SAME bouwt de 1 miljoenste trekker in Trevelio

Op vrijdag de 11-11-11 bouwde SAME zijn 1.000.000ste trekker sinds 1927.

Deel dit topic

Reacties

jordi 1455
Dit is het type.
dennis fordson
Wat een mooi model
haha deze verwijder je zeker niet
wouter6030
Huh maar deutz nam same toch over en stopte same met bouwen
jordi 1455
@ownly JD

SAME nam deutz over.
glenn820
Haha, dit verhaal heb ik zovaak gehoord dat same deutz overnam 😃 maar eerlijk gezegt weet ik het nog niet....
sebas deutz150
Same nam deutz fahr over maar niet alle deutzfans kunnen de waarheid aan, waardoor er weleens wordt gezegd dat deutz same over nam. ik heb het zelf ook lange tijd gedacht omdat ik niet beter wist.
dx11
@sebas deutz150

Quote:
deutzfans kunnen de waarheid aan,

Waha, volgens mij is dat echt flauwe kul.

Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat Deutz een grotere naam is als Same, en dat ze daarom denken dat de grote de kleine overneemt.

Wat in dit geval dus niet zo is. De gezonde neemt de ongezonde over, dat wel.
jordi 1455
@dx11

deutz zat toen in de problemen.
sebas deutz150
@dx11

je hebt gelijk maar ik stook graag een beetje. ik denk ook dat veel mensen waaronder ik zelf niet wisten dat het zo slecht ging met deutz toen same deutz overnam
JD6930
Nu pas de 1 miljoenste trekker? 😛
DeutzFahrTTV
@JD6930 Met zulke kwaliteit mag je ook wel snel produceren...
mf gek
Bah vindt hem niet mooi..
dx11
@sebas deutz150
Van mij mag je stoken hoor 😃

@jordi 1455

Ja, klopt. onvoorstelbaar he. Het nummer 1 trekker merk, en dan zo aan je einde komen 😞

@JD6930
Ja, al een miljoen trekkers gebouwd, en toch zo gewoon gebleven. Zie je ook niet overal 😉
wouter6030
Hey maar waarom heeft die same dan zo een vorm motorkap als deuzt ja ja same fans zeg daar maar eens wat tegen ;0
wouter6030
Grappeke
harald vrieling
SAME bouwt de 1 miljoenste trekker in Trevelio ... haha'' nu al
Zetor-Musil
Belarus heeft al meer dan 3 miljoen trekker geproduceerd ,
toch knap van Same , hebben ze de Lamborghini , Hurlimann en deutz ook meegeteld ?
weurding
Feit dat same op deutz lijkt is domweg omdat het imago beter is 😃
mf 35X driver
Goei werk heeft tijd nodig?:P
huub
@JD6930

Quote:
Nu pas de 1 miljoenste trekker?

Ze rekenen alleen de SAME trekkers, had het huidige JD alle merknamen aangehouden en die apart geteld dan waren ze ook nog niet aan 1 miljoen..
jordi 1455
@harald vrieling

De eerste trekker die in Trevellio werd gebouwd rolde begin jaren 50 de band af en toen stond de productie op een laag pitje.
jopiesame
Even voor de duidelijkheid:

Same nam Deutz-fahr over dit hebben ze samen gevoegd tot de sdf-group.
Nu hebben ze besloten om in de benelux Deutz-fahr te promoten, bijna elke sdf dealer in
de benelux heeft deutz-fahr als hoofdmerk. Als je echt een oranje(Same) wil dan kan dat
gewoon. Als je in het zuiden van europa komt zie je veel meer Same.

Ik hoop dat dit het heeft verduidelijkt.
Kareltje
Wie heeft er zin in een discussie over DF en Same 😛? Ik ben er helemaal klaar voor, haha.
Tlijkt alsof ik het vaker heb gedaan 😛
TomopSame
@Kareltje
De feiten zijn wat ze zijn dus er lijkt mij niet veel te discussiëren. 😛
TomopSame
@Kareltje
De feiten zijn wat ze zijn dus er lijkt mij niet veel te discussiëren. 😛
KHD Deutz-Fahr
@Kareltje

Quote:
Wie heeft er zin in een discussie over DF en Same 😛 ? Ik ben er helemaal klaar voor, haha.
Tlijkt alsof ik het vaker heb gedaan :P

Ik doe mee 😃.
KHD Deutz-Fahr
@dx11

Quote:
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat Deutz een grotere naam is als Same,

Deutz-Fahr zonder Deutz AG zorgt voor 62 procent van de omzet van de SDF group, Same slechts 24 procent. Zegt genoeg denk ik.
KHD Deutz-Fahr
@jopiesame

Quote:
Same nam Deutz-fahr over dit hebben ze samen gevoegd tot de sdf-group.
Nu hebben ze besloten om in de benelux Deutz-fahr te promoten, bijna elke sdf dealer in
de benelux heeft deutz-fahr als hoofdmerk. Als je echt een oranje(Same) wil dan kan dat
gewoon. Als je in het zuiden van europa komt zie je veel meer Same.

Niet alleen in de Benelux is Deutz-Fahr het hoofd merk, buiten Zwitserland, Italië, Spanje, Frankrijk en Portugal heeft Same geen ruk te vertellen. En in het thuis land Italië loopt Same achter op NH, ook als je Lamborghini meerekent. Deutz-Fahr is het hoofd merk voor alles wat buiten Zuid-Europa valt. Zoals Afrika, China, India en natuurlijk Noord/West/Oost Europa.
KHD Deutz-Fahr
Ook wil Same van zijn eigen motoren divisie af. In alle SDF trekkers een Deutz motor, Deutz heeft immers een betere naam, en een betere onderdelen voorziening. Niet dat ik zeg dat Same motoren slecht zijn.
KHD Deutz-Fahr
Treviglio is allang geen Italiaans bolwerk meer, lopen genoeg Duitsers en Kroaten rond.
TomopSame
@KHD Deutz-Fahr
"Deutz-Fahr zonder Deutz AG zorgt voor 62 procent van de omzet van de SDF group, Same slechts 24 procent. Zegt genoeg denk ik."

Dat wil vooral zeggen dat Same goed verdiend. 😛

En Same heeft vorig jaar een aantal aandelen van Deutz motoren verkocht om hun eigen motoren verder te ontwikkelen. Zo stond er begin dit jaar een Same Laser 3 in parijs met een Same motor.
jordi 1455
En evenals de deutz-Fahr agrotrac.
KHD Deutz-Fahr
KHD Deutz-Fahr
@TomopSame

Quote:
En Same heeft vorig jaar een aantal aandelen van Deutz motoren verkocht om hun eigen motoren verder te ontwikkelen.

Onzin, dat had als reden, dat het niet zo goed ging met Deutz AG. Inmiddels heeft Deutz AG al weer een goed kwartaal afgesloten.

In Treviglio investeert Same helemaal geen ene ruk meer in de motor afdeling. Allemaal oude techniek die een beetje opgepoetst word om het aan de emissie eisen te laten voldoen. Die Same laser zal vooral geëxporteerd worden, en meestal met de naam Deutz-Fahr er op 😃. Deutz-Fahr is immers het wereld merk, en Same niet, dat heeft voormalig SDF topman Bordi zelf gezegd.
TomopSame
@KHD Deutz-Fahr

Nja, ik ga er niet om strijden 😃
jordi 1455
@KHD Deutz-Fahr

De Agrolux en agroplus hebben gewoon nog SAME motoren.
Agco koopt nog steeds SAME dorado's in voor de amerikaanse markt en toen het nog Agco-allis was kochten ze de Explorer gen I en II, Argon, Solar en Antares serie in.
KHD Deutz-Fahr
@jordi 1455

Quote:
De Agrolux en agroplus hebben gewoon nog SAME motoren.

Klopt en de Agrokid heeft een Mitsubishi, komt omdat Deutz AG deze motoren nog niet in het programma heeft, (ze zijn al wel in ontwikkeling in Keulen) anders lag er al lang een Deutz in. SDF wil een exclusief contract met Deutz AG, alleen Deutz motoren in SDF trekkers, om dit exclusieve contract te krijgen moeten ze minimaal 30000 motoren afnemen. En die 30000 is ongeveer het aantal trekkers dat SDF in Europa bouwt 😃.
KHD Deutz-Fahr
@jordi 1455

[quote]Agco koopt nog steeds SAME dorado's in voor de amerikaanse markt

Komt omdat SDF 7 procent van de aandelen van Agco heeft 😉.
KHD Deutz-Fahr
@jordi 1455

Quote:
Agco koopt nog steeds SAME dorado's in voor de amerikaanse markt

Niet meer.
jordi 1455
@KHD Deutz-Fahr

-Farmtrac kocht een tijdje SAME's in
-Oliver kocht in begin jaren 70 SAME trekkers in.
-White in de jaren 1990
-MF de 2405 serie en de 1300 Serie
-Case IH 2100 serie

@joop-same is de SAME specialist
KHD Deutz-Fahr
@jordi 1455

Je vergeet Eicher nog 😉.
KHD Deutz-Fahr
@jordi 1455

Quote:
-Farmtrac kocht een tijdje SAME's in
-Oliver kocht in begin jaren 70 SAME trekkers in.
-White in de jaren 1990
-MF de 2405 serie en de 1300 Serie
-Case IH 2100 serie

En geen van die acties werd een succes... 😃.
guy
@KHD Deutz-Fahr

Oliver heeft nog bij fiat trekkers gekocht ook
jordi 1455
@KHD Deutz-Fahr

Heb je de verkoopcijfers?
RobDeutz104
En wat denk je van david Brown, heeft ook trekkers aan Oliver geleverd
guy
@RobDeutz104

Heb gezocht op internet maar heb geen afbeelding gevonden, maar Fiat 15 reeks was er ook in het wit groen oliver kleur
RobDeutz104
Fiat heeft nog best wel aardig wat verschillende types geleverd
guy
Het lijkt wel dat oliver overal wel wat gekocht heeft...
RobDeutz104
@guy

Heb ze ook alleen in een boek staan Guy, heb ze in amerika nooit gezien, die Fiat/Olivers trouwens ook niet
guy
Ik heb er eens eentje op internet tegen gekomen, maar vind hem niet terug, het was toen een 315 in wit groen
RobDeutz104
Best heel veel types van Fiat, zelfs in DT uitvoering
guy
Kijk, voila
antivredo
Onvoorstelbaar dat zo`n rommel als same nog gebouwd wordt en fiat niet meer hebben ze nog steeds 40 versnellingen vooruit en 40 achteruit waar je de helft nog niet van nodig hebt?
guy
@antivredo

Das waar!
RobDeutz104
@antivredo

Beetje raar wat je nu zegt, aan zo'n reactie kan ik me verschrikkelijk storen! er zijn zat mensen die same rijden of Same gereden hebben, en er heel best over te spreken zijn! wij hebben ze vroeger ook gehad en deden het best wel goed bij ons, vooral Qua prijs/prestatieverhouding!
guy
@RobDeutz104

Ok dank u, die eerste is een 415!
KHD Deutz-Fahr
@jordi 1455

Quote:
Heb je de verkoopcijfers?

Daar is genoeg over geschreven in boeken en in vakbladen.
KHD Deutz-Fahr
@RobDeutz104

Quote:
@antivredo

Beetje raar wat je nu zegt, aan zo'n reactie kan ik me verschrikkelijk storen! er zijn zat mensen die same rijden of Same gereden hebben, en er heel best over te spreken zijn! wij hebben ze vroeger ook gehad en deden het best wel goed bij ons, vooral Qua prijs/prestatieverhouding!

Helemaal mee eens! Als ze slecht waren, bestond Same al niet meer.
TomopSame
@antivredo

Larie en en apekool!
Zetor-Musil
@KHD Deutz-Fahr

Heeft Same nou alle merk rechten van Deutz ?
jordi 1455
@KHD Deutz-Fahr

SAME mog trekkers leveren aan A-merken en deutz had alleen een paar licentie bouwers die na een paar jaar failliet gingen.

SAME laser serie was zo'n sucses dat ze nog vaak na werden besteld terwijl de trekker al uit productie was.

ADIM motoren (SAME industriemotoren) werden ook veel gebruikt in zelfrijders zoals de AMAC rooiers en Cebeco veldspuiten.

SAME had overgens een paar belangrijke uitvindingen gedaan.
- 4wd binnendoor
- Eerste Dieselmotor die op compressie lucht start.
- Galileo systeem
- Kopakkermanagement
KHD Deutz-Fahr
@jordi 1455

Deutz heeft een veel rijkere geschiedenis dan Same.

Nikolaus Otto August, en Langen hadden in 1864 al een fabriek opgericht de eerste motoren fabriek ter wereld. Ze hebben de viertakt motor uitgevonden, en stonden samen met Rudolf Diesel aan de basis van de diesel motor. Twee belangrijke ingenieurs werkten bij Deutz, Meneer Daimler en Maybach latere oprichters van Mercedes. Later richtte de zoon van August Otto, BMW op. Verder bouwde KHD, veel diesel locomotieven, en was het marktleider in Duitsland in vrachtwagens met Magerius-Deutz. In 2009 produceerde Deutz AG 290000 motoren, aan enorm veel afnemers. Deutz-Fahr was de eerste full-liner in de agrarische sector, iets wat vaak vergeten word. Trekkers, hakselaars, hooibouwmachines, maaidorsers etc.

Deutz-Fahr bouwde van een serie, de 06 serie maar liefst 380000 stuks. Twee trekker fabrikanten in de westerse wereld groeien nog in aantallen dat zijn Zetor en Deutz-Fahr, de rest groeit niet meer in aantallen. Deutz-Fahr heeft allang meer dan 1 miljoen trekkers gebouwd, al in 1992, dat was een Agroxtra gespoten in zilver verf. Op de website staat toch duidelijk dat de totale Same group nu pas 1 miljoen trekkers heeft gebouwd. Deutz-Fahr heeft letterlijk met zijn trekkers zijn heil over de hele wereld gezocht. Van Europa tot Amerika, en Argentinië, waar ze ook een eigen fabriek hadden. Die heeft Agco opgekocht.
KHD Deutz-Fahr
@jordi 1455

SAME mog trekkers leveren aan A-merken en deutz had alleen een paar licentie bouwers die na een paar jaar failliet gingen.

Quote:
-Farmtrac kocht een tijdje SAME's in
-Oliver kocht in begin jaren 70 SAME trekkers in.
-White in de jaren 1990
-MF de 2405 serie en de 1300 Serie
-Case IH 2100 serie

Farmtrac kun je echt geen A merk noemen. Oliver kocht uit pure noodzaak trekkers bij Same in omdat een eigen product ontwikkelen te duur was voor Europa. En Eicher deed zijn laatste stuiptrekkingen met Same trekkers. En White is ook allang dood en begraven.

En die Same trekkers ingekocht door Agco zijn ook nooit een succes geworden.
KHD Deutz-Fahr
@jordi 1455

Denk dat je wel kunt stellen dat zowel Deutz-Fahr en de SLH group uit de negentiger jaren hartstikke dood zijn. Beide bedrijven zijn enorm veranderd.
jordi 1455
@KHD Deutz-Fahr

White bestaad nog onder de naam White planters. Agco doet het bewust minder merken te voer Hesston is ook al verdwenen. Maar in US staat die naam nog op MF, Agco persen.
De naam New Idea is er ook al niet. en zo zijn er nog wat merken.
jordi 1455
@KHD Deutz-Fahr

Same heeft het monopolie van Bosch brandstofpompen doorgebroken en de gebroeders Cassani hebben in het begin voor de trekker één vliegtuig gebouwd.
Benz was een paar jaar eerder met een dieselmotor maar daar zijn er niet meer dan 1 bekend terwijl van de cassani een stuk of 10 bekend zijn en BREDA (frabrikant van tractoren) was geïntreseerd in het ontwerp.
De Cassani had 40pk en dat was toen best veel in europa.
jordi 1455
@KHD Deutz-Fahr

SLH stond er toen goed voor vraag maar tf'er joop-same.
Deutz-Fahr had het bijna failiete allis-chalmers overgenomen. In plaats van de bestaande modellen doortevoeren ging deutz tractoren uit de duitse fabriek naar amerika verschepen en onder de Deutz-Allis naam en in deutz-groen verkopen. Het hele verhaal daar heeft maar vijf jaar geduurd totdat het management daar een Buy-out gedaan heeft.
KHD Deutz-Fahr
@jordi 1455

Quote:
Benz was een paar jaar eerder met een dieselmotor maar daar zijn er niet meer dan 1 bekend terwijl van de cassani een stuk of 10 bekend zijn en BREDA (frabrikant van tractoren) was ge�ntreseerd in het ontwerp.

Wat bedoel je hier precies mee?
Benz heeft de diesel motor niet uitgevonden als je dat bedoelt, dat was Rudolf Diesel. En wie was BREDA?
KHD Deutz-Fahr
@jordi 1455

Quote:
SLH stond er toen goed voor vraag maar tf'er joop-same.
Deutz-Fahr had het bijna failiete allis-chalmers overgenomen. In plaats van de bestaande modellen doortevoeren ging deutz tractoren uit de duitse fabriek naar amerika verschepen en onder de Deutz-Allis naam en in deutz-groen verkopen. Het hele verhaal daar heeft maar vijf jaar geduurd totdat het management daar een Buy-out gedaan heeft.

SLH heeft jaren met z'n dikke kont op de Zuid-Europese thuis markt gerust. Zuid-Europeanen zijn erg conservatief, die kopen niet zo snel een buitenlands product. En Italië heeft een enorme thuis markt van meer dan 26000 trekkers. Same is populair in Zuid-Europa, Lamborghini in Italië en Portugal, en Hürlimann in Zwitserland. Zonder dit gegeven hadden ze er jaren geleden wel anders voor gestaan... Deutz-Fahr kon alleen maar een beetje op Duitsland rusten, maar daar zijn de kopers erg kritisch, en vooral International en Fendt zorgden voor enorme concurrentie.

Deutz-Allis was gewoon een enorme ramp, Allis-Chalmers was een trekker veel gebruikt in veehouderij gebieden, waar weinig trekkers konden worden afgezet, ten over de akkerbouw gebieden waar veel meer trekkers konden worden afgezet. Daarbij kwam nog dat Deutz eerst de onderdelen opmaakte in de Allis-Chalmers fabriek en daarna onderdelen ging importeren uit Duitsland, en daarna alleen nog de assemblage ging doen in Amerika, de nogal conservatieve Amerikanen pikten dat natuurlijk niet, vooral toen ook nog eens de kleur van oranje naar groen ging. Al werd er natuurlijk nog wel een 230 pk trekker van White ingekocht, en kocht Deutz-Fahr 50 procent van de aandelen van Steiger (later overgenomen door Case IH), maar dat mocht allemaal niet baten voor Deutz-Fahr.

Deutz-Fahr Argentiniä was ook een ramp. 2000 trekkers konden ze afzetten, en dat was het. Exporten naar andere landen zoals Brazilië kon niet door de invoer rechten die moesten worden betaald als een trekker in het buitenland was gemaakt. En Argentinië had al een grote trekker fabriek Zanello.

KHD is uiteindelijk ten onder gegaan aan slecht management. Deutz-Allis, Deutz-Fahr Argentiniä, en het gekloot in Europa, met verouderde producten. Zo was de Agrostar alleen met powermatic (twee traps, Hi-LO) powershift beschikbaar, waar concurrenten al 4 traps powershift hadden. Geen omkeer schakeling en ga zo maar door.
Zetor-Musil
@KHD Deutz-Fahr

mijn complimenten , goed verhaal !
KHD Deutz-Fahr
@Zetor-Musil

Bedankt, jij kan anders ook hele goede verhalen schrijven! En laten we Jordi niet vergeten, er staat 16 op z'n profiel, en dan al zo'n enorme kennis, petje af!
KHD Deutz-Fahr
@Zetor-Musil

Als je zulke mensen, zoals jullie twee tegen komt, kan je hele leuke discussies krijgen, niet persoonlijk gericht, zo blijft het leuk.
vedder
Prima stuurlui!!!, Aan wal
KHD Deutz-Fahr
@koeienboer

Ik kan het toch echt niet mooier maken dan het is 😃.
RobDeutz104
Vind deze discussies met deze mannen altijd erg interessant, tenminste geen geraaskal van allerlei onwaarheden naar elkaar toe!
Deutz Allis heeft ook wel Amerikaanse trekkers gemaakt met Amerikaanse transmissies, maar met Duitse motoren, maar het vertrouwen van de Amerikaanse boeren was toen al weg, ook vanwege de kleur, wat KHD Deutz Fahr al zei.
Toen Agco het overnam, en het Persian orange terugbracht, sprongen er een hoop mensen een gat in de lucht.
Voor het hele Deutz-Allis debacle had Deutz Fahr best al aardig wat trekkers verscheept naar Amerika, en heeft bij best een hoop Farmers best wel gelukkig gemaakt.
Al met Al heeft Deutz Fahr het daar niet meegezeten, door meerdere redenen!
jordi 1455
@RobDeutz104

Aan de Persian orange trekkers komt dit jaar een eind, Agco gaat de AGCO merknaam op trekkers en machines stoppen. Ik heb een vogeltje horen fluisteren dat ze de Challenger productie naar amerika gaan verplaatsen.
KHD Deutz-Fahr
@jordi 1455

Quote:
Aan de Persian orange trekkers komt dit jaar een eind

De productie van Agco trekkers in Persian orange is al jaren geleden gestaakt, tenminste naar mijn weten. Waarom weet ik jammer genoeg niet. En Challenger trekkers worden al zij aan zij met MF trekkers in Amerika gemaakt, pas nog een kleine documentaire over die fabriek zitten kijken.
jordi 1455
@KHD Deutz-Fahr

Agco als merk bestaat nu nog, maar volgend jaar niet meer.
agcoiron.com/
KHD Deutz-Fahr
@jordi 1455

Bedankt Jordi, weer wat geleerd, heb jaren geleden is gehoord dat het merk ging verdwijnen, en ik dacht dat het al gebeurd was met AGCO. Toch zonde, ook al zijn die trekkers nauw verwant aan MF's. Eigenlijk opvallend dat zo n groot Amerikaans concern eigenlijk geen echte Amerikaanse trekkers in het programma heeft, behalve de Challenger rups trekkers.
JD6930
@huub

Dat dacht jij!
jordi 1455
@KHD Deutz-Fahr

Quote:
.

Breda was een italiaanse trekker bouwer.
tractorbrochures.com/breda.html/
jordi 1455
@KHD Deutz-Fahr

De fabriek in italie is veel groter dan in duitsland.
in trevelio rolden er vorig jaar 14137 tractoren gebouwd en in duitsland 3303 tractoren.
samedeutz-fahr.com/nederland/nl-NL/…

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
83
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
1