Oppikhaak

Wil volgend jaar een oppikhaak achter op de hakselaar
zijn er ook ideeen om de stuurcilinder van de silagewagen mee te laten werken
Wil met 1man minder de haksel trein rond zetten
Dus dat word steeds ompikken en dat moet snel en handig gaan

Deel dit topic

Reacties

bart H

Dt is geen antwoord op je vraag maar misschien wel iets voor een voorbeeld

Misschien kun je de oppikhaak ook omhoog en naar beneden laten gaan?
radium45
@XM150 Wat is de reden dat je op deze manier wilt gaan werken? Ik zou dan toch kiezen voor een bunker achter de hakselaar denk ik. je behoud de capaciteit en toch een combinatie minder op de weg.
Wimsumar
Beste XM150: Uitgaande van (gemakshalve) een prijs van € 360,- /ha. en een capaciteit nu van 1 hectare per uur, kost iedere minuut stilstaan (bij wagenwisseling) en vertraging (hakselaar moet kracht verdelen naar hakselen en wagen meetrekken) € 6,-.
Geschatte tijdverlies voor wagenwisseling en langzamer rijden 5 - 10 minuten per uur ( X € 6,- ).
Bij een tarief/hectare verdient de tweede transporttrekker zichzelf dus wel terug.
jouwstra
@Wimsumar

je ontlast de chauffeur wel op de hakselaar, die hoeft alleen de wagen achter zich vol te blazen en niet op degene te letten die naast hem rijdt, dat scheelt ook tijd en energie 😉
jouwstra
Dan kun je beter meelopend tandem onder de wagen hebben, dat scheelt aan en afkoppelen.
Wimsumar
Beste Jouwstra:De wens van XM150 de tandem van de silagewagen mee te laten sturen is niet voor niets: Het werkgebied in de omgeving van het Friese Pingjum kent nauwelijks percelen waar de maisrijen meer dan 100 meter in een rechte lijn liggen. Je zal dus achterstevoren op de hakselaar zitten om de blaaspijp ook mee te sturen. 😃
(P.S.: mijn langste rijen zijn 500 meter ''in lijn''.)
S Schenning
@Wimsumar

Dat system wat jij net afkraakte, heb de loonwerker vroeger altijd zo gedaan, en dat doen vandaag nog steeds. Het omkoppelen duurt mss halve tot een minut. Geen geknooi met het gras, minder personel, minder sporen op het land, hakselpilot hoeft alleen nog maar naar de pickup de kijken. In de mais met begin maken van een nieuw percel is het ideal. Met kleine opbrengsten op grasland is het ideal, met vaste rijsporen is het de enigste system, enz
dx11
Ik zou voor schamel-wagens gaan. Al zal dat natuurlijk wel een te grote investering zijn. Maar in mijn ogen wel de oplossing.

jan-veenhuis.com/site%20onderdelen/…
Fendt926Driver
@dx11

waarom zitten die schuine hoeken in die veenhuis kipwagens?
en waarom geen grotere wagens (langer breder hoger kleinere banden niet smaller)
interman
@Fendt926Driver

schuine hoeken= stabieler, minder kans op omdonderen bij scherp draaien als lading voorin zit.
dx11
Tegen het klem lopen mocht je onverwacht toch met 2 wagen een stukje achteruit moeten denk ik. Kwa breedte en hoogte zijn deze al aardig aan de maat als ik het zo zie, en lengte, ja dan met je het frame ook al weer zo veel zwaarder bouwen. zal wel snel in kosten op lopen denk ik.

Kleinere banden rollen veel zwaarder, en aangezien een grasdrogerij juist moet kuilen als het erg nat is........

Ik ben verder niet bekend met deze wagens, maar als ik dat filmpje zo zie werkt het mooi rap.
DESLAGERURRE
Ik geb nog een oppikhaak liggen van een 50 serie van JD ..
massey-ferguson
Van jaar net opikhaak achter van de hakselaar af gehaalt 😛
bert8210
Mooie schamelwagens te koop 😃
HOOIJMAN
Ja is tog 3 keer niks dat om gehaak ! kost alleen maar tijd !
fordmajor
@massey-ferguson

waarom dat dan? en al begonnen met hakselen?
massey-ferguson
@fordmajor

Gebruikte we nooit en hebben nu moederblok achter op gebouwt as moet kunnen we dan wat gewichten er achter op hangen as erg nat word.nee zijn nog niet begonnen.een stuk is al aardig dood zegmaar.mischien dat die er volgende week nog af gaat nat stukje en het doet nu ook niks meer.maar planing is dat over 1 week los gaan.(herfstvakantie)
fordmajor
@massey-ferguson

owkeej, wij beginnen morgen met het laatste
massey-ferguson
@fordmajor

ooow kijk aan.hoeveel bunder gaan jullie over? wij hebt vanmidag de kooi der nog eeem voor gehongen.nog half dagje staat die er wel klaar voor as weesn mot 😛 hhaha
Joop3
Dan praten ze over tijdsbesparing: Met een schamelwage achterwaarts de kuil op.

Stuurstangen kun je vast zetten. Automatisch aankoppelen gaat niet, want dan moet je met de hakselaar onder exact dezelfde hoek aankoppelen als dat de trekker er voorheen gegaan is.
Oppikhaak werkt vlot, als je er handig mee bent. Vroeger met de UTW-tjes was het nog beter. Oppikhaak onder de trekker en aan de hakselaar. Klep ging los met een ruk aan het touw, dus geen hydrauliekslangen. Remslangen en lichtkabels hoefden ook niet aangekoppeld te worden, want die waren er niet. Hooguit een carbidlamp achteraan. 😃
Aftakas ging vanaf de trekker, omdat er geen cabine, of in elk geval geen achterwand in zat.
Tegenwoordig is het omkoppelen heel wat meer werk. Als je alle stuurstangen, bedieningskabels en hydrauliekslangen loshebt, en de steunpoot uit hebt, heb je de silagewagen ook al half vol.
Joop3
@fordmajor
Morgen eind van de middag ook nog? Zo ja: waar?
Ik moet toch nog een keer langskomen... 😉
fordmajor
@Joop3

dat licht eraan hoe het loopt. als het goed is hoop ik het rond 5 uur wel weg te hebben anders sms maar even. zaterdag in eibergen,
keeko
Al zou het al lukken om de stuurcilinder automatisch aan te koppelen, dan denk ik dat de wagen toch gaat wringen. Bij een hakselaar stuurt meestal de achteras en word bij scherpe bochten de wagen nog rechtuit getrokken, terwijl de stuur cilinder bijna volledig in- of uitgeschoven word. Dus wielen worden te vroeg gestuurd bij het nemen van een bocht.
Meelopende tandem of schamelwagens lijken hier de beste optie.
Die schuine hoeken in die veenhuis wagens zijn voor dat ze nu met kortere dissels kunnen en de bak dus groter kan, anders zitten ze met de maximale lengte in de knoop met 2 wagens achter elkaar.
Joop3
@fordmajor Zaterdag ben ik ook bezig....
Ik SMS morgen nog wel even.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
4