Brandstofverbruik met transport werk

Is hier iemand die wel eens bijgehouden heeft wat het gemiddelde brandstof verbruik is van een tractor tijdens transport werk. Tractor ongeveer 200pk, 40/50km per uur. Transport met dieplader, grond transport of iets dergelijks. Brandstofverbruik: aantal km per liter diesel.
mherijgers

Reacties

Fendt926Driver
Yup.
Gavrie houdt het vaak bij.
Ligt rond de 13l per uur. Bij 40 kmh max
Maar wat zijn jou omstandigheden?
Laden en 3 uur aaneengesloten rijden?
7 vrachten per uur?
Over straat buitenaf?
In drukke binnenstad met om de 500m een stoplicht
Al die variabelen maakt dat elke klus verschillend is
mherijgers
@Fendt926Driver nouja als ik 3 uur rijd, kom ik nogal wat drempels, stoplichten, dorpjes, rotondes tegen. Is dat bij jullie ook zo?
Fendt926Driver
@mherijgers ik rij bijna nooit echt transport.
Wel mest van put naar land.
En dan kom ik ook rond de 14 tot 16 liter per uur uit.
Maar daar zit stilstaand pompen ook bijin.
En met 185 pk.
Als de 250 er voor zit verbruik ik bijna 2l per uur meer maar rij je ook ruim 2 tank vol meer uit per dag
rickboer blija
Afgelopen winter met een lege ladewagen een transport gedaan van omgeving Holwerd tot Gieten, hierbij de getallen van een enkele reis
100 km
2uur en 42 min onderweg
Ca 50 liter diesel verbuikt

Er niet ingehouden met de snelheid en de trekker is een vario

jehan
@rickboer blija huh ????
mherijgers
@rickboer blija met welke snelheid reed je toen? 40km/h?
rickboer blija
@mherijgers trekker rijd max 53, maar moest bijv ook door Assen heen. Dan sta je geregeld stil voor het stoplicht
Als ik het terug reken kom ik gemiddeld op 37 km/h
+1
Siete
@rickboer blija
Heb je de oude Opraapwagen ook mee genomen daarheen of was het enkele reis losse trekker, enkele reis met Opraapwagen?
Heb je zo wie zo vlot gedaan.
Vanuit Gytsjerk naar de Haar (naast TT circuit Assen) waren we altijd 1uur en 50min onderweg. Dat was enkele reis dus.
rickboer blija
@Siete oude ladewagen (ca 8.5 ton) meegenomen en terug de nieuwe (11.5 ton) meegenomen
Ik moest nog ca 35 min achter Assen zijn, en ben iets langer onderweg naar Drachten dan jullie
+1
Siete
@rickboer blija
Helder verhaal. Ja weet waar je woont (klinkt wat spooky maar zo is het niet bedoeld. Haha) Maar daarom verbaasd het me een beetje dat je voor een langere reis bijna een uur sneller kunt voor heen en terug gerekend. Nou hadden wij alleen maar 40km bakken maar dan nog.
+3
case 745 xl
Laat de trekker maar 40 rijden in plaats van 50 dat scheelt je een slok op een borrel. En echt veel tijd bespaar je niet met 50 km.
rommert14
@case 745 xl die ervaring heb ik ook maar mn pa en broertje moeten en zullen 55 rijden 🤦‍♂️ gelukkig is de grote begrenst op 44
bartjuh
Dit was met rode bieten rijden paar jaar terug. 16 ton bieten op de kieper.
Elke vracht was 40 km rondje.
Trekker een jd 6155r

(klik om te vergroten)

6155r
1066
Hier zand rijden met fendt 724 gematigde snelheid zand wegen 30l per uur
+1
radium45
@1066 Dat zijn realistische cijfers denk ik. Mensen die schrijven van 10 tot 20 ltr per uur heb ik altijd mijn twijfels bij.
jasper-santing0
@radium45 12,5 liter uur met gang hebben hier. Maar geen zware vracht met een dikke vracht zand wordt dat ook wel een stuk meer. En de helft van een 724 pk's dus was ook niet best als die net zoveel zoop
jasper-santing0
Wel werkelijke liters zijn dit de computer geef 20% minder aan
+2
jehan
@radium45 cijfers van af het computer scherm van de trekker doe ik niet veel mee..smorgens met volle tank vertrekken savond volgooien en dan zelf uit rekenen wat ie verbruikt ..kom je vaak hele andere getallen tegen
+1
radium45
@jehan Dat is gewoon een feit. Het is algemeen bekend dat terminals vaak datgene tonen wat de gebruiker graag wil zien.
mdoornekamp
@radium45 Mijn 200 pk john deere geeft max 37 liter. Dat klopt ook al niet helemaal. Toch komen de getankte liters wel aardig overeen met de boordcomputer.
jehan
@radium45 hier was het vaak anders om ..
1066
@radium45 -nou dat is toch heel verschillend ik heb hem altijd op brandstofgebruik direct staan in de cebis en dan het je met bemeste getallen van 2 tot 48,5 l
Fendt926Driver
@1066 rij je op de pook of met tms met de 724?
Fordje4600
@radium45 aan het einde van de week heeft de trekker 36 uur gedraaid en zitten we tussen de 330 en 380 liter gemiddeld
+1
Fendt926Driver
@Fordje4600 een week dumperen op een tank vol?
Zal helemaal kloppen.
Maar ik geloof niet in sprookjes..
Fordje4600
@Fendt926Driver tank is 300 liter en word donderdags getankt en vrijdags weer
+1
Fendt926Driver
@Fordje4600 ik ken jou dus weet dat je de machines en trekkers hebt voor het transport wat je omschrijft.
Maar het klinkt mij heel vreemd in de oren
Fordje4600
@Fendt926Driver dat kan, maar helaas voor jou zuipt hij niet meer als 10 liter per uur met de dumper, half uur vol half uur leeg
rommert14
@Fordje4600 ja ik meen dat onze 7615 op 11 liter per uur zat, misschien net iets meer. Ook met dumperen
mdoornekamp
@Fordje4600 wat voor trekker heb je voor de dumper?
radium45
@Fordje4600 36 teller uren waarvan max 50% belaste uren? Ik ken er 1 die de trekker waar hij op rijdt in elke pauze laat doorlopen. dan kan hij aan het eind van het jaar weer pochen dat hij dat jaar toch wel enorm druk geweest is. Maar je kunt in feite van elke werkdag er al 1 uur afhouden dat hij gewoon niets gedaan heeft. 😁
+1
fendt308-driver
@Fordje4600 zat met 820 & 25m3 tank ook beetje op de 13/15l uur en dan reed ik stevig door. Wel rustig pruttelen met laaie losse
mdoornekamp
Als ik 53 km/u rij met john deere 6155R met een dikke vracht er achter, zit ik op 30 liter of meer per uur. Gemiddeld echter 15 tot 20 liter.

En jaar gemiddelde zit onder de 15 liter per uur. Maar daar zitten dan ook stationaire uren in en ook pruts werk.
Mdbm
@mdoornekamp Dat lijken realistische cijfers. Ik heb het nog niet exact bijgehouden, maar als ik een hele dag grond rijdt verschiet ik er van hoe veel zo’n trekker verbruikt (lees: hoe weinig ik daarmee verdien). 43km of 38km lijkt mij ook veel in verbruik te doen.
mdoornekamp
@Mdbm ja brandstof is wel een hoge kosten post. Kost je zomaar 20 euro per uur.
+1
bas101
Je kunt je refereren aan een vrachtwagencombinatie van 40 a 50 ton , deze rijden bij 80kmh ca 1 op 3 , 60kmh is zo ongeveer de meest economische snelheid betreft tijd/verbruik , je moet dan wel i t gunstige toerental kunnen blijven rijden , de stro transporten die ik in de 90er jaren deed met vrachtwagens heb ik destijds gestaakt vanwege t niet meer kunnen concurreren met de tractor aanhangwagen combinaties ( konden toen ook snelheden van rond 50 kmh halen , mochten 50 ton wegen met een 16 of 17 jarige chauffeur erop zonder dure CAO loon , geen tachgraafplicht , toen nog met rode dieselolie , geen APK keuring , geen wegenbelasting etc. etc.)
newholland6640
@bas101 ligt tegenwoordig wel weer wat anders denk ik?
mdoornekamp
@newholland6640 ja klopt. Ik snap soms niet dat er nog zoveel transport werk met trekkers gedaan wordt.
newholland6640
@mdoornekamp ik ook niet.

Zal wel vooral met de chauffeurs te maken hebben. Trekker is gewoon makkelijk aan te komen en minder regels. Gaat nu met apk en kenteken wel veranderen denk ik. Ook als er dan wat meer gehandhaafd wordt op aslasten enz. Wat dan is een trekker een idioot ding.
mdoornekamp
@newholland6640 ja zal nog wel wat veranderen. Maar een vracht auto met mest oplegger neemt 36 cub mee en kost 80 euro per uur. Daar kun je met je trekker en transport tank van 20 of 30 cub nooit tegen aan. Want je brandstof kosten en banden slijtagen liggen veel hoger. Met een trekker en 20 cubs tank moet je dan voor een dikke 50 euro op pad.
+1
bas101
@newholland6640 waarom tegenwoordig anders ? met een tractor betaal je nog steeds geen wegenbelasting , nog steeds geen eurovignet nodig ,nog steeds geen chauffeur volgens t beroepsgoederen CAO nodig , nog steeds geen APK plicht , nog steeds geen digitale tachograaf met de bijbehorende controles , mag je evengoed 50 ton wegen .......
+2
Fendt926Driver
@bas101 wat is dan het probleem om zelf zo n trekker combi te kopen?
Vrachtwagen 100 000
Trekker 150 000.
Zien wie er het meest verdient.
+1
sallander
@Fendt926Driver if you can't beat them, join them. Ik heb dat gezeur ook nooit begrepen
bas101
@Fendt926Driver ik doe niks meer omdat ik in mn leven al hard genoeg gewerkt heb , als ik t deed kocht ik toch die tractor van 150.000 , afschrijving is niet alleen de aankoopprijs maar ook de levensduur , gezien een tractor 3 tot 4 x zo lang mee gaat als een vrachtwagen.... en je kunt er ook nog s meer mee doen als alleen vracht rijden..
case 745 xl
@bas101 ik spring af En toe bij de loonwerker op de mestvrachtauto maar de oudste auto heeft inmiddels 38000 uur gedraaid (Volvo en 12 420pk) maar dat zie ik een trekker direct nog niet doen.
bas101
@case 745 xl kan zijn , in t mesttransport hoef je ook niet met t deftigste materiaal te rijden , als ik zie met welk materiaal de protesterende boeren naar Den Haag komen en met welk materiaal de internationale wegtransporteurs naar Den Haag zouden komen is het voor mij een uitgemaakte zaak welke verder geen discussie behoeft , die laatste categorie heeft namelijk geen materiaal meer om naar Den Haag te komen omdat dit in handen is van Litouwers Polen Roemenen Hongaren etc. ....
jasper-santing0
Quote Reactie van @bas101:
met welk materiaal de protesterende boeren naar Den Haag komen en met welk materiaal de internationale wegtransporteurs naar Den Haag zouden komen is het voor mij een uitgemaakte zaak

🤣🤣 geloof het ook paar jaar geleden kwamen ze nog wel is met oude vrachtauto's tegenwoordig zijn die auto's allemaal nieuw. Zelfs Polen die strobrengen hebben tegenwoordig allemaal knap spul bij hun ipv oude rommel.
jehan
Ja en vergeet niet de TTG chauffeurs die kunnen er ook extra wat door heen jagen aan diesel
Fordje4600
10 liter per uur met trekker van 200 pk, 50km/h en veel remmen optrekken met een 22 tons veenhuis dumper
+1
mdoornekamp
@Fordje4600 Ja gemiddeld. Met laden, lossen, leeg terug rijden, schaften, pissen en praatje maken.
Fendt926Driver
@mdoornekamp uur vol heen rijden. En 10 minuten leeg terug rijden en 50 minuten wachten om geladen te worden.
En dat uur 10 liter nodig zijn
mdoornekamp
@Fendt926Driver ja zoiets ja. Met een volle kiper vol gas ben je gewoon 30 liter kwijt.
+1
Fendt926Driver
@mdoornekamp juist daar in de buurt.
En met een volle 22 kuubs veenhuis dumper een uur rijden op 10 liter kun je vergeten.
Maar hoe het wel gaat staat er ook niet bij.
En 55kmh nekt het helemaal in het brandstof verbruik
Fordje4600
@mdoornekamp iets meer als een half uur vol en iets meer als half uur leeg
+2
mherijgers
@Fordje4600 wat voor trekker heb jij? Als die 1 op 5 haalt met 200pk en 50km/h en veel optrekken en remmen.... dan wil ik die ook een hebben
Fordje4600
@mherijgers 1 op 5 is wel netjes ja, maar hoe weet jij dat hij 1 op 5 haalt
+1
newholland6640
@mherijgers dat kan nooit.
Jeroen-ford
Mf 6255 met lege dieplader 1.5 uur totaal gewicht +- 9 ton

En terug 1.5 uur met hoogwerker 8000 kg erop totaal 17 ton gemiddeld 10 liter per uur bij 40 kmh.

30 liter getankt toen ik er weer was en viel mij reuze mee. Dieplader trekt mischien wel niet zo zwaar door die keiharde vrachtwagenbanden
mherijgers
@Jeroen-ford voor een trekker van 100pk is dit wel geloofwaardig.
+1
wierenga
Bij ons is de ervaring. Over het algemeen dat een oude trekker wat minder gebruikt dan een nieuwe. En een kleine trekker mits hij niet op de tenen loopt,ook minder dan een grote. En het varieert wat tussen de 20 en 28 liter per uur. Maar dit is verbruik zonder de stationair uren er bij.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!