Illustratie van:

Renault 95-12 - De remmen zitten vast, daardoor slipt de trekker een beetje wat moet ik doen?

Mijn remmen zitten vast van de Renault 95.12 TX hij slipt ook en ik kan het rem pedaal niet ver in trappen! Wat moet ik doen

Deel dit topic

Reacties

+1
blauwe tractor
Demonteren en repareren zo moeilijk kan het niet wezen. Toch???

Makkie voor een beunhaas denk ik zomaar!!
@blauwe tractor dat klopt zeker ja bedankt ik zal er naar kijken.
+2
joop-same
@debeun-hoazenkanaal Je moet niets doen,alleen kijken hoe een echte monteur dit probleem oplost.
varken
Remslangen vervangen
@varken Ik denk dat het de remslangen niet zijn! Want ik kan 1rem pedaal niet indrukken ja ongeveer de helft en de andere kan ik wel intrappen en die remt gewoon
+1
varken
Dat denk ik wel, deze remslangen kunnen inwendig dicht gaan zitten als terugslagklep, en daardoor bouw je druk op, maar niet af @debeun-hoazenkanaal
@varken bedankt ik zal kijken👍🏻
roscho
Quote Reactie van @debeun-hoazenkanaal:
hij slipt ook

Wat bedoel je daar precies mee? Slipt de koppeling?
+2
Volgens mij heb jij een hydraulischRem systeem met 4 rem zuigers per kant.
Deze zuigers kunnen onwijs vast zitten.
Misschien is dit het probleem?
Losmaken zonder ervaring kan meer brokken geven dan wat je lief is.
Remslangen zoals hierboven beschreven staat kan ook een oorzaak zijn.
De rem olie komt dan niet bij de zuiger en je kan dan trappen tot je een ons weegt.
Even om en om de slangen los maken en kijken of er vloeistof uit komt.
De hoofdremcilinders kunnen ook vast zitten.
Of de evenwicht klep zit vast, gebeurt ook wel vooral als de remvloeistof erg oud is.
Denk wel een paar keer na voor je iets gaat doen zonder de boel kapot te draaien zoals vast geroeste remleidingen.
Sommige onderdelen zijn niet makkelijk meer verkrijgbaar.
Als je handig bent en goed na denkt wat je doet dan kom je een heel eind.
@Ferdinanddijkstra waar zit ergens de vul pot dan met remvloeistof?
+5
@debeun-hoazenkanaal beste jongen, als jij aan mij moet vragen waar de vulpot zit dan heb ik het idee dat je er niet zo heel veel kijk op hebt en is het verstandiger dat je dit aan een professionele monteur over laat voor dat er ongelukken gebeuren.
@Ferdinanddijkstra ik denk zelf dat de linker rem cilinder vast zit want de rechte doet het en de linker kan je gewoon niet goed intrappen
+6
blauwe tractor
@debeun-hoazenkanaal
Ik denk dat lezen ook al een probleem is voor je, want je blijft maar raaskallen van dit of dat terwijl je eigenlijk alleen maar zit te gokken. Remmen zijn toch een essentieel onderdeel van een veilige trekker, ga er dan ook niet aan beginnen als je er totaal niet van afweet.
Doe wat @Ferdinanddijkstra er over zegt ga naar een goede monteur die er verstand van heeft en laat het daar repareren en niet door een of andere @debeun-hoazenkanaal
Hanomag901E
Weet niet of het hier mag maar heb even vraagje over die evenwicht klep waar Ferdinanddijkstra het over had; waar zit deze klep precies en wat doet die? Heb namelijk verschil in de hoogte van de pedalen bij remmen en vraag me af of dat met de evenwicht klep te maken kan hebben.
HRC en remzuigers zijn gewoon los en werken goed, alleen (zelfs na goed ontluchten) blijft het rechter pedaal 'hoger' dan het linker bij remmen...
@Hanomag901E als je bij het drukken op beide pedalen even veel remkracht voelt op de wielen dan is er niks mis met de evenwicht klep
Dan moet je gewoon de pedalen gelijk stellen met het draadeind aan de pedalen
roscho
@Hanomag901E Waarschijnlijk zijn de beide remmen (links en rechts apart dus) niet afgesteld op dezelfde hoogte. Waarschijnlijk zit ergens bij/in de remtrommels een stelschroef waarmee je dat kunt afstellen. Let op: stel de remmen niet te strak af, door te remmen worden ze warm en kan de boel nog strakker komen te staan, zodat ze dan niet meer vrijkomen. Je komt dan met stinkende, rokende remmen op je bestemming aan, of de trekker blokkeert geheel.
De evenwichtklep zorgt ervoor dat, als beide remmen niet precies op gelijke hoogte zijn afgesteld, beide wielen toch gelijk remmen wanneer je beide (vergrendelde) pedalen intrapt.
Waar de stelschroef voor de remafstelling precies zit, kan misschien iemand anders vertellen, ik ben niet thuis in Hanomags.
Hanomag901E
Bedankt voor de reacties 👍 draadeinden zijn wel evenveel uitgedraaid bij de pedalen, dacht niet dat het dan de bedoeling was 1 kant verder uit te draaien dan de andere kant? Alleen is aan 1 kant de remschijf zelf wel dunner/verder afgesleten dan aan de andere kant maar volgens mij valt er aan de remmen zelf niet zoveel af te stellen?
Gaat trouwens niet over een Hanomag 901 (is weer heel anders qua remmen 😉 maar een Renault 77-12 en las het stukje van de 95-12 zodoende dat ik het hier vroeg 😉
@Hanomag901E is het een 77-12 TX/TS ?
Verschil in dikte van de riemschijf mag niet uit maken wat afstelling betreft.
Misschien is er een hoofdremcilinder die slechter word ?
@Hanomag901E is het een 77-12 TX/TS ?
Verschil in dikte van de riemschijf mag niet uit maken wat afstelling betreft.
Misschien is er een hoofdremcilinder die slechter word ?
Hanomag901E
Is een Renault 77-12 TX, hoofdremcilinders zijn net gehoond en zit allebei net een revisiesetje in dus hoop eigenlijk dat dat gewoon goed is... bij de remmen zelf valt volgens mij niet zoveel af te stellen, en de draadeinden bij de pedalen zijn precies even ver uitgedraaid, dus zou eigenlijk verwachten dat beide pedalen (ongeveer) op dezelfde hoogte komen met remmen?
blauwe tractor
Pedalen 4 cm ingetrapt dan blokkeren en de draadeinden strak zetten, dat is toch de afstelling
Hanomag901E
Weet niet wat de afstelling is, maar is beetje tegen m'n gevoel dat de draadeinden niet gelijk zouden staan bij de pedalen/hoofdremcilinders. Dan zou 1 hoofdremcilinder dus altijd verder ingedrukt moeten worden om pedalen gelijk te hebben met remmen. Zodoende vroeg/vraag ik me af of die evenwichtklep ermee te maken kan hebben? Dikte van de remschijf en blokken zou toch niet uit mogen maken lijkt me...
blauwe tractor
@Hanomag901E
Sorry dacht dat het een mechanische remming was.
Hanomag901E
Nee, is een hydraulisch rem systeem met 4 rem zuigers per kant en 2 hoofdremcilinders, is eigenlijk beetje hetzelfde idee als een auto met remklauwen.
+1
monster 2012
De stangen tussen de pendalen en de hoofdrempompen horen afgesteld te worden zodat de beide stangen even veel speling hebben op de rem pomp,dus alle bij bv 1 mm en dat is dat de zuigers in de rempomp ook echt helemaal terug komen in de ruststand ivm dat het compensatie gat welke in de pomp zit vrij komt en dat er geen rest druk op het systeem blijft staan
Hanomag901E
Bedankt voor de info 👍 Ben er nog een beetje mee bezig geweest; remmen en ontluchten en heb het idee dat het wel wat beter is geworden. Denk dat misschien de nieuwe blokken ook nog een beetje beter pas moeten slijten op de remschijf, die is namelijk wat scheef ingesleten. Ga het zo eens een tijdje gebruiken en aanzien of het beter of slechter wordt 😀

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 95-12 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0