Waarvoor dient disselvering, en wat is het resultaat van disselvering?

Soms zie je op trekkeraanhangers een halve bladveer zitten waar de dissel de aanhanger binnengaat.

Waarvoor dient dit?

wat is het verschil als deze vering er wel/niet gezeten had?
(wat zou het resultaat zijn als deze er niet gezeten had?)

Deel dit topic

Reacties

+1
InsaneNL
Bladveer heb ik nog nooit gezien maar hier in de buurt lopen wel een paar wagens met spiraal veren aan de dissel en daar is het puur zodat je dat zware ding niet helemaal op eigen kracht hoeft op te tillen met aankoppelen.

Edit: ik zat hier aan balenwagens te denken, ik zie dat de rest hier aan opraapwagens en dumpers denkt, das natuurlijk een compleet anders. Zou handig zijn als topic starter duidelijk is in wat die bedoeld.
MRVNDT
Op mijn opraapwagen is er n stikstof bol up het dissel cylinders. Kan je wel goed merken als het niet werkt. Is ook comfort.
+2
mdoornekamp
@MRVNDT en met dissel vering is beter voor wagen en trekker. Ik heb wel eens gescheurde dissel en frame gezien bij opraapwagens. De klappen op de weg met transport komen er hard op aan.
+1
JohnDeere5720
@MRVNDT Hier ook stikstof bol bij de dissel opgezet.
Fabriek af alleen de cilinder voor als je achteruit de bult op wilt rijden, nu met stikstof bol is ideaal. Zware klappen op de weg, door een gat heen rijden die je niet ziet, of zelfs remmen dan veert de dissel mooi mee, scheelt de helft op de achterbrug en dergelijke
De boer maar
Het is veelal vanwege comfort en de piek belasting op het materiaal te verminderen ik zou niet meer zonder willen
verwijderd
+1
Bert353
@blauwe tractor Sorry, ik begrijp niet waarom je persoonlijk word?
In mijn visie is dit geen domme vraag?
Ik zie hier op het Franse platteland tandemstel aanhangers, met een halve bladveer onder de kar gemonteerd, en kan zien dat het een soort van disselvering is.
omdat ik niet kan herkennen waarvoor die aanhanger dient, (opbouw is in zulke slechte staat).
vraag ik me af welk doel zo een vering heeft.

Ikzelf ben nogal eens bezig met houthalen, beetje zandtransport hooien en dat soort dingen en daar gebruiken we een MF 65 en 165 voor met een oude halve vrachtauto met kipper en op dat soort spul zit geen geveerde dissel.

Is dat dan echt een reden om persoonlijk te worden of wat dan ook?
dat begrijp ik niet?
redeagle14
@Bert353 die halve bladveer zie je vooral bij de Franse merken. Andere werken met een rubber klos.
bartjuh
@redeagle14 peecon heeft ook bladveren
bartjuh
Zie hier

(klik om te vergroten)

Peecon
Bert353
@bartjuh Precies, dat was zoiets wat ik zag.
+1
radium45
@bartjuh Dat is ook zowat Frans..
+1
930triplemaaier
Bij de schuit met 6 ton op de kogel veert het mooi. Ook komt het het Comfort op de weg en in het land flink ten goede en haalt het de scherpe kantjes qua piekbelasting er vanaf dus is het een behoud van de ladewagen en de trekker
Bert353
Aha, zou het ook de moeite zijn als je met 6-8 tons karren zo bezig bent een dissel zo aan te passen? of is dat spul eigenlijk zo licht dat dat daar niet nodig is?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0