Ford 3000 - Uitlaatklep afgebroken na koprevisie

Hallo
ik heb een ford 3000 uit 1975.
De tractor rookte nogal en dat kwam omdat er kleppen vast zaten in de kop.

Deze kop is daarom door een revisiebedrijf voorzien van nieuwe zittingen en kleppen en is deze weer afgesteld door een specialist.
Daarna liep de tractor weer als nieuw..
… tot 4 weken geleden een uitlaatklep af brak en de zuiger + kop flink beschadigde.
de tractor heeft nog geen 40 uur gelopen sinds de revisie.

na onderzoek bleek dat de spieën die de klep op zijn plaats moet houden verdwenen waren en er zijn alleen nog maar stukjes van terug te vinden. Dit was ook al bij de andere kleppen waar te nemen. In theorie onmogelijk eigenlijk..

Mijn vraag is nu. heeft iemand hier ervaring mee? Het is allemaal wel te maken maar ik wil graag herhaling voorkomen.

Aan de tractor was niets te merken op het moment van kapotlopen.

met vriendelijke groet, Erwin
Estford3000

Reacties

+1
Klein Rot
@Estford3000
Is dat geen garantie?
Albert Peters
@Klein Rot lijkt mij ook garantie denk niet goed gemonteerd
+2
blauwe tractor
Garantie of niet indien een officieel bedrijf die het heeft gemaakt aansprakelijk stellen.
Beunhazen kun je niet aansprakelijk stellen.
+8
Fendt926Driver
@blauwe tractor nou direct aansprakelijk stellen...
Ik zou eerst netjes met de reparateur in gesprek gaan.
Vaak kom je er samen uit anders kun je ze nog altijd aansprakelijk stellen
Albert Peters
@Fendt926Driver verstandige opmerking
RPCounty
@Fendt926Driver jij snapt t
Estford3000
Hallo allemaal.
het probleem is dat het revisiebedrijf het ook niet weet. Ze zeggen dat de motor wellicht op hol geslagen is en dat daardoor de kleppen zijn gaan zweven en de spieën er uit gevallen zijn.

Ik heb er geen ervaring mee maar ik heb helemaal niets aan de tractor gemerkt. ook niet hoog toeren lopen.

Ook als ik dat bekijk hoe lang die spieen zijn, dan moeten de kleppen toch serieus veel 'zweven', willen deze spieen er uit vallen.

zou het wet met de afstelling van de nokkenas te maken kunnen hebben? De motor liep voor mijn gevoel perfect.. (ik heb er zelf geen verstand en is door een vakman weer in elkaar gezet)

als ik wat meer kennis op doe sta ik ook sterker in het wel of geen garantieverhaal.

belangrijkste is dat ik weet wat er is gebeurd om herhaling te voorkomen.

bedankt alvast voor jullie reacties
Bert353
Naar mijn idee begint het al goed, met dat het bedrijf "het ook niet weet"...
als hun het ook niet weten, waarom zijn ze er dan aan begonnen??
jij verteld dat de motor gewoon liep op het moment van de schade, daarmee kun je dus uitsluiten dat de motor "op hol sloeg".
Ik weet niet of je al eens bij een motor gestaan hebt die "op hol sloeg"?
Maar daar word je wel ffe bang van, dat lijkt wel een straalmotor met (voor een zuigermotor) ongeloofelijk hoge toeren, en enorme rookopbouw!
Dat is niet echt iets wat je kunt missen!
Wel typisch dat ze meteen in de hoek springen van "wij waren het niet!"

Ik denk dat als jij de hele tijd bij die motor in de buurt was rondom de tijd dat dat gebeurde, en je echt niets bijzonders gemerkt hebt, je inderdaad je poot stijf moet houden naar dat revisiebedrijf toe.

als ik nog even door jouw beginpost heen lees, komt er een gedachte boven; zou het kunnen dat de klepgeleider te krap gehoont is/was waardoor betreffende klep iets teveel weerstand kreeg bij hoge toerentallen en zodoende wat achterbleef waardoor de spietjes eruit konden vallen? of eventueel al geraakt werden door de zuiger doordat ie naijlde?

Volgens mij zou je dan daarvan sporen op de klepsteel moeten kunnen zien?

good luck.
mfrijder
@Bert353 Dat bedrijf was er niet bij toen de motor kapot liep....
Maar ze mogen de eigenaar natuurlijk wel geloven als die zegt dat er verder geen rare dingen gebeurden toen de motor kapot ging.
+1
mfrijder
Ff simpel gedacht....
De klepveer drukt constant tegen de klepschotel welke weer de 2 spietjes opklemt tegen de klepsteel.
Ongeacht of de klep nu gaat zweven of niet, de klepveer blijft altijd tegen de schotel aandrukken tenzij de klepveer een veel te lage veerkracht heeft of gebroken is.
Deze veerspanning behoord een goed revisiebedrijf te controleren voordat er weer opgebouwd gaat worden.
Ik verwacht dat het revisiebedrijf (nieuwe) kleppen heeft gebruikt welke een andere vorm hebben als de originele kleppen en als de klepspieën zodat het geheel niet niet helemaal juist past en daardoor de klepspieën zijn opgevreten...
+1
basia
@mfrijder

Die gedachte had ik ook ; dat niet de klepspietjes gebruikt zijn die bij de kleppen horen .
Maar ja , dat is denk ik niet meer na te gaan .
Het is wel heel apart ; ben monteur (geweest ) maar zoiets nog nooit gezien
Bert353
@basia ik ook nog niet.
Bert353
@mfrijder dat is in grote lijnen ook wat ik bedoel met mijn verhaal over de klepgeleider.
Estford3000
Hallo. Bedankt voor jullie reacties.

Het duurt allemaal even omdat door corona slecht aan klepzittingen te komen is.
Maar als het goed is komen deze week de resterende onderdelen binnen en kan de kop weer in orde gemaakt worden.

Er worden nu 2 nieuwe kleppen in gezet en van de overige kleppen de spieën vervangen. Wat er verder aan gedaan is weet ik nog niet.

Ik heb nog geen mogelijke oorzaak gehoord vanuit het revisiebedrijf. Ik hoop daar wel nog duidelijkheid over te krijgen. Ook om weer een beetje vertrouwen in mijn ford te krijgen. Ik zit er niet op te wachten dat het weer kapot loopt.

De nieuwe zuiger heb ik gemonteerd. Ook heb ik in de rest van de motor of in de afgetapte olie verder geen stukjes ijzer meer gevonden. Dus het probleem zit duidelijk in de kop. (naar mijn mening)

Moet ik verder nog iets speciaals doen? Een tijdje rustig aan? Nieuwe olie + filter na een x aantal uur?

Wordt vervolgd.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!