Vloeistofkoppeling ongeschikt voor trekkertrek?

Hallo,

Ik had het pas een keer met een vriend over een fendt 106 en trekkertrek.
En hij had van zijn baas gehoord (die ook meedoet aan de trekkertrek) dat fendt ongeschikt zou zijn voor trekkertrek door de vloeistofkoppeling.
Nu ben ik wel benieuwd, als dat zo is hoe dat kan.

Mvg, Edwin Schoonhoven

Deel dit topic

Reacties

Valtrapowerr
Heb ik ook wel eens gehoord, koppeling gaat dan slippen door de hoge belasting dat is dus niet bevordelijk voor de koppeling 😉
valmet6400power
Niet ongeschikt, enige wat zoú kunnen gebeuren is dat ie vast slaat, dus dat ie ineens ophoud met trekken.. maar als je een niet te hoge versnelling heb is t geen probleem.
Wout
Dat ben ik niet met hem eens, ik vind het ideaal. En bij een een te hoge versnelling zul je hem misschien door de vloeistofkoppeling stil trekken. en het is een bescherming voor de motor zelf 😉
Valtra-Fordpower
Onzin. Het enige nadeel is dat ie onder de 1200toeren niet meer trekt, omdat ie Dan door de vloeistof koppeling gaat.
Echter Echte taaie motoren kunnen nog wel een paar meter afleggen onder de 1200 toeren.
edwin 283
Hij zegt dat er een kleine koppelingsplaat opzit als beveiliging en dat die dan ook naar de knoppen gaat.
Valtrapowerr
Dat zal het dan wel zijn wat ik gehoord heb @vfp 😉
valmet6400power
Valtra-Fordpower
Nee, Echte is met hoofdletter om er nadruk op te leggen 😛 Kan ook zo: échte 😉
valmet6400power
Aa, enige wanneer ik met hoofdletters praat is als T9 dat wil hahah
930triplemaaier
Wel zit er een koppeling in die bekrachtigd wordt boven een bepaald toerental zodat dan de vloeistofkoppeling
overbrugt wordt maar dit staat los van de rijkoppeling die je gebruikt met schakelen
wat je zou kunnen doen is wat extra olie in de vloeistofkoppeling gooien zodat ie minder snel gaat slippen
jelle930
Als je maar de goeie versnelling hebt kun je zeker wel wat maken met fendt maar goed met elke trekker moet je de goeie versnelling hebben. En met de vloeistof koppeling gebeurt niks mee.
WimBe
@930triplemaaier

Dan praat je over de turbomatic E zeker?? Dit is nog een 106 😉
@valtrapower
Daar moet de vloeistofkoppeling makkelijk kunnen hebben, de droge plaatkoppeling voor het schakelen KUN je er wel uitbranden(poot op pedaal bijvoorbeeld...)
930triplemaaier
De turbomatic E is geloof ik elektrisch/hydraulisch bediend de rest hydraulisch/mechanisch
WimBe
@930triplemaaier

Maar die niet E-modellen slippen er toch gewoon doorheen(als er de juiste hoeveelheid olie inzit)??
radium45
@WimBe

De E modellen hebben een koppelomvormer met een mechanische lock-up, die kun je elektrisch losgooien, je rijdt dan net als met een wiellader.
TomH
Ik heb ook gewoon met mijn 106 mee gedaan ging goed. voor al geen hoge versnelling kiezen. Of de vloeistof turbo vol gooien met daar voor bestemde olie.
WimBe
@radium45

Ja juist! En die andere modellen dan?? Bij mij wetens wordt daar niets overbrugt, behalve aftakas?
radium45
@WimBe

de rest hebben een gewone vloeistofkoppeling waarbij zowel het rijgebeuren als pto via deze loopt, behalve de Favoserie, bij die alleen het rijgedeelte, pto gaat rechtstreeks af vliegwiel middels een price-as door de vloeistofkoppeling heen.
WimBe
Aha, danku 😉
radium45
@WimBe

ik zocht een technisch schema maar vond wat anders 😃 niet geschikt.
WimBe
@radium45

Huh? doe jij ook al in Fendt'en dan? Ik dacht dat je zo'n "rooie rakker" was 😉
radium45
@WimBe

Ja ook, maar ik weet ook alles van de techniek van de 600 serie.
radium45
@WimBe

het zolder lig hier nog vol met zuigers, inspuitpompen en je wil niet weten wat nog meer haha. Net de winkel van malle pietje 😃
vanlint8
Maar met vloeistofkoppeling moet makkelijk gaan, 1455's hebben toch ook vloeistofkoppelingen. moet je kijken hoe goed die het altijd doen.
Meneer Kool
Ach van de vloeistofkoppeling heb je weinig last met trekkertrek.. alleen als je onder de 1200 toeren zakt.. dan kan het zijn dattie stilvalt.. maar gewoon een kwestie van de juiste versnelling kiezen. Bij veel motoren licht het maximale koppel toch hoger dan 1200 toeren.. dus als hij doodgaat en onder het maximale koppel zakt.. dan gaat ie toch dood, het geen wat inhoud dat het weinig uitmaakt 😄
WimBe
@radium45

Ik merk het haha! Had je vroeger ook Fendt'en op het loonbedrijf ofzo???
radium45
@WimBe

Ja wij hadden de 1ste Fendt met 4wd in Nederland, toen was De Vor de enigste dealer nog, was een Favorit 4S. Bj 1970.
Wimsumar
Beste Edwin 283: Het enige onderdeel van een Fendt waar vrijwel geen reparaties aan zijn is juist de vloeistofkoppeling!
Zeg nu zelf, het merk wat het meest aan de start verschijnt bij trekkertrek is Fendt.
Het doorslippen van de vloeistofkoppeling, wat alleen bij lage toerentallen mogelijk is, kan geen kwaad: De 6 liter olie die er inzit heb je niet zomaar aan de kook.
valmet6400power
@Wimsumar
Het meest aan de start wel maar de resultaten..
(haphap)
Wimsumar
Beste Valmet6400power]

Quote:
(haphap)

Haphap? Hoezo 'haphap'? Of sta je nu alweer door te slippen met die eikelige Valmet van je 😃
valmet6400power
Haha het is inderdaad slippen, vermogen heeft ie zát 😉
radium45
@valmet6400power

En jij kunt maar 2 x ''klikken'' 😃
caseih1056xl
Vloeistofkoppeling is ideaal. Ik vind het mooi werken.
In princiepe pakt hij goed aan bij 1400toeren staat in ( 816/824 handleiding)

Als je een Turbomatik E hebt pakt hij hem sowieso terug op een lagere vertraging tijdens zwaar trekken. zo smoort hij hem niet af bij een hogere vertraging.
valmet6400power
@radium45
slechts 1x bij onze versie, anders word de versnellinsbak vernietigd door de SISU 😃
radium45
@valmet6400power

die is goed haha, Terminated... die motor is wel goed, heb ik ook in mn hobbytrekker liggen.
valmet6400power
@radium45
*heeft even snel gekeken op je profiel*
'die 8950?!
radium45
Deze
valmet6400power
@radium45
eindbaas!
van een loonbedrijf? of is dat loonbedirjf van jullie zeg maar
radium45
@valmet6400power

Volgens mn boekhouder is hij van mij. 😃
valmet6400power
@radium45
woaaa bruuuut!!
helemaal nieuw gekocht? en wat voor bedrijf hebben jullie dan??
Valtra-Fordpower
@Wimsumar
Geachte heer Wimsumar
Quote:
alweer door te slippen met die eikelige Valmet van je

Nou moet je niet gaan vloeken hea 😃
edwin 283
@radium45

@WimBe

@Wimsumar

hij zegt ook dat als iemand die nog nooit op een fendt met vloeistofkoppeling heeft gereden, en die gaat de hele dag een kuil aanrijden, dat die de koppeling aan het einde van de dag naar de knoppen heeft.
Klopt dat dan ook?
radium45
@edwin 283

Nee, wij hebben 612,s gehad met meer dan 10000 uur op de klok met de eerste koppeling erin, sterker nog.. wij hebben nog nooit een rijkoppeling vervangen bij een Fendt. Aftakas koppeling kwam wel eens voor.
edwin 283
@radium45

O oke.
Ik heb al wel eens gehoord dat vloeistofkoppelingen bijna alles kunnen hebben.
Maar hij zegt dat als je dat niet gewend bent om met een vloeistofkoppeling te werken dat je dan als je veel moet koppelen zoals op de kuil dat je hm dan aan het ende van de dag kapot hebt.
radium45
@edwin 283

even voor de duidelijkheid, in een Fendt zit achter de vloeistofkoppeling een gewone drukgroep met plaat, tis niet alleen de vloeistofkoppeling. Je moet de aandrijflijn kunnen onderbreken he met schakelen.
HOOIJMAN
De types 311 enzo moeten wel bekend staan om een niet al te beste koppeling.
radium45
@HOOIJMAN

Zou kunnen, ik heb alleen ervaring met Favo,s
edwin 283
@HOOIJMAN

Geld dat ook voor de 100 serie?
Dat zijn (vind ik ) zeer goede koppelingen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
48
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
5