Uitleg term/eenheid "eff MD kg/cm²"

Ik zit hier te kijken in de documentatie van een motorblok (Duits) nu zie ik daar bij de technische gegevens ook het volgende staan:

eff MD kg/cm²: 5,97

Wie kan mij uitleggen wat dit precies inhoud ?
Het kan zijn dat het heel simpel is en dat ik het even niet zie ofzo 😃

Alvast bedankt !

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
Volgens mij gaat het hier over een moment sleutel.
Bepaalde bouten/moeren mogen maar met een bepaalt aantal kilo's aan gedraaid of getrokken worden.
Fokke
Zoiets zal het inderdaad zijn, het gaat in ieder geval over een druk 😛 Maar ik ben vooral benieuwd naar de betekenis van: eff MD
interman
Ja druk inderdaad, moment van bouten is kracht. dat lijkt mij dus niet.
radium45
In de scheikunde is MD bekend als Mendelevium. Ik vermoed dat het een alluminiumlegering is. Wat de rest betekend, ik heb geen idee.
basia
Om wat voor motor gaat het eigenlijk ?

eff = effectief ? MD motordruk ?
Ik denk dat een werktuigbouwkundige dit wel zou moeten weten ? pb naar WimBe ?
radium45
@basia

Zou kunnen, maar in een Duits boek?? Die hebben daar vast weer een andere term voor.
Fokke
Deze eff MD kg/cm²: 5,97 is van een 4 L 79 Guldner, 4 cilinder 52 pk 😄
radium45
Als we er niet uitkomen, doe ik wel even een sms naar iemand die alles weet van Duitse motoren. 😃
Fokke
Deze blokken gebruikten ze in G-serie Guldner's, dus ome joop ? 😉
radium45
@Fokke

die weet alles van Guldner, dusss.
basia
Daarom vraag ik ook om wat voor motor het gaat ; misschien
is het wel een stoommachine en bv de werkdruk ? ? ?
Fokke
Had ik ook wel direct even kunnen vermelden 😉
interman
6 bar , zal wel oliedruk zijn dan...?
basia
Nee ; dus ik was te traag met mijn reactie ; sorry
basia
O liedruk word vaak aangegeven als Oeldrukk B.V. 2,5 - 4,5 kg/cm
bert korving
Zou MD maximaal draaimoment kunnen betekenen, oftewel maximaal koppel ?
basia
Nee het heeft met oppervlakte druk te maken ; koppel is kg/m .
Tinus
MD=Ultimate Tensile Strength oftewel maximale trekkracht van het materiaal in machine richting. TD is precies andersom.
basia
Het is de gemmidelde werkdruk van de motor ( volgens google )
clemens1967
Bij mijn weten is MD maximaal soms is er ook sprake van TD dit is dacht ik normaal.
Dus als ik het goed heb staat er maximaal 5,97 Bar.
Maar 100% zeker ben ik er ook niet over, ben het wel vaker in engelse documentatie tegen gekomen.
Wimsumar
Beste Basia]

Quote:
werkdruk van de motor

Ofwel: compressiedruk (?)
basia
Nee ; Wim ; volgens mij is het de gemiddelde effectieve werkdruk van een motor ; eigenlijk de verbrandings druk gemiddeld tijdens de gehele arbeids-slag .

( Meer op Google ; gemiddelde werkdruk dieselmotor )

Wordt het ook duidelijk uitgelegd .
Wimsumar
Beste Basia: Hier een korte en begrijpelijke uitleg:

nl.wikipedia.org/wiki/Gemiddelde_effectieve_druk/

( We moeten het maar "ter kennisgeving aannemen". Ofwel: zo snel mogelijk vergeten, er zijn belangrijker dingen.)
WimBe
@basia

Ik zag mijn naam voorbij komen... 😉
De term MB heb ik zelf ook nog nooit van gehoord, maar gezien de eenheid kg/cm^2 ben ik het met jouw uitleg geheel eens!
Fokke
Natuurlijk zijn er belangrijkere dingen, maar ik en waarschijnlijk ook anderen vinden het wel interessant om het te weten.
basia
Ja ; zoist ; en Fokke ; hoe gaat het met je knie?
WimBe
@Fokke

Ik zal @basia 's uitleg verder uitleggen...

Aangezien de temperatuur van de lucht niet helemaal gelijk is tijdens arbeidsslag, net zoals (lucht)druk en hoeveelheid zuurstof, krijg je bij de VERBRANDING(geen 'explosie' als bij benzine) een druk op de zuiger die niet gelijk zal zijn over de gehele slag naar beneden. Die MB is dan de gemiddelde druk die op de zuiger 'drukt' tijdens de gehele slag. 1 kg/cm^2 is ongeveer 1 bar.
Met deze druk en wat motorgegevens kun je dan een aantal theoretische getallen uitrekenen, zoals vermogen zonder de verliezen, koppel etc.
Fokke
@basia & @WimBe
Hartelijk dank voor de oplossing en de goede uitleg !
radium45
Heb ff ge smst met marcel A van team brutus en die zei het helemaal niks... nu vraag ik je, een motorenkenner bij uitstek????
WimBe
@radium45

Die beste heer zal er ongetwijfeld veel meer van weten dan ik, maar die zal het wel vanuit de praktische kant benaderen... Ik zit vooral in de theorie 😉 en daar is een effectieve zuigerdruk wel bekend 😉
radium45
@WimBe

Ben nog ff ant googelen geweest maar ik kan niks zinnigs vinden haha.
Fokke
Ik kon via Google ook al niks geen zinnigs vinden, dacht eerst dat het wel aan mij zou liggen maar dat valt me weer mee ! 😄 haha
WimBe
Zal nog ff zoeken in de boeken welke afkorting er in Nederland gebruikt wordt voor wat hier MD heet, de eenheid is dan Pascal, dat weet ik dan wel weer...
radium45
@WimBe

Wimpie duikt de bibliotheek in 😃
basia
Via Google ; gemiddelde werkdruk dieselmotor en dan AMT ; krijg je toch duidelijke uitleg met hoe het te berekenen is enz
Fokke
Klopt, die heb ik ook gelezen !
WimBe
@radium45

Volgens mij praten wij al te veel... Hoe weet je mijn bijnaam??

Citaat uit Toegepaste Energietechniek deel 1 3e uitgave van J.Ouwehand blablabbal

Door de indicateurarbeid te delen door het slagvolume is een fictieve druk te defniëren die de GEMIDDELDE GEÏNDICEERDE DRUK wordt genoemd: Afgekort is dit rho (gekke p)ind

p.ind= W.ind/V.slag

Hoofdstuk 4.7 bladzijde 183 (voor als @machineman mij controleren wil whaha) 😛
radium45
@WimBe

En toen in het Nederlands 😃
WimBe
@radium45

Whaha 😛
Die MB is bij de NL-WTB de p-ind 😉

de indicateurarbeid is de energie die je opslaat in het gas(de lucht dus heh 😉 ) door middel van druk en temperatuur. Deel je die energie (W.ind) door het slagvolume(V.slag, dan krijg je een theoretische druk die er THEORETISCH zal heersen 😉
Is dit duidelijker haha? Of moet het nu ook nog eens in het Twents?? 😛
radium45
@WimBe

hoho, nu ga je te ver.... wij komen uit de achterhoek haha, Maar wat kun je in de praktijk met die info?
WimBe
@radium45

Ja het spijt me zeer, maar ik haal Twente en de Achterhoek altijd door elkaar!
Wat jij onder de praktijk verstaat bar weinig denk ik...... 😉

Maar uit die druk kun je met toerental, aantal zuigers, en het slagvolume het geïndiceerd vermogen bepalen. Het theoretisch vermogen(hoeveel energie er in de brandstof zit) is ook te bepalen met andere formules, nu kun je al een thermodynamisch rendement van het motorblok bepalen. Als je dan ook zou meten hoeveel kWatten uit dat blok komen, is het mechanisch rendement van je blokkie te bepalen.... en zo kun je dus je motorblokkie verbeteren! Dat is dan wel weer praktisch 😉

Zo, nu heb ik dorst gekregen van dit verhaal 😄
radium45
@WimBe

Twenthe-Achterhoek, daar zit een provincie verschil in haha. Maar die formule... een beetje motorenkenner weet toch als je zoveel toeren draait.. de hoeveelheid brandstof per inspuiting weet... de turbodruk en slagvolume weet hoeveel vermogen er ongeveer uit komt?
WimBe
@radium45

Oh ik weet niet eens waar je vandaan komt, aan dat "taoltie" te lezen 😉

Ja kijk dat is nu verschil praktijk-theorie 😉 ik zou zoiets moeten uitrekenen om het te weten te komen... Ik denk trouwens dat een motorenfabrikant ook wel het 1 en ander wil weten heheh 😉
IH-Kees
Basia zat goed
ofwel mean effective pressure in het engels, dus MEP is de afkorting die tegenwoordig gebruikt wordt. In mijn thermodynamica boek gebruiken ze Pme.

5,97 is een behoorlijk lage waarde tegenwoordig, maar dat het een oud blok is met 4 liter en 52pk verklaart die lage waarde wel.
radium45
@WimBe

ja snap je verhaal wel, was ff aan het testen of jij het ook begreep hehe.
WimBe
@IH-Kees

Ah kijk aan! Nog een WTBér 😄
Ligt de thermo jou wat? Ik ben meer van de 'koude-wertuigbouw' 😉
WimBe
@radium45

Whahaah, nou ben ik geslaagd?? 😄
radium45
@WimBe

ja je hebt je diploma 😃
WimBe
@radium45

Yes! Kan ik morgen solliciteren!! 😛
IH-Kees
@WimBe

ja vond dat een leuk vak, met slechts een paar waardes en wat formules kun je een hele diesel cycle doorreken, of een gecombineerde brayton / stirling cycle met van alles er tussen en dan maar een begin zien te maken in enthalpie, entropie en exergie waardes om uiteindelijk het rendement uit te rekenen 😛
radium45
@WimBe

Zoek je stropdas maar vast op haha.
WimBe
@IH-Kees

Ja alles valt te berekenen, alleen moet je zo verschrikkelijk oppassen dat je niet de verkeerde waarde pakt(helemaal bij de stoomtabellen... 😉 )

@radium45
Pak is klaar hoor hahah 😉 maar voel me eigenlijk wel beter thuis in mijn gewone kloffie... of in de overall hahah
radium45
@WimBe

zon groene zeker?
WimBe
@radium45

Begint weer zwart te worden hahaha 😉
radium45
@WimBe

Die heb ik ook, maar dat zijn ze nieuw al haha.
WimBe
Jij kent jezelf zeker goed Henk, zo valt het niet op haha 😉
Bij mij was het een (olie)ongelukje...
radium45
@WimBe

aan roestprevensie gedaan?
WimBe
Haha nee(Groene lak is wel goed whahah), ik tilde een lekbak vol met olie uit een spoorrailknipper(zit JD-blokkie in) en die pakte ik net ff verkeerd aan... Dom he 😉 maar het meeste zit gelukkig de afgewerkte olie-bak 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
58
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
4