Illustratie van:

New Holland 6640 - Trekker wil niet in achteruit schakelen

Mijn trekker wil niet meer in de achteruit schakelen en als ik hem er doe schiet hij er uit. Ik heb hem al geprobeerd om de kabel bij te stellen maar dit hielp niks. (Bij het afstellen schoot hij weer naar achter waar door de afstelhuls braak). Kan het zijn dat de synchroon ring er uit liggen? Kun je dit zelf repareren?

Deel dit topic

Reacties

+2
Fendt926Driver
Een leuk verhaal voor @nhmonteur
Die kan jou daar vast wel in adviseren
nhmonteur
Als ik het zo lees dan kan het inderdaad goed zijn dat de synchro van de voor/achteruit eruit ligt.
Maar ik zal het toch nog eens proberen met een nieuwe huls. Zorg er voor dat de pook zo afgesteld staat dat hij de maximale slag kan maken.
Blijft hij dan nog eruit springen dan is je synchro aan vervanging toe.

Ja is dat zelf te doen? Ligt er aan hoe handig je bent.
Het in elkaar zetten is wel een werkje waarbij je een aantal dingen moet weten en af moet stellen.
+1
Robert87
@nhmonteur
Ik zou het niet durven😋
Wat je voor het testen kunt proberen is de kabel te ver af te stellen, waardoor je slag voor achteruit te groot wordt en de slag voor vooruit te klein, zodat je hem eigenlijk altijd goed in de achteruit zou moeten kunnen zetten. Als hij ‘m dan nog steeds eruit gooit weet je zeker dat je synchros eruit liggen. Als hij hem af en toe wel/af en toe niet pakt zijn ze in ieder geval versleten, maar soms wil een nieuwe hendel met kabel het probleem ook wel verhelpen omdat de kabel op den duur iets uitrekt waardoor zowel de slag naar voor en naar achter te groot wordt om hem nog zo af te stellen dat hij gemakkelijk in voor en achteruit schakelt.
Theunis
Super bedankt voor jullie snelle reactie. Ik ben wel bang dat de synchroon ring eruit ligt. Moet de trekker dan in tweeën of kan dit van boven af ?
+1
nhmonteur
@Theunis de motor moet voor de transmissie weg. Daarna koppeling c1 en c2 eruit. Dan via de cabine vloer de 2 schakelvorken eruit halen. Dan kunnen beide synchro’s eruit.
Het uit elkaar halen is niet zo spannend. Maar het in elkaar zetten moet wel secuur gebeuren.
En schrik niet, ik dacht dat de synchro’s voor deze trekkers stevig aan de prijs zijn.
Theunis
Dan had ik nog een vraag hij lekt ook altijd wat achterbrug olie in het midden. Wat is daar de oorzaak van? Dit kunnen ze nu makkelijk meenemen neem ik aan. Ik heb nog een 40 serie die daar ook lekt wat moeten ze doen om dit te repareren?
roscho
@Theunis Als een trekker in het midden olie lekt, kan dat achter het vliegwiel, langs de krukaskeerring komen of uit de versnellingbak. In beide gevallen moet de trekker dan middendoor. Vaak kun je niet precies zien waar de olie vandaan komt, omdat het zich verzamelt onderin het koppelinghuis. Maar aan de soort olie kun je vaak wel zien (en ruiken) waar het uit komt.
nhmonteur
@Theunis als het echt achterbrug olie is dan is de kans groot dat de keerring lekt van de transmissie. Al zitten daar nog wat pijpjes en dichtgemaakte boorgaatjes die ook heel soms wel eens willen lekken.
Is het donkere/motorolie. Dan kan het zijn dat je krukaskeerring lek is en/of de carterpakking. Deze willen namelijk ook wel eens lekken bij de 40serie
@nhmonteur wat ook nog kan is dat de slangen van en naar het stuurhuis lek zijn of het stuurhuis zelf. Dit is gewoon hydrauliek olie en als het hier lekt (onder het dashboard) wil de olie meestal langs de versnellingsbak naar beneden lekken, waardoor het doet vermoeden dat de olie daar vandaan komt. Voordat je hier een ingreep in doet is het dus wel de moeite waard even de mat eruit te halen, de zijplaten van het dashboard los te maken evenals de kleine rechthoekige plaatjes die daaronder zitten en te kijken of de leidingen en/of stuurhuis zweet. Als dat zo is alles goed schoonmaken evt met remreiniger omdat je er moeilijk bij kunt. Daarna droogblazen met lucht. Ik had daar 1 lekke leiding, namelijk degene die in een vervelende bocht loopt langs de transmissie naar de oliepomp. Ook waren ze allemaal los getrild op het stuurhuis. Even leidingen aandraaien (wil meestal niet met normale sleutel) en daarna kijken of er nog steeds olie vandaan komt
nhmonteur
@bernard-vant-klooster Klopt, maar als er 1 van die leidingen lek is, dan lekt het vaak wel iets meer dan een druppeltje olie.
Maar je hebt gelijk, zo nu en dan schuren die leidingen wel eens kapot.
+1
jammermaarhelaas
Ik zou eerst een lmb de diagnose laten doen, en indien het de synchromesh ring/ringen zijn die je vervangen moet, eerst naar de prijs vragen. Voor je straks schrikt van de rekening, en misschien liever een andere beslissing had genomen.
newholland6640
Mijn pa had dit probleem ook. Dealer adviseerde gelijk revisie.

Even opnieuw afstellen deed wonderen. Komt wel vrij secuur bij deze serie. Heeft weinig vrij slag namelijk

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland 6640 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0