Pk wedloop

Beste TF'ers

Zomaar een discussievraag: waar ligt de grens van vermogens?
De meeste merken hebben de 350 pk grens allang gepasseerd en velen al de 400 pk. Overigens gaat dit over de wieltrekker.
Gaan we richting de 600 pk of meer? En wat moet er dan voor werktuig achter? Een 20 meter cultivator in de Nederlandse polders? Er zit toch wel een einde aan? Ook aan aanhangers zitten we tegen het maximum aan, aangezien we met maximaal aantal tonnen zitten. Meer vermogen is ook daar dus niet noodzakelijk.
Kortom, waar ligt volgens jullie de grens van het praktisch bruikbare onder Nederlandse omstandigheden?

Deel dit topic

Reacties

maartendankers
Kareltje, zou je aljeblieft alle reacties van kinderen onder de 15/16 die nergens op slaan willen verwijderen voor het behoud van de mogelijke discussie 😃
johndeere3640fan
Ik denk dat voor Nederland niet richting de 600 pk gaat, maar ik denk dat het dalijk meer om het brandstof besparen gaat en duurzaamheid.
mark1997-De meije
Het word allemaal wel steeds groter maar trekkers worden ook zuiniger met brandstof we vervoeren meer met het zelfde aantal liters brandstof
fendt308-driver
Ik denk dat het bij 450 wel stopt
Fendt615LSA
Als IK een trekker koop van 600pk dan ben IK bijzonder.
en als IK bijzonder ben krijg IK aandacht. en alle aandacht die IK krijg gaat niet naar m'n buurman. dat MIJN aandacht me veel geld kost, daar maak IK me niet druk om.
fendt308-driver
@Fendt615LSA

haha goed voorbeeld waarom het steeds lomper word
NHSanderJD
Een bedrijf blijft idd telkens groeien qua pk's word er een trekker ingerolen komt er meestal een trekker met meer pk's voor terug, dat zie ik bij veel bedrijven hier in de buurt. Dus wanneer de grens is bereikt durf ik niet te zeggen, er hoeft niet meteen een cultivator van 20 meter er achter te hangen maar bijvoorbeeld een werktuigen combinatie wat je hier in de buurt ziet zoals een spitzaaier oid.

Ik denk dat het de kant van zuiniger en in werktuigencombinatie gaat worden.
Ruben-Wind
Wij reden laatst ook met Fendt 820 met 3 meters culivator.
nandjemf
@Fendt615LSA Maar als je die aandacht kan betalen. Dan is er toch geen probleem! Als je daar zwaar voor moet lenen dan heb je een probleem.
valmet6400power
Vroeger kon alles nog met 70 pk.. dus beredeneer maar waardoor we zover gekomen zijn? tijd tekort, etc dus als alles maximaal snel gaat stopt het.. is het in nederlands met een x pk of 450 wel klaar.. rest is allemaal imago strijd van de merken;,
chiel-fendt 936
250-300 lijkt mij zat voor nl
Joop3
40 jaar geleden was een trekker met 100 pk al een beste lummel, en van de UTW440 meenden ze ook al dat qua grootte de grens wel bereikt was. De ontwikkeling gaat door. De trekkers worden groter, met name voor grote oppervlakten, niet in Nederland. In Duitsland zie je al veel transport door vrachtwagens gebeuren, simpelweg omdat je daar maar 40 ton mag wegen, en de afstanden groter zijn. Dan is het gewicht van een trekker van ondergeschikt belang. Dit gewicht heb je nodig om je vermogen in trekkracht over te zetten, met name bij getrokken werktuigen, die achter zo'n trekker meer zin hebben. Als er voor het buitenland grotere trekkers beschikbaar komen, worden die in Nederland ook verkocht, om de reeds genoemde prestigekwestie.
Wel zie je dat er steeds meer vermogen voor het bestaande werktuig gehangen wordt. 10 jaar geleden reden er nog bosjes 1455's voor silagewagens van 20 ton en meer. Nu nog maar een enkeling, de meesten zijn vervangen voor trekkers met minimaal 100pk meer, terwijl die toch geen vracht meer doen op een dag. Waarom? Ik weet het niet.

In deze tijd van hoge uurlonen in Nederland gaat het er om, dat je per manuur zo veel mogelijk werk verzet, daarom groeien machines. Is dit niet mogelijk, dan moet je kosten besparen, bijvoorbeeld door minder dieselverbruik, of een goedkopere trekker voor de silagewagen.

Het zal mij benieuwen waar we over 20 jaar staan op het gebied van landbouwmechanisatie. Helaas is mijn glazen bol even weg voor reparatie... 😉
weurding
@Joop3 met auto's gaat het net zo, je mag immers nog nooit veel harder en toch hebben de meeste auto's tegenwoordig meer pk's dan de gemiddelde trekker bij de boer 😉
johnd-ts
@Fendt615LSA

Dat lijkt tegenwoordig inderdaad de gedachte van de aandachtsgeile loonwerker. Gelukkig maar weinig van zulke bedrijven hier in de buurt, zouden snel zonder werk zitten hier.
Rene2506
Ik denk dat het enorm ligt aan de machines die gemaakt gaan worden.

Zelfrijders is al een hotter item dan het was. dus die trent is al gezet.
nu nog wachten op bredere werktuigen die opgeklapt nog redelijk te vervoeren zijn.

onze zwaartse trekker zit gechipt op 270pk en staat zo nu en dan voor de diepspitter maar doet ook gewoon spitwerk met een normale spitmachine. brandstof verbuik is netzoveel als de 140pk trekker die er vroeger voor stond.
ook trekt deze een 6 meterse lemken vleugelschaarploeg met zaai combi. zou eventueel wel wat meer pks kunnen gebruiken om boven de 10km te kunnen komen. maar je doet gewoon enorm veel meer op een dag met zulke combinaties.

de 500pk's wieltrekkers zou mooi zijn voor mesttanken met grote inhoud en brede injecteurs.
pruttelpower
Zolang de stukken land hier in de buurt niet groter worden zullen de trekkers ook een keer te groot zijn denk
Kareltje
Goede reactie joop3.

Vroeger was je inderdaad wat met 100 pk.
Ik heb ook zomaar het vermoeden dat iedereen een trekker koopt die groter is dan de vorige en dan de buurman. Terwijl het niet noodzakelijk is. Ik vraag me oprecht af waar nu die grens is. Die grote boeren en loonwerkers praten over 100 pk trekker alsof het een schande is dat je daar nog mee rijdt. Vroeger, toen een 100 pk trekker nog gewoon een zescilinder was :s

Die pk's zijn alleen nodig om nog harder op te trekken. Dat je bijna niet meer voelt dat er wat achter hangt. Vroeger toen trekkers nog moesten trekken.
Rene2506
De 100pk trekker moet 100 pk werkzaamheden doen.
met veel werkzaamheden kom je daar nog mee weg, maar voor een kiepwagen wordt het hier in de buurt al een moeilijk verhaal.
hangt ook aan de grote van het bedrijf af.
Joop3
@Rene2506

Quote:
de 500pk's wieltrekkers zou mooi zijn voor mesttanken met grote inhoud en brede injecteurs

Dan zijn ze weer veel te zwaar om nog over straat te mogen. Een voorbeeld dat mij bekend is: trekker met 34 m3 4-asser en bouwlandbemester gaat een mooi eindje over de 70 ton, terwijl 50 is toegestaan.
Bij transportwerk moet een trekker zo licht mogelijk zijn, en dan heeft veel vermogen geen zin, omdat je dit niet over kunt brengen.
Rene2506
@Joop3

klopt, maar het gaat tenslotte om puntbelasting, en ik mag hopen dat ze daar binnenkort bij de overheid ook gaan snappen dat het daarom draait.

met mesttanken bedoel ik niet om te transporteren maar om het in de grond te stoppen.
Mc_douwel
@joop3 idd
tegenwoordig worden de trekkers steeds groter om sneller het werk te kunnen doen zodat er minder kosten zijn voor uren maar een grotere trekker heeft ook brandstof nodig om pk's te produceren dus de combi afstemmen op mekaar kun je ook brandstrof besparen bespaar je 2X kosten
bart H
Er lopen ook al trekkers van 450 PK in Nederland dan heb ik het over een rupstrekker voor bijvoorbeeld een kilverbak of zaaispitcombinatie
stannetje96
Onze sterkste trekker is 150 pk. en daarmee redden we alles prima, dus voorlopig hebben wij nog geen sterkere nodig.

denk dat de max wel op op zo´n 400 zit als je naar die fendt 936 enzo kijkt.
NewHollandErik
Ik hoop dat elk merk de trend van de Fendt 700 door gaat zetten, dus meer pk's in een minder grote trekker.

Groter kunnen de nieuwe trekkers niet worden, dan passen ze niet meer op de wegen. :lol:
walker1
Qua afmetingen en vermogen zitten we in NL wel op de grens denk ik. 400 pk is ruim voldoende voor een combi die 50 ton weegt en met meer mag je toch niet over de weg. ook qua breedte gaan dat soort combi's vaak al over de 2,5 m, of zelfs 3 m en dat is ook de max.
Maar toch zullen er zwaardere trekkers komen, fabrikanten willen elkaar toch aftroeven wat dat betreft en in landen als de USA, Australië, Rusland waar de echt grote oppervlakten bewerkt worden is er wel vraag naar zware trekkers.
In Nederland zullen die zware trekkers ook wel mondjesmaat verkocht worden. Er zijn toch altijd loonwerkers die toch een zwaardere trekker moeten hebben dan de concurent.
Ik kom op veel plekken in NL en als ik zie wat voor werk de gemiddelde trekker van 300+ pk doet, dan kan dat vaak ook met 100 pk minder.
Valt mij zowiezo op dat de 300+ pk klasse vooral voor transport gebruikt wordt, als de overheid maatregelen neemt tegen transportwerk met landbouwtrekkers, dan valt er ook een deel van de markt in NL weg voor dat soort zware trekkers.
Wimsumar
Beste Kareltje (e.a.): Voor Nederlandse omstandigheden passeer je met "400" p.k trekkers allang het optimum.
Zoals reeds genoemd is een trekker+werktuigcombinatie hier vrijwel altijd te zwaar, te breed, te kostbaar etc. Bovendien zijn Nederlandse percelen er over het algemeen ongeschikt voor (te klein).
Even kijkend naar de melkveehouderij: Toen +/_ 20 jaar geleden de ontwikkeling van de melkrobot begon was ook de verwachting dat het menselijk oog nooit bij het melkproces kon/mocht ontbreken. Inmiddels is wel anders doen blijken: er is heel veel te automatiseren waardoor 1 melkbox hetzelfde kan als bijvoorbeeld een 12 stands bemande melkstal.
Een zelfde trend lijkt me in de mechanisatiewereld ook mogelijk: Dat trekkers en werktuigen juist weer kleiner worden/blijven ( tot bijvoorbeeld het 150 p.k.-segment) waarbij de inzetbaarheid wordt vergroot door satelietbesturing en diverse andere sensoren welke de nu noodzakelijk aanwezige chauffeur vervangen. Een dergelijke 'trekkerrobot' kan (zoals een melkrobot) 24 uur per dag werken en, minstens zo belangrijk, in aanschaf en onderhoud wel eens goedkoper zijn dan conventionele trekkers+werktuigen in het ''400 p.k.+++ toekomstsegment''.
walker1
Daat zie ik het bij robottrekkers ook naar toe gaan, dat het juist weer kleiner wordt. Dure personeelskosten van chauffeurs vallen dan weg en dan kan je net zo goed 2 kleinere robottrekkers nemen ipv 1 grote.
Rene2506
Het probleem met robottrekkers is dat de wet het niet gaat toestaan. onbemande tractoren op het veld lijkt nogal risicovol
Siebenga
Is toch van het zotte dat men de trekkers van een soort weg rijd abs moet gaan voorzien omdat de trekkers zo'n groot koppel op de wielen heeft dat je bij verkeerd verbruik gewoon staat te slippen.. waar het stopt? geen idee hangt ook wel van het werk af.. aangezien er bosklepel bakken zijn die graag 400 pk of meer hebben
jordi 1455
In australie, Noord-Amerika en Rusland is een grote trekker en werkbreedte wel ideaal.
steyrTom
Nu vragen we ons af waar het stopt maar deden ze dat eerder ook al niet, toen een 100 pk trekker nog groot was. En wat is er veranderd als je de 100 pk trekkers van toen met de grote trekkers van nu. Er is wel meer veranderd dan alleen de pk's denk maar aan comford etc. . Dus over een paar jaar zal er wel meer veranderd zijn dan alleen de pk's
Kareltje
@Siebenga

Quote:
Is toch van het zotte dat men de trekkers van een soort weg rijd abs moet gaan voorzien omdat de trekkers zo'n groot koppel op de wielen heeft dat je bij verkeerd verbruik gewoon staat te slippen..

Klopt, die techniek stamt uit de autowereld. Is inderdaad belachelijk.

@steyrtom
Inderdaad zei men over een 100 pk trekker 25 jaar geleden ook dat het enorm was. Toch is dat anders. Er zit namelijk een maximum in, of liever gezegd een optimum. Ik vermoed dat we daar al aan zitten of misschien zelfs al over. Ik denk dat er meer te halen valt uit brandstofverbruik, wat sinds de komst van cr-techniek alleen maar is toegenomen. Ik denk dat de pk wedloop in nederland gelopen is. En ja, ik hoop dat robottrekkers nog ver weg is, ik vrees het tegendeel.

Overigens iedereen bedankt voor alle zinnige reacties, het kan dus wel 😉
deerecase
@Joop3

dat komt ook omdat loonwerkers vaak om de zoveel jaar andere trekkkers kopen. maar de meeste klusjes die vroeger met een 100 pk trekker konden moeten nu zogenaamd met een 200 pk trekker gedaan worden. laat die trekker maar eens werken, gaan ze heus niet dood aan.
Siebenga
Of je het wilt of niet.. gps en electronica (computers) gaan meer en meer een part spelen in ons leven. Ik ben van mening dat je er beter bij kan blijven dan je er voor afzetten. En zeg nou zelf (management denken) een computer zeurt niet en je kan er op vertrouwen dat wat de computer doet constant zal zijn. En niet tussendoor een shagje moet roken of wat dan ook. Oftewel de productiviteit is veel beter te voorspellen.

Enige is dat computers nog niet zelf kunnen na denken(voeren alleen maar uit) en daar zal dus voorlopig ons brein voor nodig zijn.
valmet6400power
@Siebenga
GPS is een goede uitvinding, nou ja, uitvinding, toepassing in de landbouw. Je hebt bijv minder spuitmiddel nodig met plaatsspeicifiek bemesten, je verbruikt minder diesel door minder overlap etc.. alleen de aanschaf prijs is beetje hoog..
deerecase
@valmet6400power

idd. het kost meer maar je bespaart er ook tijd mee. je hoeft bijvoorbeeld minder vaak te tanken of de spuittank te vullen.
valmet6400power
@deerecase
wij hebben het, op trekker en ploeg dan, maar dat werkt ook al ideaal.. zo kaarsrecht, je doet niks extra!
maartendankers
Het zal voorlopig nog wel doorgaan. Veel grote boeren zijn erg gevoelig voor grote trekkers en die zullen snel een andere trekker kopen als er iets beschikbaar is met meer vermogen. Daarnaast zijn er in nederland ook grote gebieden waar het wel mogelijk is om echt met brede machines te werken.

Henk van Oosten uit Meeden heeft bijv. een Case STX aangeschaft om te gaan sleepslangen. Enkel en alleen omdat de capaciteit door hun te laag word bevonden met de huidige machines.
deerecase
@valmet6400power

wij ploegen niet met gps maar je gaat dan voor je het weet een scheve voor maken.
geertyb0y
Goed voorbeeld van loonbedrijf in de buurt:
Gebruiken hun Case 1455xl (helemaal orgineel) voor een 3 asser
en een fendt 820 voor een veenhuis waar normaal (in het gras) een Case 5150 voor staat.
waarom ze dit doen weet ik niet maar past goed bij dit topic denk ik
fendt-vario
@weurding

ik dacht juist dat de kleinere auto's in opmars waren :lol:
weurding
@fendt-vario dat wel, maar kijk eens naar de motorvermogens die daar in liggen, vroeger had een 1,2 opel kadett (nu astra) 50 pk, nu heeft een twingotje al 75 😉
1066
Ik lees hier verschillende reacties over grotere nieuwe tractoren die minder brandstof gebruiken dan de oudere kleinere
wij hebben er andere ervaring mee of het nu een shovel of tractor is hoe schoner de verbranding is hoe meer brandstof stop je er in
Spoekie
@kareltje, e.a.
Heeft natuurlijk ook te maken met de enorme groei die onze welvaart de laatste decennia heeft doorgemaakt. Tevens is met de komst van de lease trekkers een stap genomen qua betaalbaarheid. Ik kan niet in de toekomst kijken maar vraag me af wat er gaat gebeuren met onze financiële positie. Van onze overheid en dus die van het individu. De grens ligt naar mijn mening gewoon bij de status waarin in een wereldeconomie verkeerd.
suggs 73
Collega's hebben geld teveel dan krijg je dit 😉 , de 1 moet net even een zwaardere trekker hebben dan de buurman , gebeurd gewoon oh ook even een grotere ploeg erbij anders heb ik geen reden om zo'n zware trekker te kopen . denk gemiddelde pk ongveer op 100 zit langzamerhand , veel fabrikanten maken niet meer kleine machines om dat die doelgroep kleiner wordt dus niet aantrekkelijk meer , volgens mij maakt bv miedema geen gangbare 10 ton kipper meer maar begint vanaf 12 , maar door de zwaardere/grotere machines gaat je land er wel aan en daar moet ik het wel van hebben en zijn meer collega's die die mening hebben en 9 en 12 rijers bietenrooiers weigeren , het houdt een x op
Rene2506
Persoonlijk durf ik echt niet te zeggen dat het groter zijn, of een zwaardere tractor hebben nu echt het punt zit.
de buurman kan meer of minder land moeten bewerken, en daar is het machine park dan ook vaak anders.

En als je land eraangaat omdat de machines te groot of te zwaar zijn, dan denk ik inderdaad dat er een grens zit, maar aan de andere kant wordt het land ook steeds duurder, en zie ik nog niemand echt goed investeren in zijn al gekochte grond door bodemverbetering.

En waarom een 9 rijer bietenrooier nu zoveel slechter is als een 6? je neemt 3 rij meer mee, maar de machine zal geen 30% zwaarder zijn neem ik aan.

vergeet ook niet dat het verschil met banden van een 10 tons kipper of een 18 tons kipper al een enorm verschil gaat maken met de bodemdruk.
suggs 73
@Rene2506

Vroeger met die 2 fase systeem had je vaak met die 12 tons kippers op smalle banden dat je land er niet uitzag na die tijd , de kipper veroorzaakte dat, niet de rooier , je ploegde dat eronder door en klaar . als je die 12 ton kipper van toen op brede banden zet , ga je erop vooruit , maar als je je kipper vergroot naar 18 of meer , volgens mij win je daar niets op tenopzichte van bodemschade , het enige is je ziet het niet , het zit dieper dan 30 cm dus onder je ploegvoor en dat geld het zelfde voor de bunker rooiers , het voorbeeld met de bunker rooier dat we geen 9 rijer willen hebben maar de 6 komt dat we daar nog een keus in hebben , onze loonwerker heeft geen 2 fase systeem meer en vele loonwerkers niet meer in deze regio , het grote probleem in nederland is dat we geen strenge winters hebben die 50 cm laten door vriezen zoals bv canada dan herstelde de grond wel goed . bodem druk van banden weet niet of de theorie klopt met de praktijk , ik twijfel daaraan , idd het moet bij je bedrijf passen die grote , de 1 hier ib de buurt ploegt 125 hec met een 110 pk met 3 schaar en de buurman 80 hec met 170 pk met 5 schaar zeg het maar
Wimsumar
Beste Suggs 73: Een ander ''probleem'' van de huidige (grote/zware) mechanisatie: Het is ontwikkeld/gebouwd om ook onder extreme (natte) omstandigheden vooral door te kunnen gaan.
En, als dat niet meer lukt, komt er een nog groter trekker (bij) voor. 😞
Rene2506
Maar als hij van de 80 hec niet alleen kan rondkomen, zal hij er een baan bij naast moeten hebben en de werkzaamheden op het land sneller moeten voltooien om tijd vrij te maken voor het werk 😃.
voor alles is wat te zeggen, goed slecht, persoonlijk zou ik de werkzaamehden zo snel mogelijk willen uitvoeren, en niet te koste van het grond of kwaliteit, daarnaast moet je je eigen personeels kosten ook gaan meetellen.

de ervaring die wij hebben met de kiepwagens is dat we ondanks nattere jaren minder gauw en minderdiep wegzakken met de 18 tonners en grotere banden. dan de 12 tonners met goedkopere banden.
Daarnaast kunnen we nu ongeveer 5km heen en terug afleggen met deze 2 combinatie waar we vroeger 3 kiepwagens voor gebruikten.

over het door ploeteren in natte omstandigheden ben ik gedeeltelijk met je eens, maar dat is ook de keuze van de boer zelf.
fendt-vario
@weurding

ja dat wel, en vooral die 8kleppers 😃

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
50
DEELNEMERS
31
WEERGAVES
3