Beste
het is misschien een nogal stomme vraag maar heb het volgende aan de hand
ik ben bezig met de spoorstangen aan het vervangen van mijn 5610 maar krijg deze aan de kant van de cilinder niet los
heb een sleutel op de cilinder gezet (op de gemaakte lippen natuurlijk)en dan nog een sleutel op de kop van de spoorstang
maar krijg deze uit geen macht los
heeft iemand hier een oplossing voor
grtjes lawrence
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 5610 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Indien de stuurkogel op de zuigerstang van de stuurcylinder vastgeschroefd zit kan de schroefdraad ook (extra) vastgelijmd zijn.
Is dit bij jou misschien zo?
@ wimsumar
doordat er veel speling op zit zal ik genoodzaakt zijn om de stuurkogels en stuurstangen te vervangen denk ik
ik vrees ervoor dat dit inderdaad zo is dat deze extra zijn vastgelijmd bestaat hiervoor een oplossing om ze los te krijgen
grtjes lawrence
ze zijn waarschijnlijk conisch het beste kun je een lange pin 1 zeker onder de stuurstang/cilinder zetten dicht bij het punt waar hij vast zit draai de moer er heel iets onder (als hij los schiet valt die gene wat er op hangt niet) 1 iemand gaat op die pin hangen en de andere slaat tegen het "huis" waar je stuurcilinder/spoorstang door heen zit. dan schiet die los.
of bedoel je het punt waar je het spoor mee kunt stellen waar de stuurkogels in de spoorstangen gaan?
Fendt stuurkogel:
kramp.com/shop/action/…
Bij jouw 5610 zit de stuurkogel met de schroefdraad in de zuigerstang (vermoed ik). Om dit los te krijgen moet een ervaringsdeskundige je maar advies geven.
( Losschrikken of verhitten?)
Ford stuurkogel:
kramp.com/shop/action/…
Dit gevonden ( verhitten):
rc-junkies.com/modules/newbb_plus/…
Je kan het beste je stuurstang verhitten met een brander, je kan het ook eerst proberen met een verfbrander.
Het enige waar je wel op moet letten is dat het allemaal niet te heet word anders ben je ook genoodzaakt om de keerringen van je stuurcilinder te vervangen.
Maar vaak als je alleen het deel van je stang heet maakt waar de kogel in gedraaid zit dan komt hij wel los.
Je kan ook de rest van de stang proberen te koelen met water of natte doeken zodat de keeringen niet beschadigen door de hitte.
Succes ermee.
Laat de zuigerstang zo ver mogelijk uit de cylinder steken (stuur draaien), dan kan de warmte niet tot aan de keerringen komen. Wikkel natte doeken om de zuigerstang.
Het verhitten hoeft niet tot "roodgloeiend ijzer!".( in andere topics/websites wordt 50 tot 150 graden als voldoende genoemd)
Nee, dat werkt niet bij het schroefdraadgedeelte in de stuurcylinderstang.
allereerst bedankt voor de vele reacties
heb ondertussen de stuurstangen los gekregen
heeft me wel enige denkwerk en brute macht gekost maar ze zijn los en dat is het belangrijkst
ondertussen al nieuw besteld
zal zeker foto uploaden als alles klaar is
nogmaals bedankt voor de goede raad
grtjes lawrence
Maar het geeft zo weinig bevrediging dat de kans dat de montageplekken voor de nieuwe onderdelen verkracht worden en daardoor niet meer goed vast te krijgen.
Maar uiteindelijk uitgedraaid met een draaibank en het schroefdraad ff opgefrist en hoppa een nieuwe erin.
@wimsumar
heb de stuurkogel eerst opgewarmd en natte doeken rond de stuurcilinder gewikkeld maar dan kwam hij nog niet echt derict los
dus dan maar een buis op de sleutel gezet en mijn gewicht er aangehangen en toen uiteindelijk kwam hij los
heb wel uit voorzorgen om de platte kanten van de zuigerstang niet tot rond te draaien een sleutel tot exact de maat van de zuigerstang uitgevijld en er dan lichtjes opgeklopt want als die platte kanten wegzijn is het helemaal naar de knoppen
grtjes lawrence
De volgende 'klus' is het weer strak vast monteren van de nieuwe stuurkogel op de stuurcylinder. Het is naturlijk puur voor de veiligheid dat deze zo vast zit/moet zitten.
Het zal je gebeuren dat je, bij +/_ 40 km /uur rijdend, terwijl je net de radio op een andere zender zet, nog net in je ooghoeken ziet dat de stuurcylinder los valt.............. :?