Valpadana VMC 14 - Vastgelopen dieselmotor, hoe weer los maken?

Hoi allen, onlangs heb ik me een oude Valpadana vmc 14 aangeschaft als restauratieproject. De verkoper zei me dat de Lombardini 3LD510 Dieselmotor was vastgelopen, ik ging er vanuit dat de piston in het cilinderhuis was vastgeraakt door te weinig of geen olie en heb me dus een volledig nieuw cilinderhuis en piston aangeschaft.

Echter, wanneer ik gisteren de motor demonteerde schoof de piston zo uit het cilinderhuis en zat er precies wel olie op? Maar de motor wou nog steeds niet draaien als je aan de starterpulley draaide. Dan heb ik er een momentsleutel opgezet en zo kreeg ik uiteindelijk de krukas aan het draaien. Op dit moment was het cilinderhuis er af en de cilinderkop gedemonteerd.

Dan dacht ik dat het misschien een slepende koppeling zou zijn dus demonteerde ik de motor van de versnellingsbak met koppeling. Maar tevergeefs, er bleef evenveel weerstand op de motor staan, ik krijg hem enkel rondgedraaid met een momentsleutel. Na een 10 min draaien en extra olie in de motor te gieten ging het wel al een pak vlotter maar nog steeds niet zoals het hoort.

Mijn vraag is nu wat ik hier aan kan doen, ik ga er vanuit dat de krukas stroef zit? of kan dit iets anders zijn? Olie aflaten en kruipolie ingieten tot alles los zit en dan weer normale olie op? Er zit geen speling of dergelijke op de krukas.
bert-nerinckx

Reacties

+1
mestyle
Zuigerveren vast met troep in de cillinder wand. Gewoon volledig loshalen en alles proper maken
bert-nerinckx
@mestyle De zuigerveren zijn het zeker niet want als ik deze demonteer en het cilinderhuis eraf neem zoals vermeld blijft de motor even stroef draaien.
+2
valmet6400power
Ik heb alleen verstand van motoren door video's te kijken en hier dingen op te steken maar je zou zeggen dat de krukas zichzelf heeft ingevreten in de (of één) lagerschalen inderdaad. Als de verkoper al zegt dat de motor is vastgelopen en je hebt nu de zuiger uitgesloten dan blijft alleen de krukas nog over. En dat ga je niet repareren met kruipolie.
bert-nerinckx
@valmet6400power Heel de krukas eruit en vervangen dan?
+1
MulderDeutz1
@bert-nerinckx Vervangen hoeft niet, laten slijpen en nieuwe dikkere lagerschalen. Relatief eenvoudig en niet extreem duur.
bert-nerinckx
@MulderDeutz1 de lagerschalen moet ik dan online kopen naar aangepaste dikte van de nieuw geslepen krukas neem ik aan? Want originele moest ik die herbestellen zullen dan niet passen waarschijnlijk
+1
MulderDeutz1
@bert-nerinckx Kun je bij de meeste mechanisatiebedrijven bestellen, zijn er vaak 3. De gewone, 1 maal geslepen en de laatste is nog een fractie dieper geslepen. Als je je krukas eruit haalt en naar een mechanisatiebedrijf brengt weten ze er wel raad mee.
bert-nerinckx
@MulderDeutz1 enkel de lagerschalen vervangen zal voldoende zijn? Moeten de lagers waar de krukas in draait niet vervangen worden? Want de cilinderstang zit nog los op de krukas, deze beweegt namelijk nog zeer soepel.
+1
MulderDeutz1
@bert-nerinckx De lagers zou je mee kunnen nemen, is een kleine moeite. Alleen de lagerschalen helpt niet, je moet ook slijpen.
+1
Klein Rot
@MulderDeutz1
Dat ligt eraan als de krukaslagers blauw zijn dan moet je een andere krukas monteren want dan is de harde laag weg. Ook de lagerschalen controleren op verkleuring.
+1
valmet6400power
@bert-nerinckx
Net wat @MulderDeutz1 zegt, de krukas moet je er toch uithalen wil je wat vervangen dan kun je gelijk kijken hoe erg de situatie is.
+1
Yanmarthomas
Waarschijnlijk krukas ingevreten op een van de drijfstang lagerschalen. Oh oops lees net dat het hierboven ook al vermeld is 😄
bert-nerinckx
@Yanmarthomas Het is een ééncilinderblok, dus ik ga de drijfstang lagerschalen zowel als de lagers die de krukas in plaats houden vervangen. Want de drijfstang zit los op de krukas dus denk dat het eerder de lagers zullen zijn die de krukas in plaats houden!
+1
Yanmarthomas
@bert-nerinckx oké succes ermee!
+1
Huuuuub
Begin maar eens met alles te demonteren voordat je weer iets besteld. Er kan vanalles aan de hand zijn als een van de hoofdlagers meegedraaid heeft in de grondboring/lagerpassing is het misschien wel einde oefening.
Het is misschien wel te maken maar als dat het geval is kun je misschien beter opteren voor een ander motortje.

Als je twijfelt kun je altijd contact opnemen met een revisiebedrijf, je zult daar sowieso heen moeten om de krukas te laten controleren/slijpen als deze slecht is.
+1
Yanmarthomas
@Huuuuub zou krukas altijd even laten balanceren. Doe ik altijd als ik een krukas uit een motor heb
bert-nerinckx
@Huuuuub Dat ga ik idd nu eerst doen, eerst alles demonteren vooraleer ik onderdelen bestel!
+1
valmet6400power
@bert-nerinckx
Hou ons op de hoogte, ik ben wel benieuwd 😄
+1
bert-nerinckx
@valmet6400power zal ik doen, deze zaterdag demonteer ik de krukas!
+1
flip1150
Heb zoiets gehad met een Ferrari. Het bleek een vasgeslagen startmotor te zijn gelukkig.
bert-nerinckx
@flip1150 De startmotor kan het ook niet zijn want deze is gedemonteerd.
+1
flip1150
Succes met onderdelen vinden.
+1
bert-nerinckx
Ik heb de bout op de krukas kunnen losmaken, maar het kroonwiel kreeg ik er niet af, nu een poelietrekker besteld en dit weekend komt het kroonwiel eraf!
+1
bert-nerinckx
Het kroonwiel is eraf, en ik kon de krukas blootleggen, hij draaide veel soepeler als ik de ene kant van het kroonwiel volledig demonteerde maar op de krukas zelf zie ik niet direct schade. Ik ga hem er best toch helemaal uitpakken en dan alle lagers verversen. Maar daarvoor moet eerst de koppeling er nog van, hier zijn allesinds wat foto's!

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valpadana VMC 14 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!