SAME bouwt de 1 miljoenste trekker in Trevelio
Op vrijdag de 11-11-11 bouwde SAME zijn 1.000.000ste trekker sinds 1927.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
haha deze verwijder je zeker niet
SAME nam deutz over.
Waha, volgens mij is dat echt flauwe kul.
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat Deutz een grotere naam is als Same, en dat ze daarom denken dat de grote de kleine overneemt.
Wat in dit geval dus niet zo is. De gezonde neemt de ongezonde over, dat wel.
deutz zat toen in de problemen.
je hebt gelijk maar ik stook graag een beetje. ik denk ook dat veel mensen waaronder ik zelf niet wisten dat het zo slecht ging met deutz toen same deutz overnam
Van mij mag je stoken hoor
@jordi 1455
Ja, klopt. onvoorstelbaar he. Het nummer 1 trekker merk, en dan zo aan je einde komen
@JD6930
Ja, al een miljoen trekkers gebouwd, en toch zo gewoon gebleven. Zie je ook niet overal
toch knap van Same , hebben ze de Lamborghini , Hurlimann en deutz ook meegeteld ?
Ze rekenen alleen de SAME trekkers, had het huidige JD alle merknamen aangehouden en die apart geteld dan waren ze ook nog niet aan 1 miljoen..
De eerste trekker die in Trevellio werd gebouwd rolde begin jaren 50 de band af en toen stond de productie op een laag pitje.
Same nam Deutz-fahr over dit hebben ze samen gevoegd tot de sdf-group.
Nu hebben ze besloten om in de benelux Deutz-fahr te promoten, bijna elke sdf dealer in
de benelux heeft deutz-fahr als hoofdmerk. Als je echt een oranje(Same) wil dan kan dat
gewoon. Als je in het zuiden van europa komt zie je veel meer Same.
Ik hoop dat dit het heeft verduidelijkt.
Tlijkt alsof ik het vaker heb gedaan
De feiten zijn wat ze zijn dus er lijkt mij niet veel te discussiëren.
De feiten zijn wat ze zijn dus er lijkt mij niet veel te discussiëren.
Tlijkt alsof ik het vaker heb gedaan :P
Ik doe mee .
Deutz-Fahr zonder Deutz AG zorgt voor 62 procent van de omzet van de SDF group, Same slechts 24 procent. Zegt genoeg denk ik.
Nu hebben ze besloten om in de benelux Deutz-fahr te promoten, bijna elke sdf dealer in
de benelux heeft deutz-fahr als hoofdmerk. Als je echt een oranje(Same) wil dan kan dat
gewoon. Als je in het zuiden van europa komt zie je veel meer Same.
Niet alleen in de Benelux is Deutz-Fahr het hoofd merk, buiten Zwitserland, Italië, Spanje, Frankrijk en Portugal heeft Same geen ruk te vertellen. En in het thuis land Italië loopt Same achter op NH, ook als je Lamborghini meerekent. Deutz-Fahr is het hoofd merk voor alles wat buiten Zuid-Europa valt. Zoals Afrika, China, India en natuurlijk Noord/West/Oost Europa.
"Deutz-Fahr zonder Deutz AG zorgt voor 62 procent van de omzet van de SDF group, Same slechts 24 procent. Zegt genoeg denk ik."
Dat wil vooral zeggen dat Same goed verdiend.
En Same heeft vorig jaar een aantal aandelen van Deutz motoren verkocht om hun eigen motoren verder te ontwikkelen. Zo stond er begin dit jaar een Same Laser 3 in parijs met een Same motor.
Onzin, dat had als reden, dat het niet zo goed ging met Deutz AG. Inmiddels heeft Deutz AG al weer een goed kwartaal afgesloten.
In Treviglio investeert Same helemaal geen ene ruk meer in de motor afdeling. Allemaal oude techniek die een beetje opgepoetst word om het aan de emissie eisen te laten voldoen. Die Same laser zal vooral geëxporteerd worden, en meestal met de naam Deutz-Fahr er op . Deutz-Fahr is immers het wereld merk, en Same niet, dat heeft voormalig SDF topman Bordi zelf gezegd.
Nja, ik ga er niet om strijden
De Agrolux en agroplus hebben gewoon nog SAME motoren.
Agco koopt nog steeds SAME dorado's in voor de amerikaanse markt en toen het nog Agco-allis was kochten ze de Explorer gen I en II, Argon, Solar en Antares serie in.
Klopt en de Agrokid heeft een Mitsubishi, komt omdat Deutz AG deze motoren nog niet in het programma heeft, (ze zijn al wel in ontwikkeling in Keulen) anders lag er al lang een Deutz in. SDF wil een exclusief contract met Deutz AG, alleen Deutz motoren in SDF trekkers, om dit exclusieve contract te krijgen moeten ze minimaal 30000 motoren afnemen. En die 30000 is ongeveer het aantal trekkers dat SDF in Europa bouwt .
[quote]Agco koopt nog steeds SAME dorado's in voor de amerikaanse markt
Komt omdat SDF 7 procent van de aandelen van Agco heeft .
Niet meer.
-Farmtrac kocht een tijdje SAME's in
-Oliver kocht in begin jaren 70 SAME trekkers in.
-White in de jaren 1990
-MF de 2405 serie en de 1300 Serie
-Case IH 2100 serie
@joop-same is de SAME specialist
Je vergeet Eicher nog .
-Oliver kocht in begin jaren 70 SAME trekkers in.
-White in de jaren 1990
-MF de 2405 serie en de 1300 Serie
-Case IH 2100 serie
En geen van die acties werd een succes... .
Oliver heeft nog bij fiat trekkers gekocht ook
Heb je de verkoopcijfers?
Heb gezocht op internet maar heb geen afbeelding gevonden, maar Fiat 15 reeks was er ook in het wit groen oliver kleur
Heb ze ook alleen in een boek staan Guy, heb ze in amerika nooit gezien, die Fiat/Olivers trouwens ook niet
Das waar!
importtractorparts.net/olivertractors.html/
Beetje raar wat je nu zegt, aan zo'n reactie kan ik me verschrikkelijk storen! er zijn zat mensen die same rijden of Same gereden hebben, en er heel best over te spreken zijn! wij hebben ze vroeger ook gehad en deden het best wel goed bij ons, vooral Qua prijs/prestatieverhouding!
Ok dank u, die eerste is een 415!
Daar is genoeg over geschreven in boeken en in vakbladen.
Beetje raar wat je nu zegt, aan zo'n reactie kan ik me verschrikkelijk storen! er zijn zat mensen die same rijden of Same gereden hebben, en er heel best over te spreken zijn! wij hebben ze vroeger ook gehad en deden het best wel goed bij ons, vooral Qua prijs/prestatieverhouding!
Helemaal mee eens! Als ze slecht waren, bestond Same al niet meer.
Larie en en apekool!
Heeft Same nou alle merk rechten van Deutz ?
SAME mog trekkers leveren aan A-merken en deutz had alleen een paar licentie bouwers die na een paar jaar failliet gingen.
SAME laser serie was zo'n sucses dat ze nog vaak na werden besteld terwijl de trekker al uit productie was.
ADIM motoren (SAME industriemotoren) werden ook veel gebruikt in zelfrijders zoals de AMAC rooiers en Cebeco veldspuiten.
SAME had overgens een paar belangrijke uitvindingen gedaan.
- 4wd binnendoor
- Eerste Dieselmotor die op compressie lucht start.
- Galileo systeem
- Kopakkermanagement
Deutz heeft een veel rijkere geschiedenis dan Same.
Nikolaus Otto August, en Langen hadden in 1864 al een fabriek opgericht de eerste motoren fabriek ter wereld. Ze hebben de viertakt motor uitgevonden, en stonden samen met Rudolf Diesel aan de basis van de diesel motor. Twee belangrijke ingenieurs werkten bij Deutz, Meneer Daimler en Maybach latere oprichters van Mercedes. Later richtte de zoon van August Otto, BMW op. Verder bouwde KHD, veel diesel locomotieven, en was het marktleider in Duitsland in vrachtwagens met Magerius-Deutz. In 2009 produceerde Deutz AG 290000 motoren, aan enorm veel afnemers. Deutz-Fahr was de eerste full-liner in de agrarische sector, iets wat vaak vergeten word. Trekkers, hakselaars, hooibouwmachines, maaidorsers etc.
Deutz-Fahr bouwde van een serie, de 06 serie maar liefst 380000 stuks. Twee trekker fabrikanten in de westerse wereld groeien nog in aantallen dat zijn Zetor en Deutz-Fahr, de rest groeit niet meer in aantallen. Deutz-Fahr heeft allang meer dan 1 miljoen trekkers gebouwd, al in 1992, dat was een Agroxtra gespoten in zilver verf. Op de website staat toch duidelijk dat de totale Same group nu pas 1 miljoen trekkers heeft gebouwd. Deutz-Fahr heeft letterlijk met zijn trekkers zijn heil over de hele wereld gezocht. Van Europa tot Amerika, en Argentinië, waar ze ook een eigen fabriek hadden. Die heeft Agco opgekocht.
SAME mog trekkers leveren aan A-merken en deutz had alleen een paar licentie bouwers die na een paar jaar failliet gingen.
-Oliver kocht in begin jaren 70 SAME trekkers in.
-White in de jaren 1990
-MF de 2405 serie en de 1300 Serie
-Case IH 2100 serie
Farmtrac kun je echt geen A merk noemen. Oliver kocht uit pure noodzaak trekkers bij Same in omdat een eigen product ontwikkelen te duur was voor Europa. En Eicher deed zijn laatste stuiptrekkingen met Same trekkers. En White is ook allang dood en begraven.
En die Same trekkers ingekocht door Agco zijn ook nooit een succes geworden.
Denk dat je wel kunt stellen dat zowel Deutz-Fahr en de SLH group uit de negentiger jaren hartstikke dood zijn. Beide bedrijven zijn enorm veranderd.
White bestaad nog onder de naam White planters. Agco doet het bewust minder merken te voer Hesston is ook al verdwenen. Maar in US staat die naam nog op MF, Agco persen.
De naam New Idea is er ook al niet. en zo zijn er nog wat merken.
Same heeft het monopolie van Bosch brandstofpompen doorgebroken en de gebroeders Cassani hebben in het begin voor de trekker één vliegtuig gebouwd.
Benz was een paar jaar eerder met een dieselmotor maar daar zijn er niet meer dan 1 bekend terwijl van de cassani een stuk of 10 bekend zijn en BREDA (frabrikant van tractoren) was geïntreseerd in het ontwerp.
De Cassani had 40pk en dat was toen best veel in europa.
SLH stond er toen goed voor vraag maar tf'er joop-same.
Deutz-Fahr had het bijna failiete allis-chalmers overgenomen. In plaats van de bestaande modellen doortevoeren ging deutz tractoren uit de duitse fabriek naar amerika verschepen en onder de Deutz-Allis naam en in deutz-groen verkopen. Het hele verhaal daar heeft maar vijf jaar geduurd totdat het management daar een Buy-out gedaan heeft.
Wat bedoel je hier precies mee?
Benz heeft de diesel motor niet uitgevonden als je dat bedoelt, dat was Rudolf Diesel. En wie was BREDA?
Deutz-Fahr had het bijna failiete allis-chalmers overgenomen. In plaats van de bestaande modellen doortevoeren ging deutz tractoren uit de duitse fabriek naar amerika verschepen en onder de Deutz-Allis naam en in deutz-groen verkopen. Het hele verhaal daar heeft maar vijf jaar geduurd totdat het management daar een Buy-out gedaan heeft.
SLH heeft jaren met z'n dikke kont op de Zuid-Europese thuis markt gerust. Zuid-Europeanen zijn erg conservatief, die kopen niet zo snel een buitenlands product. En Italië heeft een enorme thuis markt van meer dan 26000 trekkers. Same is populair in Zuid-Europa, Lamborghini in Italië en Portugal, en Hürlimann in Zwitserland. Zonder dit gegeven hadden ze er jaren geleden wel anders voor gestaan... Deutz-Fahr kon alleen maar een beetje op Duitsland rusten, maar daar zijn de kopers erg kritisch, en vooral International en Fendt zorgden voor enorme concurrentie.
Deutz-Allis was gewoon een enorme ramp, Allis-Chalmers was een trekker veel gebruikt in veehouderij gebieden, waar weinig trekkers konden worden afgezet, ten over de akkerbouw gebieden waar veel meer trekkers konden worden afgezet. Daarbij kwam nog dat Deutz eerst de onderdelen opmaakte in de Allis-Chalmers fabriek en daarna onderdelen ging importeren uit Duitsland, en daarna alleen nog de assemblage ging doen in Amerika, de nogal conservatieve Amerikanen pikten dat natuurlijk niet, vooral toen ook nog eens de kleur van oranje naar groen ging. Al werd er natuurlijk nog wel een 230 pk trekker van White ingekocht, en kocht Deutz-Fahr 50 procent van de aandelen van Steiger (later overgenomen door Case IH), maar dat mocht allemaal niet baten voor Deutz-Fahr.
Deutz-Fahr Argentiniä was ook een ramp. 2000 trekkers konden ze afzetten, en dat was het. Exporten naar andere landen zoals Brazilië kon niet door de invoer rechten die moesten worden betaald als een trekker in het buitenland was gemaakt. En Argentinië had al een grote trekker fabriek Zanello.
KHD is uiteindelijk ten onder gegaan aan slecht management. Deutz-Allis, Deutz-Fahr Argentiniä, en het gekloot in Europa, met verouderde producten. Zo was de Agrostar alleen met powermatic (twee traps, Hi-LO) powershift beschikbaar, waar concurrenten al 4 traps powershift hadden. Geen omkeer schakeling en ga zo maar door.
mijn complimenten , goed verhaal !
Bedankt, jij kan anders ook hele goede verhalen schrijven! En laten we Jordi niet vergeten, er staat 16 op z'n profiel, en dan al zo'n enorme kennis, petje af!
Als je zulke mensen, zoals jullie twee tegen komt, kan je hele leuke discussies krijgen, niet persoonlijk gericht, zo blijft het leuk.
Ik kan het toch echt niet mooier maken dan het is .
Deutz Allis heeft ook wel Amerikaanse trekkers gemaakt met Amerikaanse transmissies, maar met Duitse motoren, maar het vertrouwen van de Amerikaanse boeren was toen al weg, ook vanwege de kleur, wat KHD Deutz Fahr al zei.
Toen Agco het overnam, en het Persian orange terugbracht, sprongen er een hoop mensen een gat in de lucht.
Voor het hele Deutz-Allis debacle had Deutz Fahr best al aardig wat trekkers verscheept naar Amerika, en heeft bij best een hoop Farmers best wel gelukkig gemaakt.
Al met Al heeft Deutz Fahr het daar niet meegezeten, door meerdere redenen!
Aan de Persian orange trekkers komt dit jaar een eind, Agco gaat de AGCO merknaam op trekkers en machines stoppen. Ik heb een vogeltje horen fluisteren dat ze de Challenger productie naar amerika gaan verplaatsen.
De productie van Agco trekkers in Persian orange is al jaren geleden gestaakt, tenminste naar mijn weten. Waarom weet ik jammer genoeg niet. En Challenger trekkers worden al zij aan zij met MF trekkers in Amerika gemaakt, pas nog een kleine documentaire over die fabriek zitten kijken.
Agco als merk bestaat nu nog, maar volgend jaar niet meer.
agcoiron.com/
Bedankt Jordi, weer wat geleerd, heb jaren geleden is gehoord dat het merk ging verdwijnen, en ik dacht dat het al gebeurd was met AGCO. Toch zonde, ook al zijn die trekkers nauw verwant aan MF's. Eigenlijk opvallend dat zo n groot Amerikaans concern eigenlijk geen echte Amerikaanse trekkers in het programma heeft, behalve de Challenger rups trekkers.
Dat dacht jij!
Breda was een italiaanse trekker bouwer.
tractorbrochures.com/breda.html/
De fabriek in italie is veel groter dan in duitsland.
in trevelio rolden er vorig jaar 14137 tractoren gebouwd en in duitsland 3303 tractoren.
samedeutz-fahr.com/nederland/nl-NL/…