van mij onder de tank zitten boven een ijzeren plaat, dus nu nog een jerrycan op maat slijpen en eroverheen bouwen 😃
DESLAGERURRE
Wal morgen even een foto maken van het eindreseltaat 😃 dat ziet er een stuk netter uit 😃
DESLAGERURRE
Waaron koop je geen stoppenkast/schakelkastje ? dan heb je voor 20eurie een net kastje en waterdicht 😉
deutz dx
Slager moei niet een keer in oe nest ling? 😃
DESLAGERURRE
Bun er net weer 😃 nog even een vrachtje melk uit friesland getrokken 😃
maar jij dan ?
deutz dx
Ooo kiek, nee ik bin al weer wakker 😃 zometeen em lekker naar schiphol paar koeien op't vliegtuig afzettn 😃
DESLAGERURRE
Toe maar weer 😃 .. duur verkocht ? .. ze zijn redelijk aan de prijs of niet 😃
deutz dx
Nou geeen idee eigenlijk, alleen vervoern he.
ie weet toch ook niet waj voor de melk kriegt? :lol:
deutz dx
Naja wat de boern der veur kriegt woar ie het ophaalt :lol:
Siebenga
Ga es slapn
DESLAGERURRE
Tuurlijk wel 😃 bunne zelf ook veeholder :lol: haalde in het verleden zelfs nog onze eigen melk op 😃
deutz dx
Ja uut het land of niet? :lol:
ik trekke de broodkast is em open, want ik heb honger as een peerd.
DESLAGERURRE
@Siebenga

goa zelf sloapen joh krulle 😃
fendtjuh
Stoppenkastje? Waar je het hele ventielenblok in stopt?? Want gaat me erom dat dat er geen laag stront/bagger op het blok komt, op die kabeltjes naar de spoelen enz.

Nog een vraagje, de hef en de klep zijn ew, alleen willen niet meer zakken, behalve als ik het hele blok drukloos zet.

De redenering van Me was dat als de verdeler bijv aanstaat de druk daarheen gaat, en als je dan de hef bedient die zou moeten zakken omdat er dan geen druk staat en de olie wegloopt...

Gebeurd oko wel deels maar bemester zakt niet ver genoeg en klep wil helemaal niet.

Oplossingkje voor?

Smoorventiel zit er btw nog niet tussen dus daar ligt het niet aan. Staat op een of andere manier toch teveel druk op de retourslang.
DESLAGERURRE
Heb je ook een relai tussen de schakelaar en de spoel ?
fendtjuh
Dat zijn toch die vierkante blokjes op de spoelen? Zoja ja dus.

En heb die ene klep verbonden dmv diodes.
DESLAGERURRE
Nee dat zijn gewoon stekkers 😉 een relai is ook een soort schakelaar die bedient word door een zwakker stoom .. een relai laat 30 ampére door een normale schakelaar mischien 10 😉
fendtjuh
Oja klopt om de stroomkringen gescheiden te houden met zwakstroom en zwaarder spul.

Maargoed, een relais lijkt me hier dan toch ook niet van toepassing?

Wil vrijdag mestrijden en heb eigenlijk weinig zin die klep en hef op een apart hydrauliekventiel te zetten van de trekker.
ford8630power
@fendtjuh

Ik heb er verder de ballen verstand van, maar ben je ook wel eens op zoek geweest naar een volgordeventiel? Of zijn die schrikbarend duur ofzo?
fendtjuh
Heb ik ook wel eens naar zitten kijken idd, tweedehands zijn die wel te betalen maar je moet ze net ff tegenkomen... En als het werkt lijkt me dit ook wel handig en mooi eigenlijk. En het grootste deel werkt nu ook behalve dat drukloos dus 😃
DESLAGERURRE
Ik dag het wel 😉 z'n spoeletje vraagt nog wel een paar ampére ... heb in het verleden 2x een nieuwe stekker er bij mij aan moeten zetten .. was ook 30 ampere maar die smolt helemaal weg 😉 maar goed daar zaten ook een paar meer op 😃
maar is dat niet makkelijker dan ? zijn maar 2 fuctie's ja ..
DESLAGERURRE
Hoeft ja niet .. doe de hef en de klep op 1 ventiel en de verdeelmolen op de andere .. dan heb je al een beetje een volgorde ventiel oja en er nog 1 voor in en uit klappen 😉
ford8630power
@DESLAGERURRE

Als je mechanische afsluiters hebt komt dat nogal nauw. Dan moet hij eerst op de grond staan voordat de klep open gaat 😉
fendtjuh
Klep en hef kan wel op 1 ventiel ja, maar dan wel apart schakelen of gewoon doorverbinden? Want het lijkt me het handigst dat de klep eerst dichtgaat, je dan nog 2m rijdt en dan de hef omhoog gaat. En andersom klep open en dan hef zakken. En klep moet druk op om open te gaan en hef drukloos voor zakken dus moet je dat wel met zo'n 6/2 ventiel schakelen, heb ik nog wel liggen.

Maar mooiste blijft gewoon alles op 1 kast. Heb maar 2 dw op de trekker.

Weggesmolten?? 😃
DESLAGERURRE
Allebij in 1 . als de hef zakt staat die kant drukloos en staat op de andere kant druk en gaat de klep open 😉 .. en als ie dan maar snelgenoeg zakt is er niks aan de hand dinand 😉 :lol:
ford8630power
Oja, bij een vacuumtank maakt dat niks uit. Een verdringerpomp drukt zo de rubber rand van de verdeler eruit 😉
DESLAGERURRE
Dan maak je de verdeelmolen en in en uit klappen op 1 ventiel met een stuurschuif er tussen 😉
DESLAGERURRE
@ford8630power

ja dat klopt .. dan heb je eeen vertraging nodig ..
fendtjuh
Nee want om de hef te laten zakken zet je de handel drukloos, hef zakt en klep gaat ook dicht omdat die drukloos staat. Dus dan moet de de handel weer even iets naar achteren doen zodat de klep weer open gaat? 😛

Ja dat kan allemaal ook, maar ik wil ook nog een cilinder op de pomp voor de kraan en misshcien ooit zo'n ding om de aanzuigslang naar de tank te trekken dus dan kom ik ventielen tekort, dus als het ff kan moet dit blok gewoon gaan werken.

Jij hebt geen idee waar het aan kan liggen dat die hef en klep niet drukloos wil met het blok?
DESLAGERURRE
Dan zet je hem even niet zo ver naar voren 😉 die hendel
fendtjuh
Blijft dat de bodem dan wel goed volgen als hij in z'n neutraal staat zegmaar?
ramrod
Wat voor trekker heb je er voor staan, fendtjuh?
DESLAGERURRE
@fendtjuh

hebben jullie zulke gaten in het land dan ? normaal wel ..
DESLAGERURRE
@ramrod

ik denk de JD 6400 😉
ramrod
Misschien geeft die 6400 wel te veel olie zodat de retour druk oploopt, of is de retourslang te dun icm zijn lengte
Maar misschien word de hoofdklep ook bekrachtigd bij de functies 'hef neer'en klep dicht'? dat is minder ideaal.
Eventueel is het te proberen om de retour van de 2/2 klep en die van het ventielenblok gescheiden naar de trekker te laten lopen. Bijvoorbeeld die van de 2/2 klep op de drukloze, en de andere gewoon op de - poort van het gebruikte trekkerventiel.
fendtjuh
@Slager, nee, zowat alles is vlak, maar als je een keer op gehuurd land bezig bent of bij buren...

Idd jd 6400.
Zit een 100L pomp op. Maar valt wel af te smoren de olie.

Hef neer en klep dicht is hetzelfde als hef omhoog en klep open.

Apart op de drukloze retour, dan krijg je wel een slangenzooi omdat er dan weer een T stuk in de drukloze retour vanaf de verdeelmolen moet.
WimBe
@fendtjuh

Ik reageer ook ff 😉
Die klep en hef zitten elk apart op een ventiel van je ventielenblok lijkt me?

Zoals Diederik zei, je drukt de hendel toch niet 'drukloos' he? (je verdeler draait dan wel?)
Of zit het net verkeerd om aangesloten?? Dus dat klep open gaat, als de hef ook omhoog gaat...
fendtjuh
Klopt allebij apart.

Handel druk ik inderdaad niet drukloos. Verdeler moet gewoon blijven draaien ja.

Klep open en hef ook omhoog? Nee, als ik de hydro handel de andere kant op druk gaan er wel dingen tegelijk en wat niet klopt, maar de goeie kant op werkt alles gewoon goed bevalve de druk van de klep en van de hef weg laten.
WimBe
@fendtjuh

Oké, ik had net nog een reactie bij je foto gezet...
Tsja, ik moet nog ff nadenken...
fendtjuh
Stopjes zitten er wel, je bedoeld die dingen om de handel mee vast te zetten toch?

Ik ga zo nog eens aan het prutsen.
WimBe
@ramrod

Maar dan zou de klep toch wel open moeten willen?
Het hef probleem klinkt dan wel logisch trouwens...
WimBe
@fendtjuh

Nee, die zitten voor de hendel, waar je je hendel tegen aan drukt.
Dan kun je niet ongewenst de ventielen drukloos zetten 😉
fendtjuh
Hm je voelt het wel als je hem drukloos wil zetten... Moet je hem even doordrukken zegmaar, pompen doet hij wel dat is het probleem niet, en het hele blok drukloos zetten is ook geen probleem.

Ik wil alleen dat m'n hef zakt en de klep dichtgaan, ook als er nog druk op het ventielenblok staat.
WimBe
@fendtjuh

Ja oké, maar dat was mijn eerste gedachte hoor 😉 Ik vind het alleen zeer merkwaardig...
fendtjuh
Ja het zou kunnen natuurlijk, alles uitsluiten.

Nou weer aant prutsen geweest, nu opnieuw de slang voor de hef in de andere aansluiting van het ventiel gedaan en het werkt! Handeltje de andere kant opdrukken, zit niks op aan gesloten maar dan zakt de klep. Was er al veel eerder mee bezig geweest maar toen zat er toch wat anders fout denk ik.

Alleen zit ik nog met m'n hef, het zijn 4dw ventielen alleen van 1dw is een pennetje van een spoel afgebroken (was compleet verrot toen ik de boel loshaalde) Dus die is niet meer dw en dus werkt dit ook niet.

Wat denk je daar van? Het is nl net de aansluiting waar de slang van de hef of van de klep in zou moeten want bij de klep werkte dat zo dus moet de hef ook in de 'bovenste' aansluiting maar die is kapot.

Complete klep omdraaien zegmaar? Zodat degene die het wel doet 'boven' zit waar hij moet zitten?

Aangezien een nieuwe rond de 80 euro kost en het toch maar voor ew blijft..?
ramrod
Klep omdraaien zal niet meevallen, want dan wil de hef niet meer omhoog 😞
Je gebruikt van het ventiel namelijk drie functies± heffen, stilstaan en zakken.
WimBe
@fendtjuh

Wat kost een nieuwe spoel dan? Dit probleem was er +- een maand geleden toch ook al 😉
WimBe
Ho, één keer is genoeg...
ramrod
@WimBe

Ik had niet gelezen dat de klep niet open wou, ik meen alleen niet dicht. Maar dat kan ik mis hebben (?)
fendtjuh
Rond de 80 euro bij kramp zag ik net. Ja toen was hij ook al kapot, maar had gedacht dat ik hem wel als ew kon gebruiken...
me
Niet zelfde spoel als vergelijkbaar blok dat je al hebt liggen 😉 ?
fendtjuh
DAcht van niet, maar die moet er ook nog opgebouwd worden 😃 Om te wisselen tussen de cilinder voor de kraan voor ontluchten/persen en de eventuele aantrekarm voor de zuigarm ooit 😉
WimBe
@ramrod

Oh oké, ik begreep je gedachtegang even niet toen vandaar 😉 Het probleem WAS dacht ik dat de hef niet zakken wou en de klep niet open...
Maar goed, dit is duidelijk nu!
fendtjuh
Klep wou niet dicht, dat was the problem 😛.
WimBe
@fendtjuh

Quote:
En andersom klep open en dan hef zakken

huh? Nja goed, mijn excuses @ramrod dan zat ik dus fout!
ramrod
Tja, het verhaal wordt ondertussen zo complex, dat het lezen er niet makkelijker van wordt..
fendtjuh
Hmm zal het nog eens proberen 😛

-4x dw, bij 1x dubbelwerkende is een pennetje afgebroken zodat die nog maar ew is nu.

Klep gaat open op druk, hef gaat ook omhoog met druk, klep gaat dicht als je hem drukloos zet of het handeltje de andere kant op doet en zelfde met de hef.

Alleen omdat er zo'n pennetje afgebroken is gebeurd er niks als je het handeltje de andere kant op doet, de klep blijft dan dichtzitten zodat de hef of de klep niet zakt (dichtgaat).

Dus dat is of een nieuwe spoel of omdraaien lijkt me, maar dat kon niet zei Wim.

Zo duidelijker?

Tot nu toe in ieder geval bedankt voor het meedenken 😉
DESLAGERURRE
Wel makkelijk dat hier een de buurt een groothandel zit in stuurschuiven waar ik de naam niet van kan noemen 😃
WimBe
@fendtjuh

Quote:
zei Wim

Ikke? Maar dan gooi je er toch 80 E tegen aan? 😉
fendtjuh
Dat lijkt me de enigste oplossing dan ja 😃 Alleen tis opzich jammer omdat ik hem alsnog als ew functie gebruik...

@Slager, en waarom kan dat niet? 😃
WimBe
@fendtjuh

Ja maar dan moet die plunjer die in je ventielblok zit, wel op drie standen kunnen staan... DW/EW maakt daarvoor niet uit... Want je wilt op die ene leiding OF 180 bar hebben OF drukloos OF dicht....
fendtjuh
Ah oke, nou zie wel ff, eerst maar eens zien of ik bijv de hef en de klep nog op 1 ventiel samen doe straks en ik dit kapotte ventiel niet meer nodig heb. Eerst maar eens rijden en kijken hoe dat gaat.
WimBe
Oh oké, succes ermee dan...
fendtjuh
Ja bedankt en jij bedankt voor de reacties 😄!
smemo
Beste Fendtjuh,

Dit blok kan niet werken zoals het hoort.
Ik mis een electrische retourklep ("drukontlastingsventiel") van het type "normaly open" Zodra je een functie uitvoert met de electrische ventielen bovenop het onderblok moet deze electrische retourklep sluiten want de olie moet naar een bv een enkelwerkende ,dubbelwerkende cilinder of hydromotor toe. Het bovenblok moet wel passen bij de gevraagde functie.
Het aansturen van van de electische retourklep doe je met bv een wissel relais dat je aansluit op de stuurstroom.
Voor de 8 functies heb je ook 8 wissel relais nodig. reden: bij alle aan te sturen van hydr. functies moet retourventiel spanning krijgen om te kunnen sluiten.
Het aansluitschema is eigenlijk best simpel.
(85=stuurstroom joystick/schakelaar 86= aarde 30=accu spanning 87=retourventiel 87a niet nodig ->alleen indien je controle lamp wilt gebruiken. Dit lampje gaat dan uit als het retourventiel sluit, bij geen functie brand lampje gewoon)

m vr gr
www.smemo.nl

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
173
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
5