Fendt 102s - Onderhoud / Keerringen vervangen/Onderdelen gezocht

Hallo,
Ik zal in dit topic fotos en vragen plaatsen met betrekking tot de Fendt 102s waar ik op dit moment mee bezig ben.
Ik zoek nog de volgende onderdelen:
=> Vloeistofkopperling + as?
Oude is helaas beschadigd(aluminium behuizing kapot) en zal vernieuwd moeten worden. Ook heeft het middelste deel van de koppeling redelijk wat speling op de as.
Wie heeft hier ervaring mee of weet waar ik hiermee naar toe kan?
Gegevens: VTK332TD
=> Tandkrans + tandwiel startmotor
1 tand is half afgebroken van de tandkrans. Nooit iets van gemerkt tijdens het starten maar kan het moeilijk zo laten zitten. Iemand ideen waar deze krans te krijgen en hoe moeilijk is het om deze zelf warm te stoken en erom heen te tikken?
marc102

Reacties

marc102
Hier een aantal fotos

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Fendttrisixfan
Heb je duidelijke foto's van de vloeistofkoppeling met afmetingen erbij
marc102
@Fendttrisixfan

(klik om te vergroten)

De as

(klik om te vergroten)

marc102
@Fendttrisixfan

(klik om te vergroten)

marc102
@Fendttrisixfan

(klik om te vergroten)

verwijderd
marc102
@Fendttrisixfan

(klik om te vergroten)

VTK332 TD

(klik om te vergroten)

+1
marc102
@Fendt926Driver @basia @farmer103 @steyr 9087 @Wimsumar @jcbmaas @ford3600
Ik tag jullie hier even omdat jullie mij vaker geholpen hebben, hoop dat je het niet storend vindt
farmer103
@marc102 geen probleem!
+2
basia
Is de vloeistofkoppeling zo erg kapot ? Lekkage ?
Ik zie dat je in Limburg woont ; Hier in het noorden zou ik eventueel wel adresjes weten van mensen die wel deze typen gesloopt hebben .
Maar in Someren zat ook altijd een sloper , die met Fendt onderdelen adverteerde , ik meende een zekere Leenders .
Eventueel zijn voor vloeistofkoppelingen wel reparatie sets te krijgen van het gedeelte met die spiebanen ( o,a. bij Histoparts )
Het asje zou ik laten zitten , of de spiebanen moeten al zo dun zijn , dat ze bijna weg zijn , maar ze zitten immers ook al zo.n 45 jaar . Bij monteren goed invetten , en ze zitten nog 45 jaar . !?
Een losse starterkrans is nog wel te krijgen denk ik ; maar als je toch slopers of iemand is die onderdelen heeft van een sloper , kun je beter een compleet vliegwiel kopen denk ik ; zelfde geld voor een startmotor denk ik .
marc102
@basia Bedankt voor de reactie!
Ja de vloeistofkoppeling is niet te redden helaas.
Leenders is bij mij bekend, zal ook hem eens benaderen.
Misschien dat ik beter de hele set bij een sloper kan kopen, vloeistofkoppeling + vliegwiel met tandkrans.
chef beunhaas
@basia heb je voor mij toevallig een aantal namen hier in het noorden? ik zoek ook nog t een en ander voor mn 106s
Fendt926Driver
@chef beunhaas arjan wolfs in alteveer klinkt volgens mij al erg noordelijk.
Hogeveen ook wel gedeeltelijk
chef beunhaas
@Fendt926Driver ja arjan wolfs ben ik vd week ook al geweest voor spatborden en koplampen. het liefste wil ik er originele stuurbekrachtiging opbouwen.
+1
basia
@chef beunhaas

Ik weet dat H.O.P. bij Hogeveen wel eens een stuurbekrachtegings set heeft gehad ; maar die was vrij vlot weer verkocht .
Wel kans dat ie weer eens een 106 of 108 sloopt met die onderdelen ; je kunt hem wel eens bellen , wie weet .
Verder weet ik op dit moment niemand die zo,n set zou kunnen hebben ; is wel een gewild item .
Misschien v.d Heuvel ; Nijkerkerveen ; maar die (vind ik althans ) hanteert nogal stevige prijzen
marc102
@basia @Fendttrisixfan @Fendt926Driver @chef beunhaas en alle anderen.

Ik heb verschillende koppelingen gevonden bij de door jullie genoemd personen, bedankt!

Sommige kunnen er ook het vliegwiel bij doen zodat ik ook een andere tandkrans heb. Al is het maar helemaal de vraag of die beter is. Ik zal een foto bij deze reactie plaatsen van mijn tand krans, wat zouden jullie hiermee doen? zit eigenlijk maar een slechte plek in. Zou een nieuwe een optie zijn? Zo ja waar?

In de boeken kan ik terug vinden dat de tandkrans een F139 207 210 110 of F180 200 210 160 moet zijn?

(klik om te vergroten)

Fendttrisixfan
@marc102 wat is de diameter van de tandkrans? Heb er wel nog van 6cil liggen
marc102
@Fendttrisixfan Ok maar mijn plan was of om een ander vliegwiel erin te zetten of een nieuwe tandkrans op de bestaande. De tandkrans van jou kan wel gelijk zijn maar het vliegwiel van een 6 cilinder gaat anders zijn lijkt me.

In ieder geval dat was mijn idee maar ik sta open voor suggesties
Fendttrisixfan
@marc102 tandkrans kan je gemakkelijk demonteren
Fendttrisixfan
@marc102 dus kan goed zijn dat krans van 6cil goed is, dan kan je die op jou vliegwiel monteren
Fendt926Driver
@marc102 iemand die een gestarte trekker per ongeluk weer wil starten kan zo n schade veroorzaken.
Wieltje van de startmotor heeft niet wat gevoeld?
+2
appie1967
Henk slager staphorst heeft ook wel 1en ander zitten hij adverteerd wel op marktplaats daar vraagt hij fendt tractoren
marc102
Quote Reactie van @appie1967:
Henk slager staphorst

Heb een mail gestuurd we wachten af...
jcbmaas
@marc102 voor onderdelen bel ik altijd even naar Leenders (die in Someren dus...) die heeft veel liggen voor de 100 serie. Van de afgebroken tand aan de tandkrans zou ik niet wakker liggen. Zo als je zelf al zegt merk je daar maar bar weinig van. Alleen als de motor stil valt met de afgebroken tand bij de starterkrans merk je het bij de volgende startpoging, die kans maar zeer klein.
porschestandard
tractorfan.nl/topic/153349/

Hier een topic over hoe ik het opgelost heb.
Misschien heb je er wat aan.
+1
Fendt926Driver
Arjan wolfs heeft ook wel veel fendt delen.
Staat wel op marktplaats
+1
Fendt926Driver
marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/…

Deze bedoel ik

Kapotte starterkrans zou ik wel iets willen weten waarom het gebeurt is...
En waar de afgebroken tand is
basia
Heb ook wel eens onderdelen gekocht van Hans uit Hoornsterzwaag en HOP uit Hogeveen ; geschikte jongens ; maar wel hier in het Noorden .
HOP heeft onlangs nog een 103 gesloopt ; dus heeft denk ik wel de onderdelen die @marc102
zoekt
(Staan ook marktplaats bij Fendt onderdelen )
marc102
Update:

Andere vloeistofkoppeling gekocht, starterkrans laat ik zitten denk ik.
Tractor al verder gedemonteerd, rij koppelingsplaat en druklager worden vervangen.

(klik om te vergroten)

Volgens de tekening zit langs deze as ook nog een keering. Kan ik deze vanaf deze kant demonteren zonder dat alles in de bak uitelkaar valt?
marc102
@marc102

(klik om te vergroten)

Onderste as moet ik nog loshalen om een keerring te vervangen. Zou ik de koppeling nog verder uit elkaar moeten halen? Ik heb geen reden om aan te nemen dat hierachter iets kapot is.
basia
@marc102

De 4 boutjes eruit draaien ; dan kun je het druklager geleidebus er af halen ; de as moet blijven zitten .
De keerring zit denk ik in dit deksel , dat ook het lager op zijn plek houd .

(Dit gaat over de bovenste foto van de versnellingsbak , met het druklager)
basia
Van de tussenbak (onderste foto) , welke keerring wil je vervangen ?
Die van het steunlager , of in het bakhuis achter het lamellen pakket ?
marc102
@basia de as welke door het lamellenpakket loopt heb ik eruit.
Daar zit een keering op aan de buitenkant en een paar oringen. Deze ga ik vervangen.
marc102
Iemand nog tips of ideeën over hoe de koppelingsplaat uit te lijnen?
Hieronder een foto met de oude koppelingsplaat.
Het is dat ik zelf geen draaibank heb anders had ik zelf wel iets gemaakt.

(klik om te vergroten)

+1
basia
Wat ik wel eens doe ; een asje zoeken met de maat van price-as top ; deze in toplager drukken , en dan op juiste afstand (dus plaat-spiebanen) zoveel isolatieband strak op de as draaien tot die precies past (Werkt altijd prima)

Wat je ook kunt doen iemand die een hout-draaibakje heeft ; een "price - as" op maat te laten maken . (goedkoper te maken dan uit staal of aluminium )
marc102
Hier nog wat fotos

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

marc102
Update,
Hij staat alweer in elkaar, alles lijkt te werken en hij lekt (nog) niet 😆

Nu heb ik nog 2 vragen
1 Het lijkt iets lastiger te zijn om van de 6 naar de s te schakelen. De ene keer lukt het perfect, de andere keer lukt het niet zonder te kraken. Nu is dit altijd al lastig geweest en de nieuwe koppeling lijkt goed vrij te schakelen dus daar kan het niet aan liggen. (in versnelling en koppeling in met vol gas rolt hij niet van zijn plaats). Iemand suggesties?

2 Ik wil een keer een kieper kopen voor achter deze tractor. Echter heeft deze enkel een verstelbare boventrekhaak(zal een foto plaatsen). Nu zie ik op shows bij iets latere 100 serie fendts dat 2 verticale gatenbalken hebben welke je als boven en onder trekhaak kunt gebruiken. Zou deze ook op mijn tractor passen? Heeft iemand een dergelijke systeem zodat ik wat maten kan vergelijken? Fotos zijn ook fijn.

Alvast bedankt!

(klik om te vergroten)

marc102
@marc102 De (boven)trekhaak

(klik om te vergroten)

basia
Hoi Marc

Wat dat schakelen betreft ; heb ik precies dezelfde ervaringen .
De ene keer pikt ie zo in de S , de andere keer gaat het gewoon niet , zodat ik maar weer even naar 6 ga . Wel is het zo ; hoe sneller je probeert te schakelen , des te beter .

Wat trekhaak betreft , ik heb ze hier allebei staan , Ombouw van oud naar nieuw is niet even simpel volgens mij , de nieuwere achterbrug is anders , ook mis je de dikke boutgaten onder .
Zelf heb ik ook wel eens gedacht wat de opties zijn , zelf heb ik onder een eenvoudig trekhaakje gemaakt voor de hooipers .
Voor een kipper moet je toch iets stevigs hebben . Wel heb ik eens een zelbouw trekhaak gezien die zat aan de 4 (8) bouten van de heflatten aan de achterbrug ; stalen platen waar weer pennen op waren gemaakt voor de heflatten , aan die platen was een een trekbek gemaakt .

Trouwens de nieuwe type trekbek is ook breder tussen de gatenrails (18 cm en de oude 14,5 )
marc102
@basia Hallo Bassia

Ok dan ben ik dus niet de enigste die moeite heeft met de s versnelling.
Aan de nieuwe koppeling kan het mijns inziens niet liggen.
Leuk idee die "dubbel H bak" maar echt geweldig is het toch niet.
Zouden ze daarom met de vario zijn begonnen? Dit werd te ingewikkeld 😆

Oke dat de langere rails een andere breedte heeft daar was ik al bang voor.
Maar dat die langere niet past op mijn achterbrug had ik dan weer niet gedacht.
Zou toentertijd dan alles met een boventrekhaak gedaan zijn?

(klik om te vergroten)

Dus jij hebt zo een soort op een van jouw fendt? Welk bouwjaar is die?
basia
@marc102

Het zou best kunnen dat de langere "rails " wel op de oudere achterbrug passen ; maar volgens mij zitten bij de oudere achterbrug geen dikke boutgaten onder , maar passen misschien wel op de denk ik m 12 gaten en de bovenste zijn m 18 denk ik
De Fendt van mij met de lange rails is van 1967 en is trouwens een 106 achterbrug , maar die zijn gelijk aan de b.v. 103 van vanaf 1968 denk ik ( deze nieuwere serie heeft wel de S gesychroniseert en de hoo- laag met apart pookje )

Heb zonet even gekeken bij een achterbrug hier ; de rails passen denk ik wel , en onder en boven zijn M 20 bouten ; alleen onder zit een M 20 boutgat ( 30 cm van elkaar in hoogte )
Dus dan zouden de rails met boven 2 (4) en oner met 1(2) M20 bouten vast komen
En de bestaande trekbek zou dan te gebruiken zijn
kevin-fendt
De S versnelling is volgens mij ook niet gesychroniseerd toch?
Fendttrisixfan
@kevin-fendt klopt
appie1967
Het schakelen naar de s
Moet je om er handig in te worden bij zo rustig mogelijk toerntal doen dus niet door trekken
Het beste is de pook weer helemaal strak maken ofwel deksel van de bak af halen de hele pook demoteren dan een nieuwe dekseltje met kunstof scharnierbol er in of de bol en pook zonder stofdekseltje weer monteren en dan met kleine tikjes het dekseltje weer strak op de bol tikken zodat de speling weg is
Daarna alles terug plaatsen
Dan zal de pook vanzelf altijd voor de S staan en kun je met schakelen door alleen ligt vanachter tegen de pook te drukken van uit 6 vanzelf doorschakelen sucses
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 102 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!