Illustratie van:

Fiat 980 DT - Zware koppeling lichter maken

Mijn pa en ik hebben een fiat 980 met voorlader
Nu gaat het koppelen toch wel wat zwaar en willen we hem graag lichter hebben heeft iemand een idee

Deel dit topic

Reacties

RPCounty
Begin maar met n nieuwe koppelingskabel
Fendt926Driver
Ben je zelf technisch of moet een dealer alles doen?
Bij mijn 612 fendt ging de koppeling ook zwaar.
Daar heeft de dealer de koppelings as gesmeerd.
Bij mijn 7807c ook met koppelings kabel heb ik de koppelings hevel aan het koppelingshuis 5 cm hoger gemaakt.
(Het aangrijp punt dus)
Dan heb je een langere arm.
Zaak is wel om genoeg vrije slag op het pedaal te houden.
Dus zelf maken en afstellen en 2 keer per jaar controleren
Of de dealer laten maken en 2 keer per jaar 10 minuten laten afstellen
Anders kan in 4 maand rijden de koppeling er al uit branden.
Zelf jaren mee gereden.
Ook de 7206 had ik de hevel van verhoogd
jan4072
Bij MF35 hadden we ook dit probleem. Daarbij moet je de koppeling naar beneden intrappen. Dat is een ongelukkige beweging. Met een tuimelstuk de traprichting verandert naar bovenover. Dan trap je dus recht naar voren van je af. Uiteraard blijft de benodigde trapkracht het zelfde maar recht vooruit trapt veel makkelijker omdat je je dan ook afzet tegen de stoel. Je kunt dus met veel minder moeite veel meer kracht zetten.
Krispax
@jan4072 heb op het koppelingspedaal van mijn Ford 5000 een strip van 2cm gelast onder een andere hoek. Bij volledig intrappen van het pedaal duw ik er dan recht op. Dit maakt al veel bij langdurig inhouden van het pedaal en voorkomt ook het wegglijden van de voet.
HGJR68
De koppeling van deze modellen vallen zowieso al niet onder licht bedienbare koppelingen
De fiat heeft hangende pedalen in de cabine daar kun je niets aan veranderen. Het type drukgroep en de daar bijbehorende slijtage, verandering van stand vingers werken ook niet mee. Als indicatie wat betreft slijtage kun je wel aannemen dat als de stelmoer van de koppelingskabel aan het eind van het draadeind is gekomen je uitgesteld bent en de koppeling er aan zit te komen (afhankelijk van gebruik) Wat wij bij vervanging van de koppeling altijd deden was de schuifmof met druklager eruit schoonmaken en met nieuw goed vet monteren. Ook de bedieningsassen waar de drukvingers aanzitten (zowel rij als aftakas ) eruit halen schoonmaken en weer monteren met nieuw vet. Je zou dan evt de hendel van de rijkoppeling iets kunnen verlengen maar volgens mij kan dat (bijna) niet vanwege de cabinesteun en de stand van de koppelings kabel maar dat zou je ff moeten bekijken. Wij (als fiat dealer) hebben dat nooit gedaan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 980 DT ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
5
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0