Dag TF'ers
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een "cyclone" bij trekkers? Een cyclone is een toestelletje zonder bewegende delen dat je in het inlaatspruitstuk monteert. Het doet niet meer dan de inlaatlucht laten wervelen met (licht)betere prestaties als gevolg. In mijn terreinwagen heb ik het geprobeert met een halve liter minder verbruik als gevolg.Is er iemand die het geprobeert heeft met een tractor?
Mvg Hans
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Voor motoren met brandstofinjectie: Hiervoor is zo'n "cyclone" volstrekte onzin.
Halve liter? In welk tijdsbestek: aantal kilometers/uren??
Ja, dus toch wel grote onzin.
Kijk, jij hebt dat ding vol enthousiasme gekocht en wil graag (goed) resultaat zien. ( On)bewust ga je er naar handelen en geconcentreerder autorijden waarbij je je rechtervoet voorzichtiger hebt laten bewegen dan je normaal doet.
P.S.: Dat ding er snel uithalen hoor! Als door z'n eigen werveling er trillingsmetaalmoeheid inkomt, en er breekt zo'n schoepje af...........voor hoeveel €€€ schade heb je dan wel niet?
Wat je zegt klopt denk ik wel, je gaat er naar rijden. Is maar 1 manier om er achter te komen, de trekker voor de vermogenstester... Met en zonder dat ding erin.
Niet om naar huis te schrijven (maar ach, dat kun je ook niet verwachten van een ding ter waarde van € 1,10)
cyclonenederland.nl/testen/testen/…
klopt, kende die site al.
Die mensen die die motoren maken zien minder 'achterlijk' dan wij.
Ja snap dat ook nooit goed, die motorenbouwers geven miljoenen uit aan onderzoeken en testen, dus ze zullen zon ding van 10 euro toch ook wel geprobeerd hebben? Als het wat was... zat hij er wel standaard in.
is dit een 'cyclone' op een shovel (die foto en dan naast BM sticker, dat zwarte ding waar de luchtinlaat zit.)
Dat is 'gewoon' een luchtfilter.
Is heel verschillend.
Het kan zelfs averechts werken.
Een kennis van me heeft een peugeot boxer en had een cyclone gemonteerd en begon veel meer te zuipen.
Toen heeft hij de cyclone verplaast en daarna is hij veel zuiniger geworden!
Dus het werkt wel, maar het werkt niet altijd in een keer.
Soms heb je aan een Cyclone genoeg aan het begin van je spruitstuk, soms in elke inlaatpoort één.
Toevallig ook de EGR afgeblokt of de Katalysator vervangen door een rechte pijp, scheelt ook een boel verbruik en vermogen, door de EGR gaat het inlaatspruitstuk vol zitten met teer en dus minder lucht en slechtere verbranding, andere bandensoort zal je ongetwijfeld ook hebben gekregen wat ook nog uitmaakt.
waarom heeft deze shovel dan 2 luchtfilters want ik weet 100% zeker dat er nog 1 onder de kap zit. net achter de cabine. dit ding heet (als ik me niet vergis!!) een "cyclone" in de handleiding.....
Dat is hetzelfde als een cycloon lucht(voor)filter.
Hierin worden zware stof-/vuildeeltjes door de centrifugaalkracht afgevangen.
Vergelijk:
kramp.com/shop/action/…
Ik snap niet dat deze dingen niet standaard meer gemonteerd zitten.. scheelt enorm in vervuiling van de filter. Op de Xerions zitten de verbeterde versies, werkt goed.
Ja idd! Op shovels zie je dat haast standaard, of ook wel afzuiging via venturi uitlaat, werkt ook wel mooi
heb toch het idee dat die cycloonfilters meer zand afscheiden.
das waar, maar dan zie je ook dat zon ding nut heeft.
Das nu net wat ik bedoelde... vaak is.. wak nie zie kan ik ook niet weten...
Haha juist! Of niet WIL weten
Ja dat filter is zo'n beetje de standaard, maar je hebt ook nog Turbo 2 en nog een soort Cyclone filter, kan even niet op de naam komen die nog beter werkt.
Weet ik, maar ik ben er beetje voorstander van om de meeste rommel meteen aan het begin te scheiden, zover mogelijk van de filters af.