Fendt Ci achteruit

Hallo mede TF-ers

Wij hebben op m'n werk een 309Ci, nu zit daar geen omkeer op aan 't stuur, maar nog gewoon aan de versnellingspook met R. Nu kon je eerder altijd als de trekker nog wat doorliep, hem direct in de achteruit drukken, alleen dat gaat nu niet meer. Als je 'm nu eerder in de achteruit zet begin hij heel erg te kraken, je moet eerst helemaal stilstaan. Jullie enig idee wat dit is?

Gr. Tom!

Deel dit topic

Reacties

old man jose
Wat denk je zelf????
Heeft nog nooit gegaan vooruit achteruit.
Andersom gaat wel maar doe het rustig aan.
weurding
Je synchromesh ringen zijn verneukt doordat men vroeger niet de tijd nam om eerst helemaal stil te staan
fendtjuh
@Old man jose, zeker wel, dat kan/kon prima bij die fendts.
Fendt-Master
Ja oké. maar ik doe niet lomp ofzo? Als de trekker heel iets uit loopt krijg je 't al, maarja.
fendt-412
Moet zeker kunnen.

Weet wel dat bij een versleten koppeling de trekkers erg zwaar schakelen, zeker hoog in toeren als je van rijrichting wilt veranderen.
Was soms zo erg dat we de voermengwagen uit moesten zetten, trekker stationair laten lopen dat we weer achteruit konden 😛

Hoeveel uur heeft die trekker ongeveer gelopen?
Fendt-Master
Zitten nu op zo'n 1800 uur! Maar net wat je zegt, dat moet makkelijk kunnen normaal. Als je de Fendt in de schildpad zet, schakelt het ook zo verschrikkelijk stug..
Wimsumar
Beste Fendt-Master]

Quote:
1800 uur

1.800 uur en dan de versnellingsbak al gesloopt? Jouw baas mag de reparatiekosten wel van jouw en je collega's hun loon inhouden. 😞
Jahn
Idd das niet best, bij ons heeft de fendt 306 17000 gelopen en dat schakelt nog super.
en onze 307 heeft 15000 uur. en ook nog primaa
huub case
Bij ons hebben we een 845 xl plus uit 96 en dat gaat gewoon zonder probleem. hij wacht wel tot er eerst de grootste snelheid van de transmissie af is zegmar en dan kun je hem met n kilometer of 5 per uur in zun andere versnelling zetten en schakeld dan heel soepel, de zetors en de landini bij mij op het werk daarintetegen kan dat dus helemaal niet, kraken altijd dan en zware bakken
fendt-412
Zit nog wel verschil tussen de 300series.
300C en Ci is een drama wat betreft koppelingen.
Zijn er hier 4 nieuwe ingekomen in 5000uur.
Wou vanaf de eerste dag al voor geen meter schakelen, is bij de 250uren beurt al doormidden geweest. Daar heb je als gebruiker niet zoveel invloed op dat je in 1000uur een koppeling aan stront kunt trappen.

Trekkers staan erom bekend, heb het al van meerdere TF leden gehoord. De eerste 300C met mechanische hef etc. is ook nog geen jaar in productie geweest. Is nog even een verzwaarde versie geweest en toen kwam gelukkig snel de 300vario.

Die 300serie moest een budgetserie voor stellen, heeft eerst Fendt, en later ons een hoop geld gekost. Het is dat de 412 zo goed beviel, anders was de stap naar ander merk niet zo heel moeilijk geweest.
Wimsumar
Beste Jahn]

Quote:
en ook nog primaa

Mooi van de bak maar je toetsenbord wordt wel minder 😄

ʎɐqǝ uo pɹɐoqʎǝʞ ɐ ʎnq ı ǝɯıʇ ʇsɐן ǝɥʇ sı sıɥʇ
keeko
Controleer eerst de koppeling maar. Als die een ongelijkmatige weerstand geeft bij intrappen en loslaten pedaal, is zeer waarschijnlijk je drukgroep en druktafel versleten. Koppelingsplaat zelf valt meestal nog wel mee maar wordt toch meestal ook vervangen.
arjanvw
@ fendt-412

Dat de rij-koppeling van de 300c niet het sterkste punt is van die serie hoor je idd vaker, toch ben ik van mening dat je als gebruiker daar zeker invloed op hebt. Onze 309c heeft inmiddels 9000uur en zit 'pas'de tweede koppeling in. Ook bij ons staat die voor de voermengwagen.
fendt-412
Vast wel iets, zou misschien een keer wat uren kunnen schelen. Maar als zoiets vanaf dag 1 al niet goed is en 1000uur kapot gaat. Het verschil tussen 6000 en 5000uur zou je door bestuurder nog kunnen maken, maar 5x zo snel vind ik wel erg veel. Zeker als het een bekend probleem is.

Hebben ook gaten geboord ergens in voor extra koeling, hielp ook vrij weinig.

Stond ook op de kuil met grasvork, is ook wel vrij veel koppelen. Wordt er nooit beter van, zou daardoor een paar honderd uur minder mee kunnen gaan. Maar een levensduur van 1000uur is gewoonweg veelste weinig.
ramrod
Het zou goed zijn als je de werking van een synchromesh goed kende. Dan laat je het wel om de trekker te snel in de omkeer te gooien.
De koppeling kan invloed hebben, maar als de bak nu kraakt is, drijft de meeste voering van de synchro wel in de olie..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0