Cyclone

Dag TF'ers
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een "cyclone" bij trekkers? Een cyclone is een toestelletje zonder bewegende delen dat je in het inlaatspruitstuk monteert. Het doet niet meer dan de inlaatlucht laten wervelen met (licht)betere prestaties als gevolg. In mijn terreinwagen heb ik het geprobeert met een halve liter minder verbruik als gevolg.Is er iemand die het geprobeert heeft met een tractor?
Mvg Hans

Deel dit topic

Reacties

Fendttrisixfan
Bedoel je een cycloon luchtfilter??
Valtra-Fordpower
Nee.
kerstrunner
@Fendttrisixfan,Nee,het is een klein rvs ding met stilstaande schoepen erin,dooradt de lucht er door de turbo, (of door de zuigers)word doorgestuwd,begint deze te wervelen en zorgt zo voor een betere cilindervulling.
Remi_91
Ben het ook al meerdere keren tegengekomen in bladen zoals Trekker enz. Ben ook benieuwd naar de andere prestaties naast brandstofbesparing, ook misschien vermogenswinst? Hoe werkt dit in combinatie met een turbo?
kerstrunner
Mijn terreinwagen is een turbo intercooler en werkt dus goed. Ik had al ee n laag verbruik door een rustige rijstijl,anders kan het verbruik nog meer zakken.
Wimsumar
Beste Kerstrunner: Alleen motoren met carburateur, waar dus een lucht-brandtofmengsel via het inlaatspruitstuk wordt aangezogen, ZOUDEN ( met nadruk op zouden) beter kunnen presteren doordat de brandstof mogelijk beter in de wervelende lucht wordt gemengd.

Voor motoren met brandstofinjectie: Hiervoor is zo'n "cyclone" volstrekte onzin.
kerstrunner
@wimsumar: Heeft een Nissan Terrano geen rechtstreekse injectie?
Wimsumar
Beste Kerstrunner: Een Nissan Terrano heeft uitsluitend benzine-/diesel-injectiemotoren
kerstrunner
Dacht ik ook,en toch een halve liter minder verbruik na de montage van een cyclone. Dus toch geen volstrekte onzin.
radium45
Er heeft al eens een heel verhaal hierover in het blad ''grondig'' van de Cumela gestaan. Waren toch wel mensen bij die hier goede ervaringen mee hadden op landbouwmachines. Ikzelf weet ook niet wat ik hier van moet denken.
Mielmonteur
Ja een grote boer hier in de buurt heeft het ook (bij een deutz) en dat scheelde een aantal liters brandstof p/dag. Ik geloof dat ik gehoord had dat de brandstof beter verdicht wordt ofzoiets 😉
Mielmonteur
@kerstrunner

Halve liter? In welk tijdsbestek: aantal kilometers/uren??
kerstrunner
@Mielmonteur:per 100 km
Wimsumar
Beste Kerstrunner]

Quote:
Dus toch

Ja, dus toch wel grote onzin. 😄
Kijk, jij hebt dat ding vol enthousiasme gekocht en wil graag (goed) resultaat zien. ( On)bewust ga je er naar handelen en geconcentreerder autorijden waarbij je je rechtervoet voorzichtiger hebt laten bewegen dan je normaal doet.

P.S.: Dat ding er snel uithalen hoor! Als door z'n eigen werveling er trillingsmetaalmoeheid inkomt, en er breekt zo'n schoepje af...........voor hoeveel €€€ schade heb je dan wel niet?
radium45
@Wimsumar

Wat je zegt klopt denk ik wel, je gaat er naar rijden. Is maar 1 manier om er achter te komen, de trekker voor de vermogenstester... Met en zonder dat ding erin.
Wimsumar
Beste Radium45: Op de Cyclone-site staan testuitslagen met vermogen- en koppelgrafieken.
Niet om naar huis te schrijven (maar ach, dat kun je ook niet verwachten van een ding ter waarde van € 1,10)

cyclonenederland.nl/testen/testen/…
radium45
@Wimsumar

klopt, kende die site al.
Machineman
Ding monteren bij iemand die het niet in de gaten heeft, geeft waarschijnlijk een beter meetresultaat...
Valtra96
Dingen zijn helemaal niet zo duur, en werkt ook qua brandstof besparing en vermogen verhoging. We hebben er 1 op de valtra 900 en Mercedes Vito
interman
Als het ECHT zo veel scheelde dan zat het in elke motor standaard. Dit is niet het geval, dus is er genoeg onderzoek geweest dat het niet helpt lijkt mij.
Die mensen die die motoren maken zien minder 'achterlijk' dan wij.
radium45
@interman

Ja snap dat ook nooit goed, die motorenbouwers geven miljoenen uit aan onderzoeken en testen, dus ze zullen zon ding van 10 euro toch ook wel geprobeerd hebben? Als het wat was... zat hij er wel standaard in.
Red-Power
We hebben het op onze oude MF 3050 gehad. De motor rookte niet meer, leverde iets meer Pk's % en was iets zuiniger %.
Dr Fendt


is dit een 'cyclone' op een shovel (die foto en dan naast BM sticker, dat zwarte ding waar de luchtinlaat zit.)
Wimsumar
@Dr Fendt

Quote:
dat zwarte ding

Dat is 'gewoon' een luchtfilter.
kerstrunner
@wimsumar: Ik begrijp je redenering,maar die cyclone zit er ondertussen al 180.000. km en 12 jaar in,ik heb nog nooit stukken gehad aan de motor. Wat jij zegt kan kloppen,dat je je rijstijl eraan aanpast maar na 180.000. km let je echt niet meer op je aangepaste rijstijl. Vind maar eens een Terrano die onder de 10 liter verbruik blijft
JOHNDEEREBOERTJE
Bij de ene moter werkt het wel en bij de andere niet.
Is heel verschillend.
Het kan zelfs averechts werken.
Een kennis van me heeft een peugeot boxer en had een cyclone gemonteerd en begon veel meer te zuipen.
Toen heeft hij de cyclone verplaast en daarna is hij veel zuiniger geworden!
Dus het werkt wel, maar het werkt niet altijd in een keer.
Soms heb je aan een Cyclone genoeg aan het begin van je spruitstuk, soms in elke inlaatpoort één.
Husqvarna
@kerstrunner
Toevallig ook de EGR afgeblokt of de Katalysator vervangen door een rechte pijp, scheelt ook een boel verbruik en vermogen, door de EGR gaat het inlaatspruitstuk vol zitten met teer en dus minder lucht en slechtere verbranding, andere bandensoort zal je ongetwijfeld ook hebben gekregen wat ook nog uitmaakt.
Dr Fendt
@wimsumar

waarom heeft deze shovel dan 2 luchtfilters 😉 want ik weet 100% zeker dat er nog 1 onder de kap zit. net achter de cabine. dit ding heet (als ik me niet vergis!!) een "cyclone" in de handleiding.....
Wimsumar
@Dr Fendt

Quote:
een "cyclone" in de handleiding.....

Dat is hetzelfde als een cycloon lucht(voor)filter.
Hierin worden zware stof-/vuildeeltjes door de centrifugaalkracht afgevangen.

Vergelijk:
kramp.com/shop/action/…
radium45
@Wimsumar

Ik snap niet dat deze dingen niet standaard meer gemonteerd zitten.. scheelt enorm in vervuiling van de filter. Op de Xerions zitten de verbeterde versies, werkt goed.
WimBe
@radium45

Ja idd! Op shovels zie je dat haast standaard, of ook wel afzuiging via venturi uitlaat, werkt ook wel mooi 😉
radium45
@WimBe

heb toch het idee dat die cycloonfilters meer zand afscheiden.
WimBe
Jup, op zich ook logisch doordat dat zwaardere deeltjes zijn maar dat snapte je zelf ook wel 😉 een combi zou dan mooi zijn, zon cycloon-potje moet je nog schoonmaken...
radium45
@WimBe

das waar, maar dan zie je ook dat zon ding nut heeft.
WimBe
Ja ach, ook goed voor het "machinegevoel" beetje onderhoud is nooit verkeerd...
radium45
@WimBe

Das nu net wat ik bedoelde... vaak is.. wak nie zie kan ik ook niet weten...
WimBe
@radium45

Haha juist! Of niet WIL weten 😉
Husqvarna
@Wimsumar
Ja dat filter is zo'n beetje de standaard, maar je hebt ook nog Turbo 2 en nog een soort Cyclone filter, kan even niet op de naam komen die nog beter werkt.
radium45
Wimsumar
Beste Radium45 e.a.: Aan de binnenzijde van de houder van het papieren filter zitten vaak ook schoepjes welke voor een luchtwerveling zorgen en waardoor grof vuil naar achter stuuwt/ophoopt. Wordt de motor uitgeschakeld, dan kan de rommel door een rubberventielopening weer naar buiten vallen.
radium45
@Wimsumar

Weet ik, maar ik ben er beetje voorstander van om de meeste rommel meteen aan het begin te scheiden, zover mogelijk van de filters af.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
42
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
3