Rijpedaal.

Ik vroeg me net af na het lezen van de nieuwe T&W hoe het eigenlijk zit met het rijden met een rijpedaal..
Wordt daarbij het laagst(minste brandstof verbruikende) toerental automatisch ingesteld?
En als je bijvoorbeeld 50 km/h rijd op een weg met een bepaald motortoerental, geeft de trekker dan zelf gas bij als je het rijpedaal in de zelfde stand houd, maar je rijdt bijvoorbeeld bij een heuvel omhoog?

Misschien wat moeilijk uitgelegd.. 😛

Bij voorbaat dank 😃

Deel dit topic

Reacties

RobDeutz104
Met het rijpedaal, bedien je dan gewoon de rijsnelheid, en dan regelt de electronica het daar het beste en zuinigste toerental bij
caseih1056xl
Moet je jd hebben ken je op eco zetten dan zakt ie terug in toeren maar hij blijft 41,5 rijden
waaijer
Dat is hetzelfde als Vario TMS
caseih1056xl
Niet echt op gelet. waarop moet je bij die vario's drukken of draaien dan.
staaf
Bij vario de pook naar rechts geloof ik.
bigx
Bedoel je niet zo iets als cruise control of zo is maar een vraag
fendt311
Das cruise control en tms is een tiptoets maar in toeren dalen doet de nieuwe vario zonder tms togh ook?
caseih1056xl
Naar rechts is cruise control maar laat je het gas los zakt de toeren en snelheid
bigx
Ja volgens mij wel als het goed is heb er eigenlij nooit op gelet
johnd-ts
Bedankt Rob(Deutz104) zulke antwoorden heb ik wat aan! 😃
(positief bedoeld 😛 )
redpower
Vroeger was het, hoe verder het pedaal in duwen, hoe meer toeren

nu is het, hoe verder het pedaal in duwen, hoe meer snelheid, de trekker regeld dan idd zelf de toeren
in de trekker kon je ook lezen dat de puma 5 erschillende mogelijkheden tot rijden heeft, erg goed uitgewerkt, ik denk dat dat de nieuwe bestseller van case word
RobDeutz104
Er zijn vaak ook meerdere rijstrategieen, bijv als je aftakas werk doet, moet het toerental gelijk blijven, dus meestal stel je dan een vast toerental in met het handgas, of memoryknop, en dan is het rijpedaal echt alleen voor de snelheid, en blijft je toerental gelijk
makr-fendt-307
Bij de fendt vario tms
dan geef je met de voet volgas en dan draaid hij ook volgas met optrekken en als hij op snelheid is dan laat hij het toeren tal zakken en blijf hij op zijn topsnalheid en als je een berg opgaat dan gaat hij weer meer gas geven om maar te proberen om op zijn top te blijfen
johnd-ts
Bedankt iedereen, ben zo heel wat wijzer geworden! 😄

Ik vind die Puma cvt inderdaad een hele goede zet van case ih, gaat de goede kant weer op..
Hoekstraj
Die puma cvx rijdt 50 km bij 1550 motor toeren lkker zuinig:D
johnd-ts
Klinkt inderdaad goed ja!
Loonwerker_Erwin
Als n fendt 50 rijd word het toerental tot rond 1700 toeren afgeregeld

bij TMS regelt electronica toerental naar belasting en hoef je met voetgas niks bij te regelen
Mengeledriver
Met een simpel schuifje stel je de maximale snelheid in bij Fendt TMS. Met het voetpedaal kun je deze snelheid regelen, op 50 instellen en het pedaal half ingetrapt betekent 25 km/uur. Trap je het pedaal helemaal in gaat hij 50. De motor wordt automatisch geregeld en je kan indien nodig het minimum en het maximum toerental instellen. Doe ik altijd bij de 916, maximum 1450, zijraampje los en dan donders brullen! En dan zit hij zo op de 50.
Bij Fendt is het brandstof besparen simpel; gas terug. Dat snapt toch iedereen? Dus kan iedereen met een Fendt ook zuinig rijden.
huub
50 km/h bij 1550 rpm is wel een goede zaak ja..met lege aanhangers en gedragen machines e.d. kan ie dat makkelijk trekken..
Mengeledriver
En meer dan 1750 is ook niet nodig, koppel wordt minder en het verbruik wordt vanaf 1850 meer.
MFdriver
Geloof dat een mf vario ook dikke 50 rijd bij 1400 toere.. maar lijkt me ook dat ie dan gas bij geeft als het zwaar is...
anders zit je ook maar te mokke dat ie bij elk heuveltje 10km/h langzamer gaat 😃
WouterPower
Je kan denk ik wel aannemen dat alle nieuwe vario's die gebouwd worden hetzelfde doel hebben: brandstof besparen. Bij weinig toeren veel snelheid maken.
fendt-412
Hij geeft zeker gas bij, anders kon je netzogoed handgas gebruiken, dat is nou net het mooie van TMS
Johnie-Power
Tms regelt het gas bij de snel heid die jij aangeeft te willen rijden door middel van de pook of het rijpedaal gaat het zwaarder geeft i meer gas zonder snelheid te verminderen lang leve de vario 😃
Loonwerker_Erwin
Wij hebben nu 711 van de vorige eeuw en die trekt al zuinig op...... bij 1350 toeren haha, loopt ook 53,5 bij 1300 toeren 😃
Hoekstraj
Bij de puma cvx als die zwaar moet trekken dat hij eerst tot 2100 motortoeren gaat op snelheid komen en dat hij dan zichzelf naar 1550 motor toeren gaat met 50 km
fendt-412
2100, zoveel, is ook maar onzin, ze trekken het beste, bij fendt teminste rond de 1700 waar de motoren het meeste koppel hebben, scheelt alleen maar brandstof.
Mengeledriver
Klopt, maar dat heeft niet ieder merk... De motorkarakteristiek van de Deutz motoren is ook heel goed.
redpower
MFdriver - 2 uur geleden

geloof dat een mf vario ook dikke 50 rijd bij 1400 toere.. maar lijkt me ook dat ie dan gas bij geeft als het zwaar is...
anders zit je ook maar te mokke dat ie bij elk heuveltje 10km/h langzamer gaat
wat je hier zegt klopt dus niet!! als ik de 716 terug draai op 1300 toeren max, dan loopt ie 41, 1400 toeren loopt ie 44, en pas met 1600 toeren haalt ie de max snelheid van 50.5

nu zit de case puma cvx trouwens iets onder de fendt, 1550 dus, 50 toertjes minder hahah,
@hoekstraj: als je de trekker leest, kun je zien dat er een toeren begrenzer schuifje langs de handgasschuif zit, als je deze dus op 1600 zet, dan trekt de cvx met 1600 toeren op, en niet meteen naar 2100. lekker zuinig dus.
als ik de test van de puma 180 mag geloven is die 5% zuiniger dan gemiddeld, de cvx is nog zuiniger neem ik aan, ze zijn goed bezig dus!
ik heb er hoge verwachtingen van...
Mengeledriver
Redpower bij Fendt ligt het ook aan het bouwjaar ivm de software. 50 omw/min zegt niks omdat het puur aan de afstelling van de motor ligt. De Fendt is al jaren zuinig terwijl de concurrentie nu pas naar dat niveau gaat streven. Fendt heeft wederom in 4 vermogensklasses de zuinigste trekker en dat zegt wel wat.
Hoekstraj
Aha oke
@redpower: Bij de MF Dyna VT vario (bij mij in ieder geval) 51,5 km/h op 1500 toeren op ecostand. Ga je naar powerstand dan loopt tie 51,5 km/h op 1700 toeren op rijpedaal. Waarbij die zelf de toeren regeld als je bergop en bergaf gaat.
Ga je met de rijhendel rijden dan functioneert de rijpedaal gewoon als gaspedaal.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
2