David Brown 990 - olie- en waterlek
Ik heb een DB 990 Selectamatic. Ik heb een waterlek aan de waterpomp, olie langs het kleppendeksel en het lijkt alsof er olie van onder het motorblok komt. Ik heb een paar foto's gemaakt maar bemerk nu dat ik deze niet kan posten. Indien iemand de foto's eens nader wil bekijken kan dat misschien via e-mail. Het is vreemd dat ik vindt dat mijn motor steeds op pijl blijft, en hetzelfde geldt voor het water. Hoe los ik dit het beste op? Graag jullie gewaardeerd advies.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De waterpomp zal vervangen moeten worden.
histoparts.com/oscom2/catalog/…
info@trekker-onderdelen.nl
www.trekker-onderdelen.nl
olielekkage langs het kleppendeksel doen ze allemaal wel een beetje als dit teveel is moet je het kleppendeksel vervangen dan gelijk ook even kleppen stellen
en de olie lekkage onder aan
is dat aan de linkerkant waar het blok op het soort van frame staat??
en de waterpomp moet je gewoon vervangen geen risico mee lopen
En ik hoor ook een tikkend , kletterend geluid in de motor…
@ha189 : het is natuurlijk zaak om vanaf de eerste keer de juiste waterpomp te pakken te krijgen. Anders staat de tractor te lang stil. Zijn er bijzonderheden waarop ik dien te letten bij het vervangen van de waterpomp?
@flonky : ik denk dat het inderdaad beter is om actie te ondernemen, maar moet ik het kleppendeksel zelf vervangen of de dichting, ik denk de dichting. Maar de schroeven moeten met een bepaalde kracht worden aangetrokken. Weet je ook hoeveel? En hoe regel ik de kleppen? Want ik denk dat het die zijn die serieus ratelen! Is het dan ook niet het moment om de zuigers en zuigerbussen te vervangen? Of is dit te ver gezocht?
De olie : als ik op de tractor zit aan de rechterzijde tussen de oliestop en de starter is het alsof de olie van onder het cassis en het motorblok komt. En ook hier is het geen klein plekje maar een heus plasje olie.
Ik maak mij hier toch wel zorgen over.
Vandaag alweer kosten gehad : deze keer de batterij. Maar ik ben wel gelukkig. Voorheen moest de motor wel 6 keer ronddraaien vooraleer hij aan sloeg. Nu, bij de nieuwe batterij, slaat hij amper 2 keer rond en slaat aan.
ja natuurlijk moet dan de pakking vervangen worden was het woord pakking vergeten
de olie lekkage kan het ook hoger weg komen??
weet je zeker dat het olie is? kan ook brandstof zijn uit het opvoerpompje of lekt hij misschien ook een beetje waar de tellerkabel uit het blok komt
en wat je zei over zuigers en bussen te vervangen ik weet natuurlijk niet vanaf hier hoe de motor is
maar wij hebben een 990 selectamatic die heeft al wel meer dan 12000 uur gelopen en loopt nog steeds wel netjes rookt wel maar dat mag dan ook wel een beetje
Mijn DB 990 selectamatic heeft iets meer dan 6000 uur. Dus zou het nog goed kunnen meevallen met de motor, al verklaard die 6000 uur volgens mij niet alles. Volgens mij is het te zien voor welk werk de tractor werd ingezet.
Indien je en e-mailadres doorgeeft kan ik je een paar foto's sturen zodat je het lekt ook eens kunt zien.
De lekkage van de waterpomp zijn we snel over eens: waterpomp inderdaad vervangen.
Ook de olielekkage onder het kleppendeksel vandaan is relatief eenvoudig met een nieuwe pakking te verhelpen. Als dit deksel eraf is kan tevens de klepspeling worden gecontroleerd en eventueel opnieuw afgesteld.
N.B.: Als ik de foto goed bekijk is deze trekker in zeer slechte staat van onderhoud: Het (zichtbare) moertje van het kleppendeksel zit nog rondom in de verf vast ( zo ook de bevestigingsmoertjes van de verstuivers).
Als het zogenaamde kleppendeksel gedemonteerd is, dan is de staat van zuigers en cylinderbussen niet te beoordelen hoor! Daarvoor moet de cylinderkop gedemonteerd worden. De vervanging van zuigers en bussen, waarover je spreekt, is een nogal ingrijpende en kostbare klus. Ik raad het sterk af daaraan te beginnen!