Illustratie van:

Mc-Cormick D 320 - Motor vastgeslagen tijdens starten

Mc-Cormick D320 1959.
Ik heb de D320 zo'n kleine drie jaar in mijn bezit. Tot nu toe geen problemen gehad. Voldoende oliedruk en koeling aanwezig.
Na de laatste gebruik weggezet en na 2 dagen weer willen starten. Meteen bij het starten geeft het blok een flinke bonk.De startmotor (enkele maanden geleden vervangen) schiet in het vliegwiel (starter krans) maar draait het blok niet rond.
Het is niet of het blok vastgeslagen is. Ook geprobeerd in de 4e versnelling om aan draaiend aan het achterwiel enige beweging te krijgen, maar tevergeefs. zo vast als een huis. Ik heb het vermoeden dat er iets gebroken is en vastgeslagen is in het blok. Heeft er iemand iets vergelijkbaars meegemaakt of kan mij in de goede richting wijzen om de oorzaak te vinden. Ik hoor het graag.

Deel dit topic

Reacties

redeagle14
@Normccormick kun je hem helemaal niet draaien? Of wel heen en weer maar niet rond? Dan is er mogelijk een verbrandingskamer in een cilinder gevallen.
+1
Kan zijn dat de startmotor nog op de starterkrans vast zit , gebeurt vaker bij deze blokjes
RPCounty
Koppakking lek en koelwater op de zuiger. Komt ook vaak voor bij deze motoren....
+2
wim-same
@RPCounty Maar dan moet je hem met de hand nog wel terug kunnen draaien. Ik denk ook eerder dat de startmotor vastgeslagen is in de starterkrans.
+2
roscho
@Normccormick Je kunt de startmotor gemakkelijk demonteren. Daarom zou ik daarmee beginnen. Kijk eerst of de bendix (=tandwiel aan de startmotor) er nog aan zit. Vervolgens probeer je of je de motor aan de krukaspoelie rond kunt draaien. Zit de boel dan nog vast, dan moet je verder. Vervolg: cilinderkop eraf en kijken of er koelvloeistof in een van de cilinders staat. En dan kun je meteen zien of er iets met een verbrandingskamer is, zoals @redeagle14 aangeeft.
Normccormick
@roscho bedankt voor de reacties.
De boel zit echt vast. Geen beweging in te krijgen. Koppakking heb ik vorig jaar vervangen, dus dat valt af.zal toch de "nieuwe" startmotor er eerst afhalen hoewel ik hem wel duidelijk naar voren tegen de starters krans hoor klappen. Daarna zal de cilinder kop er af moeten.ben ik.bang..
roscho
@Normccormick Sluit toch de koppakking maar niet uit. Je zult niet de eerste zijn die binnen 50 uur opnieuw een lekke kop heeft.
Normccormick
@roscho oké ik houd het in gedachten. Laat het tzt. Wel weten wat de status is.
+1
Klein Rot
@Normccormick
Als je de verstuivers of de gloeistiften eruit draait zal in geval van koelvloeistof op de zuiger de vloeistof er hier uit kunnen als je de motor rond draait. Dan kan je ook zien of de voorkamers er nog inzitten.
+1
mestyle
Al wat verder mee gekomen ?
Normccormick
Eindelijk tijd om verder onderzoek te doen.
@roscho had gelijk: Weer koppakking lekkage bij de achterste cilinder (vanaf de voorkant gezien).
De cilinder stond vol koelvloeistof waardoor het blok niet meer rond kon.Stond tegen de dichte kleppen aan te duwen (vloeistof is niet te comprimeren).
Dus maar weer een nieuwe koppakking besteld. Inmiddels de cilinderkop er weer af gehaald en gereed gemaakt voor het plaatsen van de nieuwe pakking.
Als ik het goed heb moeten de kopbouten met 12 kgm aangedraaid worden. Het kan zijn dat ik ze de vorige keer niet vast genoeg heb aangedraaid.
Hartelijk dank voor het mee denken.

(klik om te vergroten)

Klein Rot
@Normccormick
Als ik de foto uitvergroot zie ik dat de pakking niet mooi gecentreerd op de bussen ligt. Ligt de pakking niet op de kop op het blok? De pakking hoort op de hogere ring op de bus af te dichten dat doet hij in dit geval niet of maar voor een deel.
Normccormick
@Klein Rot De pakking kan er maar op één manier op, dus dat kan niet missen.
Ik heb hem inmiddels weer vervangen. Hij loopt alweer. afwachten maar..
+1
mestyle
@Normccormick

Vergis je niet koppakking kan er zeer zeker verkeerd op. En wel zo dat het oliekanaal naar de tuimelaar geblokkeerd wordt. Dus Let er goed op.
@mestyle je hebt gelijk hij kan er op 2 manieren op, tekst of markering 'top' naar boven ook zijn er 2 verschillend types , in dikte en diameter , dus let op
roscho
@Normccormick Misschien weet iemand het aantrekkoppel van de kopbouten. Je noemt 12 kgm, bij mijn Schlüter was dat 21 kgm. Andere trekker, ander aandraaikoppel, maar 12 lijkt mij erg weinig.
mestyle
@roscho 12mkg klopt wel en daar ij 4 stappen tot aantrekken is-+120nm
roscho
@mestyle Die omrekening klopt wel, maar het koppel komt mij zo laag voor. Voor 't zelfde geld (of iets duurder...) staat er een fout in je werkplaatsboekje. Ik zou het toch nog eens navragen aan een oude McCormick monteur. Als het toch klopt, trek je maar de halve kracht van die ik moest doen.
mestyle
@roscho

Staat in meer dan 1 boek van cormick
roscho
@mestyle Ok, als je 't gecontroleerd hebt, dan zal het wel goed zitten. Kennelijk zit er dan per trekkermerk een enorm verschil in.
DB780
Beste Normccormick

Ik heb het zelfde mee gemaakt (motor slaat vast door koelvloeistof), echter was bij mij de cilinder bus door gesleten, als de zuiger boven stond, lekte koelvloeistof in het carter. Stond de zuiger beneden, dan werd deze langzaam gevuld met koelvloeistof, de dag er op kon ik wel starten, maar als hij 2 dagen stilstond, blokkeerde deze.
Misschien is het verstandig om dit eerst uit te sluiten, nu je de kop er af hebt, anders heb je een nieuwe koppakking gemonteerd voor niets.

Hoe te testen, zet de zuiger waar koelvloeistof in zat droog en schoon in de onderste positie, vul met een gieter water in het blok tot deze net niet over stroomd, controleer met een zaklamp of er lekkage zit in de cilinder bus.
Bij mij zag ik een kleine druppeltje, maar voldoende om de cilinder in 2 dagen te vullen.

Ik heb het opgelost door een ander blok er in te leggen, geen goed nieuws, maar beter dan te vergeefse moeite.
Normccormick
@DB780 Dat is zeker géén goed nieuws.. Ik heb de koppakking vandaag vervangen. De cilinderwanden hebben géén zichtbare of voelbare slijtsporen. Wellicht zijn de bussen ooit een keer vervangen. De motor loopt in ieder geval weer als een zonnetje.
Heb de kopbouten kruislings volgens het boekje met 12 kgm aangedraaid. (info van internet gehaald) De toekomst zal het leren.
De boer maar
Ik weet niet hoe het bij deze koppen is maar er zit soms ook een bepaalde volgorde in in het vast draaien van de kop bouten en heb je de kop laten vlakken de vorige keer ?
Klein Rot
@De boer maar
Die is er altijd anders krijg je de kop er nooit vlak op
brauheist
Kop gevlakt?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 320 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0