International 844 S - Koppeling controleren/revisie

Ik ben nu ong 1,5 jaar in het bezit van mijn 844. Al wat kleine onderhoud werkzaamheden gedaan, maar er zit me al een tijdje wat dwars. Als ik de koppeling indruk hoor ik een knarsend geluid. Na wat onderzoek en lezen op deze site blijkt dat dat het top of druklager zou kunnen zijn. Om mijn kennis niveau aan te geven: ik moest opzoeken hoe die er uit zien en wat ze doen.

Nu heb ik wat klus ervaring, maar zeker niet op trekker(of auto) gebied. Ik ben langzaam moed aan het verzamelen om de trekker te splitsen en de boel te inspecteren. Ben aan het lezen en filmpjes aan het kijken. Maar de filmpjes zijn vaak voor andere trekkers en de instructies voor ervaren monteurs:)

Dus zou ik graag ook van jullie kennis gebruikt maken. Ik heb een hoop vragen, hoop dat er een paar beantwoord kunnen worden.
- waar haal ik betaalbare onderdelen(ik heb nu de webshop histoparts gevonden). En zijn onderdelen zoals de drukgroep ook tweede hands verkrijgbaar(zo ja, waar)? Het is nu niet dat ik heel veel uren met de trekker maak met mijn 1,5 hectare grasland:)
- welke onderdelen heb ik zowiezo nodig(incl bijv pakkingen)
- welk gereedschap heb ik zowiezo nodig. doppenset bijv heb ik wel, maar kan me voorstellen speciaal gereedschap, zo las ik iets over een hulpstuk om de koppelingsplaat te centreren?
- Waar moet ik op letten bij de overige onderdelen(druklager en toplager wil ik zowiezo vervangen). Hoe kan ik zien dat die aan vervanging toe zijn.
- Mijn stappenplan ziet er nu als volgt uit. Als er iemand is die dit gedetaileerder kan maken of tips kan geven voor stappen graag:
1. voorlader demonteren
2. alles demonteren dat voor en achterkant met elkaar verbind
3. hulpmiddel maken dat voorkant ondersteund en voor en achteruit kan rijden
4. achterkant ondersteunen, voorkant losbouten en vooruit rijden.
5. koppeling inspecteren en noodzakelijke onderdelen vervangen.
6. in elkaar zetten

Thanks,
Henri
henri-brink

Reacties

Welten
Waar woon je ergens
henri-brink
@Welten in de buurt van wehl, in de buurt van doetinchem.
Welten
@henri-brink ooh das een beetje ver uit de buurt. Anders kon ik wel wat advies komen geven. Het zijn wel makkelijke tractors om te splitsen
Klein Rot
@henri-brink

Kijk eens hier pagina 78 tot 87 voor het uit bouwen en monteren van de koppeling:
drive.google.com/file/d/…
Let wel alle bouten van een Case IH zijn UNC bouten.
henri-brink
@Klein Rot thanks, had al op de overzichtspagina de handleiding gevonden. Zal hem uitgebreid gaan bestuderen.

Dat van die UNC bouten verklaard wel het een en ander, zal eens kijken of ik een vooraadje aan kan leggen, aangezien er soms wel eens wat los trilt. Gebruiken ze ook standaard lengtes en diktes?
Klein Rot
@henri-brink
Lengtes en diktes varieren, de sleutelmaat is ook afwijkend. Enkele metrische sleutels passen wel maar niet alle.
Bert353
@henri-brink als je verwacht regelmatig te sleutelen, kun je best overleggen om een engelse set sleutels/doppen te kopen, zo beschadig je iig minder boutkoppen als dat je een metrische set gebruikt.
Ik denk dat het loshalen van het voorladerframe al een grote uitdaging is. 9/10 moet je die bouten goed warm stoken om ze los te krijgen. Dus ik zal dit alvast maar proberen.

Tweedehands onderdelen zal ik niet aan beginnen, als je een trekker doormidden haalt wil je het goed hebben lijkt me. Onderdelen kunnen je ook bij een technische groothandel in de buurt bestellen of mechanisatiebedrijf via bijvoorbeeld Kramp of granit etc. Verder zal ik het gelijk grootst aanpakken, gelijk een nieuwe krukaskeerring misschien vliegwiel iets afdraaien + nieuwe koppeling en drukgroep. Dan weet je zeker dat je weer jaren vooruit kunt. Maar dit is natuurlijk je eigen keus. Het is natuurlijk wel een bult geld als het voor de hobby is.

Werkt de handkoppeling wel prima? en zet je deze ook altijd netjes terug in "werk" ook als je de aftakas niet gebruikt?
henri-brink
@case956powerrzzzzz Ik had op de verschillende sites best wel dure onderdelen gevonden en werdt een beetje afgeschrikt om alles te vervangen. Zie nu in engeland een setje van 400 euro(Single Cover - 131003811 - Loose Disc - 331015411 - Transmission Bearing - 500104650 - Flywheel Bearing - 410002640 van sparex). Daarvoor ga ik idd geen half werk doen. Bedankt voor de tip van de krukaskeering, die zat idd niet bij het setje, maar kan me voorstellen dat olie daar niet echt wenselijk is.

Ik heb de operators manual van voor naar achter doorgelezen(helaas niet alles onthouden). Maar daar stond idd in dat je hem alleen kort mocht gebruiken, dus dat doe ik ook nietjes. In princiepe werkt de handkoppeling prima, heb er eigenlijk niet op gelet of hij een raar geluid maakt. Dat zit zeker bij elkaar in de buurt? Hoe beoordeel ik of hij aan vervanging toe is?
+1
roscho
@henri-brink Misschien kun je een revisiebedrijf vinden en je oude koppelings-set inruilen voor een compleet gereviseerde. Daarin is alles vernieuwd wat vernieuwd kan worden: platen, drukvingers, veren etc. En alles zit al in elkaar en de plaat hoeft niet meer gecentreerd te worden. Kost misschien iets meer dan allemaal losse spullen, maar alles zit ook meteen goed in elkaar.
Verder zou ik het vliegwiel demonteren en de krukaskeerring die daarachter zit en het toplager (waar de as in komt te rusten) en het druklager vernieuwen plus de keerring naar de versnellingsbak. Hou er wel rekening mee dat als je de achterste keerring eruit peutert, de versnellingsbakolie eruit komt. Die dus eerst aftappen. De olie uit het carter zal er niet uitkomen, daarvoor zit de keerring te hoog. Mocht het vliegwiel groeven vertonen, dan kun je dat het best laten afdraaien (=vlak maken). Vóór het terugmonteren eerst beide koppelingen terugstellen, die stel je opnieuw af als de boel weer in elkaar zit.
Als je alles weer correct monteert en je gebruikt de trekker verstandig, dan kun je er minstens 10 jaar weer tegenaan. Tenzij je de voorlader veel gebruikt, dat kost nog wel eens een koppelingsplaatje extra.
In Google vind je legio links naar bedrijven: google.com/search/…
Ik wens je veel succes bij de klus.
@henri-brink Ja zeker zit dat bij elkaar in de buurt. Als je goed op de foto's van een drukgroep kijkt,kun je zien dat de drukvingers niet allemaal gelijk staan. De handkoppeling zit hier dus ook in verwerkt 😉
Je weet nooit zeker hoever alles op elkaar is ingesleten, maar je kunt kijken naar de vrije slag van zowel je koppelingspedaal als de handkoppeling. Stel dat je nog een behoorlijk hoeveelheid aan schroefdraad hebt om af te stellen kun je er wel vanuit gaan dat je nog een tijdje door kunt rijden. Dit zegt natuurlijk niet altijd alles maar kan wel een indicatie geven..

Er zijn al wat meer reacties geplaatst, maar een aanvulling kan zijn voor het splitsen (als je geen goede krik hebt) om een rails te maken van een driehoek profiel waar je een karretje op laat rijden. Op dat karretje kan je bijvoorbeeld een potkrik zetten. Zo weet je zeker dat je altijd er recht voor blijft staan.
mestyle
Gereedschap voor het splitsen een fatsoenlijke krik. Assteunen. Paar wiggen voor tussen de vooras. Centreergereedschap is veelal niet nodig vaak kun je de as losdraaien die erin zit en deze gelijk gebruiken als centreerdtuk
Klein Rot
@mestyle
De prise as is niet even te demonteren om als centreerpen voor de koppeling te gebruiken.
Hiervoor moet je een centreer pen maken
Welten
Setje koppeling centreer gereedschap van hbm, 20 euro
+1
henri-brink
@Welten Thanks! die zet ik zeker op de voorbereidingen lijst.
deerejohn
Belangrijk zijn de wiggen om de vooras op te spannen
henri-brink
@deerejohn
thanks, ga ik regelen...
doeksma
Handig is ook dat de trekker horizontaal staat (daarmee bedoel ik eigenlijk de prise as). De 4WD versie staat normaal gesproken al iets achterover. Ik heb bij de mijne de voorwielen er onderweg gehaald en het voorste gedeelte op een paar pallets laten zakken. Alles ondersteunen incl. de wiggen tussen de vooras natuurlijk. Vervolgens met een pompwagen het spul er voor weg gereden. Mocht je beschikken over een pompwagen en een vlakke werkvloer is dit best handig.
henri-brink
@doeksma
Ik heb idd de 4wd en over een pompwagen met vlakke werkvloer, dus dat ga ik zeker overwegen...
Robinvdl
@henri-brink Je hebt je er al goed in verdiept aan je verhaal te lezen. Met bovenstaande tips ga je er vast wel uitkomen. Dat knarsende geluid is waarschijnlijk je druklager, deze zal slecht zijn en te horen zijn omdat je deze belast met ingedrukt koppelingspedaal.

Dat druklager zijn de kosten niet. Ik begrijp eruit dat je het goedkoop wilt doen. Dan zou ik zeggen als de koppeling verder niet slipt en nog goed functioneerd, laat deze dan gewoon zitten en vervang alleen de druklagers en het toplager (dit zijn toch ook de kosten niet) . Omdat je een rijkoppeling en een aftakas koppeling hebt heb je ook twee druklagers. Allebei vervangen adviseer ik. Verder moet je er nog even op letten dat je de vrije slag van het koppelingspedaal en aftakashendel goed afsteld. (dus zo dat hij wel ontkoppelt maar ook 'vrije slag' heeft.
henri-brink
@Robinvdl
Thanks, ik heb de afstelling van de koppeling op het lijstje gezet en ga ff kijken wat voor onderdelen ik voor de aftakas koppeling nodig heb.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 844 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!