Illustratie van:

Atlas 1302E - Niet werken van de zwenkrem

Hallo Tractorfans,

Enige tijd geleden heb ik een Atlas 1302 E aangeschaft.
Hiervan werkt de zwenkrem niet.
In eerste instantie dacht ik dat dit wel mee zou vallen om mee te werken, maar als onervaren machinist blijkt dit toch wat lastig te zijn.
Tevens heb ik ergens gelezen dat het schadelijk voor de hydrauliek pomp kan zijn om steeds tegen te sturen.
De pneumatische cilinder,welke naast de zwenkremtrommel zit, beweegt wel iets als ik het linker voetpedaal intrap. Ik heb de bouten van de trommel er al een keer uitgedraaid met de gedachte deze eraf te halen en dan te kunnen zien hoe eea in elkaar zit.
Echter de trommel blijft hardnekkig op zn plaats zitten...
Kan iemand mij vertellen hoe de zwenkrem werkt? Is het dmv remschoen(en) die tegen de trommel aandrukken? Eventuele tips en tricks omaf te stellen of te repareren zijn natuurlijk ook welkom.
Groeten Jan

Deel dit topic

Reacties

langeslagdiesel
Die dingen afstellen was 30 jaar terug al een drama. Als het goed is zit er een draadstang in de plunjer van de lucht cilinder. Deze kan ( kon ) je in en uit draaien als je de gaffel los koppelt. Vaak was het niet functioneren van de rem een samenspel van alles een beetje en het weer. Als de rem goed werkte en je had een douw nacht dan mocht je de volgende morgen het pedaal niet eens aankijken of je stond al stil. Dus meestal iets tegen zwenken en alleen op transport op de zwenkrem. De remtrommel kan echt heel vast zitten. Komt door regenwater wat er tussen kruipt. Bij ons is er ook wel eens 1 gebroken tijdens het trekken met de Poelitrekker. Succes man.
Pype Jose
Heb je voldoende luchtdruk?
langeslagdiesel
@Pype Jose zonder lucht staat de rem vast. Dus werkt andersom. Net als het rijwerk.
willem-brinkman
I.d.d. moet wel meer dan 4 bar luchtdruk hebben, het overschotventiel onder de cabine die dat regelt. Wat is jouw luchtdruk trouwens afleesbaar op de meters?, rood en wit.
Maar met draaien gebruik ik het nooit, af en toe een beetje tegen zwenken en klaar. Met transport kan je ook de pin gebruiken die bovenwagen met onderwagen verankerd.
valmet805
Luchtduk controleren maar ook pedaal even uot elkaar halen en schoon maken. Is zwak punt van deze kranen,was hier ook zo. Ik zou zeggen pedaal is de oorzaak 9 van de 10 x. Succes!
jan-hamelink
@valmet805 dank je, zal dat ook ns bekijken.
GROENEDEERE
Ik gebruikte bij de atlas nooit de zwenkrem ik zette die enkel vast met rijden
jan-hamelink
Dag Tractorfans....allen dank voor de reacties. Ik denk dat ik mn probleem beter had moeten omschrijven....
Ik heb niet zozeer problemen met het niet werken van het pedaal, maar meer met het feit dat wanneer ik zwenk, de arm doordraait..en dus niet afgeremd wordt.Dat is vervelend wanneer je scheef staat. Dan moet ik constant tegen sturen. Lastig wanneer je wanneer je werkplekje tegen een dijk is..😄. Of heb ik een verkeerde verwachting van de werking van de zwenkrem? In mijn optiek moet de arm/cabine tot stilstand komen en blijven staan als ik de stuurhandel niet bedien.
Luchtdruk is overigens voldoende.
Groeten jan
willem-brinkman
Oohhh ....het probleem van onervaren machinist treedt op. Je hebt kranen met automatische zwenkrem zoals jezelf ook zegt Jan, mijn Komatsu rups had die ook.
Ik zet mijn kraan altijd zo vlak mogelijk, dat kan ook perfect met die 1302....schuifblad en stempels.
Niet tegen het talud gaan staan maar van boven af, met een beetje arm kom je al een aardig eind.

Maar je hebt voldoende druk zeg je, hoeveel is dat dan? ben toch wel benieuwd. Rode en witte wijzer.
jan-hamelink
@willem-brinkman onervaren ....dat zeker....😄.
Helaas werkt het voorstel om van boven af te werken niet...dat behoort niet tot mijn erf en op het andere stuk staat t huis..
Ik zou de luchtdruk even moeten checken voor een goed antwoord, maar volgens mij tussen de 6 en 8 bar....
Maar als ik het goed begrijp is het dus niet zo dat wanneer je stopt met zwenken dat de bovenwagen automatisch stopt, maar alleen met het voetpedaal kan worden geremd?
Groeten jan
arnoud
Ik gebruik met onze atlas 1302D altijd de zwenkrem. Zodra je stopt met het bedienen van de hendel rem je af met het voet pedaal
jan-hamelink
@arnoud dank voor je reactie...ik had de vraag aan willem brinkman gesteld en lees nu jou antwoord. Dank je!
willem-brinkman
De bovenwagen stopt niet automatisch, zoals arnoud al vertelde.
Luchtdruk tussen 6 - 8 bar is gewoon goed.

Maar...als je de kraan start, wat ook een keer gebeurd, moet ie druk op gaan bouwen. Beneden de 4 bar (overstortventiel, veiligheid) werkt de stabilisator en zwenkrem niet ! Dus als check kan je proberen te zwenken onder de 4 bar, je weet dan of de rem er op staat of niet.(of het werkt)

Onervaren?, we leren allemaal elke dag erbij.
jan-hamelink
@willem-brinkman kijk....daar kan ik wat mee. Bedankt Willem.
Zal proberen vanavond te kijken...t zal dan wel met de zaklamp moeten, maar goed...
willem-brinkman
@jan-hamelink Is het nog gelukt met de zaklamp, ben wel benieuwd.
jan-hamelink
@willem-brinkman ja...6 bar , witte en rode wijzer..
Draadeind moet ik nog ns losmaken en bekijken of er beweging in zit.
oanejorrit12
@jan-hamelink hier zit er 8 bar op volgens mij
jan-hamelink
@oanejorrit12 ik denk dat ik eerst maar ns ga kijken of ik de draadstang uit de luchtcilinder wat kan verstellen.
Weet iemand hoe de rem in elkaar zit? Remschoen(en) of remband?
langeslagdiesel
@jan-hamelinkzelfde princiepen als een een trommelrem bij auto of wagenas. Als ik het me goed herinner zit er een vriesplug op de kroonmoer van de remtrommel. Voor je met Een poelietrekker begint te trekken wel ff met je vinger onder de trommel voelen of deze een niet al te grote borstrand heeft waar je voering op vast loopt.anders moet je eerst je schoenen lossen/ terug stellen. Die trommel kan echt loei vast zitten! Succes.
valmet805
Luchtdruk zou ik me niet zo druk om maken als ie afperst. Verder zou ie zonder lucht of te lage druk op de kransrem staan. Misschien is dit zo en hebben ze draadend van rem losgeschroeft.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas 1302E ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN