Fordson Dexta - olie komt uit de uitlaat

Trekker gekocht wat blijkt hij blaast zijn olie door zijn uitlaat,
koppaking is volgens mij goed vind geen olie bij het water in de radiator enige raad wat het probleem kan zijn.
kurtje37

Reacties

menke
Ben bang dat je de motor uit elkaar moet hebben. Waarschijnlijk zijn de zuigerveren versleten. Hoeveel olie verbruikt hij?? En trouwens damp de trekker ook?? Het kan ook eventueel een lekke koppakking zijn maar dat hij z`n olie in een cilinder lekt.
de yanmarman
Denk dan eerder dat de klephoedjes versleten zijn
Klepsteelrubbers?
old man jose
@menke
Je hebt er verstand van Quote: ik denk dat de motor uit elkaar moet!!

Het zijn meestal de klepsteel rubbers zoals hiervoor al vermeld.
nhmonteur
@old man jose`
maar voor het vervangen van klepsteelrubbers hoeft je motor niet uit elkaar hoor.
zuiger boven inzetten, tuimelaar helemaal losdraaien en dan aan de kant schuiven, en dan hebben we een speciaal stukkie gereedschap waarmee we de veer naar beneden duwen en de hoedjes weg kunnen halen, dan veer eraf, rubber vervangen en het spulletje weer terug plaatsen.
tijd van een uur heb je ze allemaal vervangen.
Rene2506
Zou ter controle gewoon ff een adapter maken van een oude verstuiver, en zo luchtdruk op de cilinder zetten, en kijken waar en hoe hij lekt (en luisteren).
als hij echt olie blijft lekken, dan kan ik me niet voorstellen dat het een klepsteel rubber is. die zou vaak alleen bij starten en kort daarna enorm veel lekken.
kurtje37
@nhmonteur

hallo,
ben niet zo technisch op motor gebied en vriend van mij gaat deze week ernaar komen kijken u denkt dus de klepsteelrubbers, hij is automekanieker zal hem dit zeggen dat dit misschien het probleem is dank voor de uitleg.
groeten kurt
@nhmonteur Dat weet oldmanjose ook wel. Dat was sarcastisch bedoeld.
old man jose
@nhmonteur

Ik ken dat stukkie gereedschap had een paar uit de 1000 serie
en die hadden het ook.
Wel goed lezen de uitspraak "dan moet de motor uit elkaar" kwam van MENKE!!
nhmonteur
@old man jose

hahah ja ik had de zin al een paar gelezen, maar hij kwam zeker niet goed tot me door.
maar idd vaak zeggen mensen gelijk dan moet dit of dat HELEMAAL uit elkaar.
ach ja het is vaak goed bedoelt.
@nhmonteur Goed bedoelt of niet vaak kunnen ze beter niks zeggen als ze er geen verstand van hebben.
menke
Nou Old kereltje, nu moet je mijn uitspraak even goed lezen, IK DENK DAT DE MOTOR UIT ELKAAR MOET,ik beweer niet dat hij uit elkaar moet. Daar pas ik wel mee op omdit met zekere zin op afstand te zeggen zonder dat ik de gehele trekker niet gezien heb. Misschien is het wel een klein dingetje wat olie in de cilinder lekt en daardoor in de uitlaat er uit gooit. Ik weet niet hoe z`n type luchtfilter er op een dexta zit, maar als daar een olieluchtbad filter er op zit. Dan het ook wezen dat hij daar z`n olie uit zuigt en door de uitlaat gooit. Maar ik hou me hier verder wel even stil 😉
fendtbuffel
@menke

als je maar wel onthoud dat als je zoiets zegt op een forum en de mensen vragen om hulp dat ze ook nog wel es de motor uitelkaar halen omdat je ze heb wijs gemaakt dat het de zuigerveren zijn. volgende keer dus eerst goed nadenken en begin met de kleine dingen die makkelijk tecontroleren zijn en ze niet gelijk het hele blok uit elkaar moeten halen, voor de rest is et natuurlijk goed bedoelt dat snappen we.
Valtra-Fordpower
@menke

Quote:
Waarschijnlijk zijn de zuigerveren versleten

Die olie verbrand en komt dus niet in het uitlaat systeem terecht!
@menke Je bedoeling is ongetwijfeld goed maar toch heb je blijkbaar nog niet genoeg kennis van motoren om een goed advies te kunnen geven. In je eerste zin zeg je inderdaad dat je bang bent dat de motor uit elkaar moet alleen omdat je daarmee begint suggereer je dat dat het meest waarschijnlijke is . De drie redenen die je noemt kloppen eigenlijk alle drie niet. Versleten zuigerveren kun je wel wat extra olieverbruik hebben maar die olie verbrand en komt niet vloeibaar in je uitlaat. Olie die uit een luchtfilter zou worden aangezogen geldt hetzelfde voor. Een lekke koppakking is ook zeer onwaarschijnlijk omdat als de motor loopt er geen olie in de cilinder stroomt maar juist word weggeduwt door de compressie. Door defecte klepsteelrubbers kan de olie zo langs de klepsteel het uitlaatkanaal inlopen wat deze klacht veroorzaakt.
de yanmarman
@menke

als er olie door die manier uit de uitlaat komt dan start die niet meer
de yanmarman
@nhmonteur

Quote:
maar voor het vervangen van klepsteelrubbers hoeft je motor niet uit elkaar hoor.
zuiger boven inzetten, tuimelaar helemaal losdraaien en dan aan de kant schuiven, en dan hebben we een speciaal stukkie gereedschap waarmee we de veer naar beneden duwen en de hoedjes weg kunnen halen, dan veer eraf, rubber vervangen en het spulletje weer terug plaatsen.
tijd van een uur heb je ze allemaal vervangen.

Enkel oplette dat de kleppen niet in het blok valle want dan moet de kop er wel af
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!