Krone maaier naar achteren klappen?

Hallo, op me werk hebben we een krone maaier AM 283...
een maaier van 2,83m met kneuzer dus, mij is verteld dat deze maaiers niet naar achteren kunnen klappen.
is dat ook zo? want zelfs de oude pz maaiers kun je naar achteren klappen, en het rechter knipperlicht kun je ook niet zien als je hem opgeklapt hebt. terwijl er wel een "schanierpunt" zit bij de bok.
weet iemand hier meer van?

alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

ford8630power
Die kun je idd niet naar achter klappen, is ook niet nodig.
deutz dx
Is dat armpje met die veer erop dan een beveiliging?
me
Das een beveiliging idd .. Maar ook dan gaat die niet helemaal naar achter. Winterstalling trekken wij pen er nog wel eens uit waar stang van beveiliging aanzit. En zetten we hem over de lengte neer met 1 iemand die even maaier vasthoud.
Valtrapowerr
Een krone is geen pz, je kunt zon ding niet naar achteren klappen, zon krone heb ik nog nooit gezien
AW217
Pennetje van de obstakelbeveiliging eruit halen, net als bij PZ en dan kan ie wél naar achter, echter je kan 'm niet in de lengte vastzetten en de aftak tussenas loopt vast. Antwoord is dus ja én nee...... Doe het hier wel eens om in winterstalling te zetten.
Dat kan wel.. zo zetten wij hem in de schuur in de winter 😉 dan draaien we hem om ..
Wimsumar
Beste DeutzDX: Er zou voor transport "in de lengte" een extra (lange) stang bij gemaakt moeten worden om de naar achter gedraaide maaier vast te zetten. Daarbij moet er dan ook helemaal achterop de maaier een markeringsbord en verlichting worden gemaakt. Niet het meest ideale plek.
timvanr
Wij hebben er er een een die klapt aan de zijkant op.
mf 35X driver
Idd is beveileging dat hij naar achter kan klappen als je ergens tegenaan rijdt..
wij hyaden een krone die naar achter klapte
mar was een 1.25 cyclo maaier als een van de eerste cyclomaaiers
JD92
Hmm leuk om te horen dat jullie dat bij de winterstalling gebruiken.. ik klap de bok altijd op als ik hem in het hok zet. scheelt ook weer een stuk ruimte
neyzing
Moet je een kuhn kopen, die klappen wel naar achter.
dave 7810
Of een oude pz 😃
deutz dx
Mm oke, naja weet ik dat ook weer, toch blijf ik het raar vinden omdat je het rechterknipperlicht nu niet kunt zien, en voor de hef word het ook niet beter 😃
Wimsumar
Beste DeutzDX: "Het voordeel" is, dat als je rechtsaf slaat, vaak van de weg afgaat en achteropkomend verkeer eigenlijk niet hindert door het niet goed zichtbaar te maken wat je doet.
Anderszijds, verlichting achterop de maaier zou zeker niet misstaan. 😉

Met de maaier rechtopstaand rijden is voor de hefinrichting minder zwaar dan in werkstand (de torsie). Als je de maaier naar achter zou kunnen zwenken, komt 'alles' aan de topstang te hangen en dat is ook niet "het je van het".
johnd-ts
Kan niet bij die maaier.

maak hier maar de 'beste reactie' van, dan is dat direct voor iedereen duidelijk.
JD92
Ik heb aparte verlichting achterop de maaier gemaakt. Zo weet iedereen wat je doet en als oom agent langs komt heb je ook geen discussie
Siebenga
Goed hard langs een boom rijden heb je um er wel achter
weurding
@Wimsumar dat met die topstang slaat als een tang op een varken wim, wat te denken van spitmachines e.d die meestal een veelvoud wegen van een maaiertje, daar zijn topstangen en bevestigingspunten echt wel op berekend 😉
Wimsumar
Beste Weurding: Pardon? Bij een (volle) kuilsijder ligt het zwaartepunt van "de last in de hef" nogal wat gunstiger voor de kracht die de topstang te verwerken krijgt!
weurding
Beste wim, je kan er een discussie aan wagen maar onze kuhn maaier van 313 is niet half zo belastend voor de hef en topstang als onze wentelploeg met bijhangende pakker, en een maaier die achterwaarts in transport staat verdeelt de krachten veel beter over beide hefarmen dan een die omhoogklapt, enigste nadeel is het slingereffect doordat hij 3,5 meter achter de trekker hangt en je moet rekening houden met krappe bochten en inritten, aan en afkoppelen gaat een stuk makkelijker dan de voorganger de 240p
me
Vindt het transport een slecht discussiepunt .. Met maaien heeft de boel meer te verduren ja! En zoveel rijd je niet op de weg dus dat die wat instabieler is of geen goeie drukverdeling over de hef vindt ik een slecht argument. Maaier moet je mee maaien, geen km's mee maken.

Een maaier die naar achter zwenkt zoals de genoemde kuhn 313 is ook een heel gevaarte om mee over de weg te gaan. Beide gevallen is het prima te doen want je bent niet aan het transporteren dat scheeld.

Zelf bij ons in de schuur vindt ik het een groot nadeel dat je hem niet over de lengte kan klappen, wat dat betreft zal het wel handig zijn om hem tussen spantvakken te rijden over de lengte ipv ergens voor te moeten zetten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0