SGR Fendt vario 312

Door de SGR klep worden de uitlaatgassen gecirculeerd, met het gevolg dat warme lucht de motor ingaat, nu is bij ons de koppakking lek gegaan en wouden we de SGR klep dicht laten zetten, zodat hij de uitlaatgassen niet meer circuleert en er alleen koude lucht ingaat. De SGR is toch alleen maar voor de milieu eisen? en zijn er meer mensen die dit gedaan hebben?

Gr. Mark
Fendt-LSA

Reacties

RobinBos
Heeft hij ook een variabele turbo?
Dan zou ik hem lekker zo laten als hij is, ga je daaraan knutselen, dan weet die computer helemaal niet meer wat hij doet. Dit kan tot gevolg hebben dat hij de turbodruk te hoog heeft, en je koppakking er weer uit blaast.
Fendt-LSA
Nee zit geen variabele turbo op.
boerin
@Fendt-LSA

maar door warmen lucht ontbrand de moter makkelijker dus dan kan die meer in de zelfde tijd doen waardoor hij meer toeren kan maken dus minder snel stil valt!
basia
@Fendt-LSA

We hebben het denk ik over de EGR klep ? (ExhoustGasRecirculation)
Deze zorgt ervoor dat de motor in deellast een klein gedeelte van de uitlaatgassen toegevoegt krijgt in de cilinders ; hierdoor gaat door zuurstofvermindering de verbrandings temperatuur omlaag ; om de minder schadelijke uitlaatgassen te krijgen (NOX )= stikstofoxides = tast ozon laag aan !
Als je de klep "uitschakeld" zou je problemen kunnen krijgen zoals RobinBos zegt ; maar vollast schakeld de EGR toch uit ; dus eigenlijk zie ik geen verband lekke koppakking en EGR klep .
Jahn
@boerin

je wilt je inlaatlucht juist zo koud mogelijk, vandaar ook intercoolers. koelere lucht is compacter dan warme lucht.daardoor kan er meer lucht de inlaat in, en heb je dus meer zuurstof om te ontbranden.

bij autos word het wel gedaan de egr klep dicht. dit scheeld ook roetaanslag ed, in het inlaatspruitstuk. en het scheeld pks. maar hoe dit bij een trekker gaat weet ik niet. ik denk dat het wel pks scheeld. maar ik denk ook dat de computer idd moeilijk gaat doen.
johnd-ts
Denk niet dat het goed gaat. De computer stuurt de EGR aan, als je die verwijdert of dichtzet heeft de computer dat niet door en dan krijg je wel problemen denk ik..
basia
@Jahn

Helemaal met je verhaal eens ; bij de oudere auto motoren lieten we de egr klep ook vaak buiten werking .
Ik heb wel eens een inlaatspruitstuk gehad dat voor de helft dichtgeroet was (o.a.Ford Transit )
Het hele EGR gebeuren is een noodgreep om aan milieu eisen te voldoen ! ( Dus als Harlekiet op tf ? )
415Vario
Gewoon even een plaatje tussen schroeven, hebben wij ook met onze 415 gedaan, heb je meteen ook een beetje meer vermogen
Fendt-LSA
@415Vario
Dus je krijgt er verder geen problemen mee?
ErDee
Kun je misschien het beste nog door de delaer uit laten zetten, weet de computer tenminste waar hij aan toe is... 😄
Fendt-LSA
@ErDee
Was de bedoeling ook 😉
boer
Kan je gewoon dicht maken heb het wel is bij een 716 en een 311vario gedaan maa zou wel bij een dealer laten doen
Loonwerker_Erwin
Hier in de buurt is het ook bij een 820 gebeurt vanwege problemen in de motor door egr
Flipp
Hoi ik flip ik ben nieuw hier!

Over die egr klep, ik zou de klep fijn open laten. De lucht wat door die egr klep gaat wordt afgeregeld door computer motorregeling, deze krijgt ook info van de luchtmassa meter en met deze informatie wordt gezorgd dat het 'mengsel' klopt. De 'missende lucht' wat dat niet door de egr stroomt wordt niet 'opgemerkt' door computer motorregeling. k hoop dar het een beetje duidelijk is watr ik bedoel.
walker1
Lijkt mij niet iets om zomaar aan te gaan prutsen zonder dat je er echt verstand van hebt. Dure trekker, dure techniek, dat wordt door en door getest, lijkt mij niet dat de koppakking er uit ligt door de SGR.
Rene2506
Hallo Flip,

Lucht massa meters zitten vaak op auto's en worden niet toegepast in de industrie, die werken meetal met map sensoren (druk meters)
415Vario
Ja, je kunt dit plaatje er zo bij de dealer er tussen laten zetten, hebben wij daar ook laten doen. Het was ook de dealer zijn idee, anders had ik het ook nooit geweten. Deze plaatjes liggen normaliter op voorraad
415Vario
Ik bedoel NEE, je krijgt er geen problemen mee, onze 415 heeft na het inzetten van dit plaatje dit voorjaar, er al 1100 uur probleemloos op gedraaid
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!