Illustratie van:

Massey Ferguson 6100 Serie - Trekker wil niet in baanversnelling!

Trekker schakelt niet in baanversnelling, ook al zet ik stroom rechtstreeks op de solenoiede.
Bij stroom op solenoiede blokeerde ook de versnellingspook van de 4 bak, deze ging dan heel stroef.
Druk switch knop onderaan de pook werkt wel, dus daar is het probleem niet en zet dus rechtstreeks stroom op de onderste spoel.
Zonder stroom staat deze toch in laag en bij stroom moet deze toch naar hoog gaan veronderstel ik? Moet deze constant stroom hebben voor in baanversnelling te blijven of enkel een puls?
Iemand ervaring bij dit probleem?

Deel dit topic

Reacties

mfrijder
Schakelaar in de versnellingsbak die bediend wordt door de pook maakt een puls naar de autotronic en die zorgt weer voor een constante stroom op de magneetspoel.
als je nu constant stroom zet op de spoel, dat kan maar dan moet je alsnog ook even de pook naar binnen trekken om de schakelveiligheid van de H/L vrij te geven, vandaar ook dat je pook stroef beweegt nadat je constante stroom op de spoel hebt gezet.
de spoel laat een hydraulische cilinder een schakelvork schakelen van de lage groep naar de hoge groep.
BL MF
Klopt helemaal, dus het zou ideaal zijn als de stroom op de spoel komt op het moment dat ik de pook naar links duw en op dat moment is de mechanische weg dus vrij in de boite en kan de gaffel het tandwil in de hoge groep schakelen.
Ik had ook een defecte datatronic, heb nu de functies van de datatronic laten schakelen door 4 relais, had enkel nog problemen met de baan en veld maar deze zijn dus nu ook opgelost door deze info die je me gegeven hebt. Ik zal de relais aanpassen van de baan en veld versnelling naar een relais dat constant aangetrokken blijft een bistabiel en dit laten schakelen door de switchschakelaar die op de pook zit onderaan dan is alles opgelost en veilig. Bedankt![
Nog één vraagje weet jij het relais zitten van de voorlichten van de 61 serie die in de kalender zitten, ik heb namelijk enkel grote lichten die werken en de oorzaak ligt niet aan de schakelaar deze is goed, dus ik vermoed het relais maar kan het niet direct vinden?@mfrijder]
mfrijder
@BL MF het kan best met een plakrelais en gewone relais maar hou er wel rekening mee dat je iets van een schakelbeveiliging toevoegt voor de H/L schakeling, je kunt nu namelijk met een gang van 40km/H de trekker zo in de veldgroep gooien en dat vind de bak echt NIET fijn.
ook zul je nu de aftakas met een wat zwaardere maaier niet meer aan kunnen krijgen met stationair toerental, de motor valt direct uit.
je kunt een PTO timer monteren dan heb je die ook weer ondervangen.
werkt je waarschuwingslampje voor lagedruk (smeerdruk) in de versnellingsbak nog wel?
Emmink
@mfrijder met stroef bewegen, wat bedoel je daar mee? Onze 3050e voeren we mee in de lage versnelling en wanneer je terug gaat naar de hoge groep dan wil de pook soms niet naar rechts, of alleen in de 1e en 2e versnelling. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?
mfrijder
@Emmink ja dit is het zelfde gevoel wat je dan in de pook hebt.
bij jullie trekker kan het zijn dat je hem net even wat langer vast moet houden in de H/L stand zodat de zuiger wat tijd krijgt om in de andere groep te gaan.
mogelijk dat de dichtingen van de zuiger wat versleten raken.
Emmink
@mfrijder dan is dat sowieso slijtage want met voeren gaat die minstens 4x daags in de lagere groep, inmiddels al bijna 10 jaar lang..
mf 6150
Bij onze 6150 was de datatronic kapot. Die computer rechts onder de cabine
mfrijder
@mf 6150 en @BL MF datatronic is die computer in de zijstijl van de cabine, autotronic is de regelcomputer rechtsonder de cabine.
mf 6150
@mfrijder
Excuus, verwar die altijd
BL MF
Mijn probleem is opgelost en alles werkt nu schakelt goed in hoog en laag nu,enkel snelheidsweergave PTO en rijsnelheid geven constant 0000 aan op het uitleesschermpje vermoedelijk worden deze ook via autotronic gestuurd? Iemand een oplossing hiervoor?
Ook heb ik het relais van de voorlichten nog niet direct gevonden, weet iemand dit staan?
mfrijder
Koplampen hebben geen relais alleen een schakelaar en zekering.
pto toerental en rijsnelheid zou je met een hertz omzetter kunnen uitlezen of via een multimeter.
maar voor 450 euro heb je een gereviseerde autotronic en werkt alles weer normaal, ook toerental en rijsnelheid en beveiligingen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 6100 Serie ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0