Fendt 614 - turbo problemen fendt 614

Hallo,
ik heb een fendt 614 lsa e met een orgineele kkk turbo, nu heb ik het volgende probleem:
na 3x de turbo te vervangen gehad te hebben is deze ook al weer kapot gelopen! de turbo loopt steeds tegen het huis aan, hoog krijsent geluid (met demper er op ) dus het is niet het afblazen van de turbo.

wat hebben we al vervangen:
flexible slang delen+ klemmen.
3x kkk revisie turbo
motor is gespoeld met 4 filters en 120 liter nieuwe olie (olie is kraak helder, total 15/w40)
motor olie pomp is vernieuwd en geen 5 bar olie druk

montage turbo:
olie in de turbo voor monteren
olie druk draaijen zonder te staren (stop knop uit)
olie komt onder uit turbo gelopen retour gemonteerd
nogmaals 1 min olie druk draaijen (stop knop uit)
straten laten lopen +/- 30 min stationair
test ritje op de weg en na ongeveer 500-600 METER! dan begind hij te janken krijsen

iemand enig idee of de gouden tip voor ons

mvg bart
bart-arts

Reacties

valmet6400power
Het is elke keer dat je na 500-600 meter dat geluid hebt? Vrij structureel zeg maar?
+1
bart-arts
@valmet6400power jha klopt soms al vrij direct na monteren, zonder test rijden
Hkramer
@bart-arts schoepen ook vervormd als ze tegen het huis aangelopen zijn? en heb je misschien al eens een turbo van een andere 612/615 geprobeert die op een andere trekker wel goed functioneert?
+1
bart-arts
@Hkramer nee zijn niet vervormd, vindt het beetje raar dit zijn/waren allemaal nieuwe turbo's, mijn oude die ruim 1000 uur gezeten heeft na mijn volledige motor revisie was al gebruikt en heeft altijd supper gelopen maar was helaas te slecht om mee door te rijden
Hkramer
@bart-arts idd vreemd als de eerste turbo het wel altijd goed deed, als je de tractor zonder turbo laat lopen maakt hij geen geluid neem ik aan?
bart-arts
@Hkramer nee dan is alles goed
ronald-jd1640
Luchtfilters goed schoon houden, als de filters dicht gaan zitten gaat je turbo meer toeren draaien. Is je turbo origineel van een 614? Het huis van een 611/612 is kleiner dan van een 614/615
roscho
@ronald-jd1640 Maar dat zal toch niet gebeuren al na 500 m., of zelf zonder überhaupt gereden te hebben? Ik neem aan dat @bart-arts ook niet meteen volgas wegknalt.
bart-arts
@roscho nee hebben rustig gereden vol gas weg rijden dan word je er bang van
bart-arts
@ronald-jd1640 pomp staat dicht dus een 160 pk als ik me pomp nou is open zet naar 300 pk snap ik hem.... luchtfilter is nieuw, turbo is een orgineel 614 nummer daar heb ik hem op besteld
roscho
@bart-arts Kan de turbo-leverancier geen sporen van de oorzaak vinden? De boel was schoon en hij krijgt olie met bijna 5 bar, dat zijn de voorwaarden voor goed functioneren. Ik begin me af te vragen of die turbo's wel goed waren. Maar bij 3 nieuwe turbo's allemaal lijkt me dat ook vreemd.
bart-arts
@roscho ja klopt ik vindt het ook heel raar, hun verwijten het aan de olie etc, maar na turbo 2 alles precies gedaan te hebben zo als hun wilde, liep hij toch kapot hebben bijna uur gefilmd hoe wat we deden bij montage maar helaas toch schade, wel fijn aan het filmpje is dat we garantie kregen
ronald-jd1640
@bart-arts
Wat doet je turbodruk? Belast & onbelast?
bart-arts
@ronald-jd1640 belast tussen de 1,5-2 bar (165 pk)

Stationair 0,2 haast niet leesbaar meter gaat tot 4 bar ivm trekkertrek
unipower
@bart-arts Dat is wel veel, mijne heeft bij 300 pk precies 2 bar. Met 165 pk komt die net over de 1 denk ik 😅
bart-arts
@unipower 300 pk is 3 bar bij mij
unipower
@bart-arts Lijkt me sowieso aan de ruime kant, maargoed 2 bar moet hij makkelijk kunnen hebben zonder problemen
bart-arts
@unipower meters liegen niet zou ik zeggen en hij heeft een losse meter die op het oogsgte punt blijft hangen en hem handmatig weer op 0 zet
unipower
@bart-arts Ja ik heb ook een meter met sleepwijzer erin inderdaad
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @unipower:
300 pk precies 2 bar

300 op motor of op pto?
bart-arts
@Fendttrisixfan aftakas gemeten
unipower
@Fendttrisixfan Aftakas gemeten 270pk motor was dan 297 omgerekend
Fendttrisixfan
@unipower dacht ik al, met originele onderdelen zit er ook niet veel meer in
unipower
@Fendttrisixfan Zijn er wel bij die met originele onderdelen wel 300 halen aan de pto, heb t eens gehoord maar ik dacht zelf ook al dat ik er niet veel meer uit kan halen als wat ik nu doe 😅
bart-arts
@unipower jij hebt een 612 toch ?, dan is turbo sowieso al anders..... of je moet de huisjes van een 614 er op hebben, moet er even om liegen welke kleiner is dan mischien, weet @ronald-jd1640 het zo uit zijn hoofd......
unipower
@bart-arts Klopt, volgensmij maakt dat niks uit, ken een 615 die ook max 2,1 haalt met meer dan 300 pk.
+1
InsaneNL
Heb je foto's van de schade aan de turbo's en een filmpje van het geluid?
bart-arts
@InsaneNL foto's schade heb ik, het geluid is te hoog voor mijn iphone om op te nemen helaas
bart-arts
@InsaneNL foto 1-2 is schade turbo waar het mee begon laaste foto is turbo 2, turbo 3-4 is het zelfde als foto 1-2 maar dan heeft het as nix geleden alleen de huizen

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

roscho
@bart-arts Je geeft aan dat de oliedruk bijna 5 bar is. Maar blijft die druk ook zo als de motor even gelopen heeft? En zit er niet ergens een vernauwing (deukje) in de olieleiding naar de turbo, zodat de olietoevoer toch nog onvoldoende is? Je hebt de druk immers niet gemeten bij de turbo, neem ik aan, maar op je dashboard. Als de turboleiding (bijna) dicht zit, zal de druk op peil blijven, maar krijgt de turbo toch te weinig olie.
Mijn idee: dat turbolager kan alleen stuklopen bij onvoldoende smering, zeker als het 3x achter elkaar gebeurt.
bart-arts
@roscho als ik zonder turbo start en een liter kan onder de leiding zet zit er na +/- 2 seconden 1 liter in, dit is wel in vrije loop!, zonder dat motor aanslaat dus met stop knop uit zonder montage turbo heb ik in 2 seconden 1 liter olie bij een turbo
roscho
@bart-arts We moeten alle oorzaken nagaan, maar dit kan het dus niet zijn.
+3
radium45
@bart-arts Neem eens contact op met Aart Waterweg van Caboturbo.nl
Dat is DE turbodokter van Nederland en omstreken. Heel tractorpullend Nederland kent hem.
bart-arts
@radium45 zal ik eens doen bedankt!
radium45
@bart-arts Lees dit stukje even...
Allereerst is in de praktijk helaas maar al te vaak gebleken, dat het zogenaamde ‘testen’ en thuis ‘proeftrekken’ een redelijk gevaarlijke zaak is voor de levensduur van de turbo.

Ik kan me goed voorstellen, dat de neiging hiertoe vaak aanwezig is, maar doe het maar gewoon niet! Vaak wordt de trekker op de weg op snelheid gebracht, pootje op de rem om te zien hoever de drukmeter komt… en dan gebeurt het.. rem los en gas dicht…!

Op het moment dat deze laatste 2 handelingen worden uitgevoerd, staat de turbo nog volop massa luchtvolume te produceren.. deze terugslag luchtgolf kan nergens anders heen dan naar de inlaat van de turbo… het compressorwiel krijgt zijdelings ‘een klap voor zijn kop’ en drukt vaak de oliefilm (slechts zo dik als een mensenhaar.. 0.008 tot 0.015 mm..!!!) van het glijlager aan de compressorkant weg.. even koper op ijzer dan bij het glijlager… in heftiger gevallen loopt het wiel even licht (of zwaar) aan tegen het huis… met als gevolg directe turboschade…!!!

Wat de rotor aan de compressorzijde om de oren krijgt is ongeveer hetzelfde, als twee lui aan een touw trekken en de ene laat plots stiekem los.. gevolg… je gaat op je rug…!
bart-arts
@radium45 heb geen voet of wat dan ook op de rem gehad gewoon met optrekken hoor je hem al
+1
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @radium45:
Dat is DE turbodokter van Nederland en omstreken. Heel tractorpullend Nederland kent hem.

In België ondertussen ook al goed bekend
+1
radium45
@Fendttrisixfan Ik schreef ook Nederland en omstreken.. 😄
Weet je zeker dat er geen rotzooi uit de eerste turbo nog ergens de retourolie van de turbo blokkeert? Dan krijg je wel druk op je meter en liters in je emmer. Maar als het circuit volledig is aangesloten pompt ie geen olie rond.
Quintto
@Fendt-Farmer-Vario maar dan zou die toch de olie door de pakking de turbo in duwen? dus dan zouden de inlaat en uitlaat onder de olie moeten zitten
@Quintto dat zou je wel verwachten inderdaad. De foto's op mijn (veel te kleine) telefoonscherm lijken ook erg vettig. Bij een turbo praat je over minder speling dan bij een nozzle in een verfspuit o.i.d. Ik heb dan ook geen idee hoeveel olie daar uit zou komen.
bart-arts
@Fendt-Farmer-Vario dat is roet aanslag vettig is hij zeker niet !
bart-arts
@Fendt-Farmer-Vario goed lezen dan zie je dat de motor gespoeld is met 120 liter nieuwe olie en 4 nieuwe olie filters....... de motor olie is kraak helder
Fendt304ls
Meestal kan een turboboer wel aan de schade zien waar het probleem ligt.
Zoals je t zegt is de smering goed. Druk op de inlaatzijde ook goed. Hoe is het met je uitlaatsysteem? Heb al eens een turbo kapot gehad door een zo goed als dicht zittende motorremklep in de uitlaat..
bart-arts
@Fendt304ls heb geen motor rem..... spruitstukken etc allemaal schoon gevlakt en met nieuwe pakkingen.....
+1
Fendt304ls
@bart-arts en de rest van de uitlaat? Demper wil ook in bijzondere gevallen helemaal verstopt raken met roet. Je inlaatwiel word naar buiten gedrukt dus dat kan komen door een hoge druk aan de uitlaatkant.
dennisbouter
@Fendt304ls das nog niet zo'n stomme gedachten, ik heb van mijn bus de bi-turbo eraf gehad door teveel tegendruk van het volle roetfilter
Arie_MF
@dennisbouter bij een roetfilter moeten de uitlaatgassen door een poreus materiaal heen zodat de roetdeeltjes achterblijven, als dit verstopt gaat zitten kunnen de gassen niet meer weg en wil een motor in extreme gevallen zelfs niet rond. Bij een uitlaatdemper hoeven de gassen niet ergens doorheen, maar komen ze langs het dempende materiaal, verstopping zoals bij een roetfilter gaat bijna niet, of er moet iets bijzonders aan de hand zijn zoals @Fendt304ls schrijft.
bart-arts
@Fendt304ls die is er nieuw op gekomen na motor revisie +/- 50 uur terug
dennisbouter
Verstand van turbo's heb ik niet, maar zijn de productiedatum's van die kapotte turbo's te achterhalen, het is niet waarschijnlijk dat het aan de turbo's ligt maar ook niet onmogelijk
bart-arts
@dennisbouter zoals ik al zij wij weten het echt niet meer.....
dennisbouter
@bart-arts zoals jij al zei?, ik lees de vraag niet eerder in reacties dus ook het antwoord niet
mfrijder
Wie heeft deze turbo's geleverd?
mfrijder
Zoveel olie zoals je beschrijft mag nooit en te nimmer door een turbo gaan.
heb je de originele banjobout bij de turbo en ook die van de eerste originele?
mogelijk dat er een gaasfilter of smoring in die banjobout zit die verstopt zit.
bart-arts
@mfrijder goed LEZEN!!!!!! ZONDER turbo montage!m dus vrije loop, bij een lsa e zit er geen banjobout maar een felens.......
+1
county854t
Hallo Bart, de mensen die reageren willen vooral helpen. Jij hebt een probleem waar blijkbaar in heel Nederland iemand iets van weet. Ik zou bij de bron beginnen: de dealer, dan iemand vragen met veel turbo verstand en als die het niet weten een keer bellen met de importeur van KKK.
Er zal toch wel ergens een smeerprobleem zijn anders loopt een turbo niet zomaar stuk.
Succes
+1
Arie_MF
Die turbo’s waren compleet, of alleen de cartridge? Is er ook lagerschade bij de gesneuvelde turbo’s, of gaat alleen het compressorwiel aanlopen? (Zie ik zo gauw niet in de tekst)
bart-arts
@Arie_MF jha compressie wiel liep steeds aan... de turbo's werden geleverd waar eigenlijk na genoeg alles nieuw in zat alleen het uitlaat huis was oud..... heb vandaag een turbo thuis gekregen zo meteen maar eens monteren en kijken
Arie_MF
@bart-arts Als je compressorwiel steeds aan gaat lopen, maar er is geen lagerschade dan zou de turbo verkeerd geconfigureerd zijn en heeft het niet met een smeerprobleem te maken.
Fendttrisixfan
@bart-arts het zijn geen nieuwe turbo's dan maar revisies?
unipower
@Fendttrisixfan Zijn nog gewoon nieuwe turbo’s van te krijgen, niks beter dan nieuw in mijn ogen. Eentje die dik 10000 uur gedraaid heeft moet je niet willen reviseren
Fendttrisixfan
@unipower ja weet ik wel, maar vind het onduidelijk of topic starter nu nieuwe heeft gemonteerd of gereviseerde, want hij praat over nieuwe met oud uitlaat huis 🤔
unipower
@Fendttrisixfan Misschien bedoelt hij een ruilturbo van Fendt
+1
Fendttrisixfan
@unipower dan gaan ze echt geen oud uitlaat huis monteren, of je zal het in ieder geval niet kunnen zien
bart-arts
@unipower waar kun jij die nieuw aan komen en dan ook nog het orgineele fluit geluidje hebben ? alles is gewoon nieuw er op gezet (nieuewe onderedelen) alleen het uitlaat huis was er niks aan te zien (volgens turbo dealer) en die hebben ze opnieuw gebruikt
unipower
@bart-arts Heb laatst nog mee een nieuwe gemonteerd op een 612, pomp staat ook gewoon open en draait probleemloos. Gehaald bij een motor specialist hier in de buurt 😉 Is een originele KKK en fluiten doet hij zeker 👌

(klik om te vergroten)

Fendttrisixfan
@unipower toch geeft die kkk het ook wel op hoor, van de mijne was de as rats in 2
unipower
@Fendttrisixfan Met de originele pomp erop lopen ze niet zomaar kapot volgensmij
Fendttrisixfan
@unipower als jij zegt dat je er ook 300 hebt scheelt het al zoveel niet meer 🤣
bart-arts
@unipower bestel er ook een voor mij dan, klopt ik kan hem makkelijk rood gloeiend stoken 😂
unipower
@bart-arts Ik heb eens een verhaal gehoord van een 612 aan de waterrem met veel vermogen waar het spruitstuk zo warm van werd dat door de druk en temperatuur het uitlaathuis ietsje gegroeid is (maar een paar tiende MM) en hij daardoor ook aanliep. Misschien is dit bij jou ook gebeurd omdat er best wel wat temperatuur en vooral ook druk op staat bij jou 😉
stephan-inter
@unipower een turbo moet je gewoon roodgloeiend kunnen stoken lijkt me....
+1
Fendttrisixfan
@stephan-inter opzich niet, daarvoor worden er billet wielen voor turbo's gemaakt
unipower
@Fendttrisixfan Nadat de originele kapot gelopen is heeft die jongen een KKK met billet wiel erop gezet inderdaad 😉
Fendttrisixfan
@unipower over welke trekker heb je het nu?
unipower
@Fendttrisixfan 612 van Ruben Jansen
stephan-inter
@Fendttrisixfan
Zelfs standaard kan je ze al roodgloeiend krijgen door er mee te werken...
+1
Fendttrisixfan
@stephan-inter ja kan wel, maar een originele turbo kan geen 200°c inlaatlucht aan, dan gaat die gewoon stuk
unipower
@stephan-inter Ik heb hem bij mijn 612 aan de rem ook roodgloeiend gehad maar op tijd weer gestopt. Je kunt natuurlijk altijd doorgaan en wachten tot er iets kapot loopt 😅
+1
Fendttrisixfan
@unipower ik heb nu een holset staan, die is iets meer op zijn gemak, en blaast een pak harder 😁
unipower
@Fendttrisixfan Is we mooi werk maar vind het zonde dat hij dan het mooie fluitje mist, verder lopen ze dr wel goed op inderdaad 👌
Fendttrisixfan
@unipower het fluitje was in het begin inderdaad weg, maar begint langzamerhand terug te komen 🤣
unipower
@Fendttrisixfan Hahah mooiman, waar komt die turbo vandaan? Ook via Aart waterweg?
Fendttrisixfan
@unipower nee, vroeger ging ik naar daar maar heb nu een ander adres
unipower
@Fendttrisixfan Okee bij jullie in de buurt ergens?
+1
Fendttrisixfan
@unipower nee ook in Nederland, je moet niet in België zijn voor tractorpullingonderdelen
bart-arts
@unipower welke olie heb jij op de moter ?, ook die total olie 15 w40 van de abemec?
unipower
@bart-arts Nee heb hem toen ververst gehad bij de loonwerker hier in de buurt maar denk niet dat je de oorzaak in de kwaliteit van de olie moet gaan zoeken 😉
bart-arts
@Fendttrisixfan zit er in, kan hem makkelijk rood krijgen
tractorquintentje
Voorzichtig met kit geweest bij de flens van de retourleiding? Heb ooit van iemand gehoord, waarbij de leiding dicht ging zitten door kit/pakking die in de weg zat.
+2
bart-arts
@tractorquintentje mij is geleerd geen vloeibaarkoppakking materiaal gebruiken, ik heb er gewoon de origineele pakkingen tussen zitten van dealer 😬
Jan mf6465
Ik zou de olie uit de retourleiding eens opvangen terwijl de turbo gemonteerd zit en met een t-stuk met een drukmeter tussen de aanvoerleiding. Als je druk hebt en voldoende olie op de retourleiding, dan is de smering in orde. Dan zit het probleem bij de turbo zelf volgens mij.
bart-arts
@Jan mf6465 dat hadden wij idd ook al bedacht en gedaan olie druk en door loop van turbo is goed.😀
Jan mf6465
@bart-arts Dan moet er toch wel iets mis zijn met die nieuwe turbo’s. Is er nergens geen revisie bedrijf waar je een turbo kan laten proefdraaien op een proefbank?
bart-arts
@Jan mf6465 dat heb ik nu gedaan, denken het probleem gevonden te hebben...
Koiter
@bart-arts En wat was dat probleem dan?
bart-arts
@Koiter heb er een turbo op gezet van een kamaraad met een 615, het probleem was opgelost... ergens zijn die turbo's niet goed geweest die ik heb gehad van het revisie bedrijf...
mfrijder
Bij wie komen deze revisie turbo's weg?
er zijn genoeg malafide turbo reparateurs aanwezig die zeggen top kwaliteit te leveren...
bart-arts
@mfrijder een bedrijf in emeloord C&E turbochargers
mfrijder
@bart-arts vraag je geld terug want dat bedrijf licht je op!
mijn vorige werkgever had ook ooit daar een "nieuwe" turbo gekocht ter vervanging en ook bij hem tot 4 x toe kapot lopen binnen enkele draaiuren.
daarna bij turbo's hoet een revisie turbo gekocht en tot op heden draait dat ding nog altijd super, wel wat duurder maar achteraf vele malen beter.

ik heb bij C&E ook in de werkplaats binnen gekeken en schrok daar hoe de turbo's opgebouwd werden...

vandaar mijn vraag ook al eerder...
Huuuuub
@mfrijder
Ik heb al vele tientallen turbo's van c&e gemonteerd en maar 1 keer problemen gehad, en van dat probleemgeval is nog steeds niet duidelijk wie het nu precies schuld is. Kan ook een montagefout zijn.

Naar mijn mening is c&e in Amersfoort een top bedrijf met nette mensen wat graag met je meedenken.
bart-arts
@mfrijder zou je eens contact met me op kunnen nemen, inderdaad ben er ook geweest vond het ook allemaal beetje appart, heb je een pb gestuurd
De boer maar
@bart-arts jij hebt het over c&e in Emmeloord en een ander weer in Amersfoort welke is het nou
johndeere 3650
En eventuele passing met een ander merk turbo zoals holset geen optie?
bart-arts
@johndeere 3650 zou hem graag orgineel laten ivm verkoop als dit probleem opgelost is
stephan-inter
@bart-arts orgineel 300 pk...?
county854t
@stephan-inter En juist daar zit het probleem. Zet da ding is gewoon terug op zn originele pk,s.
Fendt is niet gemaakt om langdurig veeel te veel pk,s te leveren. Alles veel te ligt gebouwt
+1
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @county854t:
Fendt is niet gemaakt om langdurig veeel te veel pk,s te leveren. Alles veel te ligt gebouwt

Hahahaha 🤣🤣🤣
bart-arts
@stephan-inter zit een dikken berg schroef knop op kun je van 165 pk tot 300 verdraaijen zonder kapjes er af te pakken, en deze turbo is nog niet eens boven de 165 pk geweest, als hij op 300 staat is dat met trekkertrek maar helaas gaat dat dit jaar niet meer gebeuren
+1
Fendt926Driver
@bart-arts zie de trekker ook te koop staan op marktplaats....
+2
stephan-inter
@Fendt926Driver echt een duidelijke advertentie zo.......
Weinig foto's
En leugens in de tekst
bart-arts
@Fendt926Driver klopt hij gaat ook niet weg voordat de turbo er goed op blijft.... dat weten de mensen ook die komen kijken, en het scheeld helaas lopen er nog te veel geluks zoekers rond op markt plaats die denken voor 15.000 een 600 te kopen, daar gaat hij niet voor weg de mensen die bellen en of komen kijken weten van het probleem en ik zorg er gewoon voor dat het opgelost is voor hij weg gaat..... en hij moet niet weg mag weg 😅
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 614 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!