Illustratie van:

Fendt 103 LS - Aftakas begint te roken aan de onderkant bij het motorblok

Hallo allemaal,

Vanavond was ik aan het beregen met de 103ls en had ik de pomp op de aftakas 10 minuten aan staan op 1000 toeren toen deze begon te roken aan de onderkant bij het blok. De rook kwam uit een soort van vensters. De rook rook verbrand maar ik weet niet waarom hij begon te roken en hoe ik dit kan oplossen. De aftakas heeft het hiervoor wel altijd gedaan.

Wie o wie kan mij helpen

gr thijs

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Waarschijnlijk je platen overleden?
chef beunhaas
Dit is hoogst waarschijnlijk je aftakas koppeling, om deze te vervangen met je m splitsen net na de versnellingsbak. mvg
+1
steyr 9087
Je kunt proberen de aftakas koppeling bij te stellen maar als die dan weer gaat roken dan zul je er nieuwe platen in monteren
En dan zul je de trekker moeten splitsen
En een tip als je de trekker splitst achterbrug olie aftappen,
En de druk gaffel van de aftakas koppeling dat is linkse en rechtse draad deze moet je losdraaien anders krijg je de aftakas lammelen er niet uit
verse koe
Aftak as koppeling zit toch aan de zijkant? Roostertjes roken, meer bij vloeistof koppeling? Geeft hij achter de motor olie gelejt!?
Derkmax
Is wel de aftakaskoppeling achter het dekseltje/ rooster. Blijft hij ook plakken ?
Kan zijn dat de platen vet waren door lekkage, en dat ze nu weer schoon zijn door de wrijcing/ verbranding. Blijft het roken en slippen, dan is het einde koppelingsplaten.
+1
Fendt303 Iwan
Zowel de aftakaskoppeling en de vloeistofkoppeling kun je vanaf de onderkant zien, maar de aftakaskoppeling zit als het goed is een afschermkap voor. De "vensters" die je noemt, daar zit de vloeistofkoppeling achter. Mogelijk dat die wat heeft lopen slippen.
+1
basia
@Fendt303 Iwan

Ja klopt wat je zegt ; aftakas platen pakket zit onder in de tussenbak en vloeistofkoppeling op het vliegwiel op de motor
marco955
Of heb je soms met te weinig toeren op de motor de keringen van de vloeistof koppeling er uit gekookt. Heb ik bij een 515 zien gebeuren
fendt farmer309c
Waarschijnlijk had je te weinig motortoeren, mij is altijd gezegd bij een vloeistofkoppeling zwaar werk boven de 1500 motortoeren te doen dan is de kans op slippen kleiner.
volvo430
Je kunt hem beter op 540 zetten, op 1000 toeren maakt hij te weinig toeren.
Bij nieuwere tractoren gaat hierdoor het uitlaat filter dicht zitten.
De oudere beestjes kunnen hun vocht in de motor hierdoor niet kwijt
verse koe
@volvo430 als hij hem op 1000 had.... Heb wel eens van een 307 aan de mest mixer gehoord op 1000 aftak as. Op 1200 motor toeren en en er bij weg gaan. Terug komen en dan de hele vloeistof koppeling er uit gestookt.....

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 103 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0