Occasie Amazone ke303 rotorkopeg

Ik wil een occasie Rotoreg aanschaffen. Ik had mijn oog laten vallen op Amazone je 303. Wat is jullie ervaring met dit type? Betrouwbaarheid, kwaliteit van het afgeleverde werk (op leemgrond), eventuele minpunten.
Jan mf6465

Reacties

arjanvw
Zijn degelijke rotorkopeggen. Nadeel: ontstaan ruggetje naast de rotorkopeg omdat buitenste elementen de verkeerde kant op draaien. En de tanden zitten met een pennetje en splitten gemonteerd wat speling geeft en veel slijtage van de pennetjes.
+1
Jan mf6465
@arjanvw Dat vind ik eigenlijk al een groot nadeel. Zeker op vers geploegd land is dat nog erger. Welk merk Rotoreg zou hier het minste last van hebben? Ik had hiervoor een kverneland met 12rotors en die maakte ook een ruggetje.
mdoornekamp
@Jan mf6465 de Amazone heeft ook maar 10 rotors toch? Dat is sowieso al een nadeel. Trekt zwaarder en verkruimelt slechter.

Bijna alle kopeggen staaien de buitenste rotors naar binnen. De constructie van de zij borden moet ruggetjes voorkomen. Ik heb de zijborden zelf wat aangepast
Jan mf6465
@mdoornekamp Amazone heeft inderdaad 10rotors. Vreemd dat Amazone en Kuhn maar 10rotors gebruiken en de andere 12. Het zijn toch allebei grote merken wat veel machines produceren. Wat is het voordeel van maar 10 rotors te hebben?
mdoornekamp
@Jan mf6465 ja inderdaad vreemd. Want Kuhn en Amazone maken zeer degelijke kopeggen. Maar de slechtere verkruimeling is ook bewezen is testen. En ik vind Kuhn ook heel zwaar trekken.

Collega reed op zelfde perceel met een 6910 te kreunen voor een Kuhn. En ik reed vrolijk fluitend met mijn jd 6600 voor een Lely/Tulip. Reslutaat was gelijk.
arjanvw
@mdoornekamp Kuhn is te compact gebouwd, de egalisatiebalk zit te kort op de rotors waardoor de grond die ervoor ligt geen ruimte heeft. De rol zit ook weer kort op de egalisatiebalk. Mooi om de machine te tillen maar voor de rest is het niks waard.
+1
mdoornekamp
@arjanvw legalisatie plaat is ook slecht verstelbaar. Te grote stappen
+1
MRdeere
@mdoornekamp
Ik zit zelf op Löss en heb een Amzone KE 3000 Super. hiervoor een Rabe gehad met 12 rotors deze machine maakte toch echt minder werk dan de Amzone en persoonlijk vind ik dat meer rotors niet beter zijn. Als je gaat rijden met een rotorkopeg en je wilt poeder hebben dan denk ik dat je een frees moet aan schaffen.
Ook heb een vraag heb je al nagedacht over principe ?
met 12 heb je meer rotors maar deze draaien trager maar wel meer tanden/bewerken oppervlak
met 10 rotors draaien de tanden sneller en zouden dus harder slaan.
maar goed wat beter is ook een gevoels kwestie want meesten mensen kopen toch wat goed voelt/goed werkt
Kwaliteit van Amazone rotorkopeg is prima
+1
arjanvw
@MRdeere maar op zulke lichte grond werkt elke kopeg wel
arjanvw
@Jan mf6465 weet niet van alle rotoreggen de werking, maar wij hebben een niemeyer gehad en die leverde goed werk, maar hield het niet vol op de zware klei. Nu hebben we een jaar of 6 een Machio (omdat die hier veel lopen) en die doet het wel goed. Maar zullen vast meer goede merken zijn. Maar Amazone zou niet mijn keus zijn.
+1
mdoornekamp
@arjanvw machio heeft ook nog met 14 rotors gehad. Die maken nog beter werk
+1
marco2250
@mdoornekamp ja die heb ik ook die krijgen alles klein en hier 80 pk voor 3 meter kan makkelijk
Jan mf6465
Bedankt al voor alle reacties. Het merendeel van de mensen is dus niet fan van 10 rotors. Ik heb ook nog een vigolo zien staan. Deze hebben 12 rotors. Voor mij is dit een onbekend merk. Heeft hier iemand ervaring mee?
arjanvw
@Jan mf6465 nooit van gehoord...
Valtrapowerr
@arjanvw Vogel &Noot
mdoornekamp
@Valtrapowerr nooit geweten. Maar klopt wel volgens google
MRdeere
@Jan mf6465
Als je gebruikt koopt en iets ouder is een bekend merk dan niet handiger in verband met onderdelen ? slijtdelen zijn altijd wel te krijgen. persoonlijk toch nog nooit van gehoord. Vogel en Noot wel.
Nu weet ik ook wel dat een rotorkopeg normaal niet snel kapot gaat maar stel dat als.....
suggs 73
Vogel&Noot is nu Amazone , onderdelen geen probleem lijkt me , veel bekende merken hadden onderdelen van Vogel en Noot .
arjanvw
@suggs 73 Waar haal jij die wijsheid vandaan?
+1
suggs 73
@arjanvw Mijn fout , dacht dat Amazone alles overgenomen had qua grondbewerking , blijkbaar alleen de ploegen , de rest van de grondbewerking is naar het Duitse Prazi-Flachstahl gegaan en de spuiten naar Beyne , wist niet dat V&N die produceerde .
JordyW
@suggs 73
Kleine aanpassing, Beyne bouwt al jaren spuiten (zijn dus niet van V&N). Beyne verkoopt nu o.a de rotorkopeggen van V&N onder eigen naam.
Jan mf6465
Vogel en noot is blijkbaar failliet gegaan. Amazone heeft het ploeggedeelte van vogel en noot over gekocht maar van de rest vind ik niets. Dan kan het al wat moeilijker worden om op termijn nog wisselstukken te vinden.
arjanvw
@Jan mf6465 Wat voor budget klasse zoek je iets?
Jan mf6465
@arjanvw Het liefste onder de 3000euro. Daar moet toch nog iets voor te vinden zijn.
arjanvw
@Jan mf6465 vast wel iets voor te vinden, je moet er gewoon een beetje geluk mee hebben.
+1
Jan mf6465
Het zal wel weer uitdraaien zoals het meestal is. In eerste instantie iets zoeken voor 3000 en dan uiteindelijk toch weer het dubbel uitgeven. Soms vind je iets goed en goedkoop, maar meestal is het toch wel waar naar geld.
wouterdp
@Jan mf6465
Ik heb een hele mooie maschio te koop staan. Zware uitvoering, met lift. In perfecte staat
+2
Ferdinanddijkstra
Jammer dat er zo negatief over de amazone kopeg word gesproken vooral over de 10 rotors.
Omdat er 10 rotors zijn is de diameter groter en daardoor een hogere omtreksnelheid.
Daardoor heb je een betere verkruimeling maar dat lukt alleen als je goed grond onder de bak houd.
Kuhn werkt met de zelfde opzet en dat weetje super.
Ook moet je de goede tandwiel verhouding hebben ingesteld.
Hoog toeren trekt licht en echt veel grond onder de bak houden dan verkruimeld hij echt goed.
De lagers en afdichtingen zijn degelijk gemaakt en gaan vrijwel nooit lek in tegenstelling tot bijvoorbeeld Lely-tulip.
Deze lekken erg snel.
De snel wissel met het pennetje is wat gevoelig voor slijtage maar dat pennetje kost 1.50 euro , waar hebben we het nog over.
Orginele tanden zijn 15% duurder als van kramp of graniet maar gaan 30% langer mee.
Succes met het nemen van je beslissing
+1
arjanvw
Beste @Ferdinanddijkstra, het is begrijpelijk dat een verkoper zijn producten prijst! Volgens mij wordt hier gezegd dat het qua bouw een degelijke kopeg is, maar er wordt kritiek gegeven op de 10 rotor principe. Voor mij is dit niet weg met jouw onderbouwing.. Hij heeft een goede verkruimeling maar dan moet er voldoende/veel grond voor de bak blijven. Hierdoor moet er dieper gewerkt worden. Ten eerste kost dat vermogen en dus brandstof en ten tweede is dit niet altijd wenselijk of mogelijk. Ook ontstaan er ruggetjes naast de kopeg.

En als je de keus hebt tussen machines, waarom zou je er één kopen die alleen goed functioneert met allerlei mitsen en maren?
+2
MRdeere
@arjanvw even een vraag hoe rij jij dan met een rotorkopegg er moet toch altijd grond voor de bak liggen want anders werkt zoon ding niet fatsoenlijk daar heeft merk geen invloed op. Diepte stel je in met de rol/wals als je ondiep werkt draai je de nivoleer balk naar onder kun je ook grond houden. Althans dat hebben ze mij op school geleerd en zeiden ze op de fabriek bij. Lemken, Amazone.
+2
Ferdinanddijkstra
@arjanvw ik ben geen verkoper hoor, werk als monteur wel veel aan amazone
Ik denk dat het zeer afhankelijk is van grond soort en wat de boer zelf wil.
Ieder staat voor zijn eigen keuze.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!