Illustratie van:

Volvo BM 810 - Hoe de alternator aansluiten

Ik moet op een volvo 810 een andere alternator plaatsen, aangezien de originele niet te reviseren was is er een nieuwe meegegeven. Nu is het probleem dat de aansluitingen op de nieuwe alternator anders zijn dan op de oude...
Op de oude heb ik de aansluitingen
-DF
-D-
En nog 2 aansluitingen zonder letter bij

Op de nieuwe heb ik de aansluitingen
-Bat
-R
-F
En een gat met draad in zonder letter bij

Nu dacht ik dat er 1 van de 2 ongeletterde aansluitingen op de oude alternator de B+ is dus de - Bat aansluiting op de nieuwe. En de D- op de oude aangesloten moet worden op het ongeletterd gat met schroefdraad...
Maar dan heb ik nog 2 draden over die waarschijnlijk op de R en F aansluiting moeten van de nieuwe, maar weet iemand welke draad waarop moet?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

basia
Heeft de nieuwe alternator een ingebouwde regelaar ?
Heb wel een schema gezien dat R en F naar een losse regelaar gaan
Fendttrisixfan
@basia heb er eerlijk gezegd geen idee van... Hoe zou je dat kunnen zien?
Op je oude zal je 4 aansluitingen hebben: DF (Bekrachtiging rotor Field), D- (massa), D+ (stuurspanning rotor voor lampje batterijspanning) en B+ (batterij).
Op de nieuw heb je dan aansluitingen:
DF is bekrachtiging van de rotor en zou overeen moeten komen met je nieuwe F (Alternator Field) aansluiting. Bat spreekt voor zich zelf denk ik. Gat met draad lijkt me inderdaad massa en de R aansluiting staat voor Relay, dus deze gaat naar je relais voor het lampje van de spanning als ik het goed heb.
Kortom:
DF --> F
D- --> gat met draad in
B+ --> Batterij
D+ --> R
Aangezien je bij beide een F aansluiting hebt, lijkt het mij dat beide geen ingebouwde regelaar hebben.
+1
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @tractorquintentje:
DF --> FD- --> gat met draad inB+ --> BatterijD+ --> R

Ik dacht ook dat het maar zoiets kon zijn... Zullen het vanavond zien als het werkt of niet 😂
basia
Klopt wat @tractorquintentje zegt ; een F aansluiting heb je niet bij een ingebouwde regelaar .
Als je de draden volgt , kom je dan niet bij een los opgebouwde regelaar ?

Is de nieuwe een Delco ?
Fendttrisixfan
Net iemand aan de telefoon gehad, die zei B+ aansluiten en op de R klem het draadje naar de controlelamp aansluiten en dan zou die het moeten doen
basia
Ja ; de F aan B+ en R gaat via lampje naar contact slot .
Fendttrisixfan
@basia nee de F klem zou niet gebruikt worden, de B+ op de BAT klem
basia
O.K. Kwam op internet verschillende schema.s tegen ; en eigenlijk logisch om de F niet aan te
sluiten ; een interne regelaar moet de F (veld stroom ) regelen , afhankelijk van de accuspanning dus.
Laat wel effe horen , als het weer goed is , met het bijladen dus ( zo rond de 14 volt dus )
Fendttrisixfan
@basia net de alternator gemonteerd zoals men zei maar hij laad niks bij, vreemd is dat mijn controlelampje ook niet brandt als de kabel op de R klem zit (als ik het tegen massa hou werkt het wel) en als ik een massa draad tegen de F houd begint hij wel te laden maar blijft de laadspanning constant oplopen... Nog eens gebeld naar het bedrijf die de alternator geleverd heeft en zei denken dat de alternator waarschijnlijk niet goed is
roscho
Op onderstaande link vind je een tabel met de uitleg van de verschillende coderingen per merk. Tabel is wel wat "mistig", dus flink vergroten maar.
ab-marineservice.com/hoe-moet-ik-een-boot-dynamo-a…
basia
En als je F aan B+ zet ; wat gebeurd er dan ?
Fendttrisixfan
@basia dan gebeurt er niks
basia
En laadlampje op F ?
Fendttrisixfan
@basia gebeurt er ook niks
basia
Is het een Delco alternator ? En nergens een losse Spannings regelaar ?
Fendttrisixfan
@basia zoals ik de man aan de telefoon begreep is het inderdaad een Delco alternator
basia
Denk toch Alternator laten testen bij een gespecialiseerd brdrijf hiervoor of leverancier om advies
cq oplossing vragen ?
Fendttrisixfan
@basia ja dat ga ik doen, hij gaat terug naar de leverancier en ze zullen hem testen
basia
En Bosch alternator was makkelijker geweest denk ik ? !
Fendttrisixfan
@basia ja maar moet ook nog op de tractor passen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Volvo BM 810 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN