Fendt 309 - Hoe juist injectiepomp afnemen/monteren.

Beste tf’ers,
Ik zou graag mijn enjectiepomp van mijn fendt 309 ls afnemen. Ik wil deze afnemen omdat ik deze dan kan laten nakijken. Ik vraag mij af hoe ik daar het best aan begin, tandwielen markeren,...
bedankt.
deutz d5505

Reacties

Fendttrisixfan
Alle tandwielen zijn gemarkeerd, dus motor verdraaien tot dat hij juist staat en dan kan je pomp afnemen
deutz d5505
Dit zie ik tussen het tandwiel van de injectiepomp en dat van de motor

(klik om te vergroten)

Fendttrisixfan
@deutz d5505 er staat normaal ergens een 0 op ook, en op het andere tandwiel staan er 2x 0
deutz d5505
@Fendttrisixfan er staat inderdaad een 0 op de tanden, daar waar het geel gekleurd is.
Fendttrisixfan
@deutz d5505 als die 0 tussen 2 andere 0 staat op het andere tandwiel staat hij goed en kan je hem nu demonteren
deutz d5505
@Fendttrisixfan is het dan erg datxde motor of injectiepomp een beetje gedraaid heeft, maar je de tandwielen terug monteert zoals deze zaten 0 tussen 00.
+1
Fendttrisixfan
@deutz d5505 nee dat maakt niet uit, zolang je de motor maar geen complete toer verdraait
+1
deutz d5505
@Fendttrisixfan hoe bedoel je? De motor draait 2 keer rond voor 1 volledige cyclus. Maar het tandwiel waar de benzinepomp op zit heeft dan maar 1 toer gedraaid dus eigenlijk is dit geen probleem want om het tandwiel terug juist te zetten moet je de motor 2 toeren laten draaien dus kan je niet missen wanneer je de tandwielen terug op dezelfde plaats tegen elkaar zet. Of ben ik nu mis?
boegie
@Fendttrisixfan Even voor mijn duidelijkheid, heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn 226-4. De motor heeft gedraait zonder dat de brandstofpomp gedraait heeft. Heb het distributiedeksel niet los, alleen waar de hydrauliekpomp op gemonteerd zat dus een kleine opening. Ik kan de merktekens zien en zou die ook gelijk kunnen zetten. Alleen vraag ik mij af inderdaad of het dan wel klopt, gezien de 4 takt slag.
Moet ik het distributiedeksel los hebben? Of is er een manier dat zonder goed te zetten
+1
deutz d5505
@boegie ik heb net mijn brandstofpomp van mijn motor genomen. Je hebt 3 tandwielen, dat op de krukas (1), het tandwiel tussen de krukas en de brandstofpomp (2) en het tandwiel van de brandstofpomp (3). Het tandwiel van de krukas draait 2 keer rond om 1 cyclus te hebben van de motor. Wanneer het tandwiel van de krukas 2 maal rond draait, draait het 2e tandwiel 1 keer. Dat tandwiel drijft de brandstofpomp aan dat dan ook 1 keer rond moet draaien. Wanneer je kijkt naar die tandwielen (2 en 3) staat er een 0 ingeslagen op het tandwiel van de brandstofpomp (2) en dat van het 2e tandwiel (3). Het enige dat dus belangrijk is, is dat het 2e tandwiel en 3e tandwiel terug op de zelfde plek in elkaar zitten (zolang dat je het eerste en het tweede tandwiel niet van elkaar scheidt). stel dat de motor draait zonder dat de brandstofpomp heeft gedraaid, moet je gewoon de motor doordraaien tot je terug de ingeslagen 0 ziet. De motor zal 2 maal moetn rond draaien dus zal de motor gewoon 1 cyclus verder rond gedraait hebben om het 2e tandwiel terug gelijk te krijgen. Het is dus gewoon zeer belangerijk dat het 2e en 3e tandwiel op exact dezelfde plek in elkaar wordt gezet.

Ik hoop dat je er iets can verstaat😅
boegie
@deutz d5505 Ja, dus aangezien tandwiel 1 en 2 zoals jij ze noemt op dezelfde as gemonteerd zitten (voor zover ik nu gekeken heb) hoef ik alleen het brandstofpomp tandwiel goed te zetten (3) op 2.

En inderdaad zoals @Fendttrisixfan zegt, in het tandwiel van de pomp zit een spiebaan. Dus als ik ook die goed zet moet de motor en pomp op tijd staan, nietwaar?
twand2505
@boegie wel even controleren of cillinder 1 dan op inspuiten staat en niet op tuimelen soms moet je de motor wel 8 keer tornen voordat de merktekens correct staan, soms lijkt het alsof die goed staat maar dan staat die nog 1 tandje verkeerd. Ik raad ook altijd aan als je niet helemaal zeker bent over hoe iets werkt, liever laten zitten of iemand bijhalen. Een goede kamaraad van mij is ook altijd van het “eerst even zelf proberen en als het helemaal mis gaat gaan we bellen” 🤣
boegie
@twand2505 daarom vraag ik hier ook even haha. Weet er wel wat van maar wil het wel zeker weten. Het brandstofpomp tandwiel heb ik los, dus die kan ik precies op de juiste positie krijgen. Alleen hieruit maak ik nu op dat de motor 1 keer rond draait, en de merktekens op tandwiel van de brandstofpomp en aangrijpende tandwiel dan 2 x langs elkaar zijn geweest?
twand2505
@boegie je moet de motor 2 keer draaien om het tandwiel van de pomp weer op de zelfde plek te krijgen, tijdens de eerste keer tornen heb je de inlaatslag en de compressieslag en bij de ander keer rond heb je de arbeid slag en uitlaat slag dus je motor draait 2 keer om een verbranding cyclus te creëren (we praten hier nog steeds over cillinder 1) omdat je daar alles op afsteld dus als cillinder 1 op tuimelen bdp staat draai je hem 360 graden staat je motor weer op bdp draai hem dan een aantal graden terug van je voor inspuiting ik doe dit altijd met een rekensommetje. Straal x straal x pi : 360 x je graden van voorinspuiting die afstand tel je terug op je krukas polie dan heb je begin inspuiting bepaald. Als je dit met een capilair buisje of zwanenhuisje controleerd weet je dat je goed zit. Kom je hier niet van in de buurt met je fijn afstelling dan weetje dat je een tandje verkeerd staat
boegie
@twand2505 bedankt voor de uitleg. Maar je zou zeggen dat de standaardinstelling voor de motor het plaatsen van de tandwielen bij de mektekens is. Of is dit het BDP?
+1
twand2505
@boegie de merktekens zijn gebaseerd op bpd omdat je krukas dan loodrecht omhoog staat, je stoterstangen vlak, en je pomp op einde inspuiting.
Fendttrisixfan
@deutz d5505 maar je kan wel missen door de motor 1 toer te draaien dacht ik, heb zelf eens zoiets gehad
deutz d5505
@Fendttrisixfan neen want wanneer ik de motor 1 toer laat draaizn is het tandwiel nog maar halfweg. Je moet 2 toeren draaien om het gemarkeerde tandje can het tandwiel terug te zien.
Fendttrisixfan
@boegie zit er een spiebaan met spie in je brandstofpomp en tandwiel?
twand2505
Op het merkteken staat vaak de plunjer van cillinder 1 op inspuiten, als je de pomp eraf hebt en je verdraait hem 1 slag dan staat de desbetreffende cillinder op tuimelen ipv inspuiten, dat noemen ze het 180 graden verkeerd hebben staan van de motor dan gaat de pomp inspuiten op het moment dat de uitlaatklep bijna dicht is ivm het zoveel graden voor bdp inspuiten. Ik zelf doe altijd bij de deutzen het gat vol stoppen met stoffen poetslappen dat het tandwiel klem blijft zitten (wel even poetslappen tellen natuurlijk) dan de pomp demonteren dat is meer omdat bij een deutz de merktekens erg slecht te zien zijn door het gat.
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @twand2505:
dat noemen ze het 180 graden verkeerd hebben staan van de motor dan gaat de pomp inspuiten op het moment dat de uitlaatklep bijna dicht is ivm het zoveel graden voor bdp inspuiten.

Heb ik eens gehad, en heeeeellll lang achter gezocht
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 309 en hebben de trefwoorden motor , injectiepomp , demonteren en monteren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!