Fendt 309 LSA - rolgeluid bij de hoogste versnelling
Sinds vorige week kan ik de baan op met mijn deels gerestaureerde Fendt 309 LSA van bouwjaar 1983. Wanneer ik echter in de grootste versnelling rijdt ontstaat er bij een toerental van 1800 een overdonderend geluid in de cabine. Dit geluid vermindert soms als ik nog iets hoger in toerental ga (2100). Uiteraard op een perfect egaal wegdek. Dit geluid krijg ik niet als ik op de 30 km stand schakel en vol gas geef. Een (weinig geïnteresseerde) Fendt dealer dacht dat het misschien aan de silentblokken ligt die versleten zijn zodat ijzer in contact komt met ijzer. Bij de restauratie demonteerde ik de achterste silentblokken om nieuwe bouten te monteren: ik zag geen slijtage van het rubber. Maar misschien zijn die na 37 jaar wel wat verhard en is deze vervangen misschien toch wel een goed idee. Ik denk eerder dat het geluid voortkomt van trillingen. Veroorzaakt door de voorbanden? Deze waren ongelijk versleten en werden daarom gewisseld zodat de minst versleten kanten nu aan de buiten kant zitten. Bij het rijden op de traagste versnellingen maakten deze wielen schokkende bewegingen: met 4 extra frontgewichten beter af. Of komt het geluid uit de versnellingsbak? Heeft iemand hier ervaring mee: het zou het rijden een heel stuk aangenamer maken als dit kan opgelost geraken. Bij voorbaat dank voor jouw reactie. Fons
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 309 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
heb je al (extreem) lagere of hogere banden spanning voor of achter geprobeerd
ken het zelf niet.
je hebt wel radiaal banden achter?
Ik kijk uit naar verdere reacties. Mvg, Fons
Dank voor jullie reacties. De vierwielaandrijving is uitgeschakeld. De bandenspanning is momenteel 1,2 bar. Ik zal eens proberen met 1 bar.
mvg,
Fons
Gisteravond de bandenspanning aangepast: 1,4 vooraan en 1,6 achteraan. Het rommelend geluid (komt precies uit de achterbrug) en de trilling van de cabine die ermee gepaard gaat begint bij snelheid rond 30 km/u. op goede asfaltweg. Duw ik plankgas (35 km/u. volgens de meter) dan is het meeste geluid weg. De wielen werden met een pneumatisch slagmoersleutel bijgespannen in de garage. Fons
Momenteel verder nog niets meer ondernomen om de vervelende trillingen te laten stoppen. Ondertussen recent wel ontdekt dat de trillingen ook optreden als ik de tractor stationair laat draaien tussen 1500 en 1800 toeren. De trillingen komen dus uit de motor & bijhorend gedeelte (denk ik). Ik pas mijn rijstijl een beetje aan door het bereik tss 1500 en 1800 toeren te vermijden. Zo kan ik al best genieten van een ritje dat ik iedere zondag-V inplan als het niet regent.
Vorige week de tractor ook eens gebruikt voor wat hakselwerk om te kijken of de cardan het nog wel doet: wellicht al jaren niet meer gebruikt. Maar alles werkte nog prima.
mvg,
Fons
(klik om te vergroten)
Bij veel straatwerk is michelin nergens voor nodig. Slijten haast nog sneller.
Een band die zacht bolt op de weg bij uitstappen...
Dat schrijf jij.
Snap niet wat daar mee bedoelt wordt