Door de SGR klep worden de uitlaatgassen gecirculeerd, met het gevolg dat warme lucht de motor ingaat, nu is bij ons de koppakking lek gegaan en wouden we de SGR klep dicht laten zetten, zodat hij de uitlaatgassen niet meer circuleert en er alleen koude lucht ingaat. De SGR is toch alleen maar voor de milieu eisen? en zijn er meer mensen die dit gedaan hebben?
Gr. Mark
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dan zou ik hem lekker zo laten als hij is, ga je daaraan knutselen, dan weet die computer helemaal niet meer wat hij doet. Dit kan tot gevolg hebben dat hij de turbodruk te hoog heeft, en je koppakking er weer uit blaast.
maar door warmen lucht ontbrand de moter makkelijker dus dan kan die meer in de zelfde tijd doen waardoor hij meer toeren kan maken dus minder snel stil valt!
We hebben het denk ik over de EGR klep ? (ExhoustGasRecirculation)
Deze zorgt ervoor dat de motor in deellast een klein gedeelte van de uitlaatgassen toegevoegt krijgt in de cilinders ; hierdoor gaat door zuurstofvermindering de verbrandings temperatuur omlaag ; om de minder schadelijke uitlaatgassen te krijgen (NOX )= stikstofoxides = tast ozon laag aan !
Als je de klep "uitschakeld" zou je problemen kunnen krijgen zoals RobinBos zegt ; maar vollast schakeld de EGR toch uit ; dus eigenlijk zie ik geen verband lekke koppakking en EGR klep .
je wilt je inlaatlucht juist zo koud mogelijk, vandaar ook intercoolers. koelere lucht is compacter dan warme lucht.daardoor kan er meer lucht de inlaat in, en heb je dus meer zuurstof om te ontbranden.
bij autos word het wel gedaan de egr klep dicht. dit scheeld ook roetaanslag ed, in het inlaatspruitstuk. en het scheeld pks. maar hoe dit bij een trekker gaat weet ik niet. ik denk dat het wel pks scheeld. maar ik denk ook dat de computer idd moeilijk gaat doen.
Helemaal met je verhaal eens ; bij de oudere auto motoren lieten we de egr klep ook vaak buiten werking .
Ik heb wel eens een inlaatspruitstuk gehad dat voor de helft dichtgeroet was (o.a.Ford Transit )
Het hele EGR gebeuren is een noodgreep om aan milieu eisen te voldoen ! ( Dus als Harlekiet op tf ? )
Dus je krijgt er verder geen problemen mee?
Was de bedoeling ook
Over die egr klep, ik zou de klep fijn open laten. De lucht wat door die egr klep gaat wordt afgeregeld door computer motorregeling, deze krijgt ook info van de luchtmassa meter en met deze informatie wordt gezorgd dat het 'mengsel' klopt. De 'missende lucht' wat dat niet door de egr stroomt wordt niet 'opgemerkt' door computer motorregeling. k hoop dar het een beetje duidelijk is watr ik bedoel.
Lucht massa meters zitten vaak op auto's en worden niet toegepast in de industrie, die werken meetal met map sensoren (druk meters)