Omdat onze oude Zettelmeyer shovel (tractorfan.nl/picture/256574/ ) versleten is, zijn we opzoek naar een plaatsvervanger. Hij wordt hoofdzakelijk gebruikt voor het laden van de mengwagen (80% van zijn tijd) en daarbuiten nog strostallen uitmesten en zo nu en dan eens wat grond verzetten.
Momenteel hebben we een mengwagen van 2.90m hoog, hierdoor gaat de bak altijd in de mengwagen met leegkiepen. Voornamelijk voor die reden dachten we aan een machine die hoger kan dan een normale shovel. Maar omdat we het zicht bij een gewone verreiker niet voldoende vinden dachten we aan een “knik-verreiker”.
Een knik verreiker combineert de flexibiliteit en het goede zicht van een shovel, met de uitkiephoogte van een verreiker (welliswaar maar 5.2 m maar dit is hoog genoeg). Anderzijds een lijkt een shovel mij nog steeds heel wat robuuster dan zo een verreiker en dus ook duurzamer.
Momenteel hebben we twee machines op het oog:
1. Een JCB TM310 tractorfan.nl/picture/359168/
2. Een Volvo L40B tractorfan.nl/picture/539891/
Nu mijn vraag, wat is volgens jullie het voordeel en het nadeel van beide machines? Voor ons is het moeilijk om een keuze te maken. Het belangrijkste punt is voor mij de duurzaamheid van de machines.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
zettelmeyer:
JCB
Volvo
Dan kom je al hoger als met een normale giek. Of is hoogkiepbak misschien het overwegen waard.
kan meer dus ook wat meer onderhoud verwacht ik. Zitten POM lager blokken in denk ik. Die kunnen slijten na verloop van tijd. Is geen grote kosten post.
Maar daar is goed aan gerekent en kan ongetwijfeld lang mee gaan.
wat zijn POM lager blokken? is dit de lagerbussen uit een soort van kunst stof materiaal ? Wat jcb wel heeft is een speciale bevestiging van hun bussen in hun giek. Hier zit in lijn met de kracht een plaat zodat de kracht beter verdeeld word in de arm.
het wordt altijd 1 van deze twee machines, omdat deze dealers niet te ver weg zijn.
ik heb al heel wat shovels opgezocht, de meest bekende merken, jcb, liebherr, terex, atlas en volvo hebben allemaal ongeveer de zelfde kiphoogte. Weet jij misschien een merk van shovel met een langere giek? gewichtklasse wel rond de 8 ton.
jcb; machine met veel mogelijkheden, maar ook met meer onderhoud lijkt me, al zijn de 'agri' versies 'speciaal' gebouwd voor de landbouw volgens mij, beide goede keuze lijkt me
de jcb vraagt inderdaad meer onderhoud lijkt mij jah. Maar waren wel vanplan om hier waarschijnlijk centraal smeersysteem op te installeren. Smeren is vaak een hekelpunt wegens "tijdgebrek" op de boerderij merk ik.
al gekeken naar een cat 908?
ze worden meest geleverd met een dichte high lift giek, en zijn uit enige ervaring hele handige fijne en degelijke machine's!
Of luiigheid! Voor zulke dingen moet je gewoon tijd maken, en dat heeft een boer echt wel hoor! even doorsmeren kost 10 minuten als je et goed doet.
niet als je er voor geen meter bij kunt, slangetjes richting smeerpunten helpen dan ook al een heel eind!
Ja van die slangentjes naar zoon smeer blokje is ideaal, maarja dat kost lang niet zoveel dan zoon centrale smeersysteem!
tractorfan.nl/topic/19955/
wij zijn nu ook voor een vervanger aan het kijken voor onze shovel(JCB 410). begint steeds meer olie te verbruiken.
ook zijn wij voor z'n jcb tm310 aan het kijken, nu vraag ik me af of die volvo L40B wel zo hoog komt als jullie zouden willen? verreiker moet je niet kopen voor voerlaaien, niks geen zicht aan de rechterkant en die hele grote hoogte heb je toch niet nodig, 4,5 meter is genoeg.
wat van voerwagen hebben jullie? wij keenan
over dat smeerstysteem ben ik nog aan het denken. Op mijn werk (opbouw van veeg/vuilwagens) word vaak gebruik gemaakt van centrale smering. richtprijs zou rond de 3500 euro zijn. Ook dacht ik aan de piste om alle smeerpunten samen te brengen zodat je dan maar op 1 plaats moet pompen, dat is misschien ook een mogelijkheid.
de volvo heeft ongeveer dezelfde kiephoogte als onze shovel nu, dus eigenlijk te laag. We hebben een trioliet mengwagen. Deze zal over vijf jaar ook wel al aan vervanging toe zijn en dan kunnen we naar een lager model dubbele vijzel wagen gaan als we met een shovel laden.
We hebben onze sleufsilo's over de weg en het is hier een bochtige weg, goed uitkijken met de straat op rijden dus. Dit is het belangrijkste punt voor zicht! mede omdat hier tien km verder ander half jaar geleden verschillende fietsers zijn overreden door een tractor.
gewicht is ook rond de 8 ton, en kan ook 5.4 m hoog reiken.
ik kan er geen in omloop vinden die niet teveel uren hebben. Boven 5000 uren vind ik al heel wat. ook zit het knikpunt nogal hoog tegenover dat van een jcb wat het zicht belemmert. Anderzijds john deere is toch het mooist
jah word alleen niet meer nieuw gebouwd he, dus op wisselstukken kan het lastiger worden .
Tussen de 2 modellen die je voorstelt jochem zou ik opteren voor de jcb
* Hogere rijkwijdte
* persoonlijk vind ik het zicht beter
* zijn meer afgestemd op landbouwdoeleinden
Ik ben niet zo een fan van shovels op de boerderij als enige machine omdat ik ze vaak erg lomp en beperkt vind , de mogelijkheden van de jcb zullen je snel versteld doen staan als je wat moet lossen ergens wat opsteken , zelfs voor grond even wat niveleren met de giek gaat dan redelijk .
Mocht ik je gedachten kunnen veranderen zou ik zeggen kijk eens naar de zwaardere schrankladers (bobcatten ) Wij hebben thuis een NH L185 , hefhoogte is dachtik 3.6 meter ofzo dankzij de "super boom " de handigheid ervan is zeer goed . Wel is grond een hekelpunt op aarde verlies je nogal snel je kracht het gaat wel maar is niet idiaal bij veel modder ed.
Het zicht naar voor is goed en in principe met de mast naar beneden opzij en naar achteren ook alsje maar kijkt .
K'geef het je maar mee
het chassis van de Volvo L40B is wel vergelijkbaar met dat van de JCB tm denk ik. Dus lompheid zal wel overeenstemmen. Het gebruiksgemak van de JCB gaat zowiezo hoger zijn. Maar 15000 uren dagelijks in de maisbult zitten duwen, kan die tele arm dat wel aan. Voor de volvo giek heb ik daar geen twijfel over, onze zettelmeyer (voorganger van volvo) heeft ook al meer dan 17000 uren op de teller.
schrankladers vind ik mooie dingen, als ze klein zijn, voor kleine hokjes uit te mesten, over de rooster te rijden en het voor bij de duwen. Een grote schranklader zie ik hier zo niet zitten, het hele erf is beton en dat wringt overal. En als je dan een keer het veld in gaat voor balen te laden rop je de hele zode los.
schrankalder is een gewente met de juist banden valt alles wel mee, zelfs met de zware ben je handig en op een erf vaak sneller als een shovel of vereiker.
En ik verwacht toch dat die jcb het moet aan kunnen het is tenslotte de beproefde techniek van een vereiker en een shovel verenigd en voor kinderziektes zitten we al ruim ver in de ontwikkeling ervan.
en een shovel is altijd iets lomper als die dingen van jcb (vergelijkbaar met shäffer 930T en manitou loader ed. )
een smeer systeem haalt niks aan want als er zand en troep in komt raakt hij verstopt dan ben je verder van huis
Zelf ben ik toch erg van van de verreiker, of verrijker ook wel genoemd. Dit vanwege het erg makkelijke in en uitstappen. Ik heb zelf zo 250 uur op een verreiker gemaakt, en het zicht valt ontzettend mee. als je de mogelijkheid hebt deze op proef te gebruiken raad ik het je ook ten zeerste aan.
Een groot nadeel van de shovel, blijft in alles wat je doet de beperking met hoogte, dit kan zoals gezegd opgelost worden met een hoogkiepbak, maar ook dan twijfel ik aan de flexibiliteit van deze machine. ik hoop dat je er wat aan hebt
Ja Schaef/Terex shovels zijn er met langere giek en bij Volvo en JCB zijn ze ook leverbaar. Gewoon naar vragen bij de dealer.
Meeste onderdelen zijn vrij universeel, en dus ook al bij een serie trekkers of net wat gebruikt.
Alleen de arm etc wordt lastig dan ja,
cilinders kopen ze wss dan wel weer bij een concurrent lijkt me.
zaterdag gaan we kijken naar de volvo L40B is een occasie machine van 2007 met 5000 draaiuren. Wat me zorgen baard is dat hij afkomstig is van een loonwerker die ook in het grondverzet zit, deze volvo gaat weg wegens "te klein". Het doet mij vermoeden dat hij dus hard heeft moeten werken in die vier jaar. Dit word deels bevestigd door een hydrauliek pomp die op 3000 uren vervangen is (maar dit zou ook kunnen komen door vocht in de olie oid)
Een goede JCB TM occasie is moeilijk te vinden, van een nieuwe TM310 hebben we prijs laten maken. De twee machines zijn kwam prijs niet echt met elkaar te vergelijken, de Volvo zou 10 jaar mee moeten kunnen (dan 15000 uren) de JCB zeker 15 (15000 uren) zonder al te groten problemen. Het prijs verschil tussen beide is dat de volvo ongeveer de helft kost van de JCB.
dit zijn ook topmachine's, en hebben een high lift giek