Ik zit hier te kijken in de documentatie van een motorblok (Duits) nu zie ik daar bij de technische gegevens ook het volgende staan:
eff MD kg/cm²: 5,97
Wie kan mij uitleggen wat dit precies inhoud ?
Het kan zijn dat het heel simpel is en dat ik het even niet zie ofzo
Alvast bedankt !
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Bepaalde bouten/moeren mogen maar met een bepaalt aantal kilo's aan gedraaid of getrokken worden.
eff = effectief ? MD motordruk ?
Ik denk dat een werktuigbouwkundige dit wel zou moeten weten ? pb naar WimBe ?
Zou kunnen, maar in een Duits boek?? Die hebben daar vast weer een andere term voor.
die weet alles van Guldner, dusss.
is het wel een stoommachine en bv de werkdruk ? ? ?
Dus als ik het goed heb staat er maximaal 5,97 Bar.
Maar 100% zeker ben ik er ook niet over, ben het wel vaker in engelse documentatie tegen gekomen.
Ofwel: compressiedruk (?)
( Meer op Google ; gemiddelde werkdruk dieselmotor )
Wordt het ook duidelijk uitgelegd .
nl.wikipedia.org/wiki/Gemiddelde_effectieve_druk/
( We moeten het maar "ter kennisgeving aannemen". Ofwel: zo snel mogelijk vergeten, er zijn belangrijker dingen.)
Ik zag mijn naam voorbij komen...
De term MB heb ik zelf ook nog nooit van gehoord, maar gezien de eenheid kg/cm^2 ben ik het met jouw uitleg geheel eens!
Ik zal @basia 's uitleg verder uitleggen...
Aangezien de temperatuur van de lucht niet helemaal gelijk is tijdens arbeidsslag, net zoals (lucht)druk en hoeveelheid zuurstof, krijg je bij de VERBRANDING(geen 'explosie' als bij benzine) een druk op de zuiger die niet gelijk zal zijn over de gehele slag naar beneden. Die MB is dan de gemiddelde druk die op de zuiger 'drukt' tijdens de gehele slag. 1 kg/cm^2 is ongeveer 1 bar.
Met deze druk en wat motorgegevens kun je dan een aantal theoretische getallen uitrekenen, zoals vermogen zonder de verliezen, koppel etc.
Hartelijk dank voor de oplossing en de goede uitleg !
Die beste heer zal er ongetwijfeld veel meer van weten dan ik, maar die zal het wel vanuit de praktische kant benaderen... Ik zit vooral in de theorie en daar is een effectieve zuigerdruk wel bekend
Ben nog ff ant googelen geweest maar ik kan niks zinnigs vinden haha.
Wimpie duikt de bibliotheek in
Volgens mij praten wij al te veel... Hoe weet je mijn bijnaam??
Citaat uit Toegepaste Energietechniek deel 1 3e uitgave van J.Ouwehand blablabbal
Door de indicateurarbeid te delen door het slagvolume is een fictieve druk te defniëren die de GEMIDDELDE GEÏNDICEERDE DRUK wordt genoemd: Afgekort is dit rho (gekke p)ind
p.ind= W.ind/V.slag
Hoofdstuk 4.7 bladzijde 183 (voor als @machineman mij controleren wil whaha)
En toen in het Nederlands
Whaha
Die MB is bij de NL-WTB de p-ind
de indicateurarbeid is de energie die je opslaat in het gas(de lucht dus heh ) door middel van druk en temperatuur. Deel je die energie (W.ind) door het slagvolume(V.slag, dan krijg je een theoretische druk die er THEORETISCH zal heersen
Is dit duidelijker haha? Of moet het nu ook nog eens in het Twents??
hoho, nu ga je te ver.... wij komen uit de achterhoek haha, Maar wat kun je in de praktijk met die info?
Ja het spijt me zeer, maar ik haal Twente en de Achterhoek altijd door elkaar!
Wat jij onder de praktijk verstaat bar weinig denk ik......
Maar uit die druk kun je met toerental, aantal zuigers, en het slagvolume het geïndiceerd vermogen bepalen. Het theoretisch vermogen(hoeveel energie er in de brandstof zit) is ook te bepalen met andere formules, nu kun je al een thermodynamisch rendement van het motorblok bepalen. Als je dan ook zou meten hoeveel kWatten uit dat blok komen, is het mechanisch rendement van je blokkie te bepalen.... en zo kun je dus je motorblokkie verbeteren! Dat is dan wel weer praktisch
Zo, nu heb ik dorst gekregen van dit verhaal
Twenthe-Achterhoek, daar zit een provincie verschil in haha. Maar die formule... een beetje motorenkenner weet toch als je zoveel toeren draait.. de hoeveelheid brandstof per inspuiting weet... de turbodruk en slagvolume weet hoeveel vermogen er ongeveer uit komt?
Oh ik weet niet eens waar je vandaan komt, aan dat "taoltie" te lezen
Ja kijk dat is nu verschil praktijk-theorie ik zou zoiets moeten uitrekenen om het te weten te komen... Ik denk trouwens dat een motorenfabrikant ook wel het 1 en ander wil weten heheh
ofwel mean effective pressure in het engels, dus MEP is de afkorting die tegenwoordig gebruikt wordt. In mijn thermodynamica boek gebruiken ze Pme.
5,97 is een behoorlijk lage waarde tegenwoordig, maar dat het een oud blok is met 4 liter en 52pk verklaart die lage waarde wel.
ja snap je verhaal wel, was ff aan het testen of jij het ook begreep hehe.
Ah kijk aan! Nog een WTBér
Ligt de thermo jou wat? Ik ben meer van de 'koude-wertuigbouw'
Whahaah, nou ben ik geslaagd??
ja je hebt je diploma
Yes! Kan ik morgen solliciteren!!
ja vond dat een leuk vak, met slechts een paar waardes en wat formules kun je een hele diesel cycle doorreken, of een gecombineerde brayton / stirling cycle met van alles er tussen en dan maar een begin zien te maken in enthalpie, entropie en exergie waardes om uiteindelijk het rendement uit te rekenen
Zoek je stropdas maar vast op haha.
Ja alles valt te berekenen, alleen moet je zo verschrikkelijk oppassen dat je niet de verkeerde waarde pakt(helemaal bij de stoomtabellen... )
@radium45
Pak is klaar hoor hahah maar voel me eigenlijk wel beter thuis in mijn gewone kloffie... of in de overall hahah
zon groene zeker?
Begint weer zwart te worden hahaha
Die heb ik ook, maar dat zijn ze nieuw al haha.
Bij mij was het een (olie)ongelukje...
aan roestprevensie gedaan?